• Litalu

    BIM Mars 2021 - första barnet

    Hej! Jag har försökt hålla ut och vänta på att denna tråd ska skapas men nu fick jag ta saken i egna händer då jag inte kan tänka på annat än den eviga väntan på BIM. Jag har lång cykel (33 dagar) så jag går direkt från januaritråden och hit.. 


    Vi fyller tråden med hopp och stöd så hoppas jag att vi alla får uppleva ett mirakel snart Hjärta


    Kopiera gärna listan och lägg till ditt namn och förväntad BIM.

    LISTA:

    litalu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

  • Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet
  • Anonym (HOPE)

    Hej

    Jag måste fråga er andra här med er mens. Har ni koll på när ni har ägglossning? Kommer den oregelbundet också då?

    Jag frågar för att jag läst att tiden mellan ÄL och mens oftast är rätt konstant men tiden mellan mens och ÄL kan variera?

  • Sellerin
    Litalu skrev 2021-03-01 16:29:01 följande:

     


    Själv så har jag BIM idag (på dag 33) och ingen mens syns till, vilket såklart hade varit helt underbart om det inte vore för att jag tagit två totalt blanka graviditetstest igår och förrgår.. Vill bara att mensen ska komma så att man kan börja försöka igen! Men antar att mensen är oregelbunden fortfarande då jag slutade med piller i slutet av december.. Tog det tid för er andra också innan ni fick tillbaka regelbunden mens?? Hoppas ju på en kortare cykel så småningom inte ännu längre... 


     


    Jag slutade med p-piller i mars 2020, har svängt runt på mellan 28-42 dagar sedan dess. Senaste 3 månaderna lite mer stabilt på mellan 30-34 dagar. Denna cykeln ser ut att bli runt 30 dagar (hoppas jag), så jo visst har kroppen varit förvirrad efter p-piller sedan tonåren!   
    Anonym (HOPE) skrev 2021-03-01 19:51:27 följande:

    Hej

    Jag måste fråga er andra här med er mens. Har ni koll på när ni har ägglossning? Kommer den oregelbundet också då?

    Jag frågar för att jag läst att tiden mellan ÄL och mens oftast är rätt konstant men tiden mellan mens och ÄL kan variera?


    Jag försöker hålla lite koll genom ÄL-stickor, att tempa varje morgon samt titta på sekretet. Tips från alla goa tjejer här inne BIM-trådarna =) Visste helt ärligt inte vad jag höll på med de första månaderna! 


    Första delen i menscykeln (follikelfas) har jag förstått det som är vanligare att den varierar, och det stämmer för min del. Jag har haft ÄL på mellan dag 14-30 sedan jag slutade med p-piller. Sedan nästan alltid mens 12-13 dagar efter ÄL (lutealfasen) 

  • panda91

    Var idag på gynbesök. Bokade in det förra veckan då min mens var sen och jag hade kraftiga smärtor i hela magen, har tidigare bedömt min mensvärk som normal men detta var utöver det vanliga. Min mens dök upp samma kväll så det löste sig men jag fortsatte ha "onormalt" ont.

    På ultraljudet såg hon att jag hade något som liknade en endometrioscysta på vänster äggstock. Sa att vi skulle boka in nytt ultraljud om en månad och titta igen med en mer avancerad (?) apparat. Jag skulle gå hem och ta det lugnt, inte dra några slutsatser. 

    Tycke först att jag tog det rätt så bra men efter jag kommit hem kom tårarna.. Är såklart superorolig över att detta ska ställa till mina graviditetsplaner. Någon härinne som har erfarenhet av detta? 

    På plussidan sa hon att jag hade jättemånga ägg (vad nu "jättemånga" innebär) och att ifall jag skulle ha svårt att bli gravid på naturlig väg finns ju alltid IVF... Kändes dock inte så kul att höra när man bara är ett par månader in på att försöka.

  • panda91

    Var idag på gynbesök. Bokade in det förra veckan då min mens var sen och jag hade kraftiga smärtor i hela magen, har tidigare bedömt min mensvärk som normal men detta var utöver det vanliga. Min mens dök upp samma kväll så det löste sig men jag fortsatte ha "onormalt" ont.

    På ultraljudet såg hon att jag hade något som liknade en endometrioscysta på vänster äggstock. Sa att vi skulle boka in nytt ultraljud om en månad och titta igen med en mer avancerad (?) apparat. Jag skulle gå hem och ta det lugnt, inte dra några slutsatser. 

    Tycke först att jag tog det rätt så bra men efter jag kommit hem kom tårarna.. Är såklart superorolig över att detta ska ställa till mina graviditetsplaner. Någon härinne som har erfarenhet av detta? 

    På plussidan sa hon att jag hade jättemånga ägg (vad nu "jättemånga" innebär) och att ifall jag skulle ha svårt att bli gravid på naturlig väg finns ju alltid IVF... Kändes dock inte så kul att höra när man bara är ett par månader in på att försöka.

  • Eclipse
    Litalu skrev 2021-03-01 16:29:01 följande:

    Stort grattis till SMEL!! Hurra! :) 

     

    Själv så har jag BIM idag (på dag 33) och ingen mens syns till, vilket såklart hade varit helt underbart om det inte vore för att jag tagit två totalt blanka graviditetstest igår och förrgår.. Vill bara att mensen ska komma så att man kan börja försöka igen! Men antar att mensen är oregelbunden fortfarande då jag slutade med piller i slutet av december.. Tog det tid för er andra också innan ni fick tillbaka regelbunden mens?? Hoppas ju på en kortare cykel så småningom inte ännu längre... 

     


    Jag slutade i slutet på november, och låg på piller stadigt på en cykel på 25 dygn (24 och 26 enstaka gånger) och har efter slut hamnat på 24, 27 och nu sist 29 dygn. Så lite oregelbundet, men åt samma håll iaf, så kanske inte så konstigt det inte finns något plus än heller. Denna gången har jag mer mensvärk etc så det kanske är ett tecken på att det börjar bli mer naturlig rytm på kroppen igen.
  • MAKL
    Anonym (HOPE) skrev 2021-03-01 19:51:27 följande:

    Hej

    Jag måste fråga er andra här med er mens. Har ni koll på när ni har ägglossning? Kommer den oregelbundet också då?

    Jag frågar för att jag läst att tiden mellan ÄL och mens oftast är rätt konstant men tiden mellan mens och ÄL kan variera?


    För mig är det också så att äl kan variera från cd 13-16. Dock så kommer alltid min mens 14 dagar efter äl. Tror att det är så för dom flesta att mellan äl och mens så är det en mer jämn tid än innan äl, även fast det också kan variera såklart. Det finns ju en massa saker som kan påverka när äl sker, så som stress tex. Men efter man haft äl så kan man ju inte påverka kroppen på ett sånt sätt så att mensen rubbas, utan det fixar kroppen ändå utan påverkan. Dock så finns det ju undantag där också men i det stora hela tänkt.
  • Soff

    Känns totalt hopplöst. Jag vet att det fortfarande tidigt att säga för har bim på fre-lörd... men tempen dippade idag och börjar känna av lite molande... och då känns det totalt kört redan. Kan jag ens bli gravid?! Fan va det känns totalt omöjligt.

  • hopeforaplusa

    Känns kört här. Missade helt min äl.. så kommer bara hinna få till det 2 gånger. Det känns så deppigt. Det kommer garanterat inte bli något den här gången heller. Bryter ihop..

  • Weloty
    Soff skrev 2021-03-02 08:47:14 följande:

    Känns totalt hopplöst. Jag vet att det fortfarande tidigt att säga för har bim på fre-lörd... men tempen dippade idag och börjar känna av lite molande... och då känns det totalt kört redan. Kan jag ens bli gravid?! Fan va det känns totalt omöjligt.


    Åh, jag vet precis hur du känner dig. Jag har också BIM på fredag och har svagt molande värk som kommer och går. Typiskt tecken på PMS för min del. Jag har aldrig varit gravid i hela mitt liv och börjar tro att jag aldrig kommer att vara det heller. 

    Önskar att jag kunde komma med lite pepp men just nu känner jag också en hopplöshet. Hjärta
  • paperlanterns
    KNAS2 skrev 2021-03-01 17:47:48 följande:

    Jag har tagit två blanka testa tidigt test idag.. Känns hopplöst.

    Kan det inte bara gå vägen för oss?


    Känner samma, har BIM idag och negativt test med RFSU så inväntar mensen under dagen, hade hellre sett att den isf kom innan jag åkte till jobbet för att slippa bli besviken under arbetsdagen och hantera känslorna där :(
Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet