• Sun 6 Jun 2021 15:21
    362690 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    362690

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Thu 2 Feb 2023 07:39

    @Mirabilis oj vad spännande,då håller vi alla tummar för att slemhinnan har växt på sig tills imorgon!! Om inte så är det bara nya tag nästa cykel. Måste ändå vara så skönt att veta att det ligger ett litet embryo och väntar <3

    @Teriz Hoppas de sista hcg går ur snart, blir ju som ett litet hån också att få utslag på gravtest fast man vet att det inte är något där :( Hur känner du nu efter allt? Känns det tungt eller kan du hitta tröst i att ni får hjälp nu?

    @Matilda88 Har dom bara gjort ett prov på din sambo eller har han fått göra flera? Till oss sa dom att är det "dåligt" på första spermaprovet så gör man ofta ett till.....Just spermakvaliteten osv kan man ju faktiskt göra lite åt själv så det kanske inte är helt kört?? Sluta snusa, dricka, inte äta skräpmat och ta tillskott av zink och magnesium ska ju vara super.. Jag har en kompis vars kille hade väldigt få spermier - han slutade dricka helt och slutade även snusa och la om sin kost och då gick antalet upp på bara några månader. Så ge inte upp <3

    @MalinJ Men nääääää vad spelar kroppen för spratt nu då????? Det som såg så himla fint ut ju......Man blir ju tokig när kroppen inte är som vanligt...Tror du att du kan ha haft ÄL tidigare och att det är därför eller känns det som kroppen är lite i obalans? Tänker med din rygg osv kanske påverkat allmäntillståndet lite? <3

  • Thu 2 Feb 2023 08:02
    MalinJ skrev 2023-02-02 06:40:54 följande:

    Usch vad tråkigt med hans spermier och jag kan Inte direkt säga något i denna sak men vill iaf säga att jag hoppas det går bra trots att du inte klarar av delar av detta.

    Du kan be om att be sövd har jag fått höra, kolla det. 


    Tack så mkt för omtanken, ja vi får se hur det blir, om jag kan komma över skräcken eller ej. 


    Tack för tipset 🙏 Visste inte att man kunde bli sövd, bara att man fick lugnande och skulle komma vara ?schackmatt? resterande dagen och att någon behöver vara hemma med en och hålla översikt. 😅 Men sövd lät inte helt fel, men smärtan efteråt skrämmer till stor del med?

    @MalinJ Nej så jobbigt! Håller ändå tummarna lite till!

    @Melsson Han lämnade spermaprov vid två olika tillfällen. Första gången var resultatet 3,5 milj. Andra gången var resultatet strax över 10 milj. Så ganska stort spann emellan. Vid första provtillfället hade vi inte haft sex på 3 veckor, till andra gången hade vi haft ett par dagar innan. Zink provade vi i fjol i drygt 6-9 månader men tror inte magnesium, men just nu känner man att man gärna provar allt och även igen 🙏. Åh det lät ju helt fantastiskt! 😍
    Stort tack för tips och pepp 🙏💞!

  • Thu 2 Feb 2023 08:55

    MalinJ: Trist med mellanblödningar, men tänker eftersom du aldrig har det annars så kanske det betyder något denna gången? Om vi ska försöka vara positiva 🥰 Men förstår man uppmärksammar varenda lilla som händer i kroppen. Jag vill alltid vara veta! Känns som man gissar sig igenom allt. 

    Melsson: Alltså? det känns tungt vissa stunder. Särskilt när jag och sambon pratar han är verkligen ledsen. För mig, min kropp, där allt händer och jag märker alla små symptom mm så har jag nog landat i att de inte gick denna gången heller. Man vill på nått sätt få det överstökat så fort jag insett att det inte gick. Men något som är jobbigt, de är när kompisar / folk runt om en går ut med sina graviditeter. känns Så orättvist och blir nästan irriterad. Skäms över hur jag reagerar på insidan. 

  • Thu 2 Feb 2023 13:17
    MalinJ skrev 2023-02-01 13:28:18 följande:

    Jag förstår dig, du gör nog rätt i och vänta tills söndag alt måndag morgon. 


    Jag hoppas att tempen håller sig högt för den är fin! Lite finare än min och du ligger också före mig. Så nu hejar vi!

    Jag var precis och köpte två stycken digitala ultra tidigt test, men vet inte när man vågar testa? OM det tagit sig så börjar ju hcg stiga redan vid befruktningen vilket är ett tag sen MEN det är inte förens runt mens som det är starkare och oftast då man ser på test. 


    Men tänker att är tempen hög imorgon också, alltså att den inte sjunker mer så kanske jag provar ett test då. Då har jag typ 4-5 dagar kvar. Men det kliar verkligen i fingrarna denna gången!


    Malin: Min temp har börjat sjunka precis som din, usch vad ledsen jag blir! Och jag som inte har BIM förrän på söndag, då brukar tempen inte sjunka så här tidigt, men det känns liksom taskigt för då går jag ju omkring redan nu och är ledsen över att det inte gick, fastän mensen kanske inte kommer förrän om tre dagar. Så konstigt med dina spottings också, om det beror på någon hormonell obalans eller om det ändå kan vara en nidblödning? Som du säger är det ju på tok för tidigt för mens! Hoppas fortfarande för din skull, att tempen kan börja stiga igen imorgon Hjärta
    Melsson skrev 2023-02-01 14:22:03 följande:

    @Vickan Din temp ser ju så bra ut ju! Och så spännande med BIM snart, tänk om bisolvonet gjorde susen :D En fråga- fortsatte ni med bisolvon efter ÄL? Jag är ju typ på ÄL+1 idag (tror ÄL var igår tisdag massa smärtor osv och sekretet helt borta idag, positivt på stickan i måndags) och enligt många ska man ju fortsätta med bisolvon men nu glömde jag helt av det imorse :P 

    Skulle din mens komma är det ju ändå jäkligt skönt att bollen är i rullning med läkarbesöket på måndag!!


    Melsson: Ja nu ligger mitt hopp ännu mer på läkarbesöket på måndag, för tempen störtdök idag så hoppet känns ute för det här försöket tyvärr. Bra fråga! Jag fortsatte nog bara en dag efter ÄL tror jag, men som du säger kanske man ska fortsätta med det ett par dagar till? Jag förstår dock inte varför, om det påverkar sekretet för att simmarna ska kunna ta sig till ägget lättare så finns det väl inte så mycket nytta med bisolvon flera dagar efter ÄL tänker jag? Glad
    Mirabilis89 skrev 2023-02-01 17:10:23 följande:

    Svarar till er alla samtidigt:

    Ja även om jag haft min vanliga läkare så hade jag ju bett själv om det och tror absolut inte det hade varit svårt att få igenom liksom. 
    Förhoppningsvis blir det FET nästa vecka om allt går som det ska nu på fredag då, om inte annat så får vi nog köra på på en helt stimulerad cykel nästa mens, för att verkligen optimera. Och det hade nog känts helt ok det med Glad


    Mirabilis: Vad spännande, det hade ju varit fantastiskt om ni fick ett bra besked på fredag så att ni får göra återföringen nästa vecka! Håller tummarna för dig och du får gärna uppdatera oss efter fredagens besök om du har tid och lust Glad
    Mathilda88 skrev 2023-02-02 01:23:15 följande:

    Hej!
    Hoppas det är okej att göra er sällskap. Har ihop med sambon (34+45 är gamla) försökt bli gravida i drygt 16 månader. Ingen av oss har barn sen innan. Efter ett år gick vi på utredning och fick i måndags svaret att jag är ua men sambon har mycket liten mängd sperma (pendlade mellan 3,5 milj - 10 milj i proverna, ska minst vara över 16 milj.). Vi erbjöds IVF direkt. Kan komma igång framåt sommaren efter mina lätta cellförändringar pga mild HPV utretts.

    Men just nu är jag mest upprörd över att inga åtgärder testas på sambon för att optimera hans sperma, nekas t.o.m. när jag efterfrågat. Istället ska jag som är fine modereras med i mängder. Jag är dessutom jättekänslig när det kommer till katetrar/spolning/spiral etc i livmodern, svimmar nästan av smärtan. Spyr två första mensdagarna utan smärtstillande?

    Så just nu drömmer jag mardrömmar och gråter om kommande äggplockningen etc. Samtidigt som jag har enormt dåligt samvete för att jag inte vill utan hellre tagit insemination, men då också nekar sambon chansen till biologiskt barn? Han är världens snällaste och hade tveklöst hoppat in och tagit smärtan för mig om han kunnat.

    Någon här lika känslig med positivare erfarenheter än jag fått till mig? Tacksam för att det förhoppningsvis finns en lösning men frustrerad av att det som alltid läggs på kvinnan (liksom p-piller ex) och forskning verkar saknas kring utvecklande av mäns fertilitet. Försöker söka info själv men utan framgång änsålänge. 


    Ursäkta lång text, så mkt känslor just nu. 


    Mathilda: Hej och välkommen till vår fina lilla grupp! Vad ledsen jag blir att höra om era motgångar, men precis som Malin och Melsson skrev så finns det ju mycket man kan göra för att öka chanserna för din sambos spermier. Jag har gjort ett äggplock för några år sedan när jag och mitt ex försökte att få barn, och för mig gjorde det inte särskilt ont under tiden och jag hade inte alls ont efteråt! Kändes bara ungefär som mensvärk för mig och då inte den värsta sorten som man kan ha ibland, men jag vet ju såklart att det är väldigt individuellt och kan variera från person till person. Jag hade läst så många skräckhistorier inför mitt äggplock så jag vill bara att du ska veta att det finns positiva upplevelser också, och om du är väldigt van vid smärtsam mensvärk så kanske ett äggplock känns som ett litet nyp i armen i jämförelse Glad Jag håller verkligen med dig om att det är frustrerande att allt ska läggas på kvinnan! Om du har några frågor om IVF-processen så hojta bara till! Jag har i alla fall gjort det en gång, även om det såklart kan vara olika process för olika personer/regioner osv. Hoppas att allt ska gå bra för er och att du vill fortsätta att följas åt här i gruppen Hjärta 
    Teriz skrev 2023-02-02 08:55:10 följande:

    Melsson: Alltså? det känns tungt vissa stunder. Särskilt när jag och sambon pratar han är verkligen ledsen. För mig, min kropp, där allt händer och jag märker alla små symptom mm så har jag nog landat i att de inte gick denna gången heller. Man vill på nått sätt få det överstökat så fort jag insett att det inte gick. Men något som är jobbigt, de är när kompisar / folk runt om en går ut med sina graviditeter. känns Så orättvist och blir nästan irriterad. Skäms över hur jag reagerar på insidan. 


    Teriz: Ååh jag känner verkligen igen mig i det där du skriver, att man skäms över att känna sig avundsjuk, missunsam och inte kunna känna den där äkta glädjen när man hör om vänner och bekantas graviditeter. Det känns verkligen som att sociala medie-inlägg med graviditetsbesked, ultraljudsbilder och gravidmagar slår en i ansiktet nästan dagligen, och även om man vill vara glad för dem så blir det ju samtidigt en påminnelse om ens egna situation och hur jobbigt det är att vänta och längta efter det där som "alla andra" har och verkar få så lätt utan att knappt försöka. Hoppas att det ska gå bra för dig nu Hjärta



  • Thu 2 Feb 2023 13:22
    +1

    Glömde lägga upp min graf, det verkar som att även det här blev ett misslyckat försök med en temp som talar sitt tydliga språk. Beräknad mens är inte förrän på söndag, men det känns tråkigt att tempen börjar sjunka redan nu.

    För er som är nya här: jag försökte i två år med mitt ex utan att bli gravid, och fertilitetsutredningen då visade inga konstigheter förutom att jag har en blockerad äggledare. Jag och mitt ex gjorde en IVF och vid det tillfället såg hans spermaprov plötsligt inte alls bra ut, jämfört med under utredningen, Sedan gjorde vi slut och nu har jag och min nya sambo försökt i ungefär ett år utan att plussa. Vi håller på med en fertilitetsutredning just nu där vi ska på första läkarbesöket på måndag, och då hoppas jag att läkaren förutom att göra en gynundersökning även gör en ny spolning av äggledarna för att se hur status är nu några år senare. Alla prover vi tagit under den här nya fertilitetsutredningen verkar i alla fall se bra ut enligt de provsvar vi fått se på 1177 Glad

  • Thu 2 Feb 2023 15:21
    Vickan31 skrev 2023-02-02 13:22:36 följande:

    Glömde lägga upp min graf, det verkar som att även det här blev ett misslyckat försök med en temp som talar sitt tydliga språk. Beräknad mens är inte förrän på söndag, men det känns tråkigt att tempen börjar sjunka redan nu.

    För er som är nya här: jag försökte i två år med mitt ex utan att bli gravid, och fertilitetsutredningen då visade inga konstigheter förutom att jag har en blockerad äggledare. Jag och mitt ex gjorde en IVF och vid det tillfället såg hans spermaprov plötsligt inte alls bra ut, jämfört med under utredningen, Sedan gjorde vi slut och nu har jag och min nya sambo försökt i ungefär ett år utan att plussa. Vi håller på med en fertilitetsutredning just nu där vi ska på första läkarbesöket på måndag, och då hoppas jag att läkaren förutom att göra en gynundersökning även gör en ny spolning av äggledarna för att se hur status är nu några år senare. Alla prover vi tagit under den här nya fertilitetsutredningen verkar i alla fall se bra ut enligt de provsvar vi fått se på 1177 Glad


    Neej, vad tråkigt att den sjunker för dig med 😔 trodde verkligen att det skulle vara din tur Nu med den fina tempen. 


    Ja nu ser vi fram emot ert besök på måndag och så nu jävlar ska det gå bra!

    Jag väntar fortfarande på min kallelse, det är hopplöst. Har dom glömt bort mig börjar man undra 🙈
    Men jag vet att det står med i min journal så det kommer när det kommer men hade gärna gjort det nu. 


    Det har varit lugnt hela dagen, bara rosa flytningar men lite lite ljusrött när man torkat sig. Så det är väl skönt, men en dum fråga, rosa flytningar tar man det som sekret eller som spottings? Som jag fattat det så är spottings blod, så då ska jag ta dessa som krämiga kanske då? Fast den är det också någon droppe blod, suck 

  • Fri 3 Feb 2023 11:36
    +1
    Vickan31 skrev 2023-02-02 13:17:23 följande:
      
    Mirabilis89 skrev 2023-02-01 17:10:23 följande:

    Svarar till er alla samtidigt:

    Ja även om jag haft min vanliga läkare så hade jag ju bett själv om det och tror absolut inte det hade varit svårt att få igenom liksom. 
    Förhoppningsvis blir det FET nästa vecka om allt går som det ska nu på fredag då, om inte annat så får vi nog köra på på en helt stimulerad cykel nästa mens, för att verkligen optimera. Och det hade nog känts helt ok det med Glad


    Mathilda: Hej och välkommen till vår fina lilla grupp! Vad ledsen jag blir att höra om era motgångar, men precis som Malin och Melsson skrev så finns det ju mycket man kan göra för att öka chanserna för din sambos spermier. Jag har gjort ett äggplock för några år sedan när jag och mitt ex försökte att få barn, och för mig gjorde det inte särskilt ont under tiden och jag hade inte alls ont efteråt! Kändes bara ungefär som mensvärk för mig och då inte den värsta sorten som man kan ha ibland, men jag vet ju såklart att det är väldigt individuellt och kan variera från person till person. Jag hade läst så många skräckhistorier inför mitt äggplock så jag vill bara att du ska veta att det finns positiva upplevelser också, och om du är väldigt van vid smärtsam mensvärk så kanske ett äggplock känns som ett litet nyp i armen i jämförelse Glad Jag håller verkligen med dig om att det är frustrerande att allt ska läggas på kvinnan! Om du har några frågor om IVF-processen så hojta bara till! Jag har i alla fall gjort det en gång, även om det såklart kan vara olika process för olika personer/regioner osv. Hoppas att allt ska gå bra för er och att du vill fortsätta att följas åt här i gruppen Hjärta 



    Stort tack Vickan 🙏💞 Ja ni verkar var en underbar grupp det jag har läst och era svar! ❤️ Denna nya värld känns inte riktigt lika skrämmande när man har fler att prata med, även om man inte önskar någon mer med dessa problem 😢. Ni ger verkligen inspiration och vi har grejer vi ska testa 😍🙏
    Jag lovar att stanna kvar, ni har lättat på mina panikkänslor inför denna process genom era stöttande och lugnande svar. Börjat känna lite hopp igen. ✨
  • Fri 3 Feb 2023 11:39

    Vickan och MalinJ: Sören också att era tempar sjunkit 😔.

  • Fri 3 Feb 2023 11:43

    Här kommer min, och jag fortsätter med konstig känsla i magen men konstig värk. Lite mer än bloddroppar nu men inte mens ändå, kommer och går utspritt under dagen. 



    Vet inte vad som händer, vad är detta? 😔
    Jag sa till min gubbe igår att jag vet inte om det är mens jag har eller mellanblödningar då sa han skämtsamt ?du är 36år gammal och vet inte ens om du har mens? bra där! Haha 

    Men det är typ så jag känner, men skulle det samtidigt vara mens så skulle ju tempen ligga betydligt lägre Och sen är det inte mängd av mens heller. 


     

  • Fri 3 Feb 2023 12:26
    +1


    Hej alla!

    För alla som nojjar över sjunkande/hoppande temp lägger jag in tre av mina kurvor när jag varit gravid. Både sjunkande och hoppande temp men hög efter bim på äl +14. Så en dipp behöver inte betyda att man inte är gravid? Brasklapp dock att alla gångerna blev missfall, vet inte om det hör ihop eller ej.

    Obs. att min baslinje har höjts på senare tid och att den i verkligheten låg lägre vid de hör graviditeterna än den gör på de gör bilderna (där dagens baslinje suns)
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet