• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-07-16 00:54:10 följande:
    Hade jag haft ett betyg i Svenska så hade du gärna fått sett det. Men det har jag inte eftersom jag aldrig läste svenska i skolan, gick inte i skola i Sverige under högstadiet och gymnasiet. Och som du vet så få man inte betyg i låg- och mellanstadiet...
    Jaha. Spelar ingen roll om det var svenska, finska eller engelska. På något språk måste du ha gått i skolan och skrivit texter, uppsatser och liknande. Och man brukar inte få ett godkänd betyg om man skriver obegripligt. Iofs så kanske du kan och bara driver. Jäkla slöseri på tid!
  • AndreaBD
    Ess skrev 2021-07-16 05:21:53 följande:
    Både mina svärföräldrar och morföräldrar.
    Det finns t.o.m. unga människor som inte orkar sätta sig in i vad doktorn förskriver för medicin. Hur många läser t.ex. bipacksedlarna? Men det är ju då deras val att inte informera sig. Sedan, när det gäller gamla så orkar de ofta inte. Eller så är de lite dementa, men inte så farligt att drar dem till läkare för att få diagnos på det. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-07-16 02:05:12 följande:
    Det förklarar ju kanske varför du har lite problem med hur ordet "kurativ" används och inte....
    Nej, det gör det inte. Dels för att det är ett internationellt ord som finns i många språk. Dels så verkar hon kunna svenska helt obehindrat. Jag har ju själv lärt mig svenska som vuxen och det ger inga såna problem. Och dessutom verkar det här snarare handla om problemet att kunna skilja på olika besläktade ord och att tro att de betyder exakt samma sak. Det är som om någon påstår att - bara som exempel:  ledande, leder och ledning betyder exakt samma sak. Jag har personligen aldrig träffat på såna svårigheter - fast det kan hända att mina elever har brottats med mer grundläggande saker. 
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-07-16 09:39:53 följande:
    För min del är jag helt övertygad om att EpicF inte driver utan har språkliga svårigheter. Du tror ju inte att klyban driver och han har ju minst lika stora svårigheter att uttrycka sig begripligt och korrekt som EpicF har.

    Jag har sakliga diskussioner om våga ta COVID-19 vaccinet och fördelarna med detta.
    Du kan ju alltid delta i diskussionen så kan vi reda ut sakligt vad det är som inte är begripligt för dig.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2021-07-16 09:39:53 följande:
    För min del är jag helt övertygad om att EpicF inte driver utan har språkliga svårigheter. Du tror ju inte att klyban driver och han har ju minst lika stora svårigheter att uttrycka sig begripligt och korrekt som EpicF har.
    Jag brukar inte heller tro sånt. Men det varierar lite väl mycket hos henne, det finns inget verklig mönster i det. Förutom att insistera att det som andra säger inte är samma sak. Och ärligt sagt har jag aldrig heller sett någon som inte skulle se skillnad om man visar två olika meningar  - jag menar rent visuellt ÄR det ju skillnad. Tänker man då inte att det åtminstone KAN vara en skillnad i betydelsen också? Alla som jag har träffat på i mitt liv skulle åtminstone titta på det igen, omformulera och försöka göra sig förstått. Hon försöker ju inte, det är min poäng

    Nej, men Klyban påstår inte heller att något inte finns om han har det framför sig. Och det finns ett mönster.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-07-16 10:29:33 följande:
    Jag vet att du tycker och tror att du för sakliga diskussioner i vilka du ofta påtalar hur jobbigt det börjar bli att du alltid har rätt och jag vet att AndreaBD tycker att dina inlägg ger något. Jag håller inte alls med och det tror du beror på att jag inte är kapabel att begripa sakinnehåll när det istället handlar om att jag anser dig som skribent vara både okunnig, språkligt handikappad och därtill beväpnad med ett (falskt) självförtroende du uppenbarligen saknar både bildning och utbildning att bygga det på. Du kan ju inte ens läsa sådant du påstår dig vilja veta mer om utan använder istället andras kunskaper som språngbräda för ditt eget mässande. Det är aldrig du som hittat källan eller som kan förklara något.

    Inte heller skulle du svara på eller förtydliga något så det är ju verkligen en chimär när du säger dig vilja göra det,

    Själv tycker jag att det är intressant och viktigt att diskutera etiska dilemman, ställningstaganden rörande saker människor känner tvivel runt, gråzoner och mycket mycket mer men alla möjligheter till sådana samtal dödas effektivt av personer som du.

    Nog om detta nu.

    Nu är jag osäker på vad sakligheten säger om att våga ta ett vaccin som COVID-19 vaccinet, och ett vaccin väldigt många har vågat att ta.


    Saklighet är saklighet och det är inte en essä om mig tråden handlar om.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Ess
    Pope Joan II skrev 2021-07-16 10:29:33 följande:

    Jag vet att du tycker och tror att du för sakliga diskussioner i vilka du ofta påtalar hur jobbigt det börjar bli att du alltid har rätt och jag vet att AndreaBD tycker att dina inlägg ger något. Jag håller inte alls med och det tror du beror på att jag inte är kapabel att begripa sakinnehåll när det istället handlar om att jag anser dig som skribent vara både okunnig, språkligt handikappad och därtill beväpnad med ett (falskt) självförtroende du uppenbarligen saknar både bildning och utbildning att bygga det på. Du kan ju inte ens läsa sådant du påstår dig vilja veta mer om utan använder istället andras kunskaper som språngbräda för ditt eget mässande. Det är aldrig du som hittat källan eller som kan förklara något.

    Inte heller skulle du svara på eller förtydliga något så det är ju verkligen en chimär när du säger dig vilja göra det,

    Själv tycker jag att det är intressant och viktigt att diskutera etiska dilemman, ställningstaganden rörande saker människor känner tvivel runt, gråzoner och mycket mycket mer men alla möjligheter till sådana samtal dödas effektivt av personer som du.

    Nog om detta nu.


    +1

    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • Tow2Mater
    Pope Joan II skrev 2021-07-16 09:39:53 följande:
    För min del är jag helt övertygad om att EpicF inte driver utan har språkliga svårigheter. Du tror ju inte att klyban driver och han har ju minst lika stora svårigheter att uttrycka sig begripligt och korrekt som EpicF har.
    Hon har tydligen dyslexi iallafall sa hon i nån tråd.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-07-16 12:41:34 följande:
    Hon har tydligen dyslexi iallafall sa hon i nån tråd.
    Det förklarar inte det här. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2021-07-16 12:44:48 följande:
    Det förklarar inte det här. 
    Oavsett, de förstör båda varenda tråd de tjafsar i. Det är så tråkigt.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?