• Anonym (Lite besviken)

    Dömer jag för hårt? Han är drogliberal….

    Har träffat en ny och jättefin kille.

    Vi är i stadiet då vi håller på att lära känna varandra, och för inte så längesedan så råkade vi komma in på ämnet droger.

    Jag har aldrig testat något, har aldrig ens varit minsta lilla nyfiken, jag är emot droger och vet var jag står.

    Vet att detta är väldigt ovanligt, de flesta har testat något någon gång, jag dömer inte om någon testat någon enstaka gång, men när det visade sig att killen nu hade testat flera olika, och ganska tunga grejjer, tex. extacy, LSD, men även att han tyckte att marijuana ska legaliseras?.

    Jag blev fan lite besviken?.jag skulle ju aldrig gå vidare med någon som aktivt drogar, men tycker att det här var lite väl liberalt alltså?.

    Sedan vet jag att alkohol inte heller är bra, ställer inte det ena mot det andra, men jag tänker lite att hanka kan komma i kontakt med droger igen, och vilja testa. Att säga att han inte känner sig så sugen på att testa igen blir liksom inte tillräckligt?. Att kompisarna som introducerade detta till honom nu har flyttat?de kan ju hälsa på varandra igen?.

    Jag tycker det känns lite obekvämt?kanske för att jag har en vän som tog sitt liv pga droger, en kompis som blev våldtagen pga våldtäktsdrog i drink?.eller en annan kompis som fick en drogutlöst psykos?..

    Blev liksom lite ledsen och besviken?.överdriver jag?

  • Svar på tråden Dömer jag för hårt? Han är drogliberal….
  • Anonym (Mia)
    Colourfulrainbow skrev 2021-06-19 12:47:43 följande:

    Är det verkligen ovanligt att inte ha testat någon form av olagliga droger? Jag känner ingen i min ålder som gjort det.


    Det beror säkert på vad man är för generation och var man är uppväxt. Jag är 80-talister. I min bekantskapskrets har de flesta testat cannabis någon gång. Jag vet att det samma gäller mina föräldrars umgänge. De är 50-talister så var tonåringar i och med 68-rörelsen. Däremot mina 10 år äldre halvsyskon har inte samma erfarenhet.

    Vi är alla uppväxta i samma område. Vitt medelklassområde i Storstockholm.
  • Tow2Mater
    Anonym (f) skrev 2021-06-19 14:42:29 följande:
    Nä, men salivprov och sticka går ju också snabbt.
    Har lagen ändrats sen 2019?

    "De knarkande bilförare blir bara fler och fler ? på bara några år har de skördat dubbelt så många liv på vägarna. Trots det sätter lagen stopp för polisen att drogtesta bilister ute i trafiken. ? Drogerna i samhället ökar, men lagstiftningen hänger inte med, säger polisen Hans Nilsson."

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kLVMX/allt-fler-drogade-bilforare--som-polisen-inte-far-kolla/salesposter&shared=false&reason=denied
  • Anonym (f)
    Tow2Mater skrev 2021-06-19 15:48:11 följande:
    Har lagen ändrats sen 2019?

    "De knarkande bilförare blir bara fler och fler ? på bara några år har de skördat dubbelt så många liv på vägarna. Trots det sätter lagen stopp för polisen att drogtesta bilister ute i trafiken. ? Drogerna i samhället ökar, men lagstiftningen hänger inte med, säger polisen Hans Nilsson."

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kLVMX/allt-fler-drogade-bilforare--som-polisen-inte-far-kolla/salesposter&shared=false&reason=denied
    Trodde faktiskt det redan gjordes, med tanke på att det görs i både Norge och Danmark.
  • Tow2Mater
    Anonym (f) skrev 2021-06-19 16:05:26 följande:
    Trodde faktiskt det redan gjordes, med tanke på att det görs i både Norge och Danmark.
    Sverige brukar ju ligga efter med det mesta....
  • Anonym (f)
    Anonym (f) skrev 2021-06-19 16:05:26 följande:
    Trodde faktiskt det redan gjordes, med tanke på att det görs i både Norge och Danmark.
    Menar de/du spice? För det finns det ju drogtester för. Internet droger utöver psykedelika testar också positivt på drogester, även om det inte alltid blir positivt på exakt substans då liknar de ofta en substans som redan finns tillräckligt mycket för att ge utslag på stickor. Jag har själv testat detta.
  • Anonym (f)
    Tow2Mater skrev 2021-06-19 16:06:26 följande:
    Sverige brukar ju ligga efter med det mesta....
    Jo så är det.

    Men kanske kan det också vara så att man inte använder de drogtester som finns i övrigt också, dvs tex för spice eller div sömntabletter som imovane. De brukar inte ingå i de stickor som vården använder, men de finns på marknaden.
  • Anonym (--)

    Som vanligt ska folk go off topic och svamla med hur droger minsann inte r farligt eller tvärtom.

    Svaret till dig TS är, jag hade dumpat han på två röda, hade inte slösat energi eller tid på såna människor

  • Linnie
    Tow2Mater skrev 2021-06-19 01:40:55 följande:

    Låter som Sverige kryllar av narkomaner idag.... tragiskt....


    Nej det kryllar verkligen inte av fler narkomaner här än i tex Staterna.

    Men OM man råkar se en döende person så är det rätt mänskligt att hjälpa!

    Folk som slår igen dörren till en offentlig toalett för att det ligger en döende narkoman där är lika mycket mördare by proxy som de som är för dödsstraff..
  • Linnie
    Anonym (--) skrev 2021-06-19 18:17:04 följande:

    Som vanligt ska folk go off topic och svamla med hur droger minsann inte r farligt eller tvärtom.

    Svaret till dig TS är, jag hade dumpat han på två röda, hade inte slösat energi eller tid på såna människor


    Det är väl inte off topic, det handlar ju också om ämnet. Sen om hela diskussionen fokuserar på bara det så har man frångått topic en aning. Men det är ju inte fallet här.
Svar på tråden Dömer jag för hårt? Han är drogliberal….