• Anonym (Mirra)

    Hjälp ang semester och exman

    Mitt ex var med en kvinna i 6 mån innan det tog slut, ena barnet gillade inte henne men det tog slut av andra anledningar

    2 veckor efter det träffar han en ny som han bara har pratat med i tel och träffat en gång....barnen har aldrig träffat denna kvinna

    Nu vill han att ena barnet, den nya och hennes barn ska åka på semester.

    Barnet berättade detta till mig och sa att då vill inte barnet åka men pappa tycker att han har rätt att göra som han vill och han måste tänka på sig själv också.

  • Svar på tråden Hjälp ang semester och exman
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 13:19:31 följande:

    Det är utlandsresa... Då först båda barnen skulle åka iväg ned honom, sen uppstod massa konflikter mellan han och det andra barnetoch det barnet ville inte följa med men har nu börjat vela ....

    Han har ett barn boende hos sej och det andra bor hos mig.... Varannan helg har vi båda barnen....

    Har skrivit på fullmakt innan detta kom fram


    En fullmakt ska också kunna dras tillbaka. Informera exet skriftligen om det. Man är inte rättslös som privatperson bara för att man skrivit under papper en gång i tiden.

    www.marginalen.se/privat/kundservice/enkel-banksvenska/fullmakt/


    Kan man dra tillbaka en fullmakt?

    En fullmakt kan återkallas när som helst, oavsett vad den gäller. Ibland finns det särskilda regler för hur fullmakten ska dras tillbaka för att återkallandet ska vara giltigt. Grundregeln är att en fullmakt är återkallad så fort ombudet har informerats om att fullmakten inte längre är giltig. 

  • Anonym (Mirra)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-10 13:24:38 följande:

    En fullmakt ska också kunna dras tillbaka. Informera exet skriftligen om det. Man är inte rättslös som privatperson bara för att man skrivit under papper en gång i tiden.

    www.marginalen.se/privat/kundservice/enkel-banksvenska/fullmakt/

    Kan man dra tillbaka en fullmakt?En fullmakt kan återkallas när som helst, oavsett vad den gäller. Ibland finns det särskilda regler för hur fullmakten ska dras tillbaka för att återkallandet ska vara giltigt. Grundregeln är att en fullmakt är återkallad så fort ombudet har informerats om att fullmakten inte längre är giltig. 


    Tack för tipset
  • Mrs Moneybags
    Anonym (sss) skrev 2021-06-10 12:38:07 följande:

    Och jag tänker på det andra barnet: känner det sig utanför? Varför ska inte det barnet med? Är det oviktigt för pappan att båda barnen ska lära känna hans nya och henens barn? 


    Ja, jag tänkte också på det...lite konstigt att bara åka på semester med ena barnet. Men det kanske har någon bra förklaring.

    Jag tycker att TS ska försöka sätta stopp för den här resan. Om de fortfarande är tillsammans nästa sommar finns det ju all tid i världen att resa ihop, ja, alla somrar framöver om de fortsätter vara ihop. Men när man inte känner någon alls är det lite vanskligt.
  • Anonym (Mirra)
    Mrs Moneybags skrev 2021-06-10 13:59:19 följande:
    Ja, jag tänkte också på det...lite konstigt att bara åka på semester med ena barnet. Men det kanske har någon bra förklaring.Jag tycker att TS ska försöka sätta stopp för den här resan. Om de fortfarande är tillsammans nästa sommar finns det ju all tid i världen att resa ihop, ja, alla somrar framöver om de fortsätter vara ihop. Men när man inte känner någon alls är det lite vanskligt.
    Ja det andra barnet känner sig utanför då pappan favoriserar det ena som ska följa ned honom.

    Tycker bara att det är fel av honom att göra så
  • Tow2Mater
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-10 12:41:59 följande:

    Är det ingen i tråden som fattar att ts man begår ett brott om han tar med ungen utomlands utan ts samtycke?? Det spelar ingen roll om man har gemensam vårdnad och det är hans vecka.


    "När två föräldrar har gemensam vårdnad men inte bor tillsammans ankommer det på boendeföräldern att ensam besluta i frågor som gäller den dagliga omsorgen. I den dagliga omsorgen ingår det att besluta om hur barnet ska tillbringa sin ledighet, så länge barnets umgängesrätt med den andre föräldern inte kränks. Det innebär att den vårdnadshavare barnet bor hos kan ta med barnet på kortvariga resor utomlands utan den andre förälderns samtycke, så länge alla behövliga dokument finns."

    advokaternas.se/2020/01/15/kan-en-foralder-resa-utomlands-med-ett-barn-utan-den-andra-foralderns-tillatelse/
  • Anonym (Stina)

    Jag var nära att svara att en konflikt av detta kommer blir mer besvärlig än att de åker och har en eventuellt trist vecka ihop. I bästa fall blir det ändå en kul semester.

    Men så läste jag TS en gång till och fattade att han faktiskt inte känner den kvinnan. Han har träffat henne en enda gång. Det handlar alltså inte bara om att barnen inte känner henne - HAN känner henne inte. Det är klart du inte ska släppa iväg barnen med en helt främmande människa så stå på dig och säg nej. Säg till barnen att just nu är det en för okänd människa men nästa lov får de gärna åka, då de känner varandra lite bättre.

    Lägg krutet på det. Om det innebär att han åker med henne och utan barnen får det vara så, även om det är hans vecka. Strid inte om något annat än att du inte vill att barnen ska vara en vecka med en människa ingen av er vet något alls om.

    Och ärligt talat låter hon väl inte som någon höjdare om hon själv gör precis samma sak? Åker utomlands en vecka med sina barn och en man hon inte känner. Väldigt märkligt beteende och en enorm risktagning. De kan väl åka själva bara?

  • Anonym (Kvinna 39)
    Tow2Mater skrev 2021-06-10 14:32:04 följande:
    "När två föräldrar har gemensam vårdnad men inte bor tillsammans ankommer det på boendeföräldern att ensam besluta i frågor som gäller den dagliga omsorgen. I den dagliga omsorgen ingår det att besluta om hur barnet ska tillbringa sin ledighet, så länge barnets umgängesrätt med den andre föräldern inte kränks. Det innebär att den vårdnadshavare barnet bor hos kan ta med barnet på kortvariga resor utomlands utan den andre förälderns samtycke, så länge alla behövliga dokument finns."

    advokaternas.se/2020/01/15/kan-en-foralder-resa-utomlands-med-ett-barn-utan-den-andra-foralderns-tillatelse/
    Ska jag gissa så har man antingen vv eller så brukar mamman vara boendeförälder. Ts har skrivit under en fullmakt, alltså behövdes en sådan till att börja med, men den kan hon ju bara dra tillbaka.
  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2021-06-10 13:59:19 följande:
    Ja, jag tänkte också på det...lite konstigt att bara åka på semester med ena barnet. Men det kanske har någon bra förklaring.

    Jag tycker att TS ska försöka sätta stopp för den här resan. Om de fortfarande är tillsammans nästa sommar finns det ju all tid i världen att resa ihop, ja, alla somrar framöver om de fortsätter vara ihop. Men när man inte känner någon alls är det lite vanskligt.
    Håller med
  • Anonym (Mirra)

    Fick inte mycket till svar förutom att han gör som han vill, han måste tänka på sig själv, vila upp sig och så vidare... Blev en konflikt mer helt enkelt....

    Gillar inte barnet det så kunde denna stanna kvar.

    Pratade med familjerätten och hon hade inte mycket att säga utan om jag kunde låta det vara så kommer barnen själva tänka ut typ att det han gör är fel....

  • Anonym (Mirra)

    Och nu ska hon tydligen flytta in till hösten......

Svar på tråden Hjälp ang semester och exman