violis skrev 2020-11-26 18:46:08 följande:
Nej man dör inte av ångest och är det NÅGot föräldrar till barn med ångest gör så ÄR det att försöka hjälpa och styrka sitt barn i att det är hjärnan som spelar barnet ett spratt, som försöker få kroppen att tro att något som inte är farligt är farligt. MEN om man som barn lider av ångest ( det är långt ifrån säkert att barnet fått någon terapi behandling ännu för sin ångest då köerna är lååååååånga ) så kan bara vetskapen om att det finns en " reträtt väg" vara det som gör att barnet klarar av att hålla ångesten på en hyfsad nivå.. Jag hoppas INNERLIGT att du bara försöker provocera med detta! ... Om vi ger alla barn samma förutsättningar att lyckas är det mycket större chans att alla barn kan skaffa sig ett jobb och försörja sig själv längre fram ... Att anpassa efter alla barn gynnar alla i gruppen eftersom det då blir bättre studiero för alla ...att anpassa innebär inte att särbehandla/ge förmåner eller att de barn som får anpassningar är " mer värda" Tack och lov är barn oftast mycket mer inkluderande och accpeterande än vuxna , de SER och FÖRSTÅR tex att om kompisen får sitta på en speciell plats vid bordet/gå ifrån tidigare från bordet än de andra så blir måltoden lugnare för dem också och lärarna kan prata med dem också .. De förstår o accepterar att kompisen inte fixar reglerna i leken utan att en vuxen behöver finnas med ... Nu är mina ex för yngre barn då jag jobbar på förskola men jag har jobbat på fritids också o barnen där var lika förstående och accepterande de ...MEN när ett barn inte får dessa anpassningar DÅ blir det komfikter o problem i hela gruppen!
Nej jag försöker inte provocera, däremot medger jag att det är en ganska raljant ton i mitt inlägg. Men det tror jag de flesta här är vuxna nog att hantera.
För det första tycker jag att alla borde få bättre förutsättningar genom att det skapas fler grupper i skolan där eleverna i respektive grupp har ungefär samma förutsättningar, både för de som har det lättare och de som har det svårare, samt den stora massan med mitt-i-mellan elever som de flesta ändå tillhör.
Vad jag däremot vänder mig emot är att man ska ha regler som man påstår "gäller för alla" som man sedan undantar vissa elever ifrån. Antingen är det ett problem att barnen har smarta apparater och då är regeln befogad, eller så är det inget problem och då är den obefogad. Visst kan det finnas elever som sköter det bra och har större eller mindre behov. Men jag anser att det inte bör ligga på skolan att göra en individuell prövning på det sättet. De ska undervisa och måste de ha allmänna ordningsregler för att göra det på ett bra sätt så är det en sak men då ska de vara just allmänna.
Och självklart är det en förmån att undantas från en regel som inskränker tillgången till något som de flesta ungdomar uppskattar, precis på samma sätt som det är en förmån att undantas från andra betungande regler i sammhället om dessa gäller för andra.