• Anonym (Undrar)

    Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?

    Om du vann så mycket pengar att du inte skulle behöva jobba mer i hela ditt liv, hade du slutat jobba då eller fortsatt jobba? Varför/varför inte?

    Jag vet att sannolikheten för det är extemt låg men om vi leker med tanken..

  • Svar på tråden Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?
  • nihka
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-21 23:13:56 följande:
    Fast det är där du visar att du saknar kreativitet och att din fritid är rätt innehållslös. För du behöver ett företag för att styra dig för att kunna vara kreativ. Du behöver ett företag för att lära dig. Du kan lära dig i princip allt du kan tänkas vilja lära dig utan att behöva en anställning. Och att du bara kan få begränsade utmaningar när du måste komma på dom själv visar att du saknar kreativitet. Några av våra största vetenskapliga upptäckter har kommit från personer som arbetet fram dom utan något företag som styr dom. 

    Det är det som är skillnaden mellan dig och oss som inte ser arbetet som det bästa i livet. Vi vill ha fler utmaningar. Du tycker uppenbarligen att företagande och säljande är det bästa som finns. Du vill vara i en ram. Men det är ett rätt begränsat liv. Visst man kan tycka att det är kul. Men det är just det att du inte skulle klara att ha ett stimulerande liv utan det och ett företag som styr dig som visar hur begränsat du tänker. Skulle jag tex syssla med programmering då skulle inte att sälja produkter vara det viktiga för mig. Så vore det mitt stora intresse då skulle jag inte ha några problem med att slippa arbeta. För då skulle jag kunna utveckla helt fritt och jag skulle kunna göra det med andra som har total frihet. Sen att din frihetsgrad skulle vara hög tror jag knappast. Du är styrd av företaget och dina arbetsuppgifter.
    Den som sitter i en trång box förmår inte se att alla inte kommer framåt på exakt samma sätt som dem själva.
  • Anonym (vilken fråga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-25 00:10:16 följande:

    Det är lustigt du påstår hela tiden att du har en intressant fritid och att du skulle kunna vara kreativ utanför arbetet. Men likväl anser du att du inte skulle klara att vara utan ett lönearbete på ett företag för att du skulle klättra på väggarna. 


    Nej det är inte lustigt att jag har en intressant fritid. Det är fakta. 

    Skulle jag inte klara att vara utan lönearbete på ett företag  utan att klättra på väggarna? Du har livlig fantasi må jag säga. Om du slutar ljuga ska jag ta dig på allvar.
  • Anonym (vilken fråga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-25 00:23:02 följande:
    Anonym (vilken fråga) skrev 2020-11-22 00:04:01 följande:
    Efter att ha blivit rövknullad av systemet i decennier har jag lärt  mig att inte bli upprörd över det extrema sosseri vi begåvats med.

    Drar man in tillräckligt för att leva gott så kan staten inte göra mer för att jävlas sen. De kan ta mina pengar men de kan inte ta mina smarta placeringar, mina vänner, min familj och min lycka ifrån mig.
    Shit vad man blir less på moderater som er. Ni är så jävla bortskämda. I dom flesta fall betalar ni procentuellt mindre än låginkomsttagare eftersom ni gör en massa avdrag och bor i lågskatteområden. Sen visst ni kan hävda att rent pengamässigt är det mer pengar. Ja det kanske det är men skatten känns mer för låginkomsttagare eftersom det finns lite spelrum då. Sen är det lustigt att ni påstår att det är själva kreativa arbetet och att skapa något som är det viktiga. När det är rätt tydligt att det är cashen som är det. Sen blir jag less när sådana som ni klagar på det sk sosseriet. Ni tänker inte på att dom som serverar er hela tiden också bör ha rätt till vård skola och annat. Det är inte bara rika som ska ha det. Ni blir less på sosseriet. Jag blir less på skatteflyktingar. På människor som sitter på en pengahög och gnäller. Ni behöver inte pengar så att ni kan torka er i arslet med dom. Känns som ni skulle behöva en reality check. Ni tjänar mer än mig och skattar troligen mindre. Men ändå gnäller inte jag och jag betalar gladeligen skatt. Visst det finns dom som bara går och drar på sossbidrag. Men det är inte skitkul att leva på minimum så jag blir inte upprörd för det för jag vet samtidigt att det finns en massa sjuka människor och andra som får bidrag som behöver det. Och det är skillnaden mellan er och mig. Jag skiter i om några får lite pengar till mat och hyra fast dom skulle kunna jobba. Om det samtidigt innebär att människor som inte kan jobba får stöd. Vi vet ju hur det går när era politiker styr. Var rätt många som försökte eller lyckades ta livet av sig förra gången högern styrde och det östes pengar över er på bekostnad av sjuka människor.

    Jag betalar troligen mer i skatt än vad du tjänar. Skattesystemet är resultatet av ett hejdlöst sosseri.

    Vad tycker du om att sosseriet tog bort värnskatten. En rätt så välkommen skattesänkning. Tjänar man 200000 i månaden så blev det en skattesänkning på 7500 i månaden. Tack för det!
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (vänsterbliven) skrev 2020-11-25 17:55:14 följande:
    Du har aldrig tänkt tanken att det skulle finnas mer pengar till de som faktiskt behöver det om inte vissa snyltade? 
    Fast du kommer aldrig kunna skapa ett system där det inte finns dom som utnyttjar det. Gör du det helt säkert för att inte sådana ska kunna göra det då kommer även dom som verkligen behöver stöd inte få det. Var ju rätt tydligt efter alliansens regeländringar. Tex många med psykiska problem sattes på bar backe. Sen vet jag inte om det är så mycket bättre att dom som snyltar istället bor på gatan eller begår brott. Personligen är jag mer för någon form av medborgarlön. För det kommer alltid vara dom som hamnar utanför systemet. Och det är troligen billigare att betala den minimala ersättningen dom får. Sen kan man fråga sig varför det inte ifrågasätts lika mycket när det gäller höginkomsttagare som snyltare genom skatteflykt m.m. Det är ännu mer kostsamt för välfärdsstaten.
  • Egon den stora
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-25 00:23:02 följande:

    Shit vad man blir less på moderater som er. Ni är så jävla bortskämda. I dom flesta fall betalar ni procentuellt mindre än låginkomsttagare eftersom ni gör en massa avdrag och bor i lågskatteområden. Sen visst ni kan hävda att rent pengamässigt är det mer pengar. Ja det kanske det är men skatten känns mer för låginkomsttagare eftersom det finns lite spelrum då. Sen är det lustigt att ni påstår att det är själva kreativa arbetet och att skapa något som är det viktiga. När det är rätt tydligt att det är cashen som är det. Sen blir jag less när sådana som ni klagar på det sk sosseriet. Ni tänker inte på att dom som serverar er hela tiden också bör ha rätt till vård skola och annat. Det är inte bara rika som ska ha det. Ni blir less på sosseriet. Jag blir less på skatteflyktingar. På människor som sitter på en pengahög och gnäller. Ni behöver inte pengar så att ni kan torka er i arslet med dom. Känns som ni skulle behöva en reality check. Ni tjänar mer än mig och skattar troligen mindre. Men ändå gnäller inte jag och jag betalar gladeligen skatt. Visst det finns dom som bara går och drar på sossbidrag. Men det är inte skitkul att leva på minimum så jag blir inte upprörd för det för jag vet samtidigt att det finns en massa sjuka människor och andra som får bidrag som behöver det. Och det är skillnaden mellan er och mig. Jag skiter i om några får lite pengar till mat och hyra fast dom skulle kunna jobba. Om det samtidigt innebär att människor som inte kan jobba får stöd. Vi vet ju hur det går när era politiker styr. Var rätt många som försökte eller lyckades ta livet av sig förra gången högern styrde och det östes pengar över er på bekostnad av sjuka människor.


    Att några fuskar spelar mindre roll. Problemet är att det är väldigt många som gör det.. och nej jag bor inte i ett lågskatteområde och nej jag har inte speciellt hög lön så jobbskatteavdraget och sänkta skatter överlag gör faktiskt skillnad för min del.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (vilken fråga) skrev 2020-11-25 20:33:14 följande:
    Nej det är inte lustigt att jag har en intressant fritid. Det är fakta. 

    Skulle jag inte klara att vara utan lönearbete på ett företag  utan att klättra på väggarna? Du har livlig fantasi må jag säga. Om du slutar ljuga ska jag ta dig på allvar.
    Och ändå anser det att det skulle vara en mardröm om du inte hade ett lönearbeta att gå till. Det låter som någon som skulle klättra på väggarna utan ett företag att gå till.
    Anonym (vilken fråga) skrev 2020-11-25 21:26:02 följande:
    Jag betalar troligen mer i skatt än vad du tjänar. Skattesystemet är resultatet av ett hejdlöst sosseri.

    Vad tycker du om att sosseriet tog bort värnskatten. En rätt så välkommen skattesänkning. Tjänar man 200000 i månaden så blev det en skattesänkning på 7500 i månaden. Tack för det!
    Ha ha där kommer den typiska elitistiska synen som ni moderater har. I rena kronor betalar du kanske mer. Men räknar man procentuellt gör du troligen inte det dom flesta med höga inkomster gör inte det. Sen åter igen behöver du pengar så att du kan torka dig i arslet med dom eller är det bättre att man har ett system som ser till att alla i landet har det bra. Även dom som tex sliter hårdare på sitt jobb än dig i tex vården. Det ni som är rika tror är att ni är dom viktiga i samhället men ni glömmer att det skulle inte fungera utan alla andra. Så skulle alla som inte är rika bestämma sig för att nu skiter vi i det här och slutar jobba då skulle inte ni heller tjäna ett öre. Men det är där vi har den stora skillnaden mellan dig och mig. Vore jag ekonomiskt oberoende så skulle jag jobba för att alla skulle få det bättre. Och jag skulle kunna göra det utan att tjäna en spänn på det. Vad jag tycker om att man tog bort värnskatten. Självklart tycker jag att det var fel. Och tyvärr kommer det som vanligt drabba en massa människor som har det svårt. Men det är ju så synd om dig om du har några tusen mindre på kontot. Att det finns dom som kanske inte ens har tusen på kontot det stör dig inte.

    Om du inte gillar välfärdssystem, jämlikhet m.m varför flyttar du då inte till tex USA där kan du ju njuta av att se att fattiga inte får vård medans dina miljoner växer.
  • Anonym (vilken fråga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-25 22:41:39 följande:
    Och ändå anser det att det skulle vara en mardröm om du inte hade ett lönearbeta att gå till. Det låter som någon som skulle klättra på väggarna utan ett företag att gå till
    Har jag aldrig skrivit. Håll dig till sanningen.
  • Anonym (vilken fråga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-25 22:41:39 följande:
    Ha ha där kommer den typiska elitistiska synen som ni moderater har. I rena kronor betalar du kanske mer. Men räknar man procentuellt gör du troligen inte det dom flesta med höga inkomster gör inte det. Sen åter igen behöver du pengar så att du kan torka dig i arslet med dom eller är det bättre att man har ett system som ser till att alla i landet har det bra. Även dom som tex sliter hårdare på sitt jobb än dig i tex vården. Det ni som är rika tror är att ni är dom viktiga i samhället men ni glömmer att det skulle inte fungera utan alla andra. Så skulle alla som inte är rika bestämma sig för att nu skiter vi i det här och slutar jobba då skulle inte ni heller tjäna ett öre. Men det är där vi har den stora skillnaden mellan dig och mig. Vore jag ekonomiskt oberoende så skulle jag jobba för att alla skulle få det bättre. Och jag skulle kunna göra det utan att tjäna en spänn på det. Vad jag tycker om att man tog bort värnskatten. Självklart tycker jag att det var fel. Och tyvärr kommer det som vanligt drabba en massa människor som har det svårt. Men det är ju så synd om dig om du har några tusen mindre på kontot. Att det finns dom som kanske inte ens har tusen på kontot det stör dig inte.

    Om du inte gillar välfärdssystem, jämlikhet m.m varför flyttar du då inte till tex USA där kan du ju njuta av att se att fattiga inte får vård medans dina miljoner växer.
    Jag betalar mer. Det spelar ingen roll hur du räknar.

    De med höga inkomster slår i taket i föräldraförsäkring, pensionssystem, sjukförsäkring, vilket innebär att arbetsgivaravgiften blir att betrakta som skatt. Rika spenderar mer pengar och betalar därmed mer i moms, bensinskatt, elskatt, trängselskatt o.s.v.

    Ett skattefinansierat system som ordnar de grundläggande behoven till det bästa tror jag få motsätter sig. Aldrig hört en moderat klaga på den principen. Men det är dåligt skött av sosseriet. Systemen är urholkade av sådana som dig.

    Jag är definitivt en viktig pjäs i samhället, men inser ju att i det stora är jag inte så viktig.

    Skulle kunna flytta utomlands imorgon, men jag trivs med mina vänner och har så jag klarar mig. Sosseriet kan inte ta livets goda ifrån mig. Haha.

    Ja, en skillnad är att jag redan jobbar för att alla ska få det bättre. Jag har det redan bra. Behöver inga miljoner. Jag har det du vill ha.

    Jag tror samhället tjänade på att ta bort värnskatten, så det var nog bra. Unga personer i min närhet kämpar järnet på arbetsmarknaden. Det lönar sig. De har många tusenlappar på kontot. Vill man så går det.
  • Anonym (tobbe)
    Egon den stora skrev 2020-11-25 22:40:42 följande:
    Att några fuskar spelar mindre roll. Problemet är att det är väldigt många som gör det.. och nej jag bor inte i ett lågskatteområde och nej jag har inte speciellt hög lön så jobbskatteavdraget och sänkta skatter överlag gör faktiskt skillnad för min del.
    Du har tydligen ändå rätt hög lön eftersom alla försämringar i välfärden som kom av jobbskatteavdrag inte verkar bekomma dig. Och du verkar inte se några problem att Sverige börjar gå från att vara ett av världens jämlikaste länder och istället bli ojämlikt. Personligen hade jag hellre skippat jobbskatteavdragen som jag fick eftersom då skulle vi inte ta bort ersättning från sjuka. 

    För övrigt ska man göra skattesänkningar då ska man inte göra det bland dom med höga inkomster. Hos låginkomsttagare kan man sänka skatten.
  • Anonym (vilken fråga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-26 22:21:06 följande:
    Du har tydligen ändå rätt hög lön eftersom alla försämringar i välfärden som kom av jobbskatteavdrag inte verkar bekomma dig. Och du verkar inte se några problem att Sverige börjar gå från att vara ett av världens jämlikaste länder och istället bli ojämlikt. Personligen hade jag hellre skippat jobbskatteavdragen som jag fick eftersom då skulle vi inte ta bort ersättning från sjuka. 

    För övrigt ska man göra skattesänkningar då ska man inte göra det bland dom med höga inkomster. Hos låginkomsttagare kan man sänka skatten.
    Senast jag kollade fick man sjukersättning vid sjukdom. Det är en fördel om man håller sig till sanningen.

    Man tror ju inte sina ögon när man läser att du talar om för andra hur mycket de tjänar.

    Jobbskatteavdraget var ett utmärkt exempel på skattesänkning riktad till låg och medelinkomsttagare.
Svar på tråden Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?