• Anonym (Munskydd)

    Snälla använd munskydd

    Jag önskar att fler skulle använda munskydd. Självklart med rena händer. Och att istället för att ta på hissknappar osv osv osv göra det med armbågen tex.

    Blir så himla glad då jag ser folk som verkligen anstränger sig med både munskydd, superbra hygien samt inte petar på knappar osv.

    Fler och fler använder munskydd och sätter de på sig innna de går från arbete eller hemifrån. Mkt bra jobbat!

    Nu behöver vi bara bli fler.

  • Svar på tråden Snälla använd munskydd
  • Anonym (Maria)
    Aniiee skrev 2021-01-09 23:32:41 följande:

    Inte ens PÅ sjukhusen klarar personalen att ha på munskyddsfan rätt, så varför inbillar sig folk att kreti och pleti ska lyckas? De enda jag träffade på 10 dagar som hade skydden på rätt var kirurgerna, för de är ju rätt drillade i det där.


    Ja precis, det är vad jag säger också. Eller skrivit rättare sagt tidigare. Men visst har TS rätt i om alla gjorde det korrekt så kan det ha en effekt i kombination med alla andra åtgärder och restriktioner ute bland allmänheten.

    Om då... Där är lilla problemet då...
  • Anonym (Maria)
    Faile skrev 2021-01-09 23:43:11 följande:

    Fast från att man före jul rekommenderade munskydd ( över hela landet ) så har antalet smittade halverats. Visst att vi hade mycket lägre från början, men den stora skillnaden just nu är att alla jag ser i butik här har munskydd.

    Medan man här verkar tänka att "regeringen rekommenderar munskydd, bäst jag följer råden", verkar andemeningen i Sverige vara " det är bara en rekommendation, det betyder inte att vi måste". 

    Det här gäller inte bara munskydd, utan överlag. 


    Jag får hålla med om att Svenskar måste en (stor?) del iallafall vara mer korkade, för man hör och ser just många säga som du säger - Det är bara rekommendationer, vi får iallafall träffas si och så många, då kan ju en eller 2 till extra inte göra något t ex. Fast det ju är strikta restriktioner. Där kunde FHM och även regering vara lite tydligare. Trodde inte det behövdes i vårat land, att ledare pekar med hela handen, armen... men tydligen har det blivit så. För folk (inte alla) kan inte tänka vettigt längre.

    Många är väldigt egotrippade här helt enkelt. Den här individualismen, tänk på dig själv skit i andra har man anammat bra här.

    Hoppas pandemilagen och höga böter till sådana människor får lite genomslag.
  • Anonym (Maria)
    KKarate skrev 2021-01-10 01:40:04 följande:

    Vår regering menade på att vi skulle nå flockimmunitet kring förkylningsviruset? Vad hände med det?


    Nä, inte egentligen, men vi kommer att få lära oss att leva även med detta nya corona-virus. Vi kommer inte att få bort det helt med vaccination eller så, utan man försöker med alla restriktioner och lockdowns få så att att inte alla drabbas samtidigt och dödar sjukvården.

    Sedan efter några år har människor ha byggt upp ett motståndskraft emot det och vaccinationer kommer hjälpa också och då kommer detta coronavirus bli ungefär som de andra coronavirus som vi sedan länge haft i samhället. Problemet när detta kom var att det är helt nytt virus, som ingen har någon sorts immunitet mot.
  • Ess
    KKarate skrev 2021-01-10 01:40:04 följande:

    Vår regering menade på att vi skulle nå flockimmunitet kring förkylningsviruset? Vad hände med det?


    Virus muterar ju, därför är det bara att lära sig leva med det för det går inte att undvika.
  • Ess
    Anonym (Maria) skrev 2021-01-10 07:16:36 följande:
    Nä, inte egentligen, men vi kommer att få lära oss att leva även med detta nya corona-virus. Vi kommer inte att få bort det helt med vaccination eller så, utan man försöker med alla restriktioner och lockdowns få så att att inte alla drabbas samtidigt och dödar sjukvården.

    Sedan efter några år har människor ha byggt upp ett motståndskraft emot det och vaccinationer kommer hjälpa också och då kommer detta coronavirus bli ungefär som de andra coronavirus som vi sedan länge haft i samhället. Problemet när detta kom var att det är helt nytt virus, som ingen har någon sorts immunitet mot.
    Jorden är överbefolkad och nya virus kommer komma som ett brev på posten.
  • Anonym (Maria)
    Ess skrev 2021-01-10 10:21:54 följande:

    Jorden är överbefolkad och nya virus kommer komma som ett brev på posten.


    Mm, så är det ju ibland, att virus muterar. Det finns många virus i världen som inte kommer hit ens en gång.

    Men det helt nya viruset SARS-CoV-2 gjorde det och spred sig över världen och orsakar sjukdomen Covid-19. Det är ett helt nytt virus även om det ingår i gruppen Coronavirus. Som vi redan har i samhället. O ja, detta nya virus kommer också att bli mer vardagsmat så småningom.

    Många andra virus som orsakar tex säsongsinfluensan som det så fint heter, det består ju just ofta av virus och muteringar vi redan känner till. Därav man kan vaccinera då man redan vet ungefär hur hur de är uppbyggda.

    Överbefolkning i vissa delar av världen är en annan fråga, brist på utbildning, religiösa övertygelser, fattigdom ja en mängd saker ofta i kombination.
  • Anonym (realist)
    Aniiee skrev 2021-01-09 23:32:41 följande:

    Inte ens PÅ sjukhusen klarar personalen att ha på munskyddsfan rätt, så varför inbillar sig folk att kreti och pleti ska lyckas? De enda jag träffade på 10 dagar som hade skydden på rätt var kirurgerna, för de är ju rätt drillade i det där.


    Eftersom munskyddens primära funktion är att skydda andra ifrån presymptomatisk och asymptomatisk smitta så spelar det inte så stor roll att många inte kan använda munnskyddet rätt.

    Det spelar mindre roll att dom kontaminerar munskyddet eftersom det inte påverkar hur munskyddet skyddar andra. Skulle alla göra rätt så skulle det bli effektivare men det betyder inte att munskydd inte skulle fungera trots att många gör fel.

    Munskydd fungerar. I Asien och i Finland och Norge. Varför är svenskar så otroligt dumma så att dom inte klarar av att använda munskydd rätt?
  • Anonym (men skärpning!)
    Anonym (realist) skrev 2021-01-11 10:55:36 följande:

    Eftersom munskyddens primära funktion är att skydda andra ifrån presymptomatisk och asymptomatisk smitta så spelar det inte så stor roll att många inte kan använda munnskyddet rätt.

    Det spelar mindre roll att dom kontaminerar munskyddet eftersom det inte påverkar hur munskyddet skyddar andra. Skulle alla göra rätt så skulle det bli effektivare men det betyder inte att munskydd inte skulle fungera trots att många gör fel.

    Munskydd fungerar. I Asien och i Finland och Norge. Varför är svenskar så otroligt dumma så att dom inte klarar av att använda munskydd rätt?


    Sowwy, asymptomatiska smittar inte:

    www.nature.com/articles/s41467-020-19802-w

    Masker funkar inte i asien heller, folk petar sig i ansiktet, äcklar sig med skydden och återanvänder dem. De är bara lite mer vana vid auktoritär styrning...
  • Anonym (men skärpning!)
    Anonym (Maria) skrev 2021-01-10 06:54:14 följande:

    Ja precis, det är vad jag säger också. Eller skrivit rättare sagt tidigare. Men visst har TS rätt i om alla gjorde det korrekt så kan det ha en effekt i kombination med alla andra åtgärder och restriktioner ute bland allmänheten.

    Om då... Där är lilla problemet då...


    Bästa var ju den engelska politikern(verkar ha varit Führer Dorries) som satt och putsade glasögonen med sitt munskydd Fångades på kamera under en debatt.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (men skärpning!) skrev 2021-01-12 06:27:32 följande:

    Bästa var ju den engelska politikern(verkar ha varit Führer Dorries) som satt och putsade glasögonen med sitt munskydd Fångades på kamera under en debatt.


    Verkar finnas många användningsätt ;) Själv sett folk snyta sig i/med det. Jag behöver snarare ha en spypåse med mig ut nuförtiden.
Svar på tråden Snälla använd munskydd