Anonym (V) skrev 2020-11-25 15:57:45 följande:
Det är klart det är ett handikapp, vi har bara ett mindre stigmatiserende ord för det idag. Funktionsvariation som uttryck hoppas jag "dör ut" annat än som förklaring för barn. Vi som har dessa funktionsnedsättningar omfattas av en hel del rättighetslagstiftning tack vare att en spade kallas en spade. I övrigt tycker jag att din dotter borde få ha klockan som en anpassning, det hade hon fått hos oss, ett högstadium. Det finns vh som kastar sig i bilen vid minsta lilla, i sådana fall hade klockan varit en upprätthållare av en sådan dynamik. Har den istället en lugnande effekt, fine. Jag ser inga problem med klockan ur ett handikappvetenskapligt (där har du ett exempel på handikapp som vedertaget begrepp) perspektiv, inte ur ett klassrumsperspektiv "för de andra" heller.
Det räknas inte som ett handikapp idag, men vad du tycker om det är din sak.
Jag har också autism (aspergers) och adhd och skolan innebar extremt mycket ångest för mig. Jag fick mina diagnoser först i vuxen ålder (i samband med dotterns utredning) och jag hade inget stöd alls och förstod aldrig varför jag inte passade in.
Jag är inte en sån som kastar mig iväg till skolan för minsta lilla. Inte ens med mitt andra barn som har en allvarlig sjukdom är jag så hönsig.
Ångestsamtalen handlar inte om att trösta, det handlar om att hjälpa henne sätta saker i perspektiv. Jag daltar inte, det gör inget bättre, däremot har jag en väldigt stark intuitiv känsla för vad hon behöver höra när hon hamnar i ångestspiralen.