• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 14:45:31 följande:

    Du förstår ju inte vad restriktioner och råd är.

    Restriktioner är ingen juridisk term.

    Pandemi-lagen kom till för att styra verksamheter inte individer.

    Råd från hälsovårdsmyndigheten är att se som ett konkretiserande av smittskyddslagen. Råden hälsovårdsmyndigheten ger nu gäller ovaccinerade (även de som bara tagit en dos).

    www.regeringen.se/regeringens-politik/regeringens-arbete-med-coronapandemin/om-halsovard-sjukvard-och-aldreomsorg-med-anledning-av-covid-19/fragor-och-svar-om-den-tillfalliga-pandemilagen/

    Varför behövs en tillfällig pandemilag?

    Olika lagar reglerar olika verksamheter. Genom ordningslagen har regeringen exempelvis kunnat reglera antal deltagare vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar för att minska smittspridningen. Motsvarande möjligheter att begränsa andra verksamheter, som gym och handelsplatser, har saknats. Regeringen behöver därför fler verktyg för att hantera smittspridningen.

    Vad innebär den tillfälliga pandemilagen (Covid-19-lagen)?

    Den 8 januari 2021 beslutade riksdagen att anta den tillfälliga lagen ?lagen om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19?. Lagen är en så kallad ramlag och ger regeringen, statliga förvaltningsmyndigheter och i vissa fall kommuner bättre möjligheter att anta mer träffsäkra regler, som kan anpassas till hur olika verksamheter ser ut. Lagen ger till exempel regeringen befogenhet att besluta om fler bindande smittskyddsåtgärder än vad som tidigare varit möjligt. Med stöd av ramlagen kan regeringen besluta om förordningar för att begränsa smittspridning.

    Hur länge gäller den tillfälliga pandemilagen?

    Lagen antogs av riksdagen den 8 januari 2021 och trädde i kraft den 10 januari 2021. Sedan lagen förlängts av riksdagen den 22 september 2021 så gäller den till och med den 31 januari 2022. Regeringen har beslutat att begränsningsförordningen ska gälla till samma datum.


    Det är inte råd heller. Vilket du verkar tro.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-10-03 14:47:10 följande:
    Självklart kan man son patient fråga personalen om de är vaccinerade eller inte. De kan dock inte kräva art få något svar. Mitt privatliv har faktiskt inte med patienterna att göra och om jag är vaccinerad tillhör faktiskt mitt privatliv.

    Det ända som finns kvar är särskilda råd som ovvaccinerade uppmanas att följa.

    Man kan inte kräva vaccinerad personal, man kan däremot önska.

    Att jag inte vet att vaccinet är frivilligt? Varför skulle jag inte veta det? Jag har påpekat det ett antal gånger redan... har glömt det?!

    Varför ska jag göra något åt råden?

    Du vet inte ens vad patientsäkerhet innebär, så den diskussionen tänker jag inte ta med dig.

    Jaha. Fhm skriver undvika, bla att umgås med äldre och de inriskgruppen. Så du får klaga till dem om du har problem med ordet "undvika "
    Omplacera den ovaccinerade personalen alternativ avskeda, patientsäkerheten är viktigare.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-10-03 13:24:54 följande:

    DU säger att man bör, inte FHM. Den skillnaden måste man ändå göra tydlig om man inte ska förvirra folk. FHMs rekommendationer gäller bara ovaccinerade. 


    Ja, jag anser att man bör hålla råden även som vaccinerad. Jag har aldrig påstått att fhm anser det.

    Fhm har inga rekomendationer längre utan det är numera särskilda råd till ovaccinerade. Råd som jag anser att man även som vaccinerad bör följa.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-10-03 14:47:41 följande:

    Tycker det är intressant att du pratar om plikt när ingen annan gör.

    Ingen påvisad motsägelse.

    JA, vi alla vet att restriktionerna blev släppta 29/9, dock inte du innan, och att rekommendationer gäller för privatpersoner.

    Men hur ändrar nått av detta om patientsäkerheten?

    Jag skulle säga PRECIS INGENTING!!!


    Restriktioner gällde alla, såväl privatpersoner som vårdpersonal, ovaccinerade eller icke-vaccinerde. De är nu borttagna.

    Det finns inga särskilda råd, restriktioner eller rekomendagioner för vårdpersonal.

    Varför är det så intressant att jag tog upp att vårdpersonal inte har plikt att uppge om de är vaccinerade eller inte? Det fakta. Patienterna kan absolut fråga men de kan inte kräva något svar.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-10-03 14:37:38 följande:
    Vad du berättade för mig vet jag inte men vad regeringen berättade var att ALLA RESTRIKTIONER FÖR ALLA FÖRSVANN 29/9 EFTERSOM VI DÅ ÖPPNADD UPP SVERIGE. KVAR FINNS SÄRKSILDA RÅD SOM DE OVACCINERADE UPPMANAS ATT FÖLJA.

    Jag har talat om samma sak för dig gång efter gång. Tom med länkat till regeringen och fhm.

    www.regeringen.se/regeringens-politik/regerin.../

    Steg fyra inleddes den 29 september och innebär bland annat att:

    deltagartaken för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bortdeltagartaken för privata sammankomster i till exempel hyrda lokaler tas bortde kvarvarande restriktioner som finns på serveringsställen tas bortFolkhälsomyndighetens råd om att arbeta hemifrån tas bort och en successiv återgång till arbetsplatsen kan inledas.

    I linje med regeringens plan för avveckling av restriktioner har Folkhälsomyndigheten dock tidigare fört fram att vissa särskilda regleringar möjligtvis kan behövas när det gäller mycket stora allmänna sammankomster och offentliga tillställningar även fortsättningsvis (läs mer i artikeln Fler restriktioner tas bort från och med den 29 september).

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-bereds.../
    Precis steg 4 innebar att verksamheter inte har något ansvar för deltagar-tak och olika regler på avstånd mellan bord, sällskap osv osv. längre.

    Men FHM införde också råd för ovaccinerade som började gälla samma dag.

    Dessa råd är inte att ses om några tips. De ska ses som en konkretisering och smittskyddslagen som gäller för individer.

    Råd är kraftfullare än rekommendationer.
    Restriktioner är inte en juridisk term, utan ett samlingsnamn för råd och rekommendationer.

    Börjar det sjunka in? Eller är det fortfarande oförståligt för dig?

    Lyssnade du på vad FHM:s generaldirektör sa på nyheterna. Jag citerade det ju tom.
    Jag förstår inte hur detta kan vara svårt att förstå.
    För den över 18 år som ej har medicinska skäl att inte vaccinera sig, men ändå väljer att inte göra det vilar ett tungt personligt ansvar. I botten ligger smittskyddslagen.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-10-03 14:48:54 följande:

    Omplacera den ovaccinerade personalen alternativ avskeda, patientsäkerheten är viktigare.


    Eftersom man som arbetstagare inte har plikt att uppge till sin arbetsgivare vilka vacciner man har eller inte har, om man är vaccinerad mot corona eller inte så kan ingen omplaceringar eller avskedingen ske. Dessutom är det ingen grund till omplacering eller avsked om man inte är vaccinerad mot corona eftersom det inte är något krav med corobavaccin för att få jobba inom vården.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 14:58:32 följande:

    Precis steg 4 innebar att verksamheter inte har något ansvar för deltagar-tak och olika regler på avstånd mellan bord, sällskap osv osv. längre.

    Men FHM införde också råd för ovaccinerade som började gälla samma dag.

    Dessa råd är inte att ses om några tips. De ska ses som en konkretisering och smittskyddslagen som gäller för individer.

    Råd är kraftfullare än rekommendationer.

    Restriktioner är inte en juridisk term, utan ett samlingsnamn för råd och rekommendationer.

    Börjar det sjunka in? Eller är det fortfarande oförståligt för dig?

    Lyssnade du på vad FHM:s generaldirektör sa på nyheterna. Jag citerade det ju tom.

    Jag förstår inte hur detta kan vara svårt att förstå.

    För den över 18 år som ej har medicinska skäl att inte vaccinera sig, men ändå väljer att inte göra det vilar ett tungt personligt ansvar. I botten ligger smittskyddslagen.


    Det är fortfarande råd som är upp till var och en att följa. Man uppmanar ovaccineradd att följa dessa råden.

    Nej, råd är inte kraftigare än rekommendationer. De är lika "kraftiga".
  • klyban
    EpicF skrev 2021-10-03 14:58:53 följande:
    Eftersom man som arbetstagare inte har plikt att uppge till sin arbetsgivare vilka vacciner man har eller inte har, om man är vaccinerad mot corona eller inte så kan ingen omplaceringar eller avskedingen ske. Dessutom är det ingen grund till omplacering eller avsked om man inte är vaccinerad mot corona eftersom det inte är något krav med corobavaccin för att få jobba inom vården.

    Omplacera eller alternativt avskeda de ovaccinerade som äventyrar patientsäkerheten så illa som inte vaccinerar sig i sjukvården, man ska komma till sjukvården och känna sig säker.
    Vilket inte Ingamaj gör när ovaccinerade kommer.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/5GjMJW/ingamaj-89-radd-for-personalen-vill-ha-vaccintvang


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-10-03 14:23:40 följande:

    Man frågar personalen och det fanns inget hinder enligt FHM.

    Plikt, det var GALET tokig, blir perplexad när du säger så konstiga saker.


    Har inte stött på en enda patient som frågat om jag är vaccinerad eller inte. Och inte har jag någon skylt som talar om det heller. Är inte ens pliktig att uppge det eller svara på frågor om det.
  • Anonym (Ja)
    EpicF skrev 2021-10-03 15:03:29 följande:
    Har inte stött på en enda patient som frågat om jag är vaccinerad eller inte. Och inte har jag någon skylt som talar om det heller. Är inte ens pliktig att uppge det eller svara på frågor om det.
    Och som tur är så kan patienter vägra vårdas av såna som dig.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?