• Anonym (Kalle)

    Bråk över magtröja

    Min dotter går i femman.

    Igår hade hon gått och shoppat med en kompis efter skolan och kom hem med nya tröjor.

    Hon visade upp dom och dom såg bra ut, till den sista som visade MINST tio centimeter av magen. Jag sa att den får vi lämna tillbaka och hon blev förbannad.

    Jag sa att hon är för ung för sånt och att jag inte kommer låta henne behålla och nu har hon gömt den och jag lyckas inte hitta den.

    Hon visste innan att jag aldrig skulle godkänna ett sånt plagg.

    Min kompis tycker att jag ska låta henne använda den.

    Vad hade ni gjort i min sits?

  • Svar på tråden Bråk över magtröja
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Malin) skrev 2020-12-10 23:13:29 följande:

    En tröja som visar lite av magen är ju inget problem.


    Inte för dig kanske.
  • Anonym (Kropp)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-12-11 07:11:10 följande:

    Inte för dig kanske.


    Att man visar magen tycker jag också är ok. Men tycker det är lite tidigt att ha tighta tröjor i almenhet när man är så ung.
  • Gameofthrones
    Anonym (Tagga ner) skrev 2020-12-10 15:00:19 följande:

    Jösses, andas människa!
    Snacka om att dra stora växlar och gå igång. 


    Håller med , Tummen upp!
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (moral) skrev 2020-12-10 21:52:28 följande:

    Låt ungen gnälla om hon nu gör det. Regler är regler. Prata också om varför hon är för ung och gärna om varför magtröja är olämpligt på alla. Det bästa är att peka ut icke önskvärda stilar och beteenden redan från det att barnen är små, då har de det med sig. 


    Varför är det olämpligt?
  • Anonym (moral)
    Anonym (Kropp) skrev 2020-12-11 08:32:16 följande:

    Att man visar magen tycker jag också är ok. Men tycker det är lite tidigt att ha tighta tröjor i almenhet när man är så ung.


    Möjligen att det kan vara okej att visa magen på stranden. Upp till en viss ålder, 11-årsåldern kanske. Inte annars. Tajta kläder beror på hur mycket de täcker och vad de signalerar.
  • Anonym (moral)
    Anonym (Linnea) skrev 2020-12-11 13:12:09 följande:

    Varför är det olämpligt?


    För att det är ett avslöjande plagg, kanske.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (moral) skrev 2020-12-13 10:07:46 följande:

    För att det är ett avslöjande plagg, kanske.


    Avsöjar magen? Är det en kroppsdel som bör vara hemlig? Då tycker du det är fel med bikini med?
  • Olivera
    Anonym (Linnea) skrev 2020-12-15 12:44:26 följande:

    Avsöjar magen? Är det en kroppsdel som bör vara hemlig? Då tycker du det är fel med bikini med?


    Magen är väl en kroppsdel som de flesta inte visar till vardags / på jobbet / universitet osv, utan i så fall till fest eller på stranden? Eller?
  • Olivera
    Anonym (Linnea) skrev 2020-12-15 12:44:26 följande:

    Avsöjar magen? Är det en kroppsdel som bör vara hemlig? Då tycker du det är fel med bikini med?


    Alltså det är ju fritt att tycka olika, men så helt befängt är det väl inte att säga att en magtröja är ?avslöjande??
  • Anonym (Linnea)
    Olivera skrev 2020-12-15 12:49:05 följande:

    Alltså det är ju fritt att tycka olika, men så helt befängt är det väl inte att säga att en magtröja är ?avslöjande??


    Jo avslöjar mer hud:) men det är ju ingen "särskild" kroppsdel, intim som könsorgan, skjärt, bröst. Ganska neutral tycker jag.
Svar på tråden Bråk över magtröja