• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-15 05:23:03 följande:

    Dock är erfarenheten att vuxna mår mycket sämre med sina vattenkoppor och många sjukhusvistelser som följd.


    Därav ordet "kan". Vilket innebär att det kan vara hyfsat lätt för vuxna men det måste inte
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-15 07:51:16 följande:

    Jag håller helt med.

    Vill man inte läsa på själv kan man ta de rekommendationer som finns och lita på de experter som jobbar inom området och har läst på.


    Eller så gör man som man vill då alla vaccination är frivilligt i Sverige då vi inte har någon vaccinationstvång.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-15 07:47:34 följande:

    Jag tror du behöver läsa på lite, både angående riskerna med sjukdom och riskerna med vaccin.

    Här kan du börja lite med vattkoppor:

    academic.oup.com/jid/article/182/2/383/2190935

    Jag tror vaccin mot vattkoppor kommer vara del av svenska allmänna vaccinationsprogrammet inom kort.

    Är det också helt onödigt för gravida att vaccinera sig mot influensa.

    Gamla människor behöver heller inte vaccinera sig mot influensa, vilket de idag får helt gratis.

    Jag menar eftersom du tycker att både vaccin mot vattkoppor och mot influensa är helt onödogt.


    Vad beträffar den Oxford artikeln så läste jag den redan när jag sjuksköterskeprogrammet. Väldigt intressant och bra skriven artikel.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-15 13:38:14 följande:
    Därav ordet "kan". Vilket innebär att det kan vara hyfsat lätt för vuxna men det måste inte

    Du är smart som säger exakt samma sak som mig, vilket betyder du säger samma som mig och andra att vuxna drabbas mycket hårdare av vattenkoppor.
    Och svart och vitt berättar ingenting mer än en ovilja att se detta och hoppas andra inte ska.


     


    Dock är ett faktum att äldre drabbas hårdare av vattenkoppor, och detta börjar redan ske i tonåren.
    Och sen blir det bara värre och värre för var år generellt, så vad är det du vill ha sagt?
    Undrar då faktumet kvarstår att vuxna i och äldre får generellt svåra reaktioner av vattenkoppor och sjukhusinläggningar är vanliga för dessa.


     


    Är detta ett argument för nått som har med COVID-19 och göra?
    För jag vet inte vad det ska ge oss att låtsas om att vattenkoppor inte ger svåra problem som annat än barn.
    Jag skulle säga att vattenkoppor är irrelevanta för COVID-19 och vuxna och äldre blir svårt sjuka ofta av vattenkoppor.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-15 14:01:42 följande:

    Du är smart som säger exakt samma sak som mig, vilket betyder du säger samma som mig och andra att vuxna drabbas mycket hårdare av vattenkoppor.

    Och svart och vitt berättar ingenting mer än en ovilja att se detta och hoppas andra inte ska.

     

    Dock är ett faktum att äldre drabbas hårdare av vattenkoppor, och detta börjar redan ske i tonåren.

    Och sen blir det bara värre och värre för var år generellt, så vad är det du vill ha sagt?

    Undrar då faktumet kvarstår att vuxna i och äldre får generellt svåra reaktioner av vattenkoppor och sjukhusinläggningar är vanliga för dessa.

     

    Är detta ett argument för nått som har med COVID-19 och göra?

    För jag vet inte vad det ska ge oss att låtsas om att vattenkoppor inte ger svåra problem som annat än barn.

    Jag skulle säga att vattenkoppor är irrelevanta för COVID-19 och vuxna och äldre blir svårt sjuka ofta av vattenkoppor.


    Vattkoppor har inget med covid-19 att göra.

    Endel vuxna och barn blir väldigt dåliga av vattkoppor. Andra blir det inte. Jag personligen tycker att vaccinet mot vattkoppor onödogt och jag har inte tagit det. Men det helt min åsikt. Vad andra gör bryr jag mig inte om.

    Samma med covid-19 vaccinet. Vill folk ta så helt ok. Vill folk inte ta så är det också helt ok.

    Jag har tagit första dosen och ska efter planen da andra om inte så länge. Däremot är jag fortfarande skeptisk mot vaccinet så jag fick en del obehagliga biverkningar. Var Pfizer och inte AZ jag tog.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-15 14:09:52 följande:
    Vattkoppor har inget med covid-19 att göra.

    Endel vuxna och barn blir väldigt dåliga av vattkoppor. Andra blir det inte. Jag personligen tycker att vaccinet mot vattkoppor onödogt och jag har inte tagit det. Men det helt min åsikt. Vad andra gör bryr jag mig inte om.

    Samma med covid-19 vaccinet. Vill folk ta så helt ok. Vill folk inte ta så är det också helt ok.
    Jag har tagit första dosen och ska efter planen da andra om inte så länge. Däremot är jag fortfarande skeptisk mot vaccinet så jag fick en del obehagliga biverkningar. Var Pfizer och inte AZ jag tog.

    Dock de som blir vuxna utan fått vattenkoppor, så skulle ett vaccin vara mycket välkommet.
    Då sjukdomsförloppet är ofta svårt med vattenkoppor som vuxen.

    Bra att vi vet vattenkoppor är irrelevanta för diskussionen här.
    Dock det jag regera starkt på är att lät som vuxna inte får svårt sjukdomsförlopp ofta med vattenkoppor.
    Det kan vi säga är mer regel än undantag.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-15 13:36:22 följande:
    Jag vet att vattkoppor kan vara allvarliga. Därför skrev jag hyfsat lätt. Jag står för det jag säger, jag tycker att vaccin mot vattkoppor är onödigt. Jag bever inte läsa på.

    Influensa har jag bara sagt att jag inte ser är direkt nödvändigt att ta. Och jag vet att influensa kan vara farligt för endel och behöver inte läsa på.

    Om folk väljer att ta vaccin mot influensa och vattkoppor, sä gör dem det och det är helt upp till dem själva. Jag bryr mig inte och har inget med det att göra.
    Så skriv då inte som om du skulle sitta inne med fakta om att dessa vaccin är nödvändiga. Du sprider ju rean felaktigheter!
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-15 13:43:03 följande:
    Vad beträffar den Oxford artikeln så läste jag den redan när jag sjuksköterskeprogrammet. Väldigt intressant och bra skriven artikel.
    Ohhh jeee.

    Du skulle kanske fundera på att byta yrke?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-15 16:03:46 följande:
    Så skriv då inte som om du skulle sitta inne med fakta om att dessa vaccin är onödvändiga. Du sprider ju rean felaktigheter!
    Du skriver att vaccin mot influensa och vattkoppor är onödiga och du jobbar som sjuksköterska! !!!???

    Tycker du Corona-vaccinet är onödigt det också?
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-15 16:03:46 följande:

    Så skriv då inte som om du skulle sitta inne med fakta om att dessa vaccin är nödvändiga. Du sprider ju rean felaktigheter!


    Jag personligen anser inte dem som speciellt nödvändiga. Om de är nödvändiga eller inte är upp till var och en art bestämma. Så nej, det är inga felaktigheter. Vattkoppor är inte så smittsamt som ex covid-19.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?