• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Mizzi26
    Molybden skrev 2021-06-11 14:20:23 följande:

    Mitt hjärta går sönder av att läsa detta. Jag förstår att de har riktlinjer men tycker att de i såna här fall är helt åt skogen. Du är alltid välkommen om du vill komma tillbaka senare <3

    Om du orkar svara, har du fått ta några som helst prover? Annars finns det två möjligheter, beställa prover själv online, alternativt att du vänder dig till en privat gyn i annan stad och hoppas att de tar emot dig.


    Jag har funderat på att beställa själv men tvivlar på att jag får rätt läkemedel för att rätta till det iallafall. Och nu orkar jag inte riktigt mer. Har lagt mycket pengar på kost och annat för att försöka återställa balansen själv naturligt. Tänker att jag ska slappna av lite, mest psykiskt och försöka njuta av sommaren ett tag.

    Missfallet sörjer jag till viss del fortfarande och tanken på allt annat gör mig så frustrerad.

    Räcker med alla psykiska påfrestningar mellan äl och bim ändå även om jag slappnar av ett tag. Är i lutealfasen nu och det är som en festival av aktiviteter i livmodern redan, orkar inte bli besviken mer.

    Kram och tack för att du tänkte på mig! :)
  • Mizzi26
    Emmalucy skrev 2021-06-11 15:07:05 följande:

    Åh det är helt galet :( jag fattar verkligen inte hur det är ens lag, varför i helvete ska man räkna ett år efter ett mf?! Ibland 2år i vissa län. Jag blir så ledsen för din skull, man vill inte ens berätta om graviditet till de längre, ifall det blir mf igen, men man kan inte bli undersökt för mf om man inte registrera... helt galet. Ang. privat, du vet mest eftersom du har kollat upp, men låter inte logiskt att de gör exakt samma sak som landstingsvård, bara ta prover och thats it? Jag tycker också som någon annan skrev, se om du kan kolla privat någonannanstans, jag gick privat just för att jag vill ha lite ?makt? ang. recept under tiden vi väntar osv, men jag väntar för att se om jag kommer ?have it my way? eller inte fortfarande :/ det är värt att kolla upp när du har återhämtat dig <3


    Nej jag förstår mig inte på detta systemet ibland. Tack snälla, hoppas att jag orkar hitta tillbaka till er snart.

    Kanske blir bättre när jag går på semester och inte har något annat att tänka på.
  • Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-06-11 08:02:15 följande:
    Nu har jag absolut noll koll och inte är påläst överhuvudtaget, men jag skulle tro att 3 försök = 3 återföringar, hoppas någon annan har svar :) kram!
    Msofie skrev 2021-06-11 08:33:01 följande:
    Jag är ganska säker på, om jag bara killgissar, att det är tre IVF. Tänk såhär, IVF är från du börjar med sprutor till äggen förhoppningsvis blir befruktade. Återinföring är inte en IVF. (Jag går ju privat men har en vän som går landsting och hon har gjort 2 IVF + återinföring.)
    Tack för era svar! Har googlat och googlat men den här informationen verkar vara svår att hitta i klartext och detalj vad som faktiskt räknas som 3 IVF-behandlingar. Som alltid tänker jag för långt fram, jag får ju invänta först remissen för dessa landstingsbekostade IVF-försök och ta en sak i taget Glad

    Emmalucy, jag läste precis det du skrev om den privata kliniken du går på och alla väntetider TROTS att ni betalar för att inte gå via landstinget och deras köer - hur kan det bli så här?! Jag blir så upprörd och ledsen för din skull, för man tänkte ju att du skulle få snabbare hjälp såklart genom att gå privat. Hoppas att du får svar på måndag, för det låter ju otroligt dåligt hittills. Skickar en stor kram! <3 

  • Vickan31
    Janni91 skrev 2021-06-11 10:43:00 följande:

    Hej!

    Nu har vi fått alla provsvar och haft uppföljningsmöte med läkaren. De hittar inget fel på oss, men kan inte skicka remiss för ivf än pga att det inte riktigt gått ett år. Så vi får vänta till efter sommaren, sen skickar de remiss och sen får vi vänta i 8-9 månader på att få börja med ivf. Satt och grät på mötet, hade hoppats på att få någon typ av stöttning och inte vänta i typ ett jävla år innan något mer händer. Vet att jag borde vara tacksam för att allt ser bra ut, men vi har gjort snart 12 aktiva försök utan att något har hänt.. :( 


    Usch vad tungt :( Jag förstår verkligen att du är ledsen och besviken, men jag hoppas och tror som sagt att det ska gå snabbare än så - kanske du kan kolla med någon annan klinik som har kortare väntetid? Här i Stockholm verkar vi kunna få IVF till hösten gav de besked om till veckan (förutsatt att remissen godkänns och så). Det suger ju verkligen att få ett sånt besked om så lång väntetid, men förhoppningsvis får ni ett plus redan under sommaren då - som många redan påpekat - man kanske lättare slappnar av lite, får massa D-vitamin av solen etc. Kram på dig <3
  • Vickan31
    Mizzi26 skrev 2021-06-11 09:30:23 följande:

    Hej alla, Jag lämnar gruppen nu för jag har gett upp lite.

    Skulle egentligen fått börja utredning i augusti för då har det gått ett år men dom ringde igår och sa att vi måste vänta till april nästa år för att man räknar 1 år efter senaste missfallet. Och jag vet att jag inte kommer få behålla nästa kommande graviditeter heller pga mina hormonbrister.. får tydligen ingen hjälp för att utreda missfall osv heller.

    Hoppas att allt går bra för er andra!


    Fina du, jag vill egentligen bara skicka en stor kram <3 Som flera andra redan sagt så är du såklart varmt välkommen tillbaka om du skulle känna för det senare, och jag lider verkligen med dig för de känslorna de beskriver önskar jag verkligen att ingen hade behövt känna. Man blir så frustrerad och arg över de där reglerna för det känns så orättvist att börja om på noll när det gäller väntetiden eftersom ni ju tyvärr inte fått ert efterlängtade barn utan ett missfall istället :( Hoppas att du trots allt får en fin sommar och semester, och kom ihåg att vi tänker på dig <3 
  • Janni91
    Memestar skrev 2021-06-11 23:05:18 följande:
    Usch vad tråkigt att behöva vänta så länge. Det är ju verkligen ett stort lidande att bara gå och vänta.. Jag hoppas verkligen att ni hinner få till det under den tiden men jag förstår din uppgivenhet. Det är okej att vara arg och besviken, det är ju så svårt att känna sig tacksam när livet är så otroligt orättvist  
    Var bor du någonstans? Är det stockholm? För vi håller på med utredning nu och då lät det på dem som att det kan gå med IVF till hösten??
    Tack för dina stöttande ord! Nej, jag bor i Göteborg. Tänkte ändå att det skulle gå snabbare och smidigare när man bor i en större stad åtminstone. Så sjukt att det är så stor skillnad på vården beroende på var man bor i landet, jag blir så arg!

    Men vad skönt för er att höra att det kan gå med ivf till hösten! Hoppas ni kan slappna av lite mer då :) 
    Vickan31 skrev 2021-06-12 03:25:24 följande:
    Usch vad tungt :( Jag förstår verkligen att du är ledsen och besviken, men jag hoppas och tror som sagt att det ska gå snabbare än så - kanske du kan kolla med någon annan klinik som har kortare väntetid? Här i Stockholm verkar vi kunna få IVF till hösten gav de besked om till veckan (förutsatt att remissen godkänns och så). Det suger ju verkligen att få ett sånt besked om så lång väntetid, men förhoppningsvis får ni ett plus redan under sommaren då - som många redan påpekat - man kanske lättare slappnar av lite, får massa D-vitamin av solen etc. Kram på dig <3
    Tack för peppande ord! Som jag har förstått det så är det bara Sahlgrenska som gäller här i Göteborg (om vi inte vill betala själva och gå privat), så vi har inget direkt val. Det kostar väl närmare 40.000 för ett försök och det är för mycket pengar :( Skönt att ha alternativet ivf till hösten, det måste kännas betryggande :) Även om jag hoppas att ni lyckas innan dess! 

    Ja, hade verkligen hoppats på sommaren. Men jag har tydligen något virus till på köpet så både jag och sambon måste ta antibiotika, vilket slår ut tarmfloran och inte direkt gör oss mer fertila så sommaren känns typ körd nu med. Är så arg på världen just nu :( Tack snälla, kramar <3 
  • RH93

    Mitt BIM-datum är passerat, men jag hänger lite i limbo just nu. Igår kom det en liten liten röd prick på pappret när jag torka mig. Var säker på att nu drar det igång, men inget mer kom. Har ångest varje gång jag går på toa. Tog ett cb early på BIM-1 som jag inbilla mig var supersvagt, men vet också att det är många som får svaga streck med dom som inte är gravida. Idag tog jag ett cb digitalt som visade inte gravid. Det är ju typ 99% säkert om man testar efter BIM så har egentligen gett upp hoppet. Är så hemskt att bara gå och vänta dock. Eftersom jag inte tagit äl-test denna månad så vet jag ju inte min BIM helt säkert, men senaste 4 månaderna har den varit helt regelbunden.

  • Längtartillvår
    RH93 skrev 2021-06-12 09:53:27 följande:

    Mitt BIM-datum är passerat, men jag hänger lite i limbo just nu. Igår kom det en liten liten röd prick på pappret när jag torka mig. Var säker på att nu drar det igång, men inget mer kom. Har ångest varje gång jag går på toa. Tog ett cb early på BIM-1 som jag inbilla mig var supersvagt, men vet också att det är många som får svaga streck med dom som inte är gravida. Idag tog jag ett cb digitalt som visade inte gravid. Det är ju typ 99% säkert om man testar efter BIM så har egentligen gett upp hoppet. Är så hemskt att bara gå och vänta dock. Eftersom jag inte tagit äl-test denna månad så vet jag ju inte min BIM helt säkert, men senaste 4 månaderna har den varit helt regelbunden.


    Åh, jag håller tummarna ändå <3 Det är verkligen psykiskt påfrestande all den här väntan..
  • Lisen91

    Uppdaterar listan då mensen dök upp som planerat..

    Jag går i tusen bitar! Jag vet inte vart jag ska ta vägen längre och jag vet inte om jag orkar mer. Känns som att hela livet är på paus just nu då allt kretsar kring detta och jag kan inte ta mig ur det. Hur trycker man på play igen? Någon som känner igen sig och lyckats ?komma tillbaka till livet??

    RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 13/6, 35 år, 9:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

    Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Ericky, BIM 30/6, 33 år (11:e försöket och 1:a försöket efter MF)

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Memestar, BIM 11/6, 29 år (10e försöket)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

  • Mizzi26
    Vickan31 skrev 2021-06-12 03:28:42 följande:

    Fina du, jag vill egentligen bara skicka en stor kram <3 Som flera andra redan sagt så är du såklart varmt välkommen tillbaka om du skulle känna för det senare, och jag lider verkligen med dig för de känslorna de beskriver önskar jag verkligen att ingen hade behövt känna. Man blir så frustrerad och arg över de där reglerna för det känns så orättvist att börja om på noll när det gäller väntetiden eftersom ni ju tyvärr inte fått ert efterlängtade barn utan ett missfall istället :( Hoppas att du trots allt får en fin sommar och semester, och kom ihåg att vi tänker på dig <3 


    Tack snälla! Jag blir rörd av era fina ord.

    Håller alla tummar och tår för er andra.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet