• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Moa)

    4 juli Mikael Dolsten, forskningschef Pfizer, läkare


     


    sverigesradio.se/avsnitt/mikael-dolsten-sommarprat-2021


     


    Man har alltså gjort allt enligt boken, men mycket parallellt och snabbat upp en hel del processer, tagit juridiken angående avtal i efterhand t.ex


     


    Här finns lite mer för den som är sugen också:


    www.forskning.se/2021/05/06/sa-testas-covid-vaccinerna/


     


    Det som saknas är långtidsstudier.


    Ingen i Sverige tvångsvaccineras.


    Du gör ditt eget val om du vill vänta ett antal år på rapporter på långtidsstudier så har du valet att göra det.


     


    Vi andra som inte vill vänta flera år, vi kan vaccinera oss nu med ett vaccin som gått igenom allt utom just långtidsstudier då vi inte har tidsmaskiner.


     


    Om du hade varit med om en pandemi där "världen blöder" både bokstavlig och symboliskt, där ekonomier kraschar med allt vad det innebär. Hur hade du velat göra om dagens teknik funnits och snabbt kunnat ta fram ett vaccin, kanske bara säga "vi måste vänta 5 år"?


     


     


     


     


     


     

  • Anonym (eh..)

    Vi ska vara väldigt tacksamma för att det finns ett vaccin mot covid, utan det hade världen varit ännu mer nedstängd och vem vet hur länge det varat, men så långt tänker inte antivaxxer

  • Anonym (Ja)
    Anonym (eh..) skrev 2021-07-06 12:43:45 följande:

    Vi ska vara väldigt tacksamma för att det finns ett vaccin mot covid, utan det hade världen varit ännu mer nedstängd och vem vet hur länge det varat, men så långt tänker inte antivaxxer


    Och nu kommer deltavarianten som är ännu mer smittsam, men som vaccinet tack och liv hittills verkar relativt effektivt emot.
  • Anonym (No)
    lokuset1 skrev 2021-07-06 12:23:36 följande:

    Varför utelämnar du fakta som att endast ett par hundra världen runt drabbades av dessa biverkningar och då främst svenskar, vi pratar alltså om miljontals som fick detta vaccin så den biverkningen var väldigt liten

    Du nämner inte heller att själva viruset, svininfluensan, också orsakade narkolepsi.

    Men det här med fakta är inte så viktigt när man ska vinkla saker


    Poängen var att biverkningar kan uppstå efter en längre tid. Tog det kändaste fallet, eller påstår du att det inte är fakta?
  • Anonym (Nejnej)
    lokuset1 skrev 2021-07-06 12:23:36 följande:

    Varför utelämnar du fakta som att endast ett par hundra världen runt drabbades av dessa biverkningar och då främst svenskar, vi pratar alltså om miljontals som fick detta vaccin så den biverkningen var väldigt liten

    Du nämner inte heller att själva viruset, svininfluensan, också orsakade narkolepsi.

    Men det här med fakta är inte så viktigt när man ska vinkla saker


    Det är en extrem underrapportering. Inte ens när läkarna är övertygande om att det är en biverkning så rapporterar de in. Det är sällsynt att sjukvården rapporterar. Det får man göra själv alternativt anhöriga - om de känner till och vet hur man gör. Jag har inside information.

    Och dessutom, av de anmälningar som är gjorde är det bara en liten del som handlagts. Det är bara att gå in på Läkemedelsverkets hemsida.
  • AndreaBD
    Anonym (No) skrev 2021-07-06 12:50:26 följande:
    Poängen var att biverkningar kan uppstå efter en längre tid. Tog det kändaste fallet, eller påstår du att det inte är fakta?
    Jag tror faktiskt att det inte är korrekt att påstå att biverkningar kan uppstå senare. I så fall är det nog inte biverkningar. En biverkning har man ju medans det verksamma ämnet "jobbar" i kroppen. I regel är ju biverkningar också övergående. 

    Fallet svininfluensa (narkolepsi)  - visst, det kanske är en biverkning iom att det kan trigga sjukdomen hos dem som har anlag. 
  • lokuset1
    Anonym (Ja) skrev 2021-07-06 12:48:04 följande:
    Och nu kommer deltavarianten som är ännu mer smittsam, men som vaccinet tack och liv hittills verkar relativt effektivt emot.
    Ja, och tack vare mRNA tekniken kommer det inte ta lika lång tid att få fram nya vaccin om det behövs
    Anonym (No) skrev 2021-07-06 12:50:26 följande:
    Poängen var att biverkningar kan uppstå efter en längre tid. Tog det kändaste fallet, eller påstår du att det inte är fakta?
    Men då är det ju jättebra om det mest kända fallet som du pekar på visar att det är en otroligt liten risk att drabbas av biverkningar långt senare, så tack för att du klargjort det för alla


  • klyban
    molly50 skrev 2021-07-06 10:55:05 följande:
    Pfizer.

    Samma här.


    Hörde precis idag på jobbet en som var bara en vecka ifrån att ta vaccinet, men istället smittades och dog och lite över 50.
    Man skickade h*n till Stockholm och specialvård, men ingen respons av denna vård.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Ess skrev 2021-07-06 12:01:45 följande:
    Jag var inne och läste om vaccinet på läkemedelsverket innan jag bestämde mig för att låta bli. Många gör inte det utan dras med i hysterin runt detta.

    Då har du inte förstått vad du har läst.

    Ja, när folk dör random av ett virus, så tenderar man att bli stressad.
    Att bli stressad över vaccin som har en så galet låg prevalens för svår biverkning och såpass få andra biverkningar, så är det ologiskt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (No) skrev 2021-07-06 12:03:42 följande:
    Antar du känner till Pandemrix där narkolepsi "magiskt" uppstod efter flera månader.
    Frågan återstår, vad är det med tid och antal som du har så svårt att se skillnad på?

    Pandeirix hade bara en studie ~5000, alla dessa andra ligger på 30000-50000 i studierna.
    Panderix fick vi höra tidigt om narkolepsi, nu inget.


     


    DU glömde vital fakta som du ser, men vet det är antivaccerns största önskan att exkludera fakta som berättar dom har fel.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?