• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • RH93
    Mizzi26 skrev 2021-09-13 20:04:49 följande:

    Hej, ska också göra spolning och är lite nervös över smärtan men vad skönt att se att det gick bra för dig med just den biten! Det ger mig lite hopp.

    Tråkigt att det skulle vara något annat som strular men skönt också att få det fixat om det skulle vara det som orsakat infertiliteten. Håller tummarna för att det kommer ut o bara är rester, en operation är ju det sista man vill behöva göra & vänta på. Däremot brukar sånna operationer gå ganska snabbt att få en tid till så jag skulle inte oroa mig för mycket. Håller tummarna för dig :)


    Jag va också ganska orolig då jag har väldigt låg smärttröskel, men det va verkligen hanterbart. Tog max 10 min :)

    Ja det känns bra att man ändå kollar allting ordentligr nu och kan åtgärda eventuella problem. Tack!
  • RH93
    Mizzi26 skrev 2021-09-13 19:59:12 följande:

    Hej allihopa, idag var första besöket för utredning med prover & undersökning. Mannen bokade spermaprov. Känns så himla skönt att vara igång! Blev först lite förtvivlad när vi började prata o hon slog ned mina missfall med att dom inte räknas pga att jag aldrig fick dom bekräftade med ultraljud. Fick ju mina missfall i vecka 8 och första ultraljudet är vid v12 så hur ska jag då kunna bevisa det.. men efter ultraljudet hos henne kunde hon snabbt konstatera att jag lider av pco alternativt pcos men hon vet inte vilket av dom eller hur illa det är förens provsvaren kommer tillbaka. Det var både en lättnad att jag haft rätt hela tiden och ett nedslag för att vi då har ett verkligt problem. Förhoppningsvis får vi rätt hjälp nu iaf.

    Fick provera utskrivet som en start, har jag inte fått mens inom 2 veckor så skulle jag börja med dom för hon kunde inte se några mogna ägg alls? antingen hade jag äl igår eller så blir det ingen denna cykel så återstår o se. Sen är det dags för spolning och den är jag mer nervös över. Många har fått så himla ont men hoppas att jag inte är en av dom.

    Känner ändå hoppfull och spänd nu vilket är skönt.

    Men mitt i denna positiva veva så har jag också skapat en annan oro, sa upp mig pga många anledningar från mitt fasta jobb och min trygghet i denna bebisverkstan. Vi klarar oss fint ändå men är lite stressad inombords att inte få behålla någon ny ev provanställning om jag skulle bli gravid framöver när vi påbörjar letrozol behandlingen.

    Får a-kassa i början nu när jag repar mig mentalt från allt med jobbet & söker nytt men tänk om jag fastnar i arbetslösheten pga en kommande graviditet. Stressad att hitta ett nytt och få fast innan. Min man rycker mest på axlarna o säger att det löser sig men han förstår inte min oro & hur vanligt det är här att man hittar på en lam ursäkt för att bli av med alla gravida så fort det går.

    Någon annan som varit/är i samma eller liknande sits?


    Va skönt att ni äntligen kommit igång! Förstår att det känns jobbigt att få ett sånt besked men hoppas som du säger att ni får rätt hjälp nu.

    Har inte varit i just din situation, men jag fick söka många jobb när jag tog examen och hade mycket ångest kring att inte få något så förstår ändå din oro. Men så länge ni ändå klarar er så är det ju också viktigt att tänka på din hälsa så tycker det är väldigt starkt och bra gjort av dig att säga upp dig. Denna process är ju väldigt mentalt jobbig i sig så jag tror verkligen det är viktigt att göra vad man kan för att må så bra som möjligt. Hoppas att du snart hittar något nytt :)
  • Mizzi26
    RH93 skrev 2021-09-14 05:39:17 följande:

    Va skönt att ni äntligen kommit igång! Förstår att det känns jobbigt att få ett sånt besked men hoppas som du säger att ni får rätt hjälp nu.

    Har inte varit i just din situation, men jag fick söka många jobb när jag tog examen och hade mycket ångest kring att inte få något så förstår ändå din oro. Men så länge ni ändå klarar er så är det ju också viktigt att tänka på din hälsa så tycker det är väldigt starkt och bra gjort av dig att säga upp dig. Denna process är ju väldigt mentalt jobbig i sig så jag tror verkligen det är viktigt att göra vad man kan för att må så bra som möjligt. Hoppas att du snart hittar något nytt :)


    Svarar på det du skrev innan här också, jag har också låg smärttröskel, får förbereda mig som du gjorde & hålla tummarna att det går bra :).

    Ja hälsan är ju det viktigaste & jag hoppas att mitt val ska kunna få mig att slappna av lite mer. Fick panikångestattacker då o då på kvällarna när jag tänkte på jobbet. Mår redan mycket bättre vilket är skönt och jag har inte ens slutat än haha :)
  • Janni91

    Ni som har erfarenhet av "progesteron" som Lutinus och Cyclogest, när kom er mens efter ni slutat ta dem? Jag tog sista i söndags på morgonen och mensen har inte kommit än, inte ens lite rosa eller brunt. Idag är jag på ÄL+14 och i vanliga fall får jag mensen senast 11 dagar efter ÄL med spottings innan. Igår på morgonen kissade jag 05:00 och sen kissade jag igen 07:00 och tog ett negativt graviditetstest då. Hade inget "testa tidigt" men det borde ju ändå visat något svagt tänker jag så är ju inte gravid. Trodde mensen skulle komma igång ganska snabbt efter avslutad kur.

  • Msofie

    Idag kom tanten röd, nu är vi på 20 månaden av TTC. Positiva är dock att jag kommer börja ta sprutor på torsdag. Är så redo och taggad som en kan bli, efter 1 år och 8 månader haha.

  • Mirabilis89

    Mens i går, så nytt BIM i Oktober Glad

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

    Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

    apan95, testdag 17/9, 25 år (IVF-FET)

    Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

    Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

    Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

    RH93, BIM 4/10, 28 år (15:e försöket)

    Mirabilis89, BIM 10/10, 32 år (16:e försöket).

    Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)


     

  • Gulgja
    Janni91 skrev 2021-09-14 08:45:14 följande:

    Ni som har erfarenhet av "progesteron" som Lutinus och Cyclogest, när kom er mens efter ni slutat ta dem? Jag tog sista i söndags på morgonen och mensen har inte kommit än, inte ens lite rosa eller brunt. Idag är jag på ÄL+14 och i vanliga fall får jag mensen senast 11 dagar efter ÄL med spottings innan. Igår på morgonen kissade jag 05:00 och sen kissade jag igen 07:00 och tog ett negativt graviditetstest då. Hade inget "testa tidigt" men det borde ju ändå visat något svagt tänker jag så är ju inte gravid. Trodde mensen skulle komma igång ganska snabbt efter avslutad kur.


    Min mens kommer alltid 2 heldagar efter sista progestoron tabletten. Så det borde komma idag senast imorgon. Om inte så ta ett till test <3
  • Janni91
    Gulgja skrev 2021-09-14 09:05:48 följande:
    Min mens kommer alltid 2 heldagar efter sista progestoron tabletten. Så det borde komma idag senast imorgon. Om inte så ta ett till test <3
    Tack så mycket för ditt svar! :) Ja, då borde den komma när som för det har gått över 2 dygn sedan sista tabletten nu. Jag är liksom liite hoppfull så länge jag inte börjat blöda eller få spottings även om det är osannolikt. Avvaktar någon dag till och tar ett test om det inte kommer igång <3 
  • Gulgja
    Janni91 skrev 2021-09-14 10:18:25 följande:

    Tack så mycket för ditt svar! :) Ja, då borde den komma när som för det har gått över 2 dygn sedan sista tabletten nu. Jag är liksom liite hoppfull så länge jag inte börjat blöda eller få spottings även om det är osannolikt. Avvaktar någon dag till och tar ett test om det inte kommer igång <3 


    Ja det låter som en bra idé! Detta var min första månad utan Letrozol och progestoron tabletter, tro fan att spottingsen började på CD 13. Fick ÄL på CD 11. Man blir galen. Men men. Inväntar IVF remissen ska bli besvärad så jag försöker hålla mitt humör uppe.
  • Janni91
    Gulgja skrev 2021-09-14 10:51:56 följande:
    Ja det låter som en bra idé! Detta var min första månad utan Letrozol och progestoron tabletter, tro fan att spottingsen började på CD 13. Fick ÄL på CD 11. Man blir galen. Men men. Inväntar IVF remissen ska bli besvärad så jag försöker hålla mitt humör uppe.
    Nä, så jäkla irriterande!! Vet verkligen hur det känns...Åh, hoppas den blir besvarad inom kort så ni kan komma igång snart då! Vi hade tänkt betala för IVF pga sjuka väntetider i Göteborg men nu kommer vi nog skicka en egenremiss till Malmö istället. Denna eviga väntan gör en verkligen galen...Hur länge har du testat med Letrozol och progesterontabletter?
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet