• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Mirabilis89

    Ändrar om i BIM-listan då jag fick ÄL en dag tidigare än planerat. GladNatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Soffsen, BIM 30/8, 27 år (13:e försöket, två MF)

    Längtartillvår, BIM 2/9, 36 år (sista försöket innan första ivf)

    MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

    RH93, BIM 6/9, 28 år (14:e försöket)

    Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

    Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, PCOS)

    Lisen91, BIM 10/9, 29 år (14:e försöket)

    Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Mirabilis89, BIM 14/9, 32 år (15:e försöket)

    Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

    Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

    Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

  • MsTintin

    Idag börjar dagen inget vidare! Jag känner mig orolig för att min kropp inte mår så bra just nu. Min temp denna cykel har varit lite all over the place, den låg över "snitt" redan innan ÄL och har hunnit dippa två gånger efter ÄL, trots att jag inte ska ha mens förrän på torsdag. Jag har sedan i fredags haft spottings/blödningar på den nivån att jag behöver trosskydd men skulle inte säga att det är mens... Imorse kom det rött blod när jag gick på toaletten och jag vet inte längre om jag kan kalla det spottings eller om det faktiskt är mensen som är fyra dagar tidig?

    Är det någon annan här som har problem med spottings? Söker man på det så får man ju bara antingen upp att det är hormonellt, implantation eller typ cancer, vilket känns mindre roligt :/

    Går man igenom progesteron-nivåer under IVF? Är lite rädd att mina värden är off och att det ska göra att eventuella IVF-försök misslyckas.

  • Msofie
    MsTintin skrev 2021-08-30 09:24:49 följande:

    Idag börjar dagen inget vidare! Jag känner mig orolig för att min kropp inte mår så bra just nu. Min temp denna cykel har varit lite all over the place, den låg över "snitt" redan innan ÄL och har hunnit dippa två gånger efter ÄL, trots att jag inte ska ha mens förrän på torsdag. Jag har sedan i fredags haft spottings/blödningar på den nivån att jag behöver trosskydd men skulle inte säga att det är mens... Imorse kom det rött blod när jag gick på toaletten och jag vet inte längre om jag kan kalla det spottings eller om det faktiskt är mensen som är fyra dagar tidig?

    Är det någon annan här som har problem med spottings? Söker man på det så får man ju bara antingen upp att det är hormonellt, implantation eller typ cancer, vilket känns mindre roligt :/

    Går man igenom progesteron-nivåer under IVF? Är lite rädd att mina värden är off och att det ska göra att eventuella IVF-försök misslyckas.


    Har själv aldrig haft spottings (förutom IVF) rundan så kan tyvärr inte hjälpa dig där. En kan väl hoppas på att de är en nid blödning!

    Men man tar blodprov för progesteron under utredningen, i lutealfasen för att bekräfta att den är på en stabil nivå. Sen under en IVF får man progesteron på recept under lutealfasen då cyklen inte är naturlig så att säga. Jag fick i form av vaginaltabletter lutinus. Och mina progesteron värden har alltid varit bra.
  • MsTintin
    Msofie skrev 2021-08-30 10:48:52 följande:
    Har själv aldrig haft spottings (förutom IVF) rundan så kan tyvärr inte hjälpa dig där. En kan väl hoppas på att de är en nid blödning!

    Men man tar blodprov för progesteron under utredningen, i lutealfasen för att bekräfta att den är på en stabil nivå. Sen under en IVF får man progesteron på recept under lutealfasen då cyklen inte är naturlig så att säga. Jag fick i form av vaginaltabletter lutinus. Och mina progesteron värden har alltid varit bra.
    Tack för svar angående progesteron! Skönt att det kontrolleras, då känns det lite bättre i alla fall :)

    Nu när du har lite perspektiv på din första IVF-runda, hur skulle du säga att du mådde under perioden med sprutor och allt? Var det jobbigt? Jag är lite nervös att jag inte ska klara det, eller att min man ska bli galen på mig för att jag blir ett hormonellt monster, heh...
  • Steeph
    Soff skrev 2021-08-28 18:35:39 följande:

    <3

    Hade lågt kalium, och det var så man misstänkte sjukdomen. Med denna sjukdom så kan inte kroppen behålla kalium som den ska, utan kroppen gör sig av med det istället, så jag måste äta mycket kosttillskott för att hålla det på en bra nivå. Kalium behövs framförallt för muskelfunktionen. Jag tog en gentest, där det bekräftade att jag KANSKE hade den, men inte 100%. För att veta mer säkert så behövde mamma och pappa ta ett gentest, vilket då bekräftade att båda var bärare av denna, som i sin tur gett mig den. Den är ofarlig så länge man håller kaliumet i balans.

    Sen fick vi då det där brevet. Sambon/maken ska då också ta ett gen-test för att utredas för om han är bärare av genen, för det skulle innebära att barnet kan få sjukdomen. Och vad då denna specialvård skulle innebära är att man helt enkelt plockar ut de embryon som inte har det genetiska "felet", så det är därför som vi fick det här beskedet. Det är ytterst otroligt att min sambo skulle vara en bärare av sjukdomen dock, det är en väldigt ovanlig sjukdom. Barnet kan då dock bli en frisk bärare med genen från mig, men inte bli sjuk. 

    Med största sannolikhet så kommer testet bekräfta att min sambo inte bär på detta, och då kommer vi få välja, om jag förstod det rätt, om vi vill ha specialvården ändå för att utesluta att barnet blir bärare av genen överhuvudtaget, men som jag förstod det så var det då vårat val. Då kunde man förmodligen även få gå tillbaka till att få välja en klinik själv..så får väl se vad som händer. Det dryga är nu att det är 1 månads väntetid att få svar på min sambos test (som han troligen kommer kunna göra nästa vecka). Det positiva är att det endast var ett blodprov, så inget krångligt så sätt, vilket var skönt. Och jag tänker att det ändå är väntetid med ivf så borde egentligen inte spela någon roll så sätt. För vi borde väl få behålla vår plats i kön oavsett.  

    Det som är lite störande dock, som jag inte hade någon aning om, att detta är ju något vi skulle gjort tidigare, så vi har liksom gjort saker lite i "fel ordning". Hade vi gjort det förut så hade vi inte hamnat i detta förmodligen, får du skulle svaret redan kommit på min sambos utredning.. och det kanske skulle gått snabbare att komma igång med ivf...Men i.o.m att det inte räknas som en farlig sjukdom på nåt sätt så hade inte jag en tanke på detta, hade ingen aning. Ingen har heller informerat mig om det där jag utretts :( 

    Va du e gullig <3 tack för ditt fina stöd! <3 <3 ja det kommer säkert bli bra till slut <3 kändes väldigt mörkt häromkvällen när brevet kom, men jag har smält allting lite grann nu och känns lite bättre. Men känner stress över att det ska ta längre tid, är rädd för det. Ordet "väntetid" får en ju att få ångest. 


    Åh då förstår jag! Kan kanske vara skönt för dig att veta det nu och att du kan hålla det i schack, även om det i sin tur är jobbigt att ha en sjukdom som kan föras över. Vad bra att din partner också testats så att ni vet lite mer hur ni vill göra.

    Ja jag har läst lite om det, det är lite som pgt-a och man då väljer ut precis som du säger <3

    Tycker det är bra att det förhoppningsvis blir ni i slutet som får välja om din sambo visas inte bära på genen. Väldigt drygt med väntetid dock för din sambo man är ju så trött på all väntan så man blir tokig. Snacka om att man får öva på sitt tålamod nått in i bomben. Förstår dig helt i väntan men också längtan till något som känns så långt bort. Jag tror verkligen att det kommer bli bra för er och som jag sagt tidigare, det är många som kommer ropa glädjerop när ni får erat oerhört älskade och efterlängtade plus. Skickar en stor stor kram och jag hoppas tiden går snabbt nu till ni får ivf (eller ett plus).
  • Janni91
    MsTintin skrev 2021-08-30 09:24:49 följande:

    Idag börjar dagen inget vidare! Jag känner mig orolig för att min kropp inte mår så bra just nu. Min temp denna cykel har varit lite all over the place, den låg över "snitt" redan innan ÄL och har hunnit dippa två gånger efter ÄL, trots att jag inte ska ha mens förrän på torsdag. Jag har sedan i fredags haft spottings/blödningar på den nivån att jag behöver trosskydd men skulle inte säga att det är mens... Imorse kom det rött blod när jag gick på toaletten och jag vet inte längre om jag kan kalla det spottings eller om det faktiskt är mensen som är fyra dagar tidig?

    Är det någon annan här som har problem med spottings? Söker man på det så får man ju bara antingen upp att det är hormonellt, implantation eller typ cancer, vilket känns mindre roligt :/

    Går man igenom progesteron-nivåer under IVF? Är lite rädd att mina värden är off och att det ska göra att eventuella IVF-försök misslyckas.


    Usch, jag lider med dig! :( Jag har problem med spottings och har haft det typ varje månad i över ett år. Har precis fått något progesteronliknande utskrivet (Cyclogest) som jag ska börja ta denna veckan. Ska testa det i några månader och sen IVF är tanken.

    Har du gjort något speciellt senaste månaden som kan ha fått din kropp ur balans? Förhoppningsvis är det bara tillfälligt för din del!
  • Msofie
    MsTintin skrev 2021-08-30 15:30:19 följande:

    Tack för svar angående progesteron! Skönt att det kontrolleras, då känns det lite bättre i alla fall :)

    Nu när du har lite perspektiv på din första IVF-runda, hur skulle du säga att du mådde under perioden med sprutor och allt? Var det jobbigt? Jag är lite nervös att jag inte ska klara det, eller att min man ska bli galen på mig för att jag blir ett hormonellt monster, heh...


    Herregud vad mycket det känns som att jag har förträngt nu i efterhand, måste verkligen tänka igenom det. Skulle säga så här, mellan sprutdag 1-5 isch märkte jag ingen större skillnad, varje fall ingen jätte påtaglig. Det var mellan sprutdag 6-14 som det började märkas. Min mage var super svullen och det är en sjukt märklig känsla i äggstockarna, man känner verkligen dem hela tiden och det var obekvämt. Personligen hade jag inte ett "humör" utan var mest SJUKT trött. Sen klart är det många känslor som psykologiskt kommer in, oro, hopp, rädsla ja hela paketet.
  • Msofie
    Msofie skrev 2021-08-30 19:39:40 följande:

    Herregud vad mycket det känns som att jag har förträngt nu i efterhand, måste verkligen tänka igenom det. Skulle säga så här, mellan sprutdag 1-5 isch märkte jag ingen större skillnad, varje fall ingen jätte påtaglig. Det var mellan sprutdag 6-14 som det började märkas. Min mage var super svullen och det är en sjukt märklig känsla i äggstockarna, man känner verkligen dem hela tiden och det var obekvämt. Personligen hade jag inte ett "humör" utan var mest SJUKT trött. Sen klart är det många känslor som psykologiskt kommer in, oro, hopp, rädsla ja hela paketet.


    Usch ska tillägga att illamåendet för mig var en stor nackdel. Jag hatar att vara illamående. Det tog veckor efter IVFn innan det släppte. Men man klarar det allt! När drar ni igång?
  • Steeph

    Vi har bestämt att vi startar ivf i oktober istället för november så att vi hinner med en återföring innan jul. Annars skulle inte återföringen bli förrän i slutet på januari vilket är alldeles för lång väntan. Jag känner mig så taggad! Är idag på äl+7 och tror inget på denna cykel. Nästa cykel blir en ?naturlig? cykel utan letrozol och blir alltså den sista innan jag börjar med sprutor.

  • Soff
    Msofie skrev 2021-08-29 15:28:58 följande:

    Hej fina ni!

    Jag är på min sista cykel innan IVF round 2. Jag tror att jag är på cykel 19 men börjar helt ärligt tappa räkningen haha. Denna cyklen har jag börjat ta ägglossningstest för första gången redan maj månad. Vill dels ge det mitt bästa försök innan IVF, men också ha lite koll på när jag ska hämta ut sprutorna.

    Har helt ärligt talat ganska mycket ångest inför denna rundan. Inför första rundan var jag peppad på att göra något nytt och trodde att IVF var lösningen, men förstår nu att det bara är ett tillvägagångssätt. Är inte nervös över sprutorna, mer utöver att jag nu vet exakt hur pissigt jag kommer att må, särskilt efter äggplocket. Eftersom jag har kunnat fokusera på annat över sommaren är det också bitterljuvt att kasta sig in igen med båda fötterna. Men tänker att jag så smått ska bli aktiv hos er igen! Och STORT GRATTIS till dem jag ser PLUSSAT denna månaden!

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Soffsen, BIM 30/8, 27 år (13:e försöket, två MF)

    Längtartillvår, BIM 2/9, 36 år (sista försöket innan första ivf)

    MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

    RH93, BIM 6/9, 28 år (14:e försöket)

    Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

    Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, PCOS)

    Lisen91, BIM 10/9, 29 år (14:e försöket)

    Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

    Mirabilis89, BIM 15/9, 32 år (15:e försöket)

    Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

    Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)


    Åh jag håller verkligen tummarna för dig <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet