• Anonym (älskare i tanken)

    Nätromans om man är gift?

    Vart går gränsen för otrohet anser ni?

    Skulle ni anse att en nätromans på avstånd med en person du aldrig ämnar träffa är att vara otrogen? Låt säga att den pågått ett längre tag och innehållit både åtrå, sexchattande och även djupa konversationer och vänskapliga förtroenden. Något som mest fungerat som en flykt eller krydda i en ganska trisst och stagnerat liv? Båda älskar sina partners och vill förbli i de relationerna.

    Någon som haft nåt liknande?

  • Svar på tråden Nätromans om man är gift?
  • Anonym (älskare i tanken)
    Tecum skrev 2021-02-01 17:09:23 följande:
    Intressant synpunkt och du har inte helt fel. Om man bara ser till sexchatten är det fantasi som får utlopp i onani. Men haken är att det är en annan person inblandad, det finns ett konkret objekt för fantasin ett objekt som dessutom är medveten om det. Ganska stor skillnad mot en film eller bilder i en tidning. Eller drömmar om grannen eller en kändis som inte vet om det.

    Sen har vi den känslomässiga otroheten, att dela sina innersta tankar med någon annan. I värsta fall diskuterar man relationen och problem i den där partnern är inblandad. Det gör iofs vissa kvinnor med varann så de ska inte beklaga sig. Och ibland är det tankar, känslor och intressen som partnern inte är intresserad av att tala om ändå. 

    Men om du avfärdar nätromans med att det är som att ha en romans med sig själv har du inte fattat galoppen. Det är tvärtom, att utbyta tankar med någon annan av motsatt kön vilket gör att känslor uppstår. Och just det är det som partnern har svårast att acceptera, om denne får veta.
    Mycket bra beskrivet. Jag tror att intimiteten i det är skrämmande för utomstående så det blir enklare att förlöjliga och förskjuta det. Det kan ju faktiskt var precis så givande som du skriver och en källa till både djup förtrolighet och utbyte av känslor och tankar, inklusive sådana om sin partner och relation, därav blir den ju på sitt sätt ett hot eftersom partnern kan bli utlämnad precis som med väninnorna.

    Skillnaden är känslorna som uppstår, förvirringen av avståndet och att aldrig kanske aldrig få veta vem man hänger sig åt. All tiden som läggs på sådana funderingar och längtan efter åter få ägna sig åt romansen på nytt. Man blir ju som förälskad, inte mycket som skiljer en riktig relation förutom att man inte får det fysiska utloppet. Man kan ju längta intensivt och det kan göra ont som vilken hjärtesorg som helst. Det är väldigt långt från att ha en fantasi med sig själv eller en kändis eftersom det faktiskt är en person  i andra änden som svarar och bekräftar en på nytt. Det är absolut farligt och en otrohet utan tvekan.
  • Anonym (A)
    Anonym (japp) skrev 2021-02-01 18:10:00 följande:
    Ja, jag anser att det är otrohet eftersom relationen är av sexuell karaktär, även om den inte innehåller fysiskt sex.
    Tycker också att det är otrohet.
  • Anonym (Sötnosen)

    I mitt fall - jag en kvinna har förlorat min på detta sättet. Han funderade på sin läggning och började lägga en annons o diskutera sin läggning och mycket chatt under denna tid med kåtsnack o skicka kukbilder blev han fast. Utan min vetskap. Denna hade påverkat honom så mycket o den mannen gav sig aldrig trots att vi två var gifta. Min man var sökande så o inte konstigt att chatta? men den vägen gick det utan att vi kunde gå på terapi alls. Inte ens innan hans känslor för mig avtog. Mannen tog ingen respekt under den tiden i början.

    Sådan chatt kan skada förhållande.

  • Småvarmt

    Jag tror att en nätromans skulle vara mysigt för mig. Jag är gift sedan många år vuxna barn ett totalt sexlöst liv min fru är handikappad. Jag tittar mycket på film och leker med mig själv fantiserar och drömmer. Det skulle vara härligt att kunna prata med någon om dessa fantasier och drömmar. Kanske ni tycker det är otrohet men det tycker inte jag.

  • Anonym (Camilla)

    Inte helt oproblematiskt. Men TS och kloke Tecum skriver så bra. Det är ju, trots allt, en känslomässig otrohet. Alla känslor är inblandade. Saknaden av erotiken, stötande och blötande av vardagsbekymmer. En andningspaus och energipåfyllning. Men har det någon betydelse om ni vet vem ni skriver med eller om det är en anonym person? Hur funkar fantasin där?

    Skulle ni berättade det för er partner?

    Jag brukar tänka på microotrohet som att om du inte kan stå för det du gör inför din partner har du passerat gränsen. Sedan kan man ha olika uppgörelser och överenskommelser.

  • Småvarmt

    Jag tror att det är lika mysigt att skriva och läsa med någon som är anonym. Det som vore härligt är ju att veta att en annan kåt människa med drömmar och fantasier sitter och skriver till mig. Utbyta vad man drömmer om anonymt man vågar mer jag tror och vet att jag skulle få underbara runkstunder.

  • Anonym (Otrohet-ja!)

    Min åsikt är att du leker med elden. Vad händer om din fru upptäcker detta?  Är du beredd att ta konsekvenserna? Att gå bakom ryggen på din fru som du gjort är för mig klockren otrohet. 


    Hade en tråd här för några veckor sen som handlade om min kille och hur han skrivit till en tjej via instagram under en tid. Det förstörde mig. Och då är vi inte gifta ens. Och han ursäktade det med att "ja men det är ju bara över nätet, det betyder ju ingenting"


    I ditt fall verkar det ju även ha stor betydelse för dig. Och ni har sexchattat. Ja detta är otrohet. Iaf enligt mig.  Berätta för din fru vad du sysslar med ist för att skriva på familjeliv och undra. Då får du ditt svar rätt snabbt om detta är otrohet för henne också.

  • Småvarmt

    Nu vet jag inte om det är mina inlägg du svarar på men om så är. Min fru är sedan flera år handikappad vi har inte haft sex på ca 7 år. Jag har ännu inte chattat med någon men skulle gärna göra det. Tar i övrigt hand om min fru med hjälp från hemtjänsten. Men jag har behov jag runkar ofta o h det skulle vara mysigt att läsa en annans fantasier och drömmar när jag gör det.

  • Anonym (Otrohet-ja!)
    Anonym (jury) skrev 2021-01-31 19:55:37 följande:
    En fantasi är något som inte finns i verkligheten, en nätromans är ett verkligt förhållande till en verklig människa. Om man går vidare till att också fysiskt mötas i verkligheten är inte alltavgörande.

    En nätromans blir farlig när den blir en verklighetsflykt och man bygger upp en bubbla av intimitet, förtrolighet och andra stora känslor som borde man borde förbehålla sin partner. Också kallat otrohet, som varken är bättre eller sämre än andra former för otrohet.
    EXAKT!
  • Småvarmt

    Det är nog så att vi alla har olika värderingar på ordet otrohet. Jag kan nog säga att om inte min fru blivit handikappad hadde hela livet tagit en annan vändning.

Svar på tråden Nätromans om man är gift?