• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    evelinagra1 skrev 2021-09-23 22:21:32 följande:

    Hej, jag hoppar in i denna tråden om det är okej.. om ca 2 veckor ska jag på mitt första besök för fertilitetsutredning på carlanderska i Göteborg, är det någon som skulle vilja berätta vad man brukar få göra på första besöket? Är så nervös D:


    Välkommen till vårt lilla gäng! :) Jag har förstått att det kan vara ganska olika för olika kliniker och landsting, så jag sammanfattar lite kort hur min utredning gått till:

    April: Första besöket, både jag och min sambo. Gick igenom hälsodeklarationen med hur vi mår, hur länge vi försökt, etc. Vaginalt ultraljud för mig samt spolning då läkaren ansåg att det var passande tid i min cykel då. Många gör spolningen vid ett senare tillfälle och vissa får väldigt ont vilket jag inte alls fick, så även det varierar. Läkaren bokade in blodprover för oss som vi fick göra när vi ville på närmaste labb (inte på kliniken). Sambon fick även tid för spermaprov några veckor senare.

    Juni: Summering av undersökningen, För oss blev det via telefon (pga pandemin tror jag) så vi hade bara ett fysiskt besök på kliniken under utredningen men det kan vara väldigt olika tror jag. Läkaren gick igenom spermaprovet samt bådas blodprover. Bestämde väg framåt; för vår del att skicka remiss för IVF eftersom jag har en blockerad äggledare och vi försökt så länge.

    Hoppas att ditt första besök kommer att gå jättebra! :D 
  • Msofie

    Äggplocket är överstökat! Personalen är verkligen så himla omtänksamma och fina. Kan verkligen rekommendera Livio. Allt gick bra och dem fick ut 12 äggblåsor (2 fler än förra gången, så kändes positivt). Ont gjorde det, men man klarar det. Nu ska jag ligga i soffan och äta chips resten av dagen.

    Preliminär insättning på onsdag. Dem kommer endast befrukta med ICSI denna gången, eftersom vanlig IVF inte fungerade alls för oss förra gången.

  • Vickan31
    Linafs skrev 2021-09-24 21:48:29 följande:

    Hej!

    Hoppar också in här. Vi har nu försökt få till första barnet i strax över 2 år, med 2 missfall och ett utomkveds som enda resultat. När jag fick mitt utomkveds (förra sommaren) fick min högra äggledare plockas bort då den börjat brista, sen det har det stått helt still. Från att ha gått från 3 plus inom loppet av 10 månader till ingenting på över ett år. Somliga dagar känns det hopplöst. Fick komma till fertilitetskliniken för att göra en utredning men allt ser prima ut och jag borde enligt läkaren ha en ?utomordentligt god chans? att få till en graviditet, vilket inte direkt skapar mindre stress och press att det BORDE lyckas? nu ska vi försöka i yttligare 9 månader innan vi kan få vidare hjälp (detta pga att jag ännu inte fyllt 25 vilket är åldersgräns för ivf). Det känns som att varje månad är en berg&dalbana av känslor. Har på sistone även börjar misstänka att jag fått endometrios, detta pga att jag känner av min ägglossning så fruktansvärt mycket. Och har ont i princip hela perioden mellan ägglossning fram tills mens.


    OnlyGrace skrev 2021-09-26 21:16:26 följande:

    Hoppar in i denna tråd, jag och sambo har försökt i nästan 3 år utan något. Har kämpat länge att få göra en utredning då jag alltid har haft hormonella problem, visade sig att jag har dåliga äggreserver samt PCO vilket suger såklart och får väl inget direkt stöd från vården hur vi ska gå vidare, gissningsvis eftersom jag inte är 25 ännu.

    Fortsätta på egenhand känns värdelöst just nu även om vi förstås ska fortsätta att försöka. ????


    Välkommen Linafs och OnlyGrace till gruppen! Jag hoppas att ni ska hitta samma stöd och igenkänning som jag gjort här <3 Även om man inte önskar att någon annan skulle behöva gå igenom ofrivillig barnlöshet så är det ändå så fint att hitta personer här med liknande erfarenheter och förståelse, som kanske vänner och familj  inte har om de inte varit med om samma sak. Jag blir så ledsen att höra att ni behövt kämpa så länge och att ni inte får hjälp ännu för att ni är under 25. Hoppas att ni kommer att få någon form av hjälp snart i alla fall, samt att vi såklart håller tummarna att ni kan få era efterlängtade plus och bebisar snart <3 

  • Vickan31
    Msofie skrev 2021-09-27 09:51:12 följande:

    Äggplocket är överstökat! Personalen är verkligen så himla omtänksamma och fina. Kan verkligen rekommendera Livio. Allt gick bra och dem fick ut 12 äggblåsor (2 fler än förra gången, så kändes positivt). Ont gjorde det, men man klarar det. Nu ska jag ligga i soffan och äta chips resten av dagen.

    Preliminär insättning på onsdag. Dem kommer endast befrukta med ICSI denna gången, eftersom vanlig IVF inte fungerade alls för oss förra gången.


    Ååh jag har tänkt på dig idag inför och under äggplocket men inte hunnit skriva! Så skönt att det är gjort nu och att ni fick ut så många äggblåsor! Det känns ju väldigt lovande med ICSI också så jag håller tummarna sååå hårt för att allt ska gå vägen den här gången <3 Uppdatera oss gärna när du vill och orkar, ska bli så spännande att följa :D 
  • Vickan31
    apan95 skrev 2021-09-26 20:06:59 följande:

    Hej <3

    Tog en liten paus härifrån men har varit inne och läst lite. Såg att Idoh hade plussat! Stort grattis vad roligt :)

    Såg även att du Vickan31 fått mensen igen efter en månad med extra hopp, så fruktansvärt. Exakt så kände jag förra månaden efter FET :(

    Var på VUL i fredags (CD 10) och fick en positiv chock då de redan fanns en ledande äggblåsa på 16 mm, förra månaden på VUL dag 10 var den på endast 10mm så verkar ha reagerat bättre på letrozol denna gången eller om det endast är en slump. Men förhoppningsvis innebär detta att ägglossningen är på G nu i veckan och 6 dagar efter positivt LH-test blir det återföring igen.

    Känner mig laddad och väldigt hoppfull igen, på gott och ont. tror verkligen det är viktigt att gräva ner sig och sörja för att kunna bli så glad och hoppfull igen.

    Ny vecka och nya tag, tur att tiden går så fort som den gör. Kram tjejer <3


    Tusen tack för din omtanke, vad fint att du tänker på mig och oss mitt i allt ditt egna <3 Det låter ju väldigt positivt och lovande med ditt VUL, och så skönt att ÄL och därefter återföring närmar sig! Jag förstår att känslorna, och hoppet, går upp och ner men du har ju så rätt i att man måste få sörja och och gräva ner sig ett tag för att sedan kunna känna hopp och förväntan igen. Håller tummarna SÅ hårt att det kommer att bli ett efterlängtat och så väl unnat plus den här gången <3 Stor kram! 
  • apan95
    Msofie skrev 2021-09-27 09:51:12 följande:

    Äggplocket är överstökat! Personalen är verkligen så himla omtänksamma och fina. Kan verkligen rekommendera Livio. Allt gick bra och dem fick ut 12 äggblåsor (2 fler än förra gången, så kändes positivt). Ont gjorde det, men man klarar det. Nu ska jag ligga i soffan och äta chips resten av dagen.

    Preliminär insättning på onsdag. Dem kommer endast befrukta med ICSI denna gången, eftersom vanlig IVF inte fungerade alls för oss förra gången.


    Va skönt att höra <3 hoppas så många som möjligt blir befruktade och överlever & utvecklas som de ska! :)

    Njut av en dag hemma med chipsen! Kram
  • Msofie
    Vickan31 skrev 2021-09-27 10:01:30 följande:

    Ååh jag har tänkt på dig idag inför och under äggplocket men inte hunnit skriva! Så skönt att det är gjort nu och att ni fick ut så många äggblåsor! Det känns ju väldigt lovande med ICSI också så jag håller tummarna sååå hårt för att allt ska gå vägen den här gången <3 Uppdatera oss gärna när du vill och orkar, ska bli så spännande att följa :D 


    Tusen tack fina du!! Hoppas att du kan finna ny styrka denna månaden.
  • evelinagra1
    Vickan31 skrev 2021-09-27 09:47:54 följande:

    Välkommen till vårt lilla gäng! :) Jag har förstått att det kan vara ganska olika för olika kliniker och landsting, så jag sammanfattar lite kort hur min utredning gått till:

    April: Första besöket, både jag och min sambo. Gick igenom hälsodeklarationen med hur vi mår, hur länge vi försökt, etc. Vaginalt ultraljud för mig samt spolning då läkaren ansåg att det var passande tid i min cykel då. Många gör spolningen vid ett senare tillfälle och vissa får väldigt ont vilket jag inte alls fick, så även det varierar. Läkaren bokade in blodprover för oss som vi fick göra när vi ville på närmaste labb (inte på kliniken). Sambon fick även tid för spermaprov några veckor senare.

    Juni: Summering av undersökningen, För oss blev det via telefon (pga pandemin tror jag) så vi hade bara ett fysiskt besök på kliniken under utredningen men det kan vara väldigt olika tror jag. Läkaren gick igenom spermaprovet samt bådas blodprover. Bestämde väg framåt; för vår del att skicka remiss för IVF eftersom jag har en blockerad äggledare och vi försökt så länge.

    Hoppas att ditt första besök kommer att gå jättebra! :D 


    Tack snälla! Och tack för svar, känner mig lite lugnare nu. Av de svar jag fått så verkar det som att jag troligtvis kommer få göra VUL och ta blodprov. Jag är dock inte 25 än så om det är något som är fel så kommer jag väl inte få börja med ivf än men då vet jag iallafall vad som är fel tänker jag
  • evelinagra1
    Vickan31 skrev 2021-09-27 09:47:54 följande:

    Välkommen till vårt lilla gäng! :) Jag har förstått att det kan vara ganska olika för olika kliniker och landsting, så jag sammanfattar lite kort hur min utredning gått till:

    April: Första besöket, både jag och min sambo. Gick igenom hälsodeklarationen med hur vi mår, hur länge vi försökt, etc. Vaginalt ultraljud för mig samt spolning då läkaren ansåg att det var passande tid i min cykel då. Många gör spolningen vid ett senare tillfälle och vissa får väldigt ont vilket jag inte alls fick, så även det varierar. Läkaren bokade in blodprover för oss som vi fick göra när vi ville på närmaste labb (inte på kliniken). Sambon fick även tid för spermaprov några veckor senare.

    Juni: Summering av undersökningen, För oss blev det via telefon (pga pandemin tror jag) så vi hade bara ett fysiskt besök på kliniken under utredningen men det kan vara väldigt olika tror jag. Läkaren gick igenom spermaprovet samt bådas blodprover. Bestämde väg framåt; för vår del att skicka remiss för IVF eftersom jag har en blockerad äggledare och vi försökt så länge.

    Hoppas att ditt första besök kommer att gå jättebra! :D 


    Tack snälla! Och tack för svar, känner mig lite lugnare nu. Av de svar jag fått så verkar det som att jag troligtvis kommer få göra VUL och ta blodprov. Jag är dock inte 25 än så om det är något som är fel så kommer jag väl inte få börja med ivf än men då vet jag iallafall vad som är fel tänker jag
  • apan95
    Vickan31 skrev 2021-09-27 10:08:28 följande:

    Tusen tack för din omtanke, vad fint att du tänker på mig och oss mitt i allt ditt egna <3 Det låter ju väldigt positivt och lovande med ditt VUL, och så skönt att ÄL och därefter återföring närmar sig! Jag förstår att känslorna, och hoppet, går upp och ner men du har ju så rätt i att man måste få sörja och och gräva ner sig ett tag för att sedan kunna känna hopp och förväntan igen. Håller tummarna SÅ hårt att det kommer att bli ett efterlängtat och så väl unnat plus den här gången <3 Stor kram! 


    självklart tänker jag på er andra så mycket <3 i bland känner jag mig så självupptagen av min egen process liksom.. stor kram och tack för pepp, hoppas det blir lite plus i gruppen nu i oktober! Känns som de gått trögt ett tag <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet