• Litalu

BIM Mars 2021 - första barnet

Hej! Jag har försökt hålla ut och vänta på att denna tråd ska skapas men nu fick jag ta saken i egna händer då jag inte kan tänka på annat än den eviga väntan på BIM. Jag har lång cykel (33 dagar) så jag går direkt från januaritråden och hit.. 

Vi fyller tråden med hopp och stöd så hoppas jag att vi alla får uppleva ett mirakel snart Hjärta

Kopiera gärna listan och lägg till ditt namn och förväntad BIM.

LISTA:

litalu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

• Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet
  • apan95

Flyttar fram mitt BIM-datum två dagar då ägglossningen kom tidigare än väntat! Är som sagt ägglossningen efter spolningen och jag hoppas att det ska kunna hjälpa något...

skulle vi lyckas denna gången skulle det även innebära att ja hinner bli mamma medan jag fortfarande är 25 (bara några dagar innan 26) vilket alltid har varit min högst dröm!

Undrar även hur ni andra tänker kring träning efter ÄL? jag kör endast enkel styrketräning hemma 2 ggr/vecka men efter ägglossning vågar jag typ inte... hur gör ni??

talu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

KNAS2, 2/3, 31 år (9:e försöket)

SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket) PLUSSAT

Sockerplanta, 3/3, 26 år (6:e försöket)

Link92, 3/3, 29 år (20:e försöket)

Bananmilkshake, 3/3, 35 år (7:e försöket, 2 MA)

Neongirl 5/3, 38 år (5:e försöket, ett missfall)

Weloty, 5/3, 30 år (11:e försöket)

zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

VirrePirre06, 7/3, 29år (försök 4)

Ussies, 7/3, 33år (2:a försöket)

Soff 6/3, 33 år (11:e försöket)

Ericky, 8/3, 33 år (8:e försöket)

Sellerin, 8/3, 32 år (6:e försöket)

jlinnea, 9/3, 26 år (8:e försöket)

Carina82, 9/3, 38 år (5:e försöket)

Vickan31, 11/3, 31 år (9:e försöket)

Molybden, 11/3, 26 år (9:e försöket)

Johanna1923, 14/3, 30 år (2:a försöket)

MAKL, 14/3, 27 år (6:e försöket)

BoringBrick92, 14/3, 28 år (4:e försöket)

Emmalucy, 14/3, 34 år (2:a försöket)

15/3, 28 år (7:e försöket)

Msofie 17/3, 25 år (13e försöket)

apan95, 17/3, 25 år (16:e försöket)

Annne29 19/3 29 år (11:e försöket)

Babymonitor 19/3, 29 år (5:e försöket)

Lys12, 19/3, 26 år (2:a försöket)

Rungirl, 20/3, 32 år (5:e försöket)

Notalonee, 20/3, 27 år (1:a försöket)

Grapefrukt 24/3, 31 år (6:e försöket)

Stickling, 27/3, 33 år (9:e försöket)

Eclipse, 27/3, 31 år (3:e försöket)

Paperlanterns, 29/3, 32 år (4:e försöket)

Rumpelstiltskin, 31/3, 25 år (7:e försöket)

• Grapefrukt89
    Ericky skrev 2021-03-03 10:33:19 följande:

Här är det BIM om 6 dagar. Jag har haft molvärk sedan lördag som kommer och går vilket är lite tidigare än normalt. Fick en rosa blödning på äl + 6 och gick upp i spinn och ringde gyn för att boka in en ny tid där eftersom jag trodde att mina mellanblödningar var tillbaka igen som jag trodde att jag blivit kvitt förra månaden som var min första utan det på lång tid. Men... mellanblödningarna brukar hålla i sig fram till mensen. Här upphörde den rosa blödningen (som bara syntes när jag torkade mig) efter 1,5 dagar. Sedan har det inte varit något mer. Det här väcker ju ett litet, litet hopp om att det skulle kunnat vara en nidblödning jag fick där på äl+6/7. Tog ett testa tidigt i morse som var helt blankt, men det är egentligen först imorgon testat ska kunna användas, så jag var ju för tidig. 

Hoppas, hoppas, hoppas att det tagit sig nu på 8e försöket för oss! Har annars tid inbokat på gyn och har krävt att bli ordentligt utredd då jag misstänker att jag har lågt progesteron av flera anledningar. Bland annat mellanblödningarna. 

Tänker också att jag ska börja tempa kommande månad om jag inte är gravid för att få koll på att ägglossning faktiskt sker och på vilken dag. 

Hur tänker ni andra med BIM? Jag har ju trott att BIM är lika med dagen för beräknad mens, men det verkar ju vara dagen efter mens som anses vara BIM vad jag förstår?

Hoppas!! <3
  • bananmilkshake

Lägger in min nya BIM i listan då mensen kom igår. :)

Förresten har någon fallit ur listan den 15/3? Eller tagit bort sig själv?

Bananmilkshake, 3/3, 35 år (8:e försöket, 2 MA)

• Soff
    Grapefrukt89 skrev 2021-03-04 19:13:37 följande:

Wow! Känner EXAKT igen detta från min egen situation... Min sambo är ju rena "hakuna matata"-personen och tar saker som det kommer och stressar nästan aldrig upp sig inför nåt medan jag känner mig som den mest nojiga och nästintill galna/ostabila/paranoida personen i jämförelse med honom.

Utan att känna dig eller sambon så säger jag att jag tror att det är nåt generellt fenomen i en del hetero-relationer. (Om man nu ska dra de flesta över en kam). Jag vill i alla fall tro att männen vi valt att bilda familj med är sympatiska och närvarande osv men att de pga olika skäl kanske hanterar sånt annorlunda. Tror det har mycket med det att göra...

Jag gick förra året i parterapi med min sambo vid 4 tillfällen pga stress, press och ångest vi både hade enskilt som gjorde att vi gick förbi varandra och kunde inte alls möta varandra eller finnas där för varandra. Båda två var så frustrerade och arga på varann att vi ville prata med någon för att inte förlora varann. Då var det en grej som psykologen sa som jag tyckte var intressant: Att jag och min sambo är ganska annorlunda, delvis pga av våra personligheter är olika men också för att många män och kvinnor har vissa sätt som de "lärt " sig att agera utefter. T.ex att vi hanterar saker olika, har olika behov osv. Men det viktiga är att man finns där för varandra när man behöver varandra oavsett vad det handlar om. För jag har alltid tänkt att han ska förstå min frustration, min desperation att få bolla idéer eller prata om saker utan att han tar och antar vad jag egentligen menar osv.

Nu vet jag ju inte hur exakt din situation är utan bara berättar om min egna. Utan att vara för mycket av en hobby-psykolog eller nåt så tycker jag det är intressant hur man socialt har formats in i dessa roller. Detta var något som psykologen också sa som liksom de "primitiva" som män och kvinnor lärt sig som oavsett hur progressiva och moderna vi än må va, så kan det ibland dyka upp utan att man vet riktigt hur och varför... :)

Tror du att du skulle vilja berätta för honom att du kanske behöver att han visar lite mer stöd och att du berättar hur och varför? <3

Alltid skönt att känna samhörighet, att inte vara ensam i att gå igenom dessa saker. Jag tror absolut att det kan vara så som du säger, att det är ett inlärt beteende. Och jag tror att män och kvinnor fungerar olika i vissa lägen, helt klart. Och jag försöker intala mig själv detta, att jag inte kan utgå ifrån mitt egna perspektiv av känslor etc. eftersom det för honom ser helt annorlunda ut, och därmed så beter han sig annorlunda därefter, utan att mena illa på nåt sätt. Svårt dock när man är mitt inne i de jobbigaste känslorna, att ens orka bry sig om det, utan då vill man bara ha stöd och det man behöver. Men det funkar ju inte alltid så bra.

Har också funderat på det där med parterapi ibland.. 

Vår situation är lite komplicerad där. Jag har nämligen under en tid varit väldigt tung i vårt förhållande, till och från, av olika anledningar, och han har fått trösta mig enormt mycket..jag har i kombination med utbrändhet varit med om en traumatisk händelse som gjort att jag har börjat gråta för minsta lilla... har brutit ihop bara jag glömt matkortet när vi är och handlar...Typ allt.. Det är mycket bättre nu, men detta har dränerat honom väldigt mycket, vilket jag förstår, men nu när vi försöker få barn så är detta väldigt problematiskt. Det kan krocka lite med det förflutna som vi gått igenom, och han känner att han liksom triggas och blir irriterad.. samtidigt som han och jag har helt olika syn på detta. Men han gör sitt bästa för att inte bli irriterad, och försöker vara ett stöd för mig. Men ja, det är inte alltid lätt alla gånger ><.. en hemsk situation helt klart när man sitter där och är helt knäckt gång på gång...

Känner mig helt slut mentalt. Vill bara att det ska ta sig så vi slipper fortsätta gå igenom detta... och att äntligen få blicka framåt till en liten <3  

• Sockerplanta
    bananmilkshake skrev 2021-03-04 08:25:06 följande:
    Haha! :?) Man får försöka ha lite överseende, om det går. Han frågade trots allt sen om jag tagit ett test, och sa att han blivit så stressad över massa jobbmail han fått när han vaknade. Då kände jag mig lite elak. :p

Nej vad dumt om ni missade! Eftersom min mens kom lite sent så låg vi tydligen varannan dag ända fram till dagen innan äl, snacka om att missa målsnöret.

Man får vara bitter och less! Ändå kul att prata med dig här igen :)

Åååå så typiskt att ni missa. Min mens är sen nu så jag börjar tro att vi inte alls missade, utan kanske träffade äl fast senare än vad jag trodde. Ahh.. min blir ju knäpp av det här!

Tack detsamma! Jag har en sån intensiv period på jobbet nu bara så jag har fallit bort litegrann härifrån nu. 

• hopeforaplusa

Såg att jag ramlat bort så lägger in på nytt!:)

hopeforaplusa 14/3 29år (7:e försöket)

• BoringBrick92

Hej!

Nyfiken fråga, tar någon av er ssri? Tror ni i så fall att det kan ha påverkan på förmågan att bli gravid? Vad har ni för tankar?

• Ericky
    Soff skrev 2021-03-04 20:30:19 följande:

Alltid skönt att känna samhörighet, att inte vara ensam i att gå igenom dessa saker. Jag tror absolut att det kan vara så som du säger, att det är ett inlärt beteende. Och jag tror att män och kvinnor fungerar olika i vissa lägen, helt klart. Och jag försöker intala mig själv detta, att jag inte kan utgå ifrån mitt egna perspektiv av känslor etc. eftersom det för honom ser helt annorlunda ut, och därmed så beter han sig annorlunda därefter, utan att mena illa på nåt sätt. Svårt dock när man är mitt inne i de jobbigaste känslorna, att ens orka bry sig om det, utan då vill man bara ha stöd och det man behöver. Men det funkar ju inte alltid så bra.

Har också funderat på det där med parterapi ibland.. 

Vår situation är lite komplicerad där. Jag har nämligen under en tid varit väldigt tung i vårt förhållande, till och från, av olika anledningar, och han har fått trösta mig enormt mycket..jag har i kombination med utbrändhet varit med om en traumatisk händelse som gjort att jag har börjat gråta för minsta lilla... har brutit ihop bara jag glömt matkortet när vi är och handlar...Typ allt.. Det är mycket bättre nu, men detta har dränerat honom väldigt mycket, vilket jag förstår, men nu när vi försöker få barn så är detta väldigt problematiskt. Det kan krocka lite med det förflutna som vi gått igenom, och han känner att han liksom triggas och blir irriterad.. samtidigt som han och jag har helt olika syn på detta. Men han gör sitt bästa för att inte bli irriterad, och försöker vara ett stöd för mig. Men ja, det är inte alltid lätt alla gånger ><.. en hemsk situation helt klart när man sitter där och är helt knäckt gång på gång...

Känner mig helt slut mentalt. Vill bara att det ska ta sig så vi slipper fortsätta gå igenom detta... och att äntligen få blicka framåt till en liten <3  

Även jag har en historia av utbrändhet Soff och upplever att jag är otroligt mycket mer stress känslig efter det. Så att dras med mellanblödningar och behöva kämpa såhär triggar ju lätt igång stressen. Det är tufft! Jag har varit väldigt skör senaste månaden här så jag har pratat med sambon om att jag kanske vill ta ett uppehåll en månad. Ta hand om kroppen och framförallt knoppen. Försöka koppla av. Vill inte att barnaskaffandet ska innebära att jag knuffar mig över kanten igen. Försöker tänka på alla jag har runt om som är äldre än mig och får barn. Det hjälper mig att tänka att jag faktiskt kan få barn och hjälp att få barn ända till 39 års ålder (tror det är gränsen?). I sådana fall är det 5 o ett halvt år till. För eller senare går det, på ett eller annat sätt!

Skriver absolut inte för att säga att du borde tänka på samma sätt, ville bara säga att jag vet hur det är att kämpa med en historia av stressrelaterad ohälsa <3

Kram! <3
  • bananmilkshake
    Sockerplanta skrev 2021-03-04 21:02:13 följande:

Åååå så typiskt att ni missa. Min mens är sen nu så jag börjar tro att vi inte alls missade, utan kanske träffade äl fast senare än vad jag trodde. Ahh.. min blir ju knäpp av det här!

Tack detsamma! Jag har en sån intensiv period på jobbet nu bara så jag har fallit bort litegrann härifrån nu. 

Ja verkligen! Men dagen innan borde väl vara okej ändå, fast inte den här gången då tydligen, haha xD

Oooh ja du hade bim igår väl? Ska du testa snart? :)
  • Anonym (Längtartillvår)

Såg att jag ramlat ur listan så lägger till mig igen:) mensen är nu slut, och väntar på ägglossning som nog är nästa helg. Ska se om vi orkar/lyckas ligga varannan/var tredje dag nu i två veckor.. Vi brukar inte ligga så mycket varje cykel, kanske 3 - 4 gånger runt ÄL. Det borde ju egentligen räcka, men blir alltid lite stressad när jag läser om andra som ligger hur mycket som helst runt ägglossning. Hur många gånger kör ni andra?

hopeforaplusa 14/3 29år (7:e försöket)

Längtartillvår, 27/3, 35 år (8e försöket)

Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet