• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Pilsner

    Fick min dos 1 i tisdags. Känns underbart!

    Lite öm i överarmen någon dag. Lite tröttare än vanligt. Försumbart.

  • EpicF
    mari123 skrev 2021-05-14 20:06:51 följande:

    Ja för ett barn! 


    Och kan även vara det för vuxna.
  • mari123
    EpicF skrev 2021-05-14 19:50:06 följande:
    Vi har fortfarande vaccin mot polio...
    Ja det har vi och så fantastiskt. TÄNK en tid när ens lilla barn gick ut för att leka och kom hem och var dödssjuk! C19 är som en fjärt i rymden i jämförelse.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-14 22:39:45 följande:
    Och kan även vara det för vuxna.
    Dock är erfarenheten att vuxna mår mycket sämre med sina vattenkoppor och många sjukhusvistelser som följd.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-14 19:51:31 följande:
    För att vattkoppor är en hyfsat lätt sjukdom.

    Jag tror du behöver läsa på lite, både angående riskerna med sjukdom och riskerna med vaccin.


    Här kan du börja lite med vattkoppor:
    academic.oup.com/jid/article/182/2/383/2190935


    Jag tror vaccin mot vattkoppor kommer vara del av svenska allmänna vaccinationsprogrammet inom kort.

    Är det också helt onödigt för gravida att vaccinera sig mot influensa.

    Gamla människor behöver heller inte vaccinera sig mot influensa, vilket de idag får helt gratis.

    Jag menar eftersom du tycker att både vaccin mot vattkoppor och mot influensa är helt onödogt.

  • Anonym (Moa)
    mari123 skrev 2021-05-14 18:13:47 följande:
    Eller bara LÄSA PÅ!
    Jag håller helt med.

    Vill man inte läsa på själv kan man ta de rekommendationer som finns och lita på de experter som jobbar inom området och har läst på.
  • Anonym (Moa)
    mari123 skrev 2021-05-14 20:06:51 följande:
    Ja för ett barn! 
    Nja, inte alla barn.
  • Anonym (Moa)
    mari123 skrev 2021-05-14 20:06:51 följande:
    Ja för ett barn! 
    Nja, inte alla barn.

    Också olika inom olika åldersgrupper inom barn.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-15 07:47:34 följande:

    Jag tror du behöver läsa på lite, både angående riskerna med sjukdom och riskerna med vaccin.


    Här kan du börja lite med vattkoppor:
    academic.oup.com/jid/article/182/2/383/219093...


    Jag tror vaccin mot vattkoppor kommer vara del av svenska allmänna vaccinationsprogrammet inom kort.

    Är det också helt onödigt för gravida att vaccinera sig mot influensa.

    Gamla människor behöver heller inte vaccinera sig mot influensa, vilket de idag får helt gratis.

    Jag menar eftersom du tycker att både vaccin mot vattkoppor och mot influensa är helt onödogt.


    Utifall att du inte orkar klicka på länken så klipper jag abstract från Oxford-artikeln nedan


     


    Abstract

    We examined varicella deaths in the United States during the 25 years before vaccine licensure and identified 2262 people who died with varicella as the underlying cause of death.


    From 1970 to 1994, varicella mortality declined, followed by an increase. Mortality rates were highest among children; however, adult varicella deaths more than doubled in number, proportion, and rate per million population.


    Despite declining fatality rates, in 1990–1994, adults had a risk 25 times greater and infants had a risk 4 times greater of dying from varicella than did children 1–4 years old, and most people who died of varicella were previously healthy.


    Varicella deaths are now preventable by vaccine.


    Investigation and reporting of all varicella deaths in the United States is needed to accurately document deaths due to varicella, to improve prevention efforts, and to evaluate the vaccine's impact on mortality.

  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-15 07:47:34 följande:

    Jag tror du behöver läsa på lite, både angående riskerna med sjukdom och riskerna med vaccin.

    Här kan du börja lite med vattkoppor:

    academic.oup.com/jid/article/182/2/383/2190935

    Jag tror vaccin mot vattkoppor kommer vara del av svenska allmänna vaccinationsprogrammet inom kort.

    Är det också helt onödigt för gravida att vaccinera sig mot influensa.

    Gamla människor behöver heller inte vaccinera sig mot influensa, vilket de idag får helt gratis.

    Jag menar eftersom du tycker att både vaccin mot vattkoppor och mot influensa är helt onödogt.


    Jag vet att vattkoppor kan vara allvarliga. Därför skrev jag hyfsat lätt. Jag står för det jag säger, jag tycker att vaccin mot vattkoppor är onödigt. Jag bever inte läsa på.

    Influensa har jag bara sagt att jag inte ser är direkt nödvändigt att ta. Och jag vet att influensa kan vara farligt för endel och behöver inte läsa på.

    Om folk väljer att ta vaccin mot influensa och vattkoppor, sä gör dem det och det är helt upp till dem själva. Jag bryr mig inte och har inget med det att göra.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?