• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Steeph
    Längtartillvår skrev 2021-08-03 09:27:47 följande:

    Men gud vad skönt att det går så snabbt! Jag kontaktade en klinik efter bara några månader av försök, (ljög och sa att vi föesökt längre) och nu typ 10 månader senare får vi börja. Vi bor inte i Sverige, så inte någon svensk klinik tyvärr. Hoppas de är lika bra här, fastän det gått långsamt


    Ja verkligen, det är så skönt! Vi hade en tid i juni men då var jag ju gravid. Det känns bra att något för en gångs skull går snabbt, då allt annat går så jäkla långsamt,

    Aha då förstår jag då hoppas jag att ni får en bra och fin upplevelse kring allt, även om man inte alls vet vad man ska förvänta sig! Ska bli spännande att följas åt i tråden
  • Soff
    Carina82 skrev 2021-08-02 19:32:59 följande:
    Åh tack för fina orden <3 Jag skrev till henne på FB och i vanliga fall svarar hon på 2 minuter, så jag är rätt säker på att det är medvetet (hon har skrivit massor med andra på FB). Tror hon blev förnärmad. Men jag försöker lämna det bakom mig och fokusera på mer positiva saker :) Om hon går omkring och pratar om det här så får jag det iaf bekräftat att hon inte ska vara i mitt liv!

    Vad skönt att din kompis tog det så bra, låter som en riktigt fin vän som förstår vad du går igenom <3 Kommer ihåg att du skrev om din bror och sambo, usch vad jobbigt.. Visst hade du berättat för familjen om er resa? Jag tänker att du inte ska behöva göra nåt du mår dåligt av; om det betyder att det tar lite tid tills du träffar deras barn så får det göra det. Ibland får man tänka på sitt eget bästa <3

    Ah okey :( tråkigt!.. Tycker du har helt rätt inställning där! Du har ju verkligen inte gjort något fel, och beter hon sig så, så är det hennes problem helt enkelt. Som du säger, går hon runt och pratar om detta så visar det bara på vilken vän hon INTE är.


    Aa är tacksam för att hon tog det så, att det inte behöver ligga någon ytterligare press.


    Ja precis, har berättat för mamma, hennes man och min bror. Mm förmodligen kommer jag bli tvungen att göra så för att inte bryta totalt ihop, men kommer kännas jättejobbigt oavsett. Min bror kommer bli jätteledsen tror jag. Han kommer nog inte säga det, men jag känner sånt. Så hur jag än gör, så kommer situationen bli jättejobbig. Så många tunga stenar skulle falla bort från mina axlar om jag blev gravid innan dess. 

  • Soff
    Steeph skrev 2021-08-02 19:28:49 följande:

    Läst igenom senaste inläggen och jag känner med er som nyss fått minus eller fått mens. Jag är på samma plats jag också, det suger!! Testade minus idag på äl+14 (helt okej, redan inställd på det). Verkar ha fått en fin lutealfas efter den medicinska aborten och imorgon ska min första mens komma. Känns ändå skönt att ägglossningen kom på dag 25 och att min lutealfas är på minst 14 dagar med höga temperaturer.

    Nästa cykel väntar letrozol och så ska jag till Fertilitetsplus i Sthlm på missfallsutredning och lämna immunprover. Blir 2 ordentliga försök för oss i aug och september sen blir det med största sannolikhet ivf hos Linné i Uppsala.

    Kram till er alla!


    Ledsen att du fick minus igen :(( <3 men skönt att du ändå känner dig ok, och att du har massa framför dig nu som kan ta dig framåt!! <3


    Kramar!!  

  • Soff

    Äl förbi för min del nu då, så 17:e gången av väntan nu då! 


    Hade hoppats på att vi hade fått till en gång till efter äl, likaså förra gången. Men förra gången fick min sambo ångest så det gick inte att få till. Denna gången hade vi besök och min sambo var inte bekväm med att ha sex då (det var morgon och gästerna var redan uppe och vakna). Kan bli jävligt less ibland på att jag försöker ge lite extra och blir bromsad... men men... vi ska ha haft sex tillräckligt. Så bara hoppas. 


    På fredag ska jag ta fsh/östrogen/progesteron-prov! Det blir spännande att se vad det säger. Och så väntar jag på svaret på mitt kortisolprov! 


    Kram!

  • Janni91
    Soff skrev 2021-08-03 17:38:40 följande:

    Äl förbi för min del nu då, så 17:e gången av väntan nu då! 


    Hade hoppats på att vi hade fått till en gång till efter äl, likaså förra gången. Men förra gången fick min sambo ångest så det gick inte att få till. Denna gången hade vi besök och min sambo var inte bekväm med att ha sex då (det var morgon och gästerna var redan uppe och vakna). Kan bli jävligt less ibland på att jag försöker ge lite extra och blir bromsad... men men... vi ska ha haft sex tillräckligt. Så bara hoppas. 


    På fredag ska jag ta fsh/östrogen/progesteron-prov! Det blir spännande att se vad det säger. Och så väntar jag på svaret på mitt kortisolprov! 


    Kram!


    Håller tummarna för att det är er tur nu! Förstår verkligen frustrationen, men som du säger så ska det ju räcka :)

    Blir spännande att se vad provsvaren säger då! Jag har bokat in mig på zonterapi nu så ska dit på fredag :) 
  • Steeph
    Soff skrev 2021-08-03 17:38:40 följande:

    Äl förbi för min del nu då, så 17:e gången av väntan nu då! 

    Hade hoppats på att vi hade fått till en gång till efter äl, likaså förra gången. Men förra gången fick min sambo ångest så det gick inte att få till. Denna gången hade vi besök och min sambo var inte bekväm med att ha sex då (det var morgon och gästerna var redan uppe och vakna). Kan bli jävligt less ibland på att jag försöker ge lite extra och blir bromsad... men men... vi ska ha haft sex tillräckligt. Så bara hoppas. 

    På fredag ska jag ta fsh/östrogen/progesteron-prov! Det blir spännande att se vad det säger. Och så väntar jag på svaret på mitt kortisolprov! 

    Kram!


    Förstår helt vad du menar! Fasen vad tråkigt när man bara vill köra på och så kommer något i vägen. Vi hann bara med 1 gång förra äl och det var på grund av sjukdom och att han inte orkade. Det är klart att man blir besviken, men det är ju också för att man vill detta så gärna. Man vill ju ha kunnat göra allt. Men jag tror verkligen att vi alla gör så gott vi kan med allt och att mycket handlar om tur och att finna det där guldägget <3

    Ska du ta fsh och östrogen på cykeldag 2-4? Det är nämligen de enda dagarna då fsh kan mätas och vara tillförlitligt. Menar inte att komma och låta gnällig eller så. Säger det bara med kärlek och ren välvilja <3

    Håller alla mina tummar för er Soff. Vi är många som kommer jubla när ni får erat plus!!
  • Soff
    Janni91 skrev 2021-08-03 17:42:01 följande:

    Håller tummarna för att det är er tur nu! Förstår verkligen frustrationen, men som du säger så ska det ju räcka :)

    Blir spännande att se vad provsvaren säger då! Jag har bokat in mig på zonterapi nu så ska dit på fredag :) 


    Tack <3

    Åh va spännande! :) då är vi några här som testar det just nu! Blir spännande och se vad det kan ge.
  • Soff
    Steeph skrev 2021-08-03 19:14:27 följande:

    Förstår helt vad du menar! Fasen vad tråkigt när man bara vill köra på och så kommer något i vägen. Vi hann bara med 1 gång förra äl och det var på grund av sjukdom och att han inte orkade. Det är klart att man blir besviken, men det är ju också för att man vill detta så gärna. Man vill ju ha kunnat göra allt. Men jag tror verkligen att vi alla gör så gott vi kan med allt och att mycket handlar om tur och att finna det där guldägget <3

    Ska du ta fsh och östrogen på cykeldag 2-4? Det är nämligen de enda dagarna då fsh kan mätas och vara tillförlitligt. Menar inte att komma och låta gnällig eller så. Säger det bara med kärlek och ren välvilja <3

    Håller alla mina tummar för er Soff. Vi är många som kommer jubla när ni får erat plus!!


    Aa kan verkligen kännas otroligt frustrerande!.. när man bara har några dagar på sig liksom!...

    Tack för att du påminner en trött hjärna <3 absolut inte gnälligt<3 Ska ta progesteron på fredag iallafall, så får jag vänta med östrogen/fsh då. Hade bara för mig att om man vill kolla balans mellan progesteron och östrogen så ska man ta det vid samma tillfälle? Förvirrad av allt...
  • Soff

    Fick svar på mina kortisolprover. Dom visade totalt tvärtom mot vad jag trodde(!), nämligen rätt låga kortisolvärden! Men har tydligen missförstått att kortisolet skulle ligga högt under en lång tids stress/utmattning, då ligger det med största sannolikhet lågt! Det är skillnad om man tillfälligt blir stressad, då blir det kortisolpåslag. 


    Mina värden låg både inom referens och under referens (man mäter flera gånger på en dag). Men man skulle helst ligga "inom det gröna" i en graf, inte i det orangea ovanför eller nedanför det gröna. Jag låg i det orangea fälftet nedanför hela tiden förutom den sista mätningen (där låg jag inom det gröna). Vid ett tillfälle vad mitt kortisol nästintill obefintligt (vid 17:00-tiden). 


    Detta kan faktiskt vara väldigt intressant, då man med stor sannolikhet har hormon-obalans vid lågt kortisol. Det KAN vara svar på saker.. men ska vänta tills jag får svar på det andra innan jag eventuellt en läkare angående detta. Tänkte kanske kontakta Her Care isåfall.


     

  • RH93
    Soff skrev 2021-08-04 11:12:34 följande:

    Fick svar på mina kortisolprover. Dom visade totalt tvärtom mot vad jag trodde(!), nämligen rätt låga kortisolvärden! Men har tydligen missförstått att kortisolet skulle ligga högt under en lång tids stress/utmattning, då ligger det med största sannolikhet lågt! Det är skillnad om man tillfälligt blir stressad, då blir det kortisolpåslag. 

    Mina värden låg både inom referens och under referens (man mäter flera gånger på en dag). Men man skulle helst ligga "inom det gröna" i en graf, inte i det orangea ovanför eller nedanför det gröna. Jag låg i det orangea fälftet nedanför hela tiden förutom den sista mätningen (där låg jag inom det gröna). Vid ett tillfälle vad mitt kortisol nästintill obefintligt (vid 17:00-tiden). 

    Detta kan faktiskt vara väldigt intressant, då man med stor sannolikhet har hormon-obalans vid lågt kortisol. Det KAN vara svar på saker.. men ska vänta tills jag får svar på det andra innan jag eventuellt en läkare angående detta. Tänkte kanske kontakta Her Care isåfall.

     


    Åh hoppas verkligen att det kanske visar på nåt som du kan få hjälp med som gör det lättare att bli gravid! Spännande med de andra proverna också, men makalöst ändå att dessa saker inte kollas när man gör en utredning.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet