• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • MalinJ

    Oj nu ska jag försöka svara er båda två så bra som möjligt.

    Ja trots att tempökningen inte är mycket så verkar det ändå vara det så jag är verkligen supertaggad nu!

    Jag har fortfarande bara mer fasta, spändare bröst. Absolut inge öm, känns som dom gått och dött för jag ör inte van med att dom är oömma, så det är verkligen ett tecken.

    Flytningarna är som dom varit lite lite vit krämig, lite tjockare. Molvärken är inte alls lika mycket idag, känner av lite ibland.

    Men som svar på om jag känner att mens är pågång så säger jag nej för som jag nämnt förut så brukar jag vanligtvis få lite flytningar 1-2 dagar före mens, sedan får jag menssmärtor under samma dag som jag sen får mensen och dom ömma brösten brukar komma igång bara någon dag efter ägglossningen.

    Så nej, ingenting stämmer eller säger att mens är pågång.

    Jag kommer testa imorgon igen, idag är jag på +10.
    Testade faktiskt mig i morse, men tror det blev ett spökstreck, lr streck och streck, det började komma färg längst ner på kanten där positiva strecket ska vara men det var knappt märkbart. Tog en bild om ni vill se.

    Men jag vaknade verkligen med en bra känsla i kroppen och det var lite ovanligt hahaha

  • MalinJ

    Fan glömde om te 🤣🤣🤣

    Jag har läst att rooibos inte ska vara bra, eller har jag blandat ihop det med något annat te?
    Ska vara något med örter lr något som inte är bra 🤔

    Men te innehåller inte lika mycket koffein som kaffe så därför går man dricka mer av det, lr kan.
    Och varför jag gått till grönt te är för att det har mindre koffein än svart te.

    Problemet för mig är att jag får mer huvudvärk nu utan mitt svarta te 🤣 beroende, mjaaa lite 

  • Melsson

    @Vickan 31 Jag fick också i pmol men lyckades googla mig fram till att man ska dela det med 7.18, men verkar som du har jättebra äggreserv då ju? :D Gud vad skönt <3 här nedan är ref värden som jag googlat mig till hehe


    Högt (ofta PCOS): Över 3.0 ng/ml
    Normalt: Över 1.0 ng/ml
    Normalt lågt: 0.7 ? 0.9 ng/ml
    Lågt: 0.3 ? 0.6 ng/ml
    Väldigt lågt: Lägre än 0.3 ng/m. 

    Då kanske mina FSH värden var OK ändå? Jag tog proverna CD2. 

    @MalinJ Åhh så spännande :D Jag tänker ofta faktiskt att "kroppen" vet själv, dvs har man en bra känsla stämmer det ofta osv. Ofta när jag ska ta gravtest har jag drömt natten innan att det är negativt, och då vetat med mig att ja, det kommer vara negativt...Men en bra känsla i kroppen hade jag def sett som ett jäkligt bra tecken :D 

    Hur gick ditt test idag?? Så nyfiken 
  • MalinJ
    MELSSON: Här ligger tempen kvar på 36.8 som igår Men igår kväll fick jag mensvärk med följd av ljusbrunt/rosa flytning. smärtan försvann efter ett tag.

    I morse vaknade jag utan smärta. 
    Negativt test igen så det är nog bara så att mensen kommer nog komma snart.

    Kroppen har verkligen betett sig som att den varit gravid men antar att det är hormonruboningar eller om det bara spökat rejält. Men första gången ever verkligen.
    Könner inte alls igen min kropp denna gången :( 

    Väldigt tråkigt!
  • Melsson
    MalinJ skrev 2022-12-08 09:20:25 följande:
    MELSSON: Här ligger tempen kvar på 36.8 som igår Men igår kväll fick jag mensvärk med följd av ljusbrunt/rosa flytning. smärtan försvann efter ett tag.

    I morse vaknade jag utan smärta. 
    Negativt test igen så det är nog bara så att mensen kommer nog komma snart.

    Kroppen har verkligen betett sig som att den varit gravid men antar att det är hormonruboningar eller om det bara spökat rejält. Men första gången ever verkligen.
    Könner inte alls igen min kropp denna gången :( 

    Väldigt tråkigt!
    Åhh nej vad tråkigt..Det är ju alltid en jäkla piss när man får det där negativa testet och känner att mensen är på g.....

    Men, bara påt igen, nu kommer ju jul och nyår så då får ni rå om varandra ordentligt då, kanske ÄL blir runt jul det kan ju vara passande med en julbebis :D 
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-08 08:00:43 följande:

    @Vickan 31 Jag fick också i pmol men lyckades googla mig fram till att man ska dela det med 7.18, men verkar som du har jättebra äggreserv då ju? :D Gud vad skönt <3 här nedan är ref värden som jag googlat mig till hehe


    Högt (ofta PCOS): Över 3.0 ng/ml
    Normalt: Över 1.0 ng/ml
    Normalt lågt: 0.7 ? 0.9 ng/ml
    Lågt: 0.3 ? 0.6 ng/ml
    Väldigt lågt: Lägre än 0.3 ng/m. 

    Då kanske mina FSH värden var OK ändå? Jag tog proverna CD2. 

    @MalinJ Åhh så spännande :D Jag tänker ofta faktiskt att "kroppen" vet själv, dvs har man en bra känsla stämmer det ofta osv. Ofta när jag ska ta gravtest har jag drömt natten innan att det är negativt, och då vetat med mig att ja, det kommer vara negativt...Men en bra känsla i kroppen hade jag def sett som ett jäkligt bra tecken :D 

    Hur gick ditt test idag?? Så nyfiken 
    Oj, i så fall har mitt AMH gått ner från 4,2 mikrog/L förra utredningen till 3,5 nu, känns lite läskigt! Men 3,5 mikrog/L eller 25 pmol/L ligger ju inom det normala enligt referensvärdena för AMH på 1177, så jag hoppas att det ska vara något positivt :) Men vad betyder ng/ml, är det ett annat värde än de vi pratade om: mikrog/L och pmol/L?

    När det gäller FSH så stod det att om man tar testet i follikelfas som både du och jag gjorde på CD2 så ska det ligga mellan 3,5-12,5 och då var ju ditt på 10,0 jättebra tänker jag :D 
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-08 09:20:25 följande:
    MELSSON: Här ligger tempen kvar på 36.8 som igår Men igår kväll fick jag mensvärk med följd av ljusbrunt/rosa flytning. smärtan försvann efter ett tag.

    I morse vaknade jag utan smärta. 
    Negativt test igen så det är nog bara så att mensen kommer nog komma snart.

    Kroppen har verkligen betett sig som att den varit gravid men antar att det är hormonruboningar eller om det bara spökat rejält. Men första gången ever verkligen.
    Könner inte alls igen min kropp denna gången :( 

    Väldigt tråkigt!
    Det är ju positivt att tempen ligger kvar fortsatt högt tänker jag, men självklart väldigt tråkigt och nedslående med mensvärk, brun/rosa flytning och negativt test :( Så jäkla lurigt när kroppen ger en massa signaler och förhoppningar som är så svåra att tyda. Ibland litar jag verkligen inte på min kropp, och det tar så mycket energi att försöka analysera och känna efter. Om vi bara kunde få våra efterlängtade plus snart <3 Jag fortsätter att hålla tummarna för dig! 

    Själv har jag inte börjat känna av så mycket symptom förutom ömma bröst som jag alltid får inför mensen, och tempen började sjunka imorse så då känns det nästan redan kört för min del tyvärr :( 

    Angående teer kan jag ha fel, jag tänkte bara att rooibos är koffeinfritt men grönt te kanske är bättre trots att det inte är helt koffeinfritt? Jag får undersöka saken vidare, men oavsett tror jag inte att det är kaffe- och teintaget som spelar så stor roll för någon av oss och att vi kan njuta av några koppar i veckan utan dåligt samvete :) 
  • MalinJ
    Melsson skrev 2022-12-08 10:13:37 följande:
    Åhh nej vad tråkigt..Det är ju alltid en jäkla piss när man får det där negativa testet och känner att mensen är på g.....

    Men, bara påt igen, nu kommer ju jul och nyår så då får ni rå om varandra ordentligt då, kanske ÄL blir runt jul det kan ju vara passande med en julbebis :D 

    Ja, men som sagt vi får se hur det går. Ingenting har kommit igång än och nu har jag ljusrosa flytning och lite molande värk/mensvärk. 


    Precis, bara på?t igen. Tror min ägglossning kommer runt 22-23 så på julafton blir det säkert ägglossning, så jag hoppas det blir en liten julbebis 🥰🥰

  • MalinJ
    VICKAN31: Som jag skrev ovan till Melsson så har jag redan kastat in handduken. Även om det inte känns som mensvärk som är påväg så är det något, kanske ett ägg som inte fått testa och är påväg ur kroppen eller bara kaos med mina hormoner.

    Tror inte det är något iaf utan tror det är mens snart. 
    Väldigt deppig idag måste jag erkänna 😢
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-08 10:38:35 följande:
    VICKAN31: Som jag skrev ovan till Melsson så har jag redan kastat in handduken. Även om det inte känns som mensvärk som är påväg så är det något, kanske ett ägg som inte fått testa och är påväg ur kroppen eller bara kaos med mina hormoner.

    Tror inte det är något iaf utan tror det är mens snart. 
    Väldigt deppig idag måste jag erkänna 😢
    Åååh jag förstår verkligen, det låter som att du och jag har lite samma känsla idag och det suger verkligen att vi ska behöva möta den här besvikelsen och sorgen månad efter månad :( OM mensen kommer (det vet vi ju faktiskt inte än) så kommer vi att ha ägglossning ungefär samtidigt nästa cykel också, dagarna kring jul, så även om det är svårt att tänka positivt just nu så är jag ändå övertygad längst in i hjärtat att vi kommer att få våra efterlängtade barn snart Hjärta
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet