• Anonym (Mama)

    Får lärare förbjuda applewatch?

    Som rubriken lyder. Läraren hade tvingat mitt barn att lämna in sin i mobillådan idag även fast hon inte rör den på lektionstid. Min dotter är väldigt skötsam och gör alltid det hon ska. Hon har autism och grav ångestproblematik, klockan är till för att hon ska ha tryggheten i att veta att hon alltid kan nå oss om hon behöver någon som kan lugna ner henne.

    Har inte hört något från skolan.

  • Svar på tråden Får lärare förbjuda applewatch?
  • Anonym (JohannaS)
    Anonym (Mama) skrev 2020-11-25 15:41:13 följande:
    1. Npf är lika vanligt som det alltid varit, förr kallades bara många av dessa för annat, som tex blyg, enstöring, udda, bråkig etc.

    2. En fidgetspinner kan omöjligt jämföras med en smartwatch som inte ens rörs under lektionstid.

    3. Npf är inte ett handikapp, det är en funktionsnedsättning, eller funktionsvariation som vissa hellre kallar det.

    4. Ja de får lära sig reglerna, men i de fall dessa regler orsakar lidande för en individ så är det de andra som borde få lära sig hänsyn och att förstå att alla inte fungerar likadant. Precis som att ett barn med tex dyslexi får hjälpmedel för att kunna ta till sig undervisningen så behöver de med andra svårigheter visas samma förståelse.

    Nej klockan tar inte bort vetskapen om att människor åldras, men det uttalandet skvallrade väldigt mycket om din insikt i hur djup ångestproblematik fungerar. Du ska ärligt talat vara glad över att du aldrig varit i en sits där du tvingats lära dig.
    Ursäkta mig men jag har både autism och ADHD diagnos själv, men världen kommer inte anpassa sig runt mig för det. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Mama) skrev 2020-11-25 15:41:13 följande:

    1. Npf är lika vanligt som det alltid varit, förr kallades bara många av dessa för annat, som tex blyg, enstöring, udda, bråkig etc.

    2. En fidgetspinner kan omöjligt jämföras med en smartwatch som inte ens rörs under lektionstid.

    3. Npf är inte ett handikapp, det är en funktionsnedsättning, eller funktionsvariation som vissa hellre kallar det.

    4. Ja de får lära sig reglerna, men i de fall dessa regler orsakar lidande för en individ så är det de andra som borde få lära sig hänsyn och att förstå att alla inte fungerar likadant. Precis som att ett barn med tex dyslexi får hjälpmedel för att kunna ta till sig undervisningen så behöver de med andra svårigheter visas samma förståelse.

    Nej klockan tar inte bort vetskapen om att människor åldras, men det uttalandet skvallrade väldigt mycket om din insikt i hur djup ångestproblematik fungerar. Du ska ärligt talat vara glad över att du aldrig varit i en sits där du tvingats lära dig.


    Det är klart det är ett handikapp, vi har bara ett mindre stigmatiserende ord för det idag. Funktionsvariation som uttryck hoppas jag "dör ut" annat än som förklaring för barn. Vi som har dessa funktionsnedsättningar omfattas av en hel del rättighetslagstiftning tack vare att en spade kallas en spade. I övrigt tycker jag att din dotter borde få ha klockan som en anpassning, det hade hon fått hos oss, ett högstadium. Det finns vh som kastar sig i bilen vid minsta lilla, i sådana fall hade klockan varit en upprätthållare av en sådan dynamik. Har den istället en lugnande effekt, fine. Jag ser inga problem med klockan ur ett handikappvetenskapligt (där har du ett exempel på handikapp som vedertaget begrepp) perspektiv, inte ur ett klassrumsperspektiv "för de andra" heller.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-25 15:49:38 följande:

    Ursäkta mig men jag har både autism och ADHD diagnos själv, men världen kommer inte anpassa sig runt mig för det. 


    Världen i stort nej, men skolan borde anpassa sig så att alla kan ta till sig den utbildning de har rätt till. Det är inga extrema saker vi ber om. Vi gör allt vi kan för att förbereda våra barn på verkligheten, däri ingår att hitta vägar för att hantera sin problematik. Klockan är ett sätt för just det.

    Du kan inte ha haft det allt för svårt som uttrycker dig så hårt om barn.
  • Anonym (k)
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-25 14:17:25 följande:

    Autism är vanligt idag. Det går två barn i mitt ena barns klass. Den ena var besatt av sin fidgetspinner för några år sedan och jag kan garantera dig att det störde. Om det finns två barn med handikapp, ska du bara tillgodose den enas behov? Autistiska barn i vanlig klass måste lära sig att regler är till för alla. Framförallt nu när fem per klass har NPF diagnoser.


    En fidgetspinner låter, iaf de billigare. Det finns tystare saker att fippla med. TS barn fipplar inte utan har en klocka som vid behov kan användas för att lugna ner. Orättvisor finns överallt och det är långt ifrån alla NPF:s som skulle behöva den typen av anpassning utan det finns många andra typer av anpassning. Handlar det om att få barnet att inte bli hemmasittare så är inte en smartwatch ett orimligt krav. Det ställs redan x antal krav på barnet som denne har svårt att klara av, som denne inte är mogen för än och... Nej, jag förstår inte att en smartwatch kan vara ett så stort problem. Då får läraren motivera vad barnet faktiskt gör med denna klocka som distraherar och väga det inför att skolan skulle behöva göra mer åtgärder än vad de nu gör ( brukar vara svårt att få hjälp av skolan alls).
  • Anonym (JohannaS)

    Nej, mitt liv är en dans på rosor. Det är därför jag har fått diagnoserna och även OCD och GAD. 


    Du ska inte uppmuntra ditt barn att tro att klockan är en trygghet. Om hon inte rör den kan den lika gärna ligga längs fram i klassrummet. Du vet ju inte vad andra barn behöver för anpassningar. Det blir ohållbart att tillgodose allas behov.

  • Anonym (Mama)
    Anonym (V) skrev 2020-11-25 15:57:45 följande:

    Det är klart det är ett handikapp, vi har bara ett mindre stigmatiserende ord för det idag. Funktionsvariation som uttryck hoppas jag "dör ut" annat än som förklaring för barn. Vi som har dessa funktionsnedsättningar omfattas av en hel del rättighetslagstiftning tack vare att en spade kallas en spade. I övrigt tycker jag att din dotter borde få ha klockan som en anpassning, det hade hon fått hos oss, ett högstadium. Det finns vh som kastar sig i bilen vid minsta lilla, i sådana fall hade klockan varit en upprätthållare av en sådan dynamik. Har den istället en lugnande effekt, fine. Jag ser inga problem med klockan ur ett handikappvetenskapligt (där har du ett exempel på handikapp som vedertaget begrepp) perspektiv, inte ur ett klassrumsperspektiv "för de andra" heller.


    Det räknas inte som ett handikapp idag, men vad du tycker om det är din sak.

    Jag har också autism (aspergers) och adhd och skolan innebar extremt mycket ångest för mig. Jag fick mina diagnoser först i vuxen ålder (i samband med dotterns utredning) och jag hade inget stöd alls och förstod aldrig varför jag inte passade in.

    Jag är inte en sån som kastar mig iväg till skolan för minsta lilla. Inte ens med mitt andra barn som har en allvarlig sjukdom är jag så hönsig.

    Ångestsamtalen handlar inte om att trösta, det handlar om att hjälpa henne sätta saker i perspektiv. Jag daltar inte, det gör inget bättre, däremot har jag en väldigt stark intuitiv känsla för vad hon behöver höra när hon hamnar i ångestspiralen.
  • Anonym (k)
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-25 15:49:38 följande:
    Ursäkta mig men jag har både autism och ADHD diagnos själv, men världen kommer inte anpassa sig runt mig för det. 

    Som jag och jag överlevde till högstadiet utan hjälpmedel ( +utan diagnos då, fanns ej kunskap)


    Min stora dröm är att jag hade kunnat få bättre hjälp för då hade jag antagligen haft ett bättre liv idag. Världen anpassar sig inte så mycket nej även om det är mer idag när folk börjar förstå NPF:s. Som barn /tonåring är det mycket som man inte förstår och har man funktionsnedsättningar kan livet bli outhärdligt när man inte orkar och allt är så mycket krav... Många drar på sig självskadebeteenden som väldigt unga. Jag har vänner som har ett helvete fortfarande i vuxen ålder som verkligen hade behövt hjälp och anpassningar. Men du vet antagligen sånt här. Min poäng är att även sk små anpassningar kan vara ett lufthål. Att vara helt låst och inte kunna kommunicera med omvärlden är jäkligt jobbigt. Skulle jag kunna ringa någon vid dessa tillfällen som kunnat lugna ner mig hade det varit sååå skönt . Då har jag antagligen inte ens lika allvarlig ångest som TS barn har.

  • Anonym (Mama)
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-25 16:14:03 följande:

    Nej, mitt liv är en dans på rosor. Det är därför jag har fått diagnoserna och även OCD och GAD. 

    Du ska inte uppmuntra ditt barn att tro att klockan är en trygghet. Om hon inte rör den kan den lika gärna ligga längs fram i klassrummet. Du vet ju inte vad andra barn behöver för anpassningar. Det blir ohållbart att tillgodose allas behov.


    Jag förstår ärligt inte varför du är så uppe i varv, jag har inte attackerat dig på något sätt, bara konstaterat att du inte förstår ångest. Att du har det själv betyder tyvärr inte att du förstår. Det har tagit mig många år att förstå min egen. Det är mycket tack vare att jag flera gånger i veckan måste hjälp min dotter att landa igen som gjort att jag på riktigt reflekterat över min egen. Förr kunde jag bli nära på självmordsbenägen när mina ångestattacker över vad som många gånger var småsaker satte in, men nu kör jag samma metod på mig själv som jag gör på min dotter och försöker sätta det i perspektiv. De gånger jag inte klarar av det måste min man hjälpa mig.
  • Anonym (V)
    Anonym (Mama) skrev 2020-11-25 16:20:16 följande:

    Det räknas inte som ett handikapp idag, men vad du tycker om det är din sak.

    Jag har också autism (aspergers) och adhd och skolan innebar extremt mycket ångest för mig. Jag fick mina diagnoser först i vuxen ålder (i samband med dotterns utredning) och jag hade inget stöd alls och förstod aldrig varför jag inte passade in.

    Jag är inte en sån som kastar mig iväg till skolan för minsta lilla. Inte ens med mitt andra barn som har en allvarlig sjukdom är jag så hönsig.

    Ångestsamtalen handlar inte om att trösta, det handlar om att hjälpa henne sätta saker i perspektiv. Jag daltar inte, det gör inget bättre, däremot har jag en väldigt stark intuitiv känsla för vad hon behöver höra när hon hamnar i ångestspiralen.


    Om du ser både vad jag skriver allmänt i frågan ur ett skol- och handikapperspektiv och vad som gäller din flicka, så ser du att jag stöder hennes möjlighet att ha klockan och generellt stöder detta som anpassning. Ordet handikapp är mkt riktigt föråldrat när man pratar om att "personen har..."(en funktionsnedsättning), däremot kvarstår begreppet som helt korrekt i vissa sammanhang.

    Jag valde också att ge ett exempel på när krävda anpassningar av föräldrar som förtvivlar och/eller inte ser sina egna svårigheter, kan vara ett hinder för barnet, men menade inte att just du är en vh som kastar dig i bilen :)
  • Anonym (k)

    Jag överlevde även högstadiet iförsej men med knappast några betyg. Den orken fanns inte.

Svar på tråden Får lärare förbjuda applewatch?