• Anonym (slav under modet)

    Hur fräscha och moderiktiga är ni?

    Är det viktigt för er att se moderiktig ut och att hålla viss standardiserad fräschhet? Alltså viss frisyr som ser salongsfixad ut, hyfsat rätt färger och stil på kläder, moderna skor med rätt typ av klackar osv? Att ha en välsorterad garderob med mycket olika matchningar och plagg att välja mellan?

    Kräver ert jobb att ni ser modern ut tex?

    Du som svarar nej och inte bryr dig. Hur mår du om du tex hamnar i ett sällskap där alla är stylade och väldigt moderiktiga, kan du då känna dig bekväm trots allt med din bohemiska stil?

  • Svar på tråden Hur fräscha och moderiktiga är ni?
  • Anonym (jaha)

    Vafan har fräsch med mode att göra?

    Att vara fräsch tolkar jag som att vara renlig och ta hand om sin hygien vilket inte har ett skit med mode att göra som främst handlar om märkesfixering och att tjäna pengar på folks fåfänga..

  • Anonym (farmaceut)
    Anonym (Blyg) skrev 2021-03-08 10:04:04 följande:
    Hade ingen aning om att det var en strikt klädkod förutom rockarna 
    Det kan vara lite olika beroende på vilken kedja man jobbar på. Just nu är jag på Apoteket AB. Innan dess jobbade jag på Apotek Hjärtat, där kunde man komma i jeans och tröja i valfri färg om man ville. Men det är snart 6 år sen jag bytte kedja, så det kan ha ändrats. Jag är inte på så många andra apotek än det jag jobbar på, och när jag väl är på andra ställen tänker jag inte på vad personalen har på sig. Jag ser mest de vita rockarna :D På Kronans Apotek, Apoteksgruppen och Lloyds Apotek har jag ingen aning om vad de har för klädkod, förutom rocken. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Stämmer) skrev 2021-03-08 19:26:56 följande:
    Detta stämmer verkligen. Jag älskar det med Stockholm, att man kan se ut hur som helst utan dömande blickar, snarare tvärtom.

    För några år sedan gick jag ut en kväll och klubbade i fixat hår, mörkröda läppar, tights som jag hade stänkt vit målarfärg på, en bagartröja jag köpt på second hand och killerklackar. Jag såg rätt galen ut men i mitt tycke också rätt cool, och jag fick rekordmånga komplimanger ifrån främlingar den kvällen, vilket öht stockholmare är bra på att ge.

    Hade dock aldrig känt mig bekväm i dyl outfit i en mindre stad, modet är så oerhört mycket snävare. Folk hade snackat skit.
    Men varför bryr man sig öht vad folk tycker om en? Kommer aldrig förstå mig på det där.

    Är inte det ett tydligt tecken på väldigt dålig självkänsla om man är beroende av vad andra tycker om en för att må bra?
  • Anonym (slav under modet)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-08 19:37:37 följande:
    Men varför bryr man sig öht vad folk tycker om en? Kommer aldrig förstå mig på det där.

    Är inte det ett tydligt tecken på väldigt dålig självkänsla om man är beroende av vad andra tycker om en för att må bra?
    Det är flockdjursbeteende. I botten finns skräcken att inte passa in och bli utstött. Ett fenomen som syns överallt där människor huserar. Är det inte gräsmattan så är det bilen, solglasögonen eller största kuken. Svårt att komma ifrån helt.
  • fluu

    Överhuvudtaget inte alls. Sätta upp håret gör jag ofta, men jag har inte besökt en frisör på nästan tolv år och skulle inte gå dit för fönande och annat småpill. Trendig är jag inte heller. Jag har haft samma stil i hela mitt vuxna liv(vintage/retro 30-50-tal). Jag känner inte annorlunda för mig och mitt beroende på andra. Sminkar mig gör jag inte heller.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-08 19:37:37 följande:

    Men varför bryr man sig öht vad folk tycker om en? Kommer aldrig förstå mig på det där.

    Är inte det ett tydligt tecken på väldigt dålig självkänsla om man är beroende av vad andra tycker om en för att må bra?


    Hmm. Om jag brydde mig väldigt mycket om vad andra tyckte om mig skulle jag klä mig i tight klänning eller rövjeans eller nåt annat mer crowdpleasande när jag gick ut, inte i bagartröja. Jag klär mig i sånt jag själv tycker känns schysst. Men självklart är min uppfattning om vad som känns snyggt färgad av vår samtid, varken jag eller någon annan lever i ett vakuum så vi påverkas ju i någon mån vare sig vi vill eller inte. Och självklart blir glad av komplimanger, särskilt när jag har dragit till med något lite annorlunda.

    Det är ju en väldigt enkel inställning att ha: att om man har god självkänsla så skiter man 100% i vad andra tycker om en. Men få av oss gör det, även om det är kul att spela Allan-Ballan och låtsas det uppenbarligen, hehe.

    Om jag skulle dra på lika höga växlar som du så skulle jag kunna hävda att det är sociopatbeteende att inte alls bry sig om vad andra tycker och tänker...men det håller jag mig för god för
  • Anonym (Blyg)
    Anonym (farmaceut) skrev 2021-03-08 19:33:51 följande:

    Det kan vara lite olika beroende på vilken kedja man jobbar på. Just nu är jag på Apoteket AB. Innan dess jobbade jag på Apotek Hjärtat, där kunde man komma i jeans och tröja i valfri färg om man ville. Men det är snart 6 år sen jag bytte kedja, så det kan ha ändrats. Jag är inte på så många andra apotek än det jag jobbar på, och när jag väl är på andra ställen tänker jag inte på vad personalen har på sig. Jag ser mest de vita rockarna :D På Kronans Apotek, Apoteksgruppen och Lloyds Apotek har jag ingen aning om vad de har för klädkod, förutom rocken. 


    OK mina intryck av apoteken är att det är mest unga vuxna kvinnor som jobbar där mode diskuteras inte under rasten?
  • Anonym (slav under modet)
    Anonym (Stämmer) skrev 2021-03-08 23:43:55 följande:
    Hmm. Om jag brydde mig väldigt mycket om vad andra tyckte om mig skulle jag klä mig i tight klänning eller rövjeans eller nåt annat mer crowdpleasande när jag gick ut, inte i bagartröja. Jag klär mig i sånt jag själv tycker känns schysst. Men självklart är min uppfattning om vad som känns snyggt färgad av vår samtid, varken jag eller någon annan lever i ett vakuum så vi påverkas ju i någon mån vare sig vi vill eller inte. Och självklart blir glad av komplimanger, särskilt när jag har dragit till med något lite annorlunda.

    Det är ju en väldigt enkel inställning att ha: att om man har god självkänsla så skiter man 100% i vad andra tycker om en. Men få av oss gör det, även om det är kul att spela Allan-Ballan och låtsas det uppenbarligen, hehe.

    Om jag skulle dra på lika höga växlar som du så skulle jag kunna hävda att det är sociopatbeteende att inte alls bry sig om vad andra tycker och tänker...men det håller jag mig för god för
    Mest intelligenta och trovärdiga inlägg hittills i tråden! Människor är väldigt lättpåverkade speciellt om deras vardag är konkurrensutsatt som i storstäder och den ena överträffar den andre hela tiden i vad det än gäller och varje person måste vara sitt eget varumärke.

    Men som du säger är det mer konstigt att inte bry sig alls!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Love) skrev 2021-03-08 15:50:38 följande:

    Stockholmare är ju ett lite eget släkte, och dom kan ju hålla på att mäta status i vilka jeans, bilar, solglasögon osv osv dom har med varandra, så kan vi andra göra det vi tycker känns värdefullt med våra liv (och våra pengar).


    Vad som är "rätt" på södermalm påverkar mitt liv så lite att det inte ens existerar. 


    Hahaha! Okej! Det låter på dig som att du inte känner några stockholmare. Vi är extremt olika från norr till söder och väster om stan. Det finns hundratals olika stilar och massor av olika områden där folk har olika bakgrund, uppväxt, ekonomi, ursprung, sätt att prata, yrkesval, utbildning mm mm. Det som är status på Söder är inte status i Husby, eller Solna eller Danderyd etc etc. Helt olika. 

    Men du är precis som alla andra hjärtligt välkommen till vår fina stad för att ta del av allt det härliga som Stockholm erbjuder. Du får komma precis som du är, för du kommer inte att sticka ut på något vis oavsett vilken stil du har. Vem du än är finns det ett gäng här som är precis som du. 
  • Gameofthrones

    Ja, det tror jag också. =) att man har svarat trovärdigt.      # 128. 

    Det är skönt att kunna ha kläder som man trivs i och inte bara för trenden. 

    Jag har nog alltid varit så, klä mig efter det man vill. 

    Gillar mest träningskläder. 

    Klär mig fint under arbetstid, kommer hem och byter om. 

Svar på tråden Hur fräscha och moderiktiga är ni?