• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    Janni91 skrev 2021-11-30 19:29:54 följande:
    Åh, så spännande Vickan, jättebra nyheter ju! Och en bonus om ännu fler blir befruktade. :D :D 

    Jag beklagar verkligen ditt MA Solevita, hoppas det tar sig snart! 

    Skickar en kram till dig Soff, förstår att du har det kämpigt :((
    Tack fina du! <3 Det känns jättespännande, och jag hoppas verkligen på goda nyheter på lördag :) Hoppas att du mår bra! Stor kram!
  • Tildasafira
    Vickan31 skrev 2021-11-30 10:00:21 följande:

    En liten uppdatering från mig (sorry att jag inte svarat er alla, men jag läser och tänker på er jättemycket)!

    Igår gjorde jag mitt första äggplock! 16 ägg hittade de, vilket är ganska många tror jag? Det gjorde såklart ont stundvis (och kan göra ont några dagar till sa de) men det var överkomligt och gick ganska snabbt så det gick verkligen MYCKET bättre än jag hade förväntat mig! De som tog hand om mig var så jäkla fina så jag blir alldeles rörd bara jag tänker på det! De gav mig massor med tid både innan, under och efter och vi avslutade förmiddagen med vila ett tag med saft, värmekudde och macka innan jag fick åka hem. Väl hemma tog min sambo hand om hunden så att jag kunde få vila i soffan, för det är lite ömt när jag rör på mig och de rekommenderar att man tar ledigt hela dagen.

    Nu finns två alternativ: antingen blir återföring imorgon kl. 14 ELLER om det finns flera bra ägg så odlar de vidare några dagar för att kunna urskilja vilket som egentligen är bäst, och om det blir så så blir återföringen på lördag istället.

    Jag har säkert glömt att skriva något, men jag måste ändå få säga att jag var superrädd och nervös för det här innan men har faktiskt fått må oförskämt bra (peppar peppar) så det behöver inte vara mardrömssmärta med äggplock för alla. Tänker att det kanske kan vara en liten tröst för dem som ska göra äggplock, att veta att det inte gör superont för alla utan är väldigt individuellt  

    //

    Skickar en extra kram till Soff pga tung mensstart och Solevita som är så välkommen i gruppen och jag beklagar verkligen ditt missfall 


    Men fantastiskt resultat ju! Så spännande med ET på lördag! Håller tummarna för dig! Skönt att höra att det gick bra med äggplocket också, är lite nervös inför det. Kommer troligtvis få göra mitt bästa vecka <3 har du hört något mer om utvecklingen?
  • Tildasafira

    Dags för uppdatering från mitt håll med! Var på ultraljud idag för att kika till mina ägg! Dom kunde hitta en hel drös med ägg, många var fortfarande små men de hittade runt 11st på 14mm och tre som var 17mm! Ska tillbaka på fredag igen för ännu en koll för att kunna planera in äggplock på bästa möjliga dag!

    Lite roligt var också att de hade pratat med läkemedelsföretaget som gör Menopur och som hade försäkrat dem om att medicinen i sig inte KAN ge positiva utslag på gravtest. Jag berättade då att jag även denna omgång har positiva test (så sent som imorse) och läkaren och läkemedelsföretaget ska gå vidare med detta. Hur som helst så ordinerade hon ut blodprov för att utreda min missfallsproblemtik! ÄNTLIGEN! Jag är så lycklig över det.

    En annan kul sak är att sambons nya spermaprov hade typ 4dubblats åt det positiva! Tänkte att det kan vara fint att veta att man faktiskt kan förbättra dessa med bra näring, livsstil och vitaminer! Så skönt när jag såg hur han lös upp. Stackarn som länge klandrat sig själv och känt sig som ?problemet? i det hela <3

  • Tildasafira
    Gulgja skrev 2021-11-13 07:56:48 följande:

    Precis, jag tog Menopur. Karin sa i telefonen att vi kommer att byta protokoll inför nästa gång så jag kan uppdatera dig om vilket protokoll jag fick.

    Kan du inte ringa kliniken och boka in en tid med Karin? Det låter inte kul med blödningarna alls :( <3


    Hur mår du? Hur går allt? Tänker på dig! <3
  • evelinagra1
    Tildasafira skrev 2021-12-01 17:20:50 följande:

    Dags för uppdatering från mitt håll med! Var på ultraljud idag för att kika till mina ägg! Dom kunde hitta en hel drös med ägg, många var fortfarande små men de hittade runt 11st på 14mm och tre som var 17mm! Ska tillbaka på fredag igen för ännu en koll för att kunna planera in äggplock på bästa möjliga dag!

    Lite roligt var också att de hade pratat med läkemedelsföretaget som gör Menopur och som hade försäkrat dem om att medicinen i sig inte KAN ge positiva utslag på gravtest. Jag berättade då att jag även denna omgång har positiva test (så sent som imorse) och läkaren och läkemedelsföretaget ska gå vidare med detta. Hur som helst så ordinerade hon ut blodprov för att utreda min missfallsproblemtik! ÄNTLIGEN! Jag är så lycklig över det.

    En annan kul sak är att sambons nya spermaprov hade typ 4dubblats åt det positiva! Tänkte att det kan vara fint att veta att man faktiskt kan förbättra dessa med bra näring, livsstil och vitaminer! Så skönt när jag såg hur han lös upp. Stackarn som länge klandrat sig själv och känt sig som ?problemet? i det hela <3


    Gud va spännande! Får jag fråga hur han gjorde för att spermierna skulle förbättras?

    Min sambo har inte fått svar på sitt prov än men är så rädd att något ska vara fel för vet att han kommer bli heeelt förstörd om det är så..
  • Tildasafira
    evelinagra1 skrev 2021-12-01 18:46:53 följande:

    Gud va spännande! Får jag fråga hur han gjorde för att spermierna skulle förbättras?

    Min sambo har inte fått svar på sitt prov än men är så rädd att något ska vara fel för vet att han kommer bli heeelt förstörd om det är så..


    Bland annat så köpte vi vulverines paket för manlig fertilitet, kommer dock inte ihåg vad det hette? sedan så har han ätit bättre regelbundet med fasta måltider och slutat ?överträna? och dieta! Han äter mer grönt och försöker sova mer! Kika på vulverines seminarium om manlig fertilitet tillsammans med din sambo, det gjorde jag! Han fick upp ögonen lite för hur hela hans reproduktion fungerar! Hans första prov som togs var väldigt lågt, runt 1miljon simmare - och nu hade det ökat till 24miljoner där runt 10 miljoner var av superbra kvalitet! Så Himla skönt!

    Hoppas att din sambos prov kommer att vara fint <3
  • Soff
    Solevita skrev 2021-11-30 00:02:48 följande:

    Hej allihopa!

    Hoppar också gärna in här, har följt tråden till och från sen den startade tror jag, och känner så mycket med er som kämpar. <3

    Lite kort om vår resa.

    Jag och min man har försökt sen oktober 2020, och plussade äntligen på 10:e försöket på midsommardagen detta året. Fick en blödning och åkte in på akuten för kontroll i v.14 och det visade sig vara ett MA som avstannat i v.8.

    Så nu är vi tillbaks på ruta 0 igen och det mesta känns hopplöst.

    MA:t upptäcktes 1 sep, och inväntar nu 3:e mensen sen dess. Har inget exakt datum då kroppen har betett sig märkligt men hoppas att alla rester har kommit ut nu.

    Det har varit så skönt att läsa i tråden och inte känna sig så himla ensam när man inte har någon i sin närhet som går igenom detsamma.


    Hej och välkommen till denna gruppen <3 


    Jag beklagar verkligen det du fått gå igenom :(( fruktansvärt! Jag hoppas verkligen att det kan ta sig snart igen! 


    Skönt att du fått stöd i tråden <3 vi finns här för varandra på denna jobbiga resa! 

  • Soff
    Vickan31 skrev 2021-11-30 10:00:21 följande:

    En liten uppdatering från mig (sorry att jag inte svarat er alla, men jag läser och tänker på er jättemycket)!

    Igår gjorde jag mitt första äggplock! 16 ägg hittade de, vilket är ganska många tror jag? Det gjorde såklart ont stundvis (och kan göra ont några dagar till sa de) men det var överkomligt och gick ganska snabbt så det gick verkligen MYCKET bättre än jag hade förväntat mig! De som tog hand om mig var så jäkla fina så jag blir alldeles rörd bara jag tänker på det! De gav mig massor med tid både innan, under och efter och vi avslutade förmiddagen med vila ett tag med saft, värmekudde och macka innan jag fick åka hem. Väl hemma tog min sambo hand om hunden så att jag kunde få vila i soffan, för det är lite ömt när jag rör på mig och de rekommenderar att man tar ledigt hela dagen.

    Nu finns två alternativ: antingen blir återföring imorgon kl. 14 ELLER om det finns flera bra ägg så odlar de vidare några dagar för att kunna urskilja vilket som egentligen är bäst, och om det blir så så blir återföringen på lördag istället.

    Jag har säkert glömt att skriva något, men jag måste ändå få säga att jag var superrädd och nervös för det här innan men har faktiskt fått må oförskämt bra (peppar peppar) så det behöver inte vara mardrömssmärta med äggplock för alla. Tänker att det kanske kan vara en liten tröst för dem som ska göra äggplock, att veta att det inte gör superont för alla utan är väldigt individuellt  Glad

    Skickar en extra kram till Soff pga tung mensstart och Solevita som är så välkommen i gruppen och jag beklagar verkligen ditt missfall Hjärta


    Vickan31 skrev 2021-11-30 11:01:49 följande:

    Hej igen, sorry för ännu ett inlägg om mig! Men jag fick precis ett samtal från kliniken som sa att de tyckte att befruktningen hade gått bra: 13 ägg var mogna och av dem var nu 6 stycken normalt befruktade. De kommer att odla vidare på alla 13 dock så om vi har tur kanske det blir fler befruktade, även om 6 st är jättebra. Det betyder att återföring inte blir imorgon utan på lördag eftermiddag :) Ska börja med Lutinus tre gånger om dagen fr.o.m. torsdag, vilket är tabletter med progesteron som ska hjälpa att ägget fäster tror jag. Ska bli spännande att få veta mer på lördag!


    Ååh vilka goda nyheter Vickan!! Och va skönt att det var överkomligt med äggplocket!! <3 Va spännande!! <3 <3 Håller SÅÅÅ tummarna för dig nu! Kramar!!! <3 

  • Soff
    Tildasafira skrev 2021-12-01 17:20:50 följande:

    Dags för uppdatering från mitt håll med! Var på ultraljud idag för att kika till mina ägg! Dom kunde hitta en hel drös med ägg, många var fortfarande små men de hittade runt 11st på 14mm och tre som var 17mm! Ska tillbaka på fredag igen för ännu en koll för att kunna planera in äggplock på bästa möjliga dag!

    Lite roligt var också att de hade pratat med läkemedelsföretaget som gör Menopur och som hade försäkrat dem om att medicinen i sig inte KAN ge positiva utslag på gravtest. Jag berättade då att jag även denna omgång har positiva test (så sent som imorse) och läkaren och läkemedelsföretaget ska gå vidare med detta. Hur som helst så ordinerade hon ut blodprov för att utreda min missfallsproblemtik! ÄNTLIGEN! Jag är så lycklig över det.

    En annan kul sak är att sambons nya spermaprov hade typ 4dubblats åt det positiva! Tänkte att det kan vara fint att veta att man faktiskt kan förbättra dessa med bra näring, livsstil och vitaminer! Så skönt när jag såg hur han lös upp. Stackarn som länge klandrat sig själv och känt sig som ?problemet? i det hela <3


    Åh va härligt med så många goda nyheter!! Och det är ju fantastiskt att du äntligen får utreda missfallsproblematiken! Det är ju verkligen på tiden!!!! <3 Så glad för din skull <3 

  • Gulgja
    Tildasafira skrev 2021-12-01 18:39:54 följande:

    Hur mår du? Hur går allt? Tänker på dig! <3


    Hej alla fina starka kvinnor! Jag är som vanligt SÄMST på att uppdatera men jag kikar in här ofta och hejar på er i mitt hjärta <3

    Nu kommer en uppdatering om mig. Vet inte vilka som minns men jag berättade om den hemska dagen innan och efter äggplocket med akut besök och akut operation 2 dagar i rad och att vi från akuten fick åka till äggplocket och åka tillbaka till akuten kvällen därpå för en akut operation (mycket akut i en och samma mening haha). Dagen efter min operation alltså två dagar efter äggplocket när jag låg på uppvaket på sjukhuset ringer läkaren mig och berättar av dem 23 ägg har endast 7 befruktats och alla är dåliga. Jag låg där nyopererad helt ensam och kände mig så otroligt nedslagen. Vi bokade då in en tid för att undersöka mig några dagar senare. Jag mådde otroligt dåligt, den fysiska smärtan var ingenting jämfört med den psykiska att inga ägg troligen kommer klara sig och vi kommer få gå igenom äggplock inom kort igen. Jag köpte boken it starts with the egg och köpte ALLA vitaminer som kan förbättra ägg kvaliten. Dagen för besöket hos läkaren på IVF kliniken så får jag ett samtal. Det är läkaren som frågar om jag fått brevet. Vad för brev frågar jag. Och hon säger NI HAR FÅTT TRE ÄGG I FRYSEN. Jag svimmar nästan fattar ingenting och börjar storböla. Jobbar hemifrån så jag satt i ett möte som jag fick mutea och hoppa ut ur.

    Tre av äggen har mirakulöst klarat sig och ett är en blasto på fem dagar. De andra två vågade de inte chansa och odla i mer än 2 eller 3 dagar nu minns jag inte riktigt men vi har tre i frysen och min tacksamhet är utöver det vanliga.

    Insättning beräknas bli någon gång i januari eftersom min mens inte kommit tillbaka än efter den hemska bortfallsblödningen jag hade och min kropp behöver vila efter all trauma jag gick igenom för några veckor sen.

    Så ge inte upp. Det finns en plan för oss alla. Skulle ingen av våra tre ägg vilja fästa så är jag okej med det. Tills dess har kroppen återhämtat sig och jag är redo för en ny omgång stimulering.

    Shit vilket långt inlägg. Förlåt mig ska bli bättre på att uppdatera mer ofta. Kram på er alla <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet