• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Fyrklöverns

    Vickan här kommer min senaste graf! Nu börjar det likna något. Igår var första tempen 36,38 och jag tänkte det kan inte stämma. Så jag tog tre st till och alla låg på runt 36,6. Jag har haft det kallt i sovrummet och misstänker att det kan spela in. Idag höll jag termometern en stund i handflatan innan jag tog tempen i munnen, och då låg den på 36,75. Jag tog den aldrig när den var kallt, hade kanske varit intressant att veta det också. Hur går det för dig? <3

  • LJM91

    Fyrklöverns, jag har också märkt att man kan behöva kolla tempen mer än en gång om det är lite kallt i rummet. Samma hände mig ett par gånger förra cykeln, fick typ 36,3 första mätningen och sen typ 36,7 andra.

  • Fyrklöverns
    LJM91 skrev 2022-12-29 18:45:18 följande:

    Fyrklöverns, jag har också märkt att man kan behöva kolla tempen mer än en gång om det är lite kallt i rummet. Samma hände mig ett par gånger förra cykeln, fick typ 36,3 första mätningen och sen typ 36,7 andra.


    Bra att veta att det händer andra också! Kändes först som att jag fuskar när jag kollar om tempen för att få ett rimligare värde. Men då har jag inte rört mig ur fläcken och får man 3 st högre som ligger på samma nivå så är nog det första att bortse ifrån pga att det är för kallt i rummet. 


    För första gången prickade klockan ägglossningen också! Annars så har den inte stämt så bra, det är helt enkelt inte tillräckligt pricksäkert med handledstemperatur. Däremot rör sig tempen upp och ner på ett ganska överskådligt sätt med cykeln, men vissa värden kan variera, förmodligen pga rumpstempen. 

  • Fyrklöverns

    Idag kom mina tester som jag beställt. Beställde några tidiga också, tänkte inför nyår. Även om det blir supertidigt på äl +7 så känns det ändå bättre att dubbelkolla. Annars kan man hinka med gott samvete och även om man skulle vara gravid så har det ju uppenbarligen inte fäst än. 

  • Dalarna91

    Hade ingen aning att tempen kan variera så mycket pga svalt sovrum.
    Liten uppdatering från mig; har fixat lägenhet, flyttat mina få saker jag hade där. Kom hem igår och de va super städat hemma. Han försöker nu allt för att jag ska vara kvar. Jag lämnar honom inte pga känslor utan för jag har gjort allt, ingen uppskattning osv.
    Så efter ett långt samtal så bor jag kvar en månad och då ska han visa att han kan och vill. 

  • Fyrklöverns
    Dalarna91 skrev 2022-12-30 07:16:00 följande:

    Hade ingen aning att tempen kan variera så mycket pga svalt sovrum.
    Liten uppdatering från mig; har fixat lägenhet, flyttat mina få saker jag hade där. Kom hem igår och de va super städat hemma. Han försöker nu allt för att jag ska vara kvar. Jag lämnar honom inte pga känslor utan för jag har gjort allt, ingen uppskattning osv.
    Så efter ett långt samtal så bor jag kvar en månad och då ska han visa att han kan och vill. 


    Jag blev ganska överraskad själv. Idag var den ungefär som igår efter att jag höll termometern i handflatan en stund. 


    Vad snabbt du fixade lägenhet! Bra jobbat.
    Vad bra att ni har pratat ut ordentligt, oavsett hur det går så är det viktigt. Jag hoppas att utfallet blir så som det känns bäst för dig <3 

  • LJM91

    Grattis till lägenheten Dalarna, skönt att ha den redo om du väljer att flytta ut efter en månad. Säger som Fyrklöverns, hoppas att alla beslut som tas resulterar i det bästa <3

    Då är jag på CD10 idag och har börjat med clear blue igen, om ägglossningen fungerar även denna gång efter letrozolen så bör den dyka upp om ungefär en vecka. Inga tecken än så länge, men påbörjade liggveckan igår :P ska försöka vara lite mer chill denna gången och inte ligga varje dag, det funkade ju uppenbarligen inte förra cykeln så kanske försöker sikta på varannan dag denna gången.

  • Vickan31
    Fyrklöverns skrev 2022-12-29 13:27:43 följande:

    Vickan här kommer min senaste graf! Nu börjar det likna något. Igår var första tempen 36,38 och jag tänkte det kan inte stämma. Så jag tog tre st till och alla låg på runt 36,6. Jag har haft det kallt i sovrummet och misstänker att det kan spela in. Idag höll jag termometern en stund i handflatan innan jag tog tempen i munnen, och då låg den på 36,75. Jag tog den aldrig när den var kallt, hade kanske varit intressant att veta det också. Hur går det för dig? <3


    Men gud vilken fin stegring, det känns ju lovande för dig nu! Glad Spännande och lite nervöst med testerna också, jag håller tummarna så hårt jag bara kan!

    Min temp var t.o.m. lite lägre imorse och jag blev så himla ledsen och uppgiven, känns som att jag gett upp den här cykeln redan nu och jag hatar att känna mig så pessimistisk för det är inte likt mig :( Det är inte ens kallt i sovrummet så jag kan inte skylla på det heller tyvärr. Jag har ju haft fertila flytningar, positivt ÄL-test, känningar av ÄL-smärta och nu de ömma brösten som brukar komma efteråt, så jag tror ju att jag har ägglossat men att det kanske inte blev någon stark/bra ägglossning?

    Mina senaste tre cykler har ju tempen efter ÄL varit lägre än tidigare månader (och jag har ändå tempat till och från i några år så jag har ganska många tidigare grafer att jämföra med) och jag blir så ledsen om det inte går pga det, ifall något är fel, men jag tror inte att vården kommer att bry sig om mina tempkurvor eftersom de prover jag lämnat såg bra ut. Vet inte vad jag ska göra, känns så surt att när man vill något så mycket så är det alltid något som ska jävlas :( Sorry för deppigt inlägg, jag vet ju att om tempen går upp så går mitt humör och hopp upp också.

  • Vickan31
    Dalarna91 skrev 2022-12-30 07:16:00 följande:

    Hade ingen aning att tempen kan variera så mycket pga svalt sovrum.
    Liten uppdatering från mig; har fixat lägenhet, flyttat mina få saker jag hade där. Kom hem igår och de va super städat hemma. Han försöker nu allt för att jag ska vara kvar. Jag lämnar honom inte pga känslor utan för jag har gjort allt, ingen uppskattning osv.
    Så efter ett långt samtal så bor jag kvar en månad och då ska han visa att han kan och vill. 


    Jättebra om ni kan prata med varandra, det är ju såklart superviktigt. Jag hoppas också, precis som de andra skrivit, att det blir bästa möjliga utfall av det här som ska kännas rätt för dig Hjärta
  • Vickan31
    LJM91 skrev 2022-12-30 11:05:31 följande:

    Grattis till lägenheten Dalarna, skönt att ha den redo om du väljer att flytta ut efter en månad. Säger som Fyrklöverns, hoppas att alla beslut som tas resulterar i det bästa <3

    Då är jag på CD10 idag och har börjat med clear blue igen, om ägglossningen fungerar även denna gång efter letrozolen så bör den dyka upp om ungefär en vecka. Inga tecken än så länge, men påbörjade liggveckan igår :P ska försöka vara lite mer chill denna gången och inte ligga varje dag, det funkade ju uppenbarligen inte förra cykeln så kanske försöker sikta på varannan dag denna gången.


    Spännande! Glad Jag har pratat med en barnmorska som sa att man kan köra varje dag om man vill och en annan som sa att det inte är bra, så jag är väldigt förvirrad när det kommer till det där om man ska ligga varje eller varannan dag för att maximera sina chanser, eller om det inte spelar någon roll? xD Sen som jag förstått det kan det vara olika rekommendationer beroende på vad ett spermaprov skulle visa. Men tycker det låter sunt med varannan dag för att inte pressa och stressa mer än nödvändigt Glad Håller tummarna för en fin ägglossning! 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?