• ITrust

    Vem ska betala på första dejten och varför?

    Låt säga att två personer (en man och en kvinna) har skrivit ett tag och nu bestämt sig för att träffas och äta tillsammans på en uteservering, en första dejt alltså. Vem anser du ska betala? Bör någon bjuda eller ska båda betala för sig själv? Hur tänker du?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ska betala på första dejten och varför?
  • Anonym (...)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-10 19:54:08 följande:

    Mannen ska såklart betala. Ser ingen anledning att ge upp ett av få privilegier som man kan ha som kvinna, när männen fortfarande är så gynnade.


    Och hur ska det lösa problemet med ojämställdhet. Bara för att man är kvinna ska man väl inte få gratis mat? Likadant som män inte bör få högre lön än kvinnor för exakt samma jobb. Det som händer är att det skapar dubbelmoral, och det löser väl inga problem?
  • Drottningen1970
    Anonym (...) skrev 2021-06-10 23:58:26 följande:

    Och hur ska det lösa problemet med ojämställdhet. Bara för att man är kvinna ska man väl inte få gratis mat? Likadant som män inte bör få högre lön än kvinnor för exakt samma jobb. Det som händer är att det skapar dubbelmoral, och det löser väl inga problem?


    Har inte påstått att det löser problemet. Bara att jag inte tänker ge upp de få privilegier som jag har i egenskap av kvinna. Ser det inte som dubbelmoral utan mer som en pytteliten balansering.
  • Anonym (...)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-11 06:04:10 följande:

    Har inte påstått att det löser problemet. Bara att jag inte tänker ge upp de få privilegier som jag har i egenskap av kvinna. Ser det inte som dubbelmoral utan mer som en pytteliten balansering.


    Jag personligen hade då inte velat dejta en sån där snåljåp som räknar med att någon annan ska betala åt dig. Du är vuxen och tjänar troligtvis egna pengar.
  • AnnaSthlm

    Snåla människor är otroligt oattraktivt, och att som kvinna bli bjuden på första dejten ingår liksom i i leken för min del. Jag kan lika gärna bjuda på en kommande dejt om det blir fler. Skulle dejten föreslå att dela på notan (på första dejten pratar vi förmodligen om fika) så skulle jag skulle vara beredd att betala för mig, men några fler möten skulle det inte bli.

  • Lönnsirap

    Som kvinna skulle jag erbjuda mig att betala och vara glad att bli bjuden. Jag skulle dock inte fästa stor vikt vid exakt vem som betalar, utan mer kring diskussionen kring betalningen.

    Dvs på vilket sätt landar vi i den lösning som blev? Jag förutsätter nämligen att jag behöver betala om jag äter mat och förutsätter att en person sköter denna kommunikation snyggt.

  • Anonym (Hlö)

    Tycker gott och väl mannen kan bjuda eftersom de tjänar mer pengar bara för att de är män. Förkastligt. Sverige är inte ett dugg jämlikt.

  • Gertland
    AnnaSthlm skrev 2021-06-11 08:48:28 följande:

    Snåla människor är otroligt oattraktivt, och att som kvinna bli bjuden på första dejten ingår liksom i i leken för min del. Jag kan lika gärna bjuda på en kommande dejt om det blir fler. Skulle dejten föreslå att dela på notan (på första dejten pratar vi förmodligen om fika) så skulle jag skulle vara beredd att betala för mig, men några fler möten skulle det inte bli.


    Jag skulle aldrig vilja träffa en kvinna som förväntar sig att jag ska betala bara för att jag är man. Vill inte ha en relation med en sån kvinna. Om jag bara är ute efter sex däremit kan jag dock betala för bägge.
  • Gertland
    Anonym (Annis) skrev 2021-06-10 22:46:24 följande:

    Jag förväntar mig att mannen bjuder. Fast jag skulle aldrig hinta det med en min, och jag skulle alltid vara beredd att betala min del av notan, eller hel notan för den delen. Dock tycker jag det är ett fint tillfälle för mannen att visa hur intresserad han är av att träffa mig, och ett fint gulligt sätt att ta hand om kvinnan han är intresserad av.

    Om en man skulle snåla sig med notan, skulle jag direkt ta fram plånboken, men i mitt stilla sinne skulle jag överväga om detta var en man intressant nog för mig.


    Om en kvinna förväntar sig att bli bjuden bara för att hon är kvinna skulle jag betala men skulle inte tycka att hon var intressant nog för mig och skulle inte vilja träffa henne igen.
  • Drottningen1970
    Anonym (...) skrev 2021-06-11 08:13:01 följande:

    Jag personligen hade då inte velat dejta en sån där snåljåp som räknar med att någon annan ska betala åt dig. Du är vuxen och tjänar troligtvis egna pengar.


    Jag hade troligtvis inte velat dejta dig heller så win win där
  • moGGsor

    Jag är man och har aldrig blivit bjuden på mat, dryck eller liknande av en kvinna någonsin i hela mitt liv (33 år)
    Så med det sagt förväntar jag mig nog att det är jag som kommer få betala.
    Dock så önskar jag att det hade varit mer jämställt och att man hade betalt för sig själv.
    Sen hade jag nog blivit väldigt positivt överraskad om en kvinna gled fram till mig och frågade om hon fick bjuda på en drink eller en öl när man var ute, detta har dock aldrig hänt som sagt.

Svar på tråden Vem ska betala på första dejten och varför?