• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Carina82
    Ericky skrev 2021-07-06 18:21:09 följande:

    En fråga till er alla... jag har, förstås, bokat in vaccinering för covid på fredag vilket är min äl-dag. Är förstås rädd att vaccineringen ska påverkar våra chanser denna cykel, och som ni alla vet så är man ju otroligt rädd om sina chanser såhär 1 år in i verkstaden. Hur tänker ni kring detta?

    Funderar på om jag skulle avboka min tid och istället ta första sprutan i augusti. Då vet vi om det tog sig denna månad eller ej... drömscenariot skulle vara att bli gravid och sedan ta ställning till vaccin eller ej då man har klara rekommendationer för gravida. När de ska ta och inte. Men just kvinnor som försöker har man inte koll på riktigt vad jag förstår... om det kan påverka eller ej.


    Hej! Jag är mitt inne i det där nu, vaccinerade mig några dagar innan ägglossning och mådde fint efteråt. Det enda är att jag tidigare alltid (sen jag började logga för 2 år sen) haft en cykel på 29-30 dagar. Men nu är jag på dag 34 utan mens i sikte. Alltså, det kan ju vara ett sammanträffande (kan inte hitta att längre cykel är en officiell bieffekt). Men isf är det ett lustigt sammanträffande som inte är vidare roligt (har tagit typ en miljard graviditetstester).

    Har inget svar på hur du bör göra, är superglad över min vaccinering men ledsen över den här cykeln (som kanske hade hänt oavsett vaccineringen). Men ville bara berätta om min upplevelse <3
  • Idoh
    Ericky skrev 2021-07-06 16:25:46 följande:

    Jag har tänkt föreslå heminsemination för min sambo faktiskt från och med nästa månad om det inte blir något denna månad. Dels eftersom min sambo är helikopterpilot och ibland ligger borta under det fertila fönstret (the horror när man inser det liksom!), dels för att vi båda längtar efter att kunna ha sex när man faktiskt känner för det. Har läst att många lyckats finfint med det :)


    Det låter som en bra idé av flera anledningar! :D Lycka till!
  • Carina82
    Ericky skrev 2021-07-06 18:21:09 följande:

    En fråga till er alla... jag har, förstås, bokat in vaccinering för covid på fredag vilket är min äl-dag. Är förstås rädd att vaccineringen ska påverkar våra chanser denna cykel, och som ni alla vet så är man ju otroligt rädd om sina chanser såhär 1 år in i verkstaden. Hur tänker ni kring detta?

    Funderar på om jag skulle avboka min tid och istället ta första sprutan i augusti. Då vet vi om det tog sig denna månad eller ej... drömscenariot skulle vara att bli gravid och sedan ta ställning till vaccin eller ej då man har klara rekommendationer för gravida. När de ska ta och inte. Men just kvinnor som försöker har man inte koll på riktigt vad jag förstår... om det kan påverka eller ej.


    Hej igen! Ville bara säga att jag hittade en bra artikel från BBC på ämnet, det verkar som att det finns indikationer (men ingen forskning) på att vissa kvinnors cykler kan påverkas på kort sikt <3 Om jag tolkar artikeln rätt är det för att inflammationen som (helt rätt) skapas av vaccinet kan påverka tidpunkt för ägglossning.

    www.bbc.com/news/health-56901353.amp

    Skönt med en naturlig och rimlig förklaring <3
  • Carina82
    Ericky skrev 2021-07-06 18:21:09 följande:

    En fråga till er alla... jag har, förstås, bokat in vaccinering för covid på fredag vilket är min äl-dag. Är förstås rädd att vaccineringen ska påverkar våra chanser denna cykel, och som ni alla vet så är man ju otroligt rädd om sina chanser såhär 1 år in i verkstaden. Hur tänker ni kring detta?

    Funderar på om jag skulle avboka min tid och istället ta första sprutan i augusti. Då vet vi om det tog sig denna månad eller ej... drömscenariot skulle vara att bli gravid och sedan ta ställning till vaccin eller ej då man har klara rekommendationer för gravida. När de ska ta och inte. Men just kvinnor som försöker har man inte koll på riktigt vad jag förstår... om det kan påverka eller ej.


    Hej igen! Ville bara säga att jag hittade en bra artikel från BBC på ämnet, det verkar som att det finns indikationer (men ingen forskning) på att vissa kvinnors cykler kan påverkas på kort sikt <3 Om jag tolkar artikeln rätt är det för att inflammationen som (helt rätt) skapas av vaccinet kan påverka tidpunkt för ägglossning.

    www.bbc.com/news/health-56901353.amp

    Skönt med en naturlig och rimlig förklaring <3
  • Idoh
    Soff skrev 2021-07-06 17:34:23 följande:

    Tack för ditt svar! I vårt fall handlar det dock inte om prestationsångest egentligen, utan ångest som helt enkelt gör att min sambo inte har tankar på detta alls. Och i det läget så vill han nog inte göra något själv heller. Han får liksom början till panikångestattacker, icke relaterat till prestation. Men när det handlar om prestationsångest kan jag mycket väl tänka mig att det funkar superbra! Tack hursomhelst för ditt tips <3 


    Ah, jag ser nu att jag inte var särskilt tydlig i det jag skrev. Vid prestationsångest är den absolut lämplig, och vi har haft nytta av den då. Men många gånger när vi använt koppen har det kommit ur skitjobbiga ångestsituationer (och då har han använt koppen när det värsta tyyp lagt sig) men så klart inte när det är som värst. Så klart är det inte så man har tänkt sig att ens eventuella barn ska bli till, men det har varit en livlina när vi eller han varit helt ur fas. Nä, nu ska jag sluta att krångelskriva om detta.. Jag önskar er allt väl! <3
  • Janni91
    Ericky skrev 2021-07-06 18:21:09 följande:

    En fråga till er alla... jag har, förstås, bokat in vaccinering för covid på fredag vilket är min äl-dag. Är förstås rädd att vaccineringen ska påverkar våra chanser denna cykel, och som ni alla vet så är man ju otroligt rädd om sina chanser såhär 1 år in i verkstaden. Hur tänker ni kring detta?

    Funderar på om jag skulle avboka min tid och istället ta första sprutan i augusti. Då vet vi om det tog sig denna månad eller ej... drömscenariot skulle vara att bli gravid och sedan ta ställning till vaccin eller ej då man har klara rekommendationer för gravida. När de ska ta och inte. Men just kvinnor som försöker har man inte koll på riktigt vad jag förstår... om det kan påverka eller ej.


    Förstår dig, jag funderar på om det är bäst att ta den precis när mensen kommit eftersom hormonerna är som lägst då. Så om man ska dricka kaffe eller sånt som vissa kanske inte klarar av så bra, så gör det tydligen minst skada i början av cykeln. Jag har dock ingen aning om det gäller även för vaccin, jag bara spekulerar. Jag tog en antibiotikakur i början av denna cykeln och tänkte att denna månaden ändå är körd, så jag tog vaccinet igår på cd 13. Gör det som känns bäst för dig!
  • Ericky
    Carina82 skrev 2021-07-06 21:24:33 följande:
    Hej! Jag är mitt inne i det där nu, vaccinerade mig några dagar innan ägglossning och mådde fint efteråt. Det enda är att jag tidigare alltid (sen jag började logga för 2 år sen) haft en cykel på 29-30 dagar. Men nu är jag på dag 34 utan mens i sikte. Alltså, det kan ju vara ett sammanträffande (kan inte hitta att längre cykel är en officiell bieffekt). Men isf är det ett lustigt sammanträffande som inte är vidare roligt (har tagit typ en miljard graviditetstester).

    Har inget svar på hur du bör göra, är superglad över min vaccinering men ledsen över den här cykeln (som kanske hade hänt oavsett vaccineringen). Men ville bara berätta om min upplevelse <3
    Emmalucy skrev 2021-07-06 18:49:15 följande:
    Har en kompis till mig, och har för mig att jag läst på FL häromdagen att mensen blev uppskjuten med lite under en vecka, vet inte om äl blev försenat eller vad :s de öppnade upp för min ålder när jag var cd4 och jag frös och vågade inte, när jag bestämde mig var jag tvungen att vänta in mensen... och japp, typisk :D kan inte säga att jag är ledsen, kan lika gärna ta det efter v12 och jag är inte särskild orolig att jag inte har det även nu. Gör det som känns bäst för dig!
    Carina82 skrev 2021-07-06 22:14:21 följande:
    Hej igen! Ville bara säga att jag hittade en bra artikel från BBC på ämnet, det verkar som att det finns indikationer (men ingen forskning) på att vissa kvinnors cykler kan påverkas på kort sikt <3 Om jag tolkar artikeln rätt är det för att inflammationen som (helt rätt) skapas av vaccinet kan påverka tidpunkt för ägglossning.

    www.bbc.com/news/health-56901353.amp

    Skönt med en naturlig och rimlig förklaring <3
    Tack hörni för att ni delar erfarenheter. Jag har faktiskt gjort så att jag avbokat vaccinet för nu. Känner mig otroligt osugen på att riskera den här cykeln som jag har gott hopp om. Har bestämt mig för att vårt 12e försök ska fasiken vara vårt. Hoppas som sagt på en graviditet och sedan vaccin längre fram när det rekommenderas för gravida. Vad jag förstått tar väl gravida vaccinet första från och med andra trimestern, så det känns sådär att ta öht när man är uppe i verkstaden.


  • Dibella
    Emmalucy skrev 2021-07-06 16:04:24 följande:
    Hej och välkommen (tillbaka)! Hur känns det att ha ett par månader själv efter att ha gjort ivf? Har vården någon annan plan för tredje besöket? Är 3st "allt man får" via vården? (vet inte själv hehe)

    Tack! Månaderna känns så dubbla, man vågar inte riktigt släppa taget om den egna verkstan, samtidigt som det känns helt lönlöst, jag räknar ju bara ner dagarna till IVF egentligen. Önskar att jag hade styrkan att bara släppa taget om att försöka själva under sommaren och försöka återhämta sig mentalt, men där det finns en chans, vågar jag inte riskera.


    Vi gjorde två försök på privat klinik medan vi stod i kö till landstinget, pga covid och allmänt lång kö så ville jag inte vänta det nästan året det eventuellt skulle ta. Vi kommer nu i september göra vårt första hos landstinget och dom tyckte att vi ska försöka samma som vi gjorde senast som ändå genererade hyfsat bra med ägg trots att det inte blev nån graviditet =) Jag har låg äggreserv så finns risk att jag inte får ut mkt ägg alls pga svårstimulerad.


    Tror det är olika i olika landsting, men allt som oftast erbjuder landstingen 3 gratisförsök då det enligt nån statistik sägs att 70% av de som gör IVF får en fullgången graviditet med snitt runt 3 försök.

  • Dibella
    Ericky skrev 2021-07-07 07:14:51 följande:
    Emmalucy skrev 2021-07-06 18:49:15 följande:
    Har en kompis till mig, och har för mig att jag läst på FL häromdagen att mensen blev uppskjuten med lite under en vecka, vet inte om äl blev försenat eller vad :s de öppnade upp för min ålder när jag var cd4 och jag frös och vågade inte, när jag bestämde mig var jag tvungen att vänta in mensen... och japp, typisk :D kan inte säga att jag är ledsen, kan lika gärna ta det efter v12 och jag är inte särskild orolig att jag inte har det även nu. Gör det som känns bäst för dig!
    Tack hörni för att ni delar erfarenheter. Jag har faktiskt gjort så att jag avbokat vaccinet för nu. Känner mig otroligt osugen på att riskera den här cykeln som jag har gott hopp om. Har bestämt mig för att vårt 12e försök ska fasiken vara vårt. Hoppas som sagt på en graviditet och sedan vaccin längre fram när det rekommenderas för gravida. Vad jag förstått tar väl gravida vaccinet första från och med andra trimestern, så det känns sådär att ta öht när man är uppe i verkstaden.


    Spännande med folks erfarenheter, förstår att du inte är sugen på att riskera 12e försöket. Hoppas detta blir gången för er!


    Jag tog mitt vaccin i måndags, ska bli spännande och se om det gör något med cykel, min ÄL kommer och går exakt som den vill så kanske inte ens märker skillnad :)

  • Soff
    Idoh skrev 2021-07-06 22:22:52 följande:

    Ah, jag ser nu att jag inte var särskilt tydlig i det jag skrev. Vid prestationsångest är den absolut lämplig, och vi har haft nytta av den då. Men många gånger när vi använt koppen har det kommit ur skitjobbiga ångestsituationer (och då har han använt koppen när det värsta tyyp lagt sig) men så klart inte när det är som värst. Så klart är det inte så man har tänkt sig att ens eventuella barn ska bli till, men det har varit en livlina när vi eller han varit helt ur fas. Nä, nu ska jag sluta att krångelskriva om detta.. Jag önskar er allt väl! <3


    Aah okey, tack för förtydligandet. Det kan pågå så länge ibland för min sambo, vilket är så jobbigt. Han har haft känningar i flera dagar nu av ångest. Han sa att det började bli bättre igår. Men nu har jag definitivt tappat lusten, plus att äl förstås är över. Ja du, inte lätt alla gånger. Tack <3 hoppas som sagt att det iallafall räckte. Det ska ju göra det, men när man försökt så länge så tror man lätt att man behöver göra något mer.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet