• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-15 13:43:03 följande:
    Vad beträffar den Oxford artikeln så läste jag den redan när jag sjuksköterskeprogrammet. Väldigt intressant och bra skriven artikel.
    Du har ju inte ens koll på vad du skriver!

    Hur tror du jag skulle kunna veta att du var sjuksköterska om du inte skrivit det själv i tråden.

    Det var inte jag som tog upp ditt yrke!

    Bara att läsa bakåt i tråden och se hur mycket falsk du skriver.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-15 19:13:52 följande:
    Vad är det för felaktigheter jag sprider?

    Vad jag anser är inte fakta utan en egen åsikt. Och nej, vattkoppor är inte väldigt smittsamma som ex covid-19.

    Nu var det inte jag som skrev art jag var sjuksköterska utan du.
    Bara i detta inlägg kan jag peka på en felaktighet, se det fetstilta.

    Jag citerar från 1177

    www.1177.se/Ostergotland/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/infektioner-pa-huden/vattkoppor/

    Vattkoppor

    Vattkoppor är en vanlig infektionssjukdom som orsakas av ett virus. Den är mycket smittsam.

  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-15 19:13:52 följande:
    Vad är det för felaktigheter jag sprider?

    Vad jag anser är inte fakta utan en egen åsikt. Och nej, vattkoppor är inte väldigt smittsamma som ex covid-19.

    Nu var det inte jag som skrev art jag var sjuksköterska utan du.

    JO, vattenkoppor är mycket smittsamt.
    Men eftersom vattenkoppor kommer med den yngre befolkningen oftast, så får du aldrig några likheter med en pandemi.
    Och just för de flesta är immuna.
    Nått säger mig att vattenkoppor är mer mer smittsamt än COVID-19 och med tanke på hur lätt det smittar.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tobben

    Under den förra pandemin påstods det också att det var vaccinet som var räddningen. Då var det enbart vaccinet som skulle rädda oss, det var aldrig tal om avstånd eller restriktioner.

    Då som nu hade jag väldigt få i min omgivning som blev sjuka av viruset men flera som blev sängliggandes av vaccinet.

    När det sen visade sig att dödligheten pga av svininfluensa inte blev så massiv som det pratats om hänvisade man till ett lyckat vaccineringsprogram. Jämför dödligheten av svininfluensan mellan olika länder ser man att de som inte vaccinerade klarade sig lika bra som de som vaccinerade sig.

    Jag har tagit många vaccin under åren, men när det blir en propagandaapparat av stora mått som skrämmer upp folk helt i onödan, då blir jag skeptisk.

    Läkemedelsbolagen visar år efter år att de går över lik för att få sälja, därför finner jag det svårt att lita på de siffror som presenteras i media.

    Jag är inte det minsta rädd för covid och tänker inte vaccinera mig. De som vill vaccinera sig tycker jag ska göra drt om det känns rätt för dem. Dock är jag tveksam till att massvaccinering verkligen är den bästa ekonomiska investeringen, men det är en annan diskussion.

  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-16 03:49:38 följande:

    Du har ju inte ens koll på vad du skriver!

    Hur tror du jag skulle kunna veta att du var sjuksköterska om du inte skrivit det själv i tråden.

    Det var inte jag som tog upp ditt yrke!

    Bara att läsa bakåt i tråden och se hur mycket falsk du skriver.


    Jag skrev att jag läste sjuksköterskeprogrammet, det är helt rätt. Jag har däremot inte skrivit att jag jobbar som sjuksköterska. Det var du som skrev. Du har väl fått med dig det från andra trådar...

    Och jo, der var du som tog upp mitt yrke i inlägg 182, skrivet av dig.
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-16 03:55:56 följande:

    Bara i detta inlägg kan jag peka på en felaktighet, se det fetstilta.

    Jag citerar från 1177

    www.1177.se/Ostergotland/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/infektioner-pa-huden/vattkoppor/

    VattkopporVattkoppor är en vanlig infektionssjukdom som orsakas av ett virus. Den är mycket smittsam.


    Vattkoppor är fortfarande inte lika smittsam som ex covid-19.

    Så var är det felaktiga?
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-16 09:23:13 följande:

    JO, vattenkoppor är mycket smittsamt.

    Men eftersom vattenkoppor kommer med den yngre befolkningen oftast, så får du aldrig några likheter med en pandemi.

    Och just för de flesta är immuna.

    Nått säger mig att vattenkoppor är mer mer smittsamt än COVID-19 och med tanke på hur lätt det smittar.


    Jag sa enbart att den inte var väldigt smittsam som ex covid-19. Vilket den inte är.

    Nej, covid-19 är mera smittsam eftersom det också är en kontaktamitta vilket jag inte har hört om vattkoppor.

    Nja, immun och immun. Vattkoppor kan man tyvärr få mer en gång.
  • EpicF
    Tobben skrev 2021-05-16 10:39:51 följande:

    Under den förra pandemin påstods det också att det var vaccinet som var räddningen. Då var det enbart vaccinet som skulle rädda oss, det var aldrig tal om avstånd eller restriktioner.

    Då som nu hade jag väldigt få i min omgivning som blev sjuka av viruset men flera som blev sängliggandes av vaccinet.

    När det sen visade sig att dödligheten pga av svininfluensa inte blev så massiv som det pratats om hänvisade man till ett lyckat vaccineringsprogram. Jämför dödligheten av svininfluensan mellan olika länder ser man att de som inte vaccinerade klarade sig lika bra som de som vaccinerade sig.

    Jag har tagit många vaccin under åren, men när det blir en propagandaapparat av stora mått som skrämmer upp folk helt i onödan, då blir jag skeptisk.

    Läkemedelsbolagen visar år efter år att de går över lik för att få sälja, därför finner jag det svårt att lita på de siffror som presenteras i media.

    Jag är inte det minsta rädd för covid och tänker inte vaccinera mig. De som vill vaccinera sig tycker jag ska göra drt om det känns rätt för dem. Dock är jag tveksam till att massvaccinering verkligen är den bästa ekonomiska investeringen, men det är en annan diskussion.


    Förra pandemin?
  • Anonym (I)

    Nej, jag kommer försöka vänta så länge som möjligt med att vaccinera mig. Kommer definitivt inte vilja vaccinera mitt barn. Jag är helt för de vanliga vaccinerna, i vaccinprogrammet, är ingen antivaxerr, men det här är annorlunda eftersom det stressats fram. Litar inte på det alls. Har aldrig tagit något influensavaccin. Vill inte ev få mitt liv förstört pga att jag följer strömmen och propagandan.

  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-16 11:04:43 följande:
    Jag sa enbart att den inte var väldigt smittsam som ex covid-19. Vilket den inte är.

    Nej, covid-19 är mera smittsam eftersom det också är en kontaktamitta vilket jag inte har hört om vattkoppor.

    Nja, immun och immun. Vattkoppor kan man tyvärr få mer en gång.

    Ja, och heter då bältros och är mer på den äldre delen av befolkningen.


    Och ja, de flesta är immuna och aldrig mer får vattenkoppor/bältros.


    Dock en mycket smittsamt virus, det går inte att glömma av.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?