• Anonym (Skamsen)

    Han skrattade åt mig- överreagerar jag?

    Min man och jag har kommit isär lite sen vår 16 månaders föddes. Vi är inte lika intima, kramas, myser eller umgås inte bara vi två längre. Varje gång jag tar initiativet till att spendera tid tillsammans- vare sig det involverar sex eller inte så vill han aldrig göra det. Och när vi väl spenderar tid så kollar han bara på mobilen.

    Så igårkväll när sonen var hos min mamma så tänkte jag att jg och min man kanske kunde spendera lite tid tillsammans.

    Jag Hade piffat upp mig lite och tänkte att vi kunde ha det lite trevligt. Så när jag satte mig bredvid honom och började mysa och ?försöka vara sexig? eller hur man nu ska säga.

    Då börjar han skratta åt mig. Total skratta. Och jag känner bara att jag skäms. Skäms. Skäms. Skäms. Varje fiber i mig skäms bara. Jag går därifrån och gråter inne på mitt rum. Dumt, jag vet. Men jag kände mig så sårbar just i den sekunden.

    I den sekunden kände jag bara att : ?Nä jag orkar inte mer. Jag vill inte vara kvar i den här relationen mer?

    Jag anförtrodde mig hos två av mina närmaste vänner och dom tyckte jag var löjlig som blev upprörd över det. Att det är normalt under småbarnsåldern att det är såhär.

    Men jag vet inte. Känns som att något ändrades i mig när han började skratta åt mig. Och det enda jag kan tänka på är att jag förtjänar att bli sedd.

    Jag har inte pratat med min man sedan igår. Jag har undvikt honom. Jag skäms för mycket för att ens försöka prata med honom.

    Tankarna bara rusar och jag har det svårt att ta ett steg tillbaka för att se om jag överreagerar eller inte.

    Har inga problem med att folk säger till mig på skarpen, men har uppskattat om man hade en god ton då jg redan mår så dåligt över hur löjlig jag känner mig.

  • Svar på tråden Han skrattade åt mig- överreagerar jag?
  • Anonym (Va?)
    Gameofthrones skrev 2021-04-18 13:59:39 följande:

    Jo, man kan skratta i vilka situationer som helst och i"vanliga" situationer som man tycker att det är rätt och skratta. Man kan skratta under chocktillstånd, man kan skratta åt en sorgprocess. Ja vilket som. Det är en vanlig reaktion. Det behöver inte vara ngt dåligt.

    Ta reda på varför han skratta, för du kände dig dum. Då kanske du får en förklaring.


    Att sätta sig och gråta provocerar ofta mer än ilska.
  • Anonym (Sally)

    Det är den gamla klassiska historia om Madonna och horan, du är mamman, madonnan, och det är detta han vill ha, INTE horan, det kan han få av tjejerna han tittar på och pratar med på nätet.

  • Anonym (Zäta)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-18 14:24:14 följande:

    Att sätta sig och gråta provocerar ofta mer än ilska.


    Hur menar du? Hur kan det vara provocerande när någon är ledsen? Den vanliga reaktionen när någon är ledsen är väl att man undrar vad det är och att vilja trösta. Det skulle kännas jättekonstigt och obehagligt om nån bler arg och provocerad av att jag var ledsen. Det kanske är så empatistörda människor känner när nån är ledsen, men normalfallet är väl ändå inte att bli provocerad av att någon gråter.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-18 14:24:14 följande:
    Att sätta sig och gråta provocerar ofta mer än ilska.
    Du har ett väldigt oroväckande tankesätt
  • Anonym (Göran)

    Nej fina du känn dig INTE löjlig. Det var mysigt romantiskt och sexigt gjort av dig. Din mans agerande är onormalt och väldigt avvisande. Omoget och oförskämt. Jag hade blivit jätteglad och genast besvarat din invit. Jag hade verkligen uppskattat detta och visat dig min åtro och kärlek. Snälla känn dig inte löjlig. Låt inte din man få dig att känna dig obekväm.

  • Anonym (*)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-18 14:24:14 följande:
    Att sätta sig och gråta provocerar ofta mer än ilska.
    Blir man provocerad av att någon gråter har man antingen nedsatt empati, eller så får man så starka skuldkänslor för att man har fått någon att gråta, att man blir defensiv och aggressiv istället. Brukar du själv bli provocerad när du får någon du bryr dig om att gråta?
  • Xenia
    Anonym (Skamsen) skrev 2021-04-18 10:09:14 följande:
    Kanske att han blev stressad. Jag vet inte. Men jag är inte på allt för mycket heller för att han ska bli så stressad. I början kanske. Men när jag märkte att han inte var så intresserad så lät jag honom vara. Tänkte att han kanske går igenom något.

    När jag tar upp det så skämtar han bort det. ---

    Men jag skulle ha en plåtning på jobbet så jag sminkade mig och tog på mig lite finare kläder för någon vecka sedan, då sa han att han saknade när jag gör gjorde mig lite finare.... Det var då jag kom på att jag kanske skulle göra mig lite fin den kvällen min mamma tog sonen.

    ---
    Alltså han kör ju med dubbla budskap. Säger en sak och när du gör som han säger, då hånar han dig.

    Du överreagerar inte. Hade det hänt mig så hade jag känt "han vill inte ha mig, han tycker att jag är löjlig, han kanske har nån annan och vill bli av med mig".

    Det värsta är att han inte brydde sig om hur du mådde efteråt. Vilken okänslig buffel!

    Du har all anledning att känna dig både sårad och arg. Men du har inget att skämmas för.

    Han får följa med på familjeterapi och förklara hur han känner. Vill han inte, så bryt upp. Det finns säkert många män som skulle uppskatta en kvinna som gör sig fin för honom. Den här mannen, vad ger han dig? Emotionellt alltså.
  • Martin1990

    I en sån situation om det blir lite osynk och det blir pannkaka kan man ju ofta skratta med varandra, men det låter som problemet egentligen ligger i hur ni generellt har det utöver denna enskilda händelse, och att ni inte kommunicerar. Och du blir sårbar och såklart ledsen. I ett förhållande där det rullar på så kan man ju skratta med värme men låter inte som det var så här direkt så tycker inte du överreagerar. 

  • Cartjan1

    Tycker inte heller att du överreagerar, tycker iofs inte om att säga det om andras känslor överhuvudtaget då det oftast finns en orsak till att man reagerar som man gör, även om jag inte alltid förstår eller kan leva mig in i den.

    Åter till dig ts, i den situation som du beskriver så förstår jag dig till hundra varför det fortfarande känns tungt och ledsamt. Även om hans reaktion inte var den bästa så är det stora, i min mening, att han ignorerade dig när du blev ledsen och gick iväg. Oavsett vad man själv anser så hör det till normalt hyfs att följa upp och reda ut när man har sårat någon - speciellt om det är ens partner.

    Tror ni behöver sätta er ned och prata om er och er relation men mitt tips är att du innan funderar på vad du vill få sagt och vad du vill få för resultat. Annars är nog risken stor att det bara blir ett stort gräl, där han känner sig anklagad och inget konstruktivt blir sagt/gjort i slutändan.

    Önskar dig allt gott!

  • Anonym (ME)
    Anonym (Skamsen) skrev 2021-04-18 10:58:04 följande:
    Nej

    Som sagt. Känner mig både skamsen och arg. Och han har inte visat några initiativ. Men jag väntar tills jag inte är lika arg längre... jag vet att om jag tar en diskussion nu så kommer jag bara tjafsa. Så jag vill kunna vara lugn för att ta upp vissa saker utan att bli frustrerad. För då kommer jag ingenvart
    Du har verkligen inget att skämmas över. Det du vill är ju ändå något som borde vara helt naturligt mellan par. Men jag förstår dig också.

    Jag har ibland svårt att prata om jobbiga ämnen men då brukar jag formulera mina tankar i ett mail och skicka. Ett mail där jag inte spyr ut massa galla utan mer försöker reda ur var vi står. Jag berättar hur saker känns och hur jag upplever dem. Men inga fula ord utan mer försöka få till en dialog när orden är svåra att få ut. Eller där jag inte vill se en oväntad reaktion utan hellre vill ha ett svar som är genomtänkt tillbaka. Antingen skriftligt eller muntligt.
Svar på tråden Han skrattade åt mig- överreagerar jag?