• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Melsson

    @vickan31 skönt att veta att det blir i februari iaf! Är det samma ställe som du var på med ditt ex? Skönt att progestoronet såg bra ut iaf :D Vet du vad du har för AMH värde? 
    Ja nu blir det ligga av, var så osugen igår men man fick offra sig haha..Vad gör man inte :P Köpte en progestoronkräm som jag smörjt lite med nu innan äl, dag 7-14 (är på cd 12 nu) men annars inositol som vanligt. Ingen letrozol eller övriga läkemedel denna cykel :) 

    En fråga till er alla: Hur gör ni med kaffe?? Jag älskar kaffe, dricker inga mängder men 1-2 koppar om dagen...Vissa verkar ju tycka det kan påverka fertiliteten väldigt mkt?

  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-06 11:12:51 följande:
    😃😃 bra med dessa grupper tycker jag, där vi hjälper till och peppa varandra.

    Ja jag hoppas verkligen jag får ett plus i helgen, hoppas hoppas.
    Annars är det bara och ställa om och hoppas det går bättre vid nästa ägglossning.
    Ja verkligen! Glad Du får fortsätta att uppdatera oss hur det känns i kroppen, och så håller jag tummarna så hårt inför helgen!! 
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-06 12:48:27 följande:

    @vickan31 skönt att veta att det blir i februari iaf! Är det samma ställe som du var på med ditt ex? Skönt att progestoronet såg bra ut iaf :D Vet du vad du har för AMH värde? 
    Ja nu blir det ligga av, var så osugen igår men man fick offra sig haha..Vad gör man inte :P Köpte en progestoronkräm som jag smörjt lite med nu innan äl, dag 7-14 (är på cd 12 nu) men annars inositol som vanligt. Ingen letrozol eller övriga läkemedel denna cykel :) 

    En fråga till er alla: Hur gör ni med kaffe?? Jag älskar kaffe, dricker inga mängder men 1-2 koppar om dagen...Vissa verkar ju tycka det kan påverka fertiliteten väldigt mkt?


    Ja det känns ändå hoppfullt att hjälp är ganska nära ifall vi inte skulle plussa utan hjälp innan dess. Nej det är ett annat nu, jag har flyttat från Stockholm sedan dess Glad Nej AMH vet jag inte, bara att jag hade ett bra värde när jag och mitt ex försökte. Jag tog AMH-prov igår dock, men det är bara resultatet från progesteronet som trillat in i min journal på 1177 hittills så jag väntar spänt! Har du någon aning om vad du har för värde, tänker både progesteron som du skrev att du har lite brist av, samt AMH om de kollat det tidigare?

    Haha, ja fy vad tråkigt det är när man inte är särskilt sugen XD Men som du säger, vad gör man inte för det där efterlängtade barnet. Vad spännande med progesteronkrämen, och inositol som jag bara läser mer och mer om. Hoppas att det är en bra mix som kan resultera i någonting bra om ett par veckor Hjärta

    Det är en bra fråga! Man läser ju så olika bud om koffein, hur stor påverkan det har och hur mycket man egentligen får dricka. Jag har märkt att jag får mycket mer mensvärk om jag dricker koffein, och har blivit lite skrämd av vad bland annat Jenny Vulverine Koos skriver om koffeinets påverkan på fertiliteten, så därför försöker jag att dricka väldigt lite kaffe. Jag dricker en del koffeinfritt som funkar för mig som ändå inte är någon kaffeexpert, men jag unnar mig absolut vanligt kaffe ibland också och tycker inte att man ska ge sig själv dåligt samvete för att man ibland tar några koppar kaffe, glas vin eller annat åt det hållet.
  • MalinJ
    Vickan31: Jadå jag kan uppdatera men vet inte om så mycket mer kommer hända 🙈

    Varit lugnt med värken under dagen men det kommer små stötar av molande värk emellanåt. Min bröst är mest spända, fasta och tunga. Inte direkt ömma än. 
  • Melsson
    @MalinJ så spännande att du och vickan är ungefär på samma ställe i cykeln, snacka om att ni kan följas åt :D Visst var BIM på typ tors-fre? Har du testat något tillskott eller dylikt? eller kör ni som vanligt?:)

    @Vickan31 Jaa igår orkade jag verkligen inte ligga dock, fick lite dåligt samvete....men enligt min app är det ÄL idag så får hem och vara lite piggare idag:P 

    AMH hade jag 1,4, så inte superlågt men inte heller högt... FSH var 10,0, tror gränsen för "dåligt" ligger på 10 så den är ju lite seg...Mitt progestoron har jag aldrig testat, bara att dom sett det på ultraljud att min slemhinna osv varit dålig, är tydligen kopplat till progesteronet. Ja iaf inositol kan jag starkt rekommendera till er båda, det tkr jag funkar superbra, har fått mer (ursäkta) fertila flytningar av det, innan har det varit lite mer törrt där nere haha. 

    ja det där med kaffe är så svårt alltså, jag har riktigt svårt att ge upp mitt morgonkaffe...men tänker en kopp kaffe om dagen kan väl inte vara så farligt eller?? jag dricker i princip aldrig mer än en kopp..
  • MalinJ

    Ja jag tycker det är riktigt kul, extra roligt om vi båda lyckas för då kanske vi följer varandra ännu längre.

    För övrigt så steg min temp idag, 0.3 mer än igår.
    Känner inte av någon ömhet än i brösten, ganska lugnt på magsäcken också. 


    Det är verkligen spännande detta, haha 


    Melsson skrev 2022-12-07 07:55:34 följande:
    @MalinJ så spännande att du och vickan är ungefär på samma ställe i cykeln, snacka om att ni kan följas åt :D Visst var BIM på typ tors-fre? Har du testat något tillskott eller dylikt? eller kör ni som vanligt?:)
  • MalinJ

    Glömde svara på det om inositol, jag avvaktar nog med det, jag har ju hittills haft bra ägglossning och bra flytningar, och enligt undersökning i maj så såg allt bra ut.

    Vill inte göra något mer innan man vet om det är några problem.

    Sen det med kosttillskott, jag tar bara Mamma Optimal och sen omega 3.
    Men läst att många även tar Q10 och D-vitamin Samt B-vitamin men B finns med i mamma optimal. 


    Tar ni något? 


    Jag dricker inte kaffe men är en stor tedrickare, jag har gått över på grönt te och till ca 6dl om dagen, kanske 8dl. Med andra ord två större koppar med te kanske. Dricker med mjölk, men det är väl vattenmängden man räknar med tepåsen. eller hahaha 🙈

  • Melsson
    MalinJ skrev 2022-12-07 08:20:06 följande:

    Glömde svara på det om inositol, jag avvaktar nog med det, jag har ju hittills haft bra ägglossning och bra flytningar, och enligt undersökning i maj så såg allt bra ut.

    Vill inte göra något mer innan man vet om det är några problem.

    Sen det med kosttillskott, jag tar bara Mamma Optimal och sen omega 3.
    Men läst att många även tar Q10 och D-vitamin Samt B-vitamin men B finns med i mamma optimal. 


    Tar ni något? 


    Jag dricker inte kaffe men är en stor tedrickare, jag har gått över på grönt te och till ca 6dl om dagen, kanske 8dl. Med andra ord två större koppar med te kanske. Dricker med mjölk, men det är väl vattenmängden man räknar med tepåsen. eller hahaha 🙈


    Åhh håller SÅ tummarna för er båda att ni får den perfekta julklappen såhär innan jul <3 Spännande med tempökning ju! Låter lovande:) Du har inga mens-känningar? 

    Nej har du bra ägglossning osv ska du ju inte behöva ta tillskott etc, du har ju blivit gravid innan med så det känns ju inte som det är något problem.. en annan greppar ju efter varje halmstrå, har aldrig sett minsta lilla tillstymmelse till ett till streck på stickan :P

    Åhh är te inte heller bra????? ORKAR inte haha, är just inne på min typ tredje tekopp idag för det är så himla kallt ute haha...får väl börja dricka varmt vatten haha 
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-07 07:55:34 följande:
    @Vickan31 Jaa igår orkade jag verkligen inte ligga dock, fick lite dåligt samvete....men enligt min app är det ÄL idag så får hem och vara lite piggare idag:P 

    AMH hade jag 1,4, så inte superlågt men inte heller högt... FSH var 10,0, tror gränsen för "dåligt" ligger på 10 så den är ju lite seg...Mitt progestoron har jag aldrig testat, bara att dom sett det på ultraljud att min slemhinna osv varit dålig, är tydligen kopplat till progesteronet. Ja iaf inositol kan jag starkt rekommendera till er båda, det tkr jag funkar superbra, har fått mer (ursäkta) fertila flytningar av det, innan har det varit lite mer törrt där nere haha. 

    ja det där med kaffe är så svårt alltså, jag har riktigt svårt att ge upp mitt morgonkaffe...men tänker en kopp kaffe om dagen kan väl inte vara så farligt eller?? jag dricker i princip aldrig mer än en kopp..
    Äsch, det behöver du inte ha dåligt samvete för tänker jag, ni får säkert till det idag så det blir ju perfekt Glad

    Jag fick tillbaka mitt prov på AMH idag men det är inte angett i samma mått som min förra utredning så jag vet inte hur jag ska jämföra det XD Nu hade jag AMH på 25 pmol/L och förra gången hade jag 4,2 mikrog/L.

    FSH i början på den här cykeln låg på 8,3 IE/L för mig vilket ska vara normalt i follikelfasen (alltså i början av cykeln, innan ägglossningen skett) enligt referensvärdena på 1177. Så av det jag förstått är FSH 10 som du hade normalt i follikelfasen, men kanske inte om du tog det under lutealfasen?

    Intressant med slemhinnan, men då är det ju toppen att du får testa med progesteronkräm och det låter även jättebra att inositol gett mer fertila flytningar (jag vet att det är ett otäckt ord, men jag har blivit så van nu, haha)!

    En kopp kaffe är ju jätteduktigt av dig, en kopp är ju typ ingen kopp Flört Nä men det tror jag inte ska vara några problem i alla fall, och angående te som jag såg att du skrev om så finns det en hel del koffeinfria teer så det kanske kan vara värt att testa det bara utifall att?
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-07 08:14:55 följande:

    Ja jag tycker det är riktigt kul, extra roligt om vi båda lyckas för då kanske vi följer varandra ännu längre.

    För övrigt så steg min temp idag, 0.3 mer än igår.
    Känner inte av någon ömhet än i brösten, ganska lugnt på magsäcken också. 


    Det är verkligen spännande detta, haha 


    Ja det är extra roligt att följas åt exakt på samma dag! Håller tummarna så hårt, för oss alla såklart! Tycker att det låter väldigt positivt med en så hög stegring, det kanske låter futtigt men 0,3 är en stor höjning från en dag till en annan så det hoppas vi betyder någonting riktigt bra Glad

    Angående det du skrev om te så finns det ganska många koffeinfria teer, t.ex. olika rooibos, som jag brukar köra med ibland för att minska koffein-intaget något Glad
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet