• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Ja)
    EpicF skrev 2021-09-08 10:21:09 följande:
    Jag har aldrig påstått att man inte ställt in vård. Jag har däremot påpekat för dig att inställda operationer och annan inställd vård inte är något nytt utan att det var så även innan pandemin. Det är ingen åsikt utan fakta.

    Nej, du tar inte in någon fakta som skriv såvida den inte kommer från dig. Alla andra kanske gör det.
    Skillnaden är att iom pandemin så har extremt många operationer ställts in, jag tror att min region ligger 1,5 år efter i sina operationstider. Det är rätt allvarligt. 
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-09-08 09:46:54 följande:

    Jag hade själv också missförstått det och hävdade, precis som du, att det bara skyddar mot svår sjukdom. Det är ju lite förvirrande att alla bara pratar om det. Men sedan förklarade "m" här i tråden det för mig, och hen är uppenbarligen läkare. Och sedan kollade jag upp det. Och det ÄR faktiskt så att en stor del av de vaccinerade blir immun. Alltså över 90 % vid alfa-varianten och runt 70 vid delta. De är IMMUNA. Bara ett tag, inte för alltid. Men de blir inte smittade.

    Sedan kan man iofs diskutera om vissa där kanske kan vara smittade men är asymptomatiska och om vi kan vara säkra på att de inte kan föra smittan vidare. Jag tror inte att man är helt säker på detta ännu.


    Det är dock det som vaccinet gör och ska göra i första hand. Sedan de dem som aldrig blir smittade, oberoende om de är vaccinerade eller ej. Det är inte immuna utan har tur.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-09-08 09:54:54 följande:

    Vad bra. Tänkte nästan leta fram det också. Nu väntar vi bara på Epics

    belägg på motsatsen. 


    Motsatsen av vad?
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-09-08 09:57:59 följande:

    Mot smitta. Och det är samma sak som immunitet. Tror jag åtminstone. Eller har vi någon expert som nu förklarar att man bara kallar det för immunitet om det räcker livet ut? För en viss tid är man i alla fall skyddad mot smitta.

    Att man sedan i ännu högre grad är skyddad mot svår sjukdom - det är en annan sak.


    Nej, det är inte samma som immunitet.

    Hade man blivit immun så hade inte de vaccinerade behövt följa de rekommendationer och restriktioner som finns.
  • EpicF
    Anonym (Ja) skrev 2021-09-08 10:23:12 följande:

    Skillnaden är att iom pandemin så har extremt många operationer ställts in, jag tror att min region ligger 1,5 år efter i sina operationstider. Det är rätt allvarligt. 


    Och inget som är förvånande.
  • AndreaBD
    Anonym (Ja) skrev 2021-09-08 10:21:56 följande:
    Var får du 70 % ifrån? Jag har inte hängt med i hela diskussionen... Som jag ser det så ger två doser vaccin en skyddsnivå på över 90 % (Pfizer 95 % och Moderna 94 %). Jag förstår att man måste bena ut skillnaden mellan att bli smittad vs allvarligt sjuk och att vaccinet antagligen refererar till det senare. Just nu är det osäkert om vaccinerade kan bli smittade eller inte, så man kan inte säga att vaccinerad = immun, däremot att man har bra skydd mot svår sjukdom, åtminstone.

    "För alla vaccin vet man inte hur länge immunitet kvarstår och om smittrisk helt förhindras hos vaccinerade."

    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/covid-19-vaccin/
    Pfizer 95 % och Moderna 94 % - ja. Det gäller dock alfa-varianten.
    Numera är det dock delta-varianten, nästan endast den, som sprids. Och där är det lägre. Mellan 50 och 70 % (i olika studier), hörde jag på en expert-podcast. Och det gällde både Pfizer och Moderna. Och då pratar vi immunitet/skydd mot smitta. Skydd mot svår sjukdom är mycket högre.
  • Anonym (Ja)
    AndreaBD skrev 2021-09-08 11:26:52 följande:
    Pfizer 95 % och Moderna 94 % - ja. Det gäller dock alfa-varianten.
    Numera är det dock delta-varianten, nästan endast den, som sprids. Och där är det lägre. Mellan 50 och 70 % (i olika studier), hörde jag på en expert-podcast. Och det gällde både Pfizer och Moderna. Och då pratar vi immunitet/skydd mot smitta. Skydd mot svår sjukdom är mycket högre.
    Det är möjligt att det är gällande Alfa, då är alltså de där 70 % som du skrev om för Delta antar jag. Men, jag håller inte med om det sista du skriver, att de siffrorna rör smitta just för att man hittills inte kunnat konstatera den typen av immunitet, bara skydd.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-09-08 10:27:07 följande:
    Nej, det är inte samma som immunitet.

    Hade man blivit immun så hade inte de vaccinerade behövt följa de rekommendationer och restriktioner som finns.
    Någon hade ju länkat till en definition, som bekräftar det jag sa. Det kallas för immunitet, även om det är begränsad tid. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-09-08 10:25:24 följande:
    Motsatsen av vad?
    Du påstod ju att det inte var någon skillnad, att det inte är mer att göra på IVA än före pandemin. Det är du som får belägga först egentligen, när du påstår sånt. Nu har "påven" skickat en länk som bekräftar det jag sa, dvs. motsatsen. Och vi väntar på belägg ifrån dig.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-09-08 15:00:09 följande:

    Du påstod ju att det inte var någon skillnad, att det inte är mer att göra på IVA än före pandemin. Det är du som får belägga först egentligen, när du påstår sånt. Nu har "påven" skickat en länk som bekräftar det jag sa, dvs. motsatsen. Och vi väntar på belägg ifrån dig.


    Nu har du missförstått något...
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?