• Litalu

    BIM Mars 2021 - första barnet

    Hej! Jag har försökt hålla ut och vänta på att denna tråd ska skapas men nu fick jag ta saken i egna händer då jag inte kan tänka på annat än den eviga väntan på BIM. Jag har lång cykel (33 dagar) så jag går direkt från januaritråden och hit.. 


    Vi fyller tråden med hopp och stöd så hoppas jag att vi alla får uppleva ett mirakel snart Hjärta


    Kopiera gärna listan och lägg till ditt namn och förväntad BIM.

    LISTA:

    litalu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

  • Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet
  • Soff
    Weloty skrev 2021-03-02 09:41:03 följande:
    Så trist! Jag vet hur mycket man hoppas varje gång. Vi är också på försök nummer 11 och kommer nog att kontakta en klinik snart, mest för att få en liten paus och slippa tänka att någonting är "fel". Har dock inte tagit upp detta med min man så vi får väl se hur han känner om detta. Jag var hos gyn för några månader sedan av en annan anledning, och då sa hon att jag hade många ägg och att livmodern såg fin ut, så det låter ju positivt i alla fall. Tyvärr har min man tolkat detta som att det är honom det är fel på, och jag tror att han är mer stressad än vad han låtsas om. 

    Hoppas att din sambo går med på att kontakta en klinik. Kanske är han orolig för vad de ska hitta? Hur som helst tror jag att det kan ta bort mycket stress och press om man får lämna över ansvaret på någon annan en kort stund. 

    Otroligt trist. Tog ett gravtest nu också för att bekräfta och det var förstås negativt, som alltid. 


    Ah okey, samma sits för oss båda då. Var också och kollade mig och allt såg bra ut. Min sambo tror dock inte att det är något fel på honom, han tycker mest att man ska försöka 1 år innan man ska fundera på det. Men det är så lätt för honom att säga, som knappt berörs när det blir negativa besked, mer än att jag blir ledsen. Han stressar inte upp sig över det. Jag däremot blir helt förkrossad. Berättade precis om negativt test, och det enda han gjorde var att krama om mig och sen gå och jobba igen och var precis som vanligt. Blir bara fruktansvärt provocerad av detta. 


    Ja precis, det är just därför jag vill göra det. För jag känner att jag stressar upp mig något enormt över detta. Och jag vill bara få slut på lidandet. Och på nåt sätt så är det ju bara han som kan hjälpa mig med det genom att ta det där testet, men när han inte vill göra det så känns det indirekt som han inte vill hjälpa mig med att få slut på den här skiten. Men det är samtidigt fel av mig att tänka så, jag måste ju respektera hans känslor/åsikter också. Vet bara inte hur jag ska fortsätta orka med detta. 

  • Soff
    bananmilkshake skrev 2021-03-02 09:58:12 följande:
    Åh, jag hoppas du inte tog illa upp! Jag tror hon menade att eftersom graviditeter börjar räknas på mensens första dag, så kommer ju förhoppningsvis till sist en sån ledsen första mensdag inofficiellt vara första dagen på en graviditet. Fast ja, det hjälper ju såklart inte då, när man inte vet. :/ 
    Nej då, absolut inte <3 ah okey, jag förstår. Ja, nån gång är det ju så, ovissheten är dock fruktansvärd. 
  • Carina82
    Soff skrev 2021-03-02 10:18:32 följande:

    Otroligt trist. Tog ett gravtest nu också för att bekräfta och det var förstås negativt, som alltid. 

    Ah okey, samma sits för oss båda då. Var också och kollade mig och allt såg bra ut. Min sambo tror dock inte att det är något fel på honom, han tycker mest att man ska försöka 1 år innan man ska fundera på det. Men det är så lätt för honom att säga, som knappt berörs när det blir negativa besked, mer än att jag blir ledsen. Han stressar inte upp sig över det. Jag däremot blir helt förkrossad. Berättade precis om negativt test, och det enda han gjorde var att krama om mig och sen gå och jobba igen och var precis som vanligt. Blir bara fruktansvärt provocerad av detta. 

    Ja precis, det är just därför jag vill göra det. För jag känner att jag stressar upp mig något enormt över detta. Och jag vill bara få slut på lidandet. Och på nåt sätt så är det ju bara han som kan hjälpa mig med det genom att ta det där testet, men när han inte vill göra det så känns det indirekt som han inte vill hjälpa mig med att få slut på den här skiten. Men det är samtidigt fel av mig att tänka så, jag måste ju respektera hans känslor/åsikter också. Vet bara inte hur jag ska fortsätta orka med detta. 


    Skräp : ( Visst har du inte BIM än? Så det finns fortfarande hopp även om jag förstår känslan av absolut hopplöshet <3 Känner SÅ igen mig i min relation när du berättar om din partners reaktion. Min reagerade likadant, förra månaden var jag jätteledsen (såklart) när mensen kom. Grät och sa till killen att det kändes som att hjärtat skulle gå sönder. Hans reaktion var typ att krama mig och säga ' ja det är kanske inte så konstigt ' Sen ingenting. AAA!! Blir SÅ provocerad! Jag kan nånstans tycka att man inom en relation borde anpassa sig efter den som mår sämst.. Men lättare sagt än gjort!
  • Soff
    Carina82 skrev 2021-03-02 12:19:29 följande:
    Skräp : ( Visst har du inte BIM än? Så det finns fortfarande hopp även om jag förstår känslan av absolut hopplöshet <3 Känner SÅ igen mig i min relation när du berättar om din partners reaktion. Min reagerade likadant, förra månaden var jag jätteledsen (såklart) när mensen kom. Grät och sa till killen att det kändes som att hjärtat skulle gå sönder. Hans reaktion var typ att krama mig och säga ' ja det är kanske inte så konstigt ' Sen ingenting. AAA!! Blir SÅ provocerad! Jag kan nånstans tycka att man inom en relation borde anpassa sig efter den som mår sämst.. Men lättare sagt än gjort!

    Mm :(( näe, har inte bim förns på Fredag eller Lördag, men känner i hela kroppen att det är kört. Efter så många månader av försök så känner man verkligen igen de där menssymptomen som man kanske tidigare inte tänkt på. Jag kan typ börja rysa/frysa lite i kroppen någon/några vecka/dagar innan, sen så får jag som ett litet molande.. och så börjar jag bli lite tröttare i kroppen när jag anstränger mig.. det är liksom typiskt.. och så enormt provocerande när jag gång på gång känner det... 


    Åh, ja det är så svårt :( och så fruktansvärt jobbigt, och man blir så arg och ledsen på samma gång av de bristande reaktionerna!... vet inte vart man ska ta vägen!! Jag sa till honom idag "var det allt??" och då blir han bara irriterad på mig. Som att det inte redan är jobbigt att vara förkrossad över att det förmodligen är kört denna gången med, så ska han dessutom bli irriterad på mig.. Näe, usch. Blir så ledsen. Samtidigt försöker jag intala mig att jag kanske inte kan förvänta mig att han reagerar precis så som jag behöver och vill, då han inte kan sätta sig in i min situation riktigt, hur mycket han än vill.. från hans utgångspunkt så ser han ju inte alls varför jag blir så ledsen. Han förstår det inte. Ja.. det är inte lätt... svårare än vad jag någonsin hade kunnat ana. 


    Nu har vi pratat ett tag och till slut så sa han att "okey, kan vi ge det 1 försök till, så gör jag det där testet sen". Jag är ju lättad om han gör testet, men känns som att jag tvingar på honom det samtidigt, och det får mig att känna mig som en skurk. Men jag vill ju bara att vi ska komma framåt, och jag orkar inte vänta med att få hjälp för detta knäcker mig totalt. Samtidigt då som man ska respektera att han vill vänta tills det gått ett år.... jag slits itu. 


    Tack för att du skriver och för att vi kan dela detta med varandra iallafall <3 skönt att känna att det finns någon/de som förstår. 

  • Link92
    Soff skrev 2021-03-02 12:51:55 följande:

    Mm :(( näe, har inte bim förns på Fredag eller Lördag, men känner i hela kroppen att det är kört. Efter så många månader av försök så känner man verkligen igen de där menssymptomen som man kanske tidigare inte tänkt på. Jag kan typ börja rysa/frysa lite i kroppen någon/några vecka/dagar innan, sen så får jag som ett litet molande.. och så börjar jag bli lite tröttare i kroppen när jag anstränger mig.. det är liksom typiskt.. och så enormt provocerande när jag gång på gång känner det... 

    Åh, ja det är så svårt :( och så fruktansvärt jobbigt, och man blir så arg och ledsen på samma gång av de bristande reaktionerna!... vet inte vart man ska ta vägen!! Jag sa till honom idag "var det allt??" och då blir han bara irriterad på mig. Som att det inte redan är jobbigt att vara förkrossad över att det förmodligen är kört denna gången med, så ska han dessutom bli irriterad på mig.. Näe, usch. Blir så ledsen. Samtidigt försöker jag intala mig att jag kanske inte kan förvänta mig att han reagerar precis så som jag behöver och vill, då han inte kan sätta sig in i min situation riktigt, hur mycket han än vill.. från hans utgångspunkt så ser han ju inte alls varför jag blir så ledsen. Han förstår det inte. Ja.. det är inte lätt... svårare än vad jag någonsin hade kunnat ana. 

    Nu har vi pratat ett tag och till slut så sa han att "okey, kan vi ge det 1 försök till, så gör jag det där testet sen". Jag är ju lättad om han gör testet, men känns som att jag tvingar på honom det samtidigt, och det får mig att känna mig som en skurk. Men jag vill ju bara att vi ska komma framåt, och jag orkar inte vänta med att få hjälp för detta knäcker mig totalt. Samtidigt då som man ska respektera att han vill vänta tills det gått ett år.... jag slits itu. 

    Tack för att du skriver och för att vi kan dela detta med varandra iallafall <3 skönt att känna att det finns någon/de som förstår. 


    Min man visar inte heller så mycket reaktion eller känslor när mensen kommer (han har faktiskt inte ens koll på när det är dags) och det har stört mig. Men en gång var jag superledsen och grät och han ba "oj är du ledsen?" och klappade mig lite på ryggen typ. Vilket gjorde mig ännu ledsnare och mitt i gråten sa jag till honom att när jag mår så vill jag att han ska fråga hur det känns och vad jag tänker på och bry sig så! Inte bara krama och gå vidare. Och det har faktiskt blivit mycket bättre! Sedan har han förklarat att jag måste förstå att han inte känner likadant (han har ju inte massa hormondippar inför mensen liksom) så jag kan bara uppmuntra er andra att också försöka prata mer med er partner för förståelse och acceptans.

    Och angående tester så har vi kanske tidigare pratat om hemmatest för spermier? Jag uppmuntrar inte NÅGON att göra sådana utan förespråkar att man vänder sig till vården direkt och säger att man försökt ett år och kör en riktig utredning. Har bara hört om (och själv upplevt) fruktansvärda upplevelser med hemtest medan man hos vården fått bekräftat att det inte är några problem alls med spermierna.
  • paperlanterns

    Mensen här på dag 28 som alltid, får vara glad för att den är punktlig tänker jag varje månad för att försöka tänka positivt.

    Nästa BIM blir 29 mars så jag stannar faktiskt kvar här. Lycka till till er andra!

  • bananmilkshake
    paperlanterns skrev 2021-03-02 13:14:46 följande:

    Mensen här på dag 28 som alltid, får vara glad för att den är punktlig tänker jag varje månad för att försöka tänka positivt.

    Nästa BIM blir 29 mars så jag stannar faktiskt kvar här. Lycka till till er andra!


    Man får hitta det lilla positiva! Lycka till du med! <3 
  • Anonym (HOPE)
    MAKL skrev 2021-03-02 06:08:22 följande:
    För mig är det också så att äl kan variera från cd 13-16. Dock så kommer alltid min mens 14 dagar efter äl. Tror att det är så för dom flesta att mellan äl och mens så är det en mer jämn tid än innan äl, även fast det också kan variera såklart. Det finns ju en massa saker som kan påverka när äl sker, så som stress tex. Men efter man haft äl så kan man ju inte påverka kroppen på ett sånt sätt så att mensen rubbas, utan det fixar kroppen ändå utan påverkan. Dock så finns det ju undantag där också men i det stora hela tänkt.
    Tack för svar, till er alla som svarat men citerar ett av svaren Solig

    Anledningen till att jag frågar är att jag slutat nyligen med mina piller och efter ca 12 dagar kom min ÄL (förhoppningsvis) då jag fick utslag på de ÄL-tester jag tog. Så jag är nyfiken på hur det funkat efter ÄL för andra och om mensen kommit "som en klocka" efter att ni identifierat en ÄL stegring.
  • hopeforaplusa
    bananmilkshake skrev 2021-03-02 09:31:55 följande:
    hopeforaplusa skrev 2021-03-02 08:52:18 följande:
    Känns kört här. Missade helt min äl.. så kommer bara hinna få till det 2 gånger. Det känns så deppigt. Det kommer garanterat inte bli något den här gången heller. Bryter ihop..
    Stor kram till er. 
    Var det nån i den här tråden som sa att när man känner sig deppig när mensen kommer så kan man tänka att den gången det tar sig, så räknades ju faktiskt den där första mensdagen som ens första graviditetsdag? Kanske var nån annan tråd, men det var så fint sagt tyckte jag. 
    Tack snälla!<3
  • hopeforaplusa
    MAKL skrev 2021-03-02 10:04:57 följande:

    Kom det aldrig någon mer stegring/smiley på testen?

    Det behöver inte betyda att ni inte lyckades iaf. Det krävs ju bara en bra simmare, och lite tid har man ju på sig iaf innan det är helt kört. Du får hoppas på att det räckte med det ni fick till <3


    Det kom en smiley men aldrig någon blinkade. Blev paff för hade inte känt mina vanliga symtom på äl.. vi kommer hinna göra det nu men hade så gärna velat hinna få till det dagarna innan också. Känns redan nu som kört då det blev så få ligg..:(
Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet