• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 19:30:58 följande:
    Nej, jag har inte någon länk med denna statistik,....

    Det förvånar mig inte alls.


    DU refererar till statistik om att Covid-19 är helt ofarligt för fullt friska personer.


    Men sen kan du inte producera en enda länk...


    Det förvånar mig inte ett dugg.

    DU framstår med dessa inlägg som högst omoralisk och oseriös.

  • Anonym (Edit)
    Anonym (Moa) skrev 2021-06-20 19:27:30 följande:

    Har du några länkar till denna statistik du pratar om?


     


    Hur många i Sverige, dvs vilka riskgrupper, borde bli erbjudna vaccinet enligt dig?


    Jag tänker att alla ska erbjudas, men att ingen ska känna sig på något sätt tvungen eller hetsad till detta. Varför skrämma unga och friska människor för covid när det inte är farligt för dem? Varför Kavla upp? 

    Sedan är det ju inte så svårt att få reda på om man är i riskgrupp: högt blodtryck, fetma, ålderdom, människor med stor d-vitaminbrist, människor med underliggande sjukdomar som cancer. Var diabetes en riskgrupp eller inte? Detta vet ju läkarna vid det här laget. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Moa) skrev 2021-06-20 19:31:23 följande:

    Nej, DU skriver att det är omoraliskt att injicera detta preparat som inte ska få kallas vaccin.

    Du skriver också att det är helt obeprövat.

    Du skriver helt enkelt rena lögner!


    Frågar igen - hur ser du på min rädsla att det är obeprövat på barn i magen? (Alltså att ingen utvärdering kunnat göras på dem än, vad jag sett, mer än direkt vid födsel.)
  • Anonym (Edit)
    Anonym (Moa) skrev 2021-06-20 19:35:25 följande:

    Det förvånar mig inte alls.


    DU refererar till statistik om att Covid-19 är helt ofarligt för fullt friska personer.


    Men sen kan du inte producera en enda länk...


    Det förvånar mig inte ett dugg.

    DU framstår med dessa inlägg som högst omoralisk och oseriös.


    Så du har missat att Covid inte är särskilt farligt för människor som inte är i riskgrupp? Hur är detta möjligt? 

    Jag tror nog att man kan ha otur och få allvarliga komplikationer av covid, trots att man är ung och frisk. Man får väga den risken med den risk man tar när man tar det nya preparatet. 

    Man får väga en hyfsat känd risk med en okänd. Och ingen ska då känna sig tvungen att "Kavla upp"!
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:10:42 följande:
    Och det står ju i din egen länk, som jag läste. 

    "Normalt kan det ta fem till tio år, men vaccinet mot covid-19 har tagits fram på rekordtid."

    Du får nog läsa lite mer än första meningen.


     


    "– Utvecklingen har gått väldigt fort och det beror på många faktorer: Det är en global satsning, informationsdelning har gjort att många har tillgång till nödvändiga data och läkemedelsföretagen har satsat på stora och överlappande studier, säger Charlotta Bergquist.


    Studierna på människa har gjorts på fler personer än vanligt, vilket gör att det har gått snabbare att se effekt. Läkemedelsbolagen har gjort flera så kallade kliniska studier parallellt, i stället för som de brukar, göra klart en studie i en klinisk fas (se ruta nedan) innan de beslutar att gå vidare med nästa. Samtidigt har godkännandeprocessen snabbats på. I vanliga fall skickar bolaget in ansökan till myndigheterna om godkännande när en studie är klar. Nu har myndigheterna granskat arbetet löpande."


     


    "– Alla har prioriterat detta. Både läkemedelsbolag och myndigheterna har jobbat mycket övertid och med speciella procedurer som gör att man kan bedöma data fortlöpande allteftersom de blir tillgängliga, säger Charlotta Bergquist."


    "Vaccinerna mot covid-19 har tagits fram på samma sätt som andra vacciner"


     

  • Anonym (Edit)
    Anonym (Moa) skrev 2021-06-20 19:45:52 följande:

    Du får nog läsa lite mer än första meningen.


     


    "? Utvecklingen har gått väldigt fort och det beror på många faktorer: Det är en global satsning, informationsdelning har gjort att många har tillgång till nödvändiga data och läkemedelsföretagen har satsat på stora och överlappande studier, säger Charlotta Bergquist.


    Studierna på människa har gjorts på fler personer än vanligt, vilket gör att det har gått snabbare att se effekt. Läkemedelsbolagen har gjort flera så kallade kliniska studier parallellt, i stället för som de brukar, göra klart en studie i en klinisk fas (se ruta nedan) innan de beslutar att gå vidare med nästa. Samtidigt har godkännandeprocessen snabbats på. I vanliga fall skickar bolaget in ansökan till myndigheterna om godkännande när en studie är klar. Nu har myndigheterna granskat arbetet löpande."


     


    "? Alla har prioriterat detta. Både läkemedelsbolag och myndigheterna har jobbat mycket övertid och med speciella procedurer som gör att man kan bedöma data fortlöpande allteftersom de blir tillgängliga, säger Charlotta Bergquist."


    "Vaccinerna mot covid-19 har tagits fram på samma sätt som andra vacciner"


     


    Nej, jag har läst det. De försöker få oss att tro att man kan byta ut långtidsstudier med att göra studien på fler människor än vanligt. Det är två helt olika saker och jag förstår inte hur man kan tro att man ska kunna se långtidseffekter på väldigt kort tid, bara man gör det på väldigt många?! Var finns logiken i det?! Det är bara otroligt korkat att de skriver så. 

    Vaccinet mot Ebola har funnits i 6 år, och det anses fortfarande vara för kort tid för att kunna avskrivas som experimentvaccin. För även om man ser en god effekt nu, så har man inte koll på långtidseffekterna. 
  • Ess
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 19:37:29 följande:

    Jag tänker att alla ska erbjudas, men att ingen ska känna sig på något sätt tvungen eller hetsad till detta. Varför skrämma unga och friska människor för covid när det inte är farligt för dem? Varför Kavla upp? 

    Sedan är det ju inte så svårt att få reda på om man är i riskgrupp: högt blodtryck, fetma, ålderdom, människor med stor d-vitaminbrist, människor med underliggande sjukdomar som cancer. Var diabetes en riskgrupp eller inte? Detta vet ju läkarna vid det här laget. 


    Det är rena masshysterin med detta. Varje gång jag får höra att man tar det för andras skull så stärks jag i mitt nej. Jag tänker inte spruta in något taskigt utprovat grej i min kropp för att det ska passa andra, tror de själva på det så kan de ta sprutan och slippa bli smittade. Jag är dessutom rätt övertygad att jag redan haft covid.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 19:51:15 följande:
    Nej, jag har läst det. De försöker få oss att tro att man kan byta ut långtidsstudier med att göra studien på fler människor än vanligt. Det är två helt olika saker och jag förstår inte hur man kan tro att man ska kunna se långtidseffekter på väldigt kort tid, bara man gör det på väldigt många?! Var finns logiken i det?! Det är bara otroligt korkat att de skriver så. 

    Vaccinet mot Ebola har funnits i 6 år, och det anses fortfarande vara för kort tid för att kunna avskrivas som experimentvaccin. För även om man ser en god effekt nu, så har man inte koll på långtidseffekterna. 

    I denna pandemi, där fullt friska personer, långt under 70 år får lugn-skador och en del full friska under 70 år faktiskt dör så tycker du att det vore mer etisk och mer moraliskt att hålla inne med vaccinet som passerat allt (men inte fem och 10 år såklart) i 10 år?


    I denna pandemi vi har där, återigen, fullt friska under 70 år riskerar lung-skador ska vaccinet hållas inne med i 10 år?

  • Anonym (Edit)
    Anonym (Moa) skrev 2021-06-20 20:01:27 följande:

    I denna pandemi, där fullt friska personer, långt under 70 år får lugn-skador och en del full friska under 70 år faktiskt dör så tycker du att det vore mer etisk och mer moraliskt att hålla inne med vaccinet som passerat allt (men inte fem och 10 år såklart) i 10 år?


    I denna pandemi vi har där, återigen, fullt friska under 70 år riskerar lung-skador ska vaccinet hållas inne med i 10 år?


    Tänk om det blir vaccinet som orsakar lungskadorna? På 25-åringar, som bara skulle ha fått en förkylning om de inte tagit vaccinet och sedan varit immuna kanske för resten av sina liv? 

    Ja, jag tycker det är djupt oetiskt och omoraliskt att pressa unga och friska människor att ta detta preparat. Det finns gott om människor som gärna tar detta preparat och agerar testpersoner, helt enkelt på grund av att preparatet väger till deras klara fördel. Man ska ta detta beslut på allvar och väga riskerna mot varandra och få hjälp med detta. Man ska inte känna sig pressad och blir lurad till detta av kändisar i några idiotiska kampanjer. 
  • klyban
    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-20 17:20:21 följande:
    Förutom då för oss gravida som ligger efter i studierna. Just för att det både är på den gravida (en graviditet tar ju tid) och på bebisen (som kommer efter). Så när det är testat och utvärderat på ickegravida kan ju utvärdering på en gravid + bebis vara ofullständig. Som nu.

    Tycker det är jobbigt. Har själv blivit kallad antivaxxer på fb som gravid...

    Jo, det är ett aber att få reda på såna här saker och pga leveranstiden för forskningen.


    Jag förstår din tanke och vaksamhet och det är svårt och för gedigen information.


     


    Jag lärt mig en antivaccer inte är intresserad av nått, utan bara lyfta kompartmentaliserade saker och aldrig sätta saker i sitt hela sammanhang.
    Vi har ju en del här som tror att vi ska gå på att inga studier görs på människor.


    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 17:21:12 följande:
    Ja, det har jag missat. Vilka är det?

    Kommer inte ihåg exakt nu, men för mig moderna och pfizer är samma tillverkningsmetod och de andra två stora här är av en annan.


    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 17:29:45 följande:
    Jag kan knappast länka till något som inte finns. 

    Man har inte gjort långtidsstudier.


    Man gjort det som krävs för godkänna läkemedel och ett urval av 30000-50000.
    Och detta är jordens mest kontrollerade läkemedel, och tid har gått och vi vet att biverkningarna är få.


     


    Och vad som en del verkar glömma av är att om man vaccinerar en så stor patientkropp, så kommer massor av vanliga och ovanliga sjukdomar vara helt normalt, då det sker även utan vaccin.


     


    Ni anitvaccers vill glömma av saker, och nu har vi en tidsrymd som berättar att du har fel, och ett antal som berättar du har fel.
    Medicinska nyttan överstiger de få svåra biverkningar.
    Jag tillåter inte att det ska glömmas av saker för sprida desinformationen.


    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 17:51:58 följande:
    Det är du som har missförstått. Virusvektorvaccin är inte en beprövad tillverkningsmetod. 

    Det är en beprövad metod.


    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:10:42 följande:
    Och det står ju i din egen länk, som jag läste. 

    "Normalt kan det ta fem till tio år, men vaccinet mot covid-19 har tagits fram på rekordtid."

    Ja, man lade andra saker åt sidan pga det är en pandemi, har du redan glömt av det?
    Och detta gäller pappersarbeten och annat också, ingen som vet varför man sprider desinformation som du.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?