• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Msofie
    Carina82 skrev 2021-09-27 19:40:28 följande:

    Iii vad spännande! Ska hålla alla tummar för dig <3 Av nyfikenhet, vilken Livio går ni på? Vi ska välja klinik om några månader, alla tips tas tacksamt emot :)


    Malmö! Vet flera som varit nöjda med dem, varje fall i Malmö.
  • Majsan187
    Steeph skrev 2021-09-27 16:54:42 följande:

    Svarar här till er alla som skrev på min senaste post. Det känns superbra att ägglossningen inte blev så sen och att kroppen verkar vara i fin balans Ägglossningen kom på dag 16, hade positivt äl test dag 14 och 15 och sedan negativt på dag 16 (tempen steg pytte), men hade en större höjning av tempen på dag 17 så chansar att ägget släppte på dag 16.

    Vi kör privat då vi inte får hjälp av regionen för att vi kan bli gravida på egen hand. Så vi betalar allt ur egen ficka vilket känns ganska absurt för visst kan vi bli gravida men det tar lång tid mellan graviditeterna och dessutom slutar dom i upprepade MA? men iallafall så ringde jag tillbaka till Linné kliniken idag och berättade att vi vill starta igång. Så om 10 dagar ungefär börjar jag med sprutorna och recept skulle jag få nu under veckan. Sköterskan jag pratade med var helt underbar! Jag förklarade att vi försökt denna ägglossning också men att vi inte blir gravida så lätt. Hon bad mig ta ett gravtest någon dag innan beräknad mens och är det negativt så är det bara att köra på när mensen kommer. Äntligen känner jag lite lite hopp <3


    Hej Steeph,

    Jag har inte läst så länge i denna tråd så har inte riktigt koll på allas resa. Men jag har själv haft två missfall och har just nu ett utomkveds och det har gått lång tid mellan graviditeterna som då ändå inte lyckats. Har alltid haft som ett sista hopp att vi alla fall skulle få hjälp av att prova ivf. Men det får man alltså inte om man haft missfall? ????
  • Majsan187
    Majsan187 skrev 2021-09-28 07:23:22 följande:

    Hej Steeph,

    Jag har inte läst så länge i denna tråd så har inte riktigt koll på allas resa. Men jag har själv haft två missfall och har just nu ett utomkveds och det har gått lång tid mellan graviditeterna som då ändå inte lyckats. Har alltid haft som ett sista hopp att vi alla fall skulle få hjälp av att prova ivf. Men det får man alltså inte om man haft missfall? ????


    Oj vet inte varför det blev en massa utropstecken. Var inte meningen. Lät så aggressivt skrivet med alla dem.
  • hellow0rld
    Vickan31 skrev 2021-09-27 09:35:26 följande:

    Tack fina Janni <3 Det känns just nu som att om det inte gick den här gången trots förmodad nidblödning och att allt kändes "rätt" så kommer det aldrig gå utan hjälp :( Men vi har i alla fall ett IVF-möte på kliniken om några veckor. Tack bästa Soff <3 Kroppen är tyvärr bra på att luras, och därför blir fallet hårdare precis som du säger. Men det är bara att hoppas att IVF:en blir av i höst och att det kan hjälpa. Stor kram tillbaka! <3 Tusen tack för omtanken <3 Vi bor i Stockholm, remissen skickades i början av juni och blev godkänd efter cirka 3 månader nu i månadsskiftet aug/sept. Då fick vi välja mellan 6 st olika kliniker där en kunde börja på en gång i september och de andra kunde köra igång IVF-start okt-dec beroende på vilken man valde. Vi valde en av dem med lite längre väntetid så från att remissen godkändes i början månadsskiftet aug/sept fick vi en första läkartid mitten av oktober och IVF-start 1-2 månader efter det (beror lite på hur mensen tajmar också). Så det är ändå snabbt jämfört med många andra landsting vad jag förstått! Vart bor ni?


    Är ganska ny på forumet, vet inte hur jag ska dela upp så jag bara citerar dig, så hela den här tråden fick hänga med.

    Tack underbara du för ett så utförligt svar. Uppskattar det så mycket. Jag hade ingen aning om hur det går till och hur väntetiderna ser ut. Men då är det snart dags för er, så spännande, ser fram emot att följa din resa. <3

    Jag bor också i Stockholm, vi har slutsamtal på cevitacare nästa vecka och hoppas då att remitteras till IVF direkt.

    Hur tänkte ni när ni valde mellan dessa 6 alternativ ni fick?Jag tänker på om det finns några med bättre rykte eller kortare väntetider som var avgörande för er.
  • Steeph
    Majsan187 skrev 2021-09-28 07:23:22 följande:

    Hej Steeph,

    Jag har inte läst så länge i denna tråd så har inte riktigt koll på allas resa. Men jag har själv haft två missfall och har just nu ett utomkveds och det har gått lång tid mellan graviditeterna som då ändå inte lyckats. Har alltid haft som ett sista hopp att vi alla fall skulle få hjälp av att prova ivf. Men det får man alltså inte om man haft missfall? ????


    Hej Majsan!

    Jag beklagar <3

    Så här förklarade sköterskan. Då vi hann bli gravida precis vid uppstartsmötet i maj i år så räknas allt om, vilket betyder att vi måste ha försökt i ett år från och med juni 2021 och har sedan rätt att få komma till utredning/samtal om ivf tidigast efter sommaren 2022. Så efter varje missfall måste man försöka minst 1 år innan man får komma på samtal. Får man istället 3 missfall i rad så har man rätt till missfallsutredning men det i sig betyder inte per automatik att man får rätt till ivf ring och fråga dock i din region och se vad de har för syn på det hela lycka till!
  • Soff
    Msofie skrev 2021-09-27 21:31:27 följande:
    För mig dock var nog nästan spolningen värre än plocket, så överlevde du det kommer du definitivt klara plocket! Man är starkare än vad man tror. Och det enda sättet ut, är igenom. Behöver du någon att prata med när du går in i protokollet finns jag och vi här varje fall, tack för din pepp!
    Det var skönt att höra<3 jo precis. Och vad gör man inte för att nå sitt mål att få en liten. Tack va du e gullig <3 
  • Majsan187
    Steeph skrev 2021-09-28 11:03:49 följande:

    Hej Majsan!

    Jag beklagar <3

    Så här förklarade sköterskan. Då vi hann bli gravida precis vid uppstartsmötet i maj i år så räknas allt om, vilket betyder att vi måste ha försökt i ett år från och med juni 2021 och har sedan rätt att få komma till utredning/samtal om ivf tidigast efter sommaren 2022. Så efter varje missfall måste man försöka minst 1 år innan man får komma på samtal. Får man istället 3 missfall i rad så har man rätt till missfallsutredning men det i sig betyder inte per automatik att man får rätt till ivf ring och fråga dock i din region och se vad de har för syn på det hela lycka till!


    Tack för svar! Hade faktiskt ingen aning om att det var så. Undra om detta utomkveds då räknas som en graviditet trots att det aldrig kom till livmodern. Blir så upprörd över hur svårt det ska vara att få hjälp över lag och att man alltid får känslan av att det bara blir framflyttat. Skönt ändå att höra att det är många i den här gruppen som ändå fått någon form av hjälp när det ibland kan kännas som att man aldrig kommer dit.
  • Vickan31
    Steeph skrev 2021-09-27 16:54:42 följande:

    Svarar här till er alla som skrev på min senaste post. Det känns superbra att ägglossningen inte blev så sen och att kroppen verkar vara i fin balans Ägglossningen kom på dag 16, hade positivt äl test dag 14 och 15 och sedan negativt på dag 16 (tempen steg pytte), men hade en större höjning av tempen på dag 17 så chansar att ägget släppte på dag 16.

    Vi kör privat då vi inte får hjälp av regionen för att vi kan bli gravida på egen hand. Så vi betalar allt ur egen ficka vilket känns ganska absurt för visst kan vi bli gravida men det tar lång tid mellan graviditeterna och dessutom slutar dom i upprepade MA? men iallafall så ringde jag tillbaka till Linné kliniken idag och berättade att vi vill starta igång. Så om 10 dagar ungefär börjar jag med sprutorna och recept skulle jag få nu under veckan. Sköterskan jag pratade med var helt underbar! Jag förklarade att vi försökt denna ägglossning också men att vi inte blir gravida så lätt. Hon bad mig ta ett gravtest någon dag innan beräknad mens och är det negativt så är det bara att köra på när mensen kommer. Äntligen känner jag lite lite hopp <3


    Jag blir så arg och ledsen över hur orättvist allting är. Ni har ju trots allt varit ofrivilligt barnlösa mer än ett år, att ni lyckats plussa gör er ju inte mindre barnlösa eftersom ni tyärr fått missfall. Som sagt, det är så dumma regler att ni ska behöva vänta ett år efter missfall, så jag förstår verkligen att ni vänder er privat och jag hoppas att allt går vägen nu <3 Så fint att du fick ett så varmt bemötande, och nu är det inte långt kvar tills du får börja med sprutorna! Håller tummarna så hårt för dig och ser fram emot fler uppdateringar framöver <3
  • Vickan31
    hellow0rld skrev 2021-09-28 10:09:46 följande:
    Är ganska ny på forumet, vet inte hur jag ska dela upp så jag bara citerar dig, så hela den här tråden fick hänga med.

    Tack underbara du för ett så utförligt svar. Uppskattar det så mycket. Jag hade ingen aning om hur det går till och hur väntetiderna ser ut. Men då är det snart dags för er, så spännande, ser fram emot att följa din resa. <3

    Jag bor också i Stockholm, vi har slutsamtal på cevitacare nästa vecka och hoppas då att remitteras till IVF direkt.

    Hur tänkte ni när ni valde mellan dessa 6 alternativ ni fick?Jag tänker på om det finns några med bättre rykte eller kortare väntetider som var avgörande för er.
    Tack fina du <3 Vad bra att du tyckte att det var informativt - det är så svårt ibland att sammanfatta allt, och att det som sagt kan vara olika för olika kliniker eller landsting. Kul att du också bor i Stockholm, då vet du säkert att det finns en hel del kliniker att välja mellan och det var inte helt lätt tyckte vi :) Så det är en jättebra fråga: hur väljer man mellan 6 olika IVF-kliniker?

    Vi försökte att läsa på dels på respektive kliniks hemsida och så ringde vi till alla för att fråga hur processen ser ut hos dem, hur lång väntetid de har och om det är något de tycker att man ska tänka på. Efter att ha ringt till alla jämförde vi bemötande, hur proffsiga och erfarna de verkar utifrån samtalet och hemsidan, samt vad statistik och rekommendationer säger. Läste på lite här där det både finns statistik och patientupplevelser (under fliken öppna jämförelser hittar du patientnöjdhet): www.medscinet.com/qivf/arsrapporter.aspx 

    Vi hade varit på en av dessa 6 kliniker för utredningen och tyckte att den läkaren slarvade så mycket att vi hellre sökte oss till någon av de andra 5. Självklart är det lockande med de som har kortast väntetid, men vi ville ändå välja en av de kliniker som vi hört mycket gott om, som gav oss ett bra bemötande och magkänsla, samt verkade vara bra på information och ha lång erfarenhet. De flesta kliniker har ju samma tillvägagångssätt och så, men jag tyckte ändå att det var bra att ringa till alla och få prata med dem för att se lite hur deras filosofi och inställning verkade vara :) 

    Lite långt och svamligt svar, men du får gärna fråga mer om du undrar!
  • Carina82
    Msofie skrev 2021-09-27 21:33:36 följande:

    Malmö! Vet flera som varit nöjda med dem, varje fall i Malmö.


    Åh typiskt, bor i Stockholm så det känns kanske lite väl långt bort :)
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet