• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Kiwikiwi
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-10-13 22:34:20 följande:

    Läste nu i mina papper som jag fick av barnmorskan att om man får hög sannolikhet på KUB får man gå vidare med NIPT. Har det alltid varit så? Knappt hört talas om NIPT förrän ganska nyligen, haha. Trodde bara man fick göra fostervatten/moderkaksprov vid hög sannolikhet på KUB. Dessa test vill man ju inte göra!


    Ja som jag har förstått det så är det så, att man går vidare med NIPT och får man inte ut resultaten där så är sista steget fostervattenprov. Sen vet jag inte om de finns någon "gräns", tex om man får 1:2 om de är bättre göra fostervattenprov direkt då kanske..

    Sen vet jag inte om de alltid varit så, NIPT har väl kanske inte funnits i jättemånga år.
  • Anonym4848
    Kiwikiwi skrev 2021-10-14 08:48:09 följande:

    Ja som jag har förstått det så är det så, att man går vidare med NIPT och får man inte ut resultaten där så är sista steget fostervattenprov. Sen vet jag inte om de finns någon "gräns", tex om man får 1:2 om de är bättre göra fostervattenprov direkt då kanske..

    Sen vet jag inte om de alltid varit så, NIPT har väl kanske inte funnits i jättemånga år.


    Kan nog också vara olika i olika regioner. I min region tror jag att det är Nipt om man får 1/200-300 och FVP/MKP om under 1/200.
  • Anonym (Bebis2)
    Kiwikiwi skrev 2021-10-14 08:48:09 följande:

    Ja som jag har förstått det så är det så, att man går vidare med NIPT och får man inte ut resultaten där så är sista steget fostervattenprov. Sen vet jag inte om de finns någon "gräns", tex om man får 1:2 om de är bättre göra fostervattenprov direkt då kanske..

    Sen vet jag inte om de alltid varit så, NIPT har väl kanske inte funnits i jättemånga år.


    Ja så är det säkert. Får hoppas man slipper fundera på något av det när det väl är dags.
  • Juli1990

    Jag är nu i vecka 9 (8+1) och känner mig stundtals överkörd av en lastbil.. trötthet och illamående om jag inte äter ofta. Jag vägde mig imorse och har gått upp två kilo på 3-4 veckor, känns inte alls bra! Orkar inte heller träna och försöker kämpa mig ut på promenad. Är inte överviktig sedan tidigare utan normalviktig. Hur känner ni andra? Orkar ni träna och vad i så fall? Känner mig sååå lat och dålig.

  • Juli1990
    Juli1990 skrev 2021-10-14 17:41:00 följande:

    Jag är nu i vecka 9 (8+1) och känner mig stundtals överkörd av en lastbil.. trötthet och illamående om jag inte äter ofta. Jag vägde mig imorse och har gått upp två kilo på 3-4 veckor, känns inte alls bra! Orkar inte heller träna och försöker kämpa mig ut på promenad. Är inte överviktig sedan tidigare utan normalviktig. Hur känner ni andra? Orkar ni träna och vad i så fall? Känner mig sååå lat och dålig.


    Att tillägga är att jag före graviditet brukar träna 4-5 gånger i veckan och vara väldigt aktiv och äta väldigt nyttigt. Har varit väldigt slarvig nu och ätit det jag är sugen på och mycket mackor/pasta och ?enkel? mat..
  • Anonym (Bebis2)
    Juli1990 skrev 2021-10-14 17:41:00 följande:

    Jag är nu i vecka 9 (8+1) och känner mig stundtals överkörd av en lastbil.. trötthet och illamående om jag inte äter ofta. Jag vägde mig imorse och har gått upp två kilo på 3-4 veckor, känns inte alls bra! Orkar inte heller träna och försöker kämpa mig ut på promenad. Är inte överviktig sedan tidigare utan normalviktig. Hur känner ni andra? Orkar ni träna och vad i så fall? Känner mig sååå lat och dålig.


    Jag va visserligen inte särskilt aktiv innan, men nu finns ju noll ork. Men normalt sett brukar ju den extrema tröttheten och illamåendet gå över och då orkar du säkert vara mer aktiv :)

    Håller även med om maten. Tyvärr har jag fått diabetes så kan ju inte äta det jag vill/är sugen på, typ rostmackor o annat skit, hehe.
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-10-14 17:41:00 följande:

    Jag är nu i vecka 9 (8+1) och känner mig stundtals överkörd av en lastbil.. trötthet och illamående om jag inte äter ofta. Jag vägde mig imorse och har gått upp två kilo på 3-4 veckor, känns inte alls bra! Orkar inte heller träna och försöker kämpa mig ut på promenad. Är inte överviktig sedan tidigare utan normalviktig. Hur känner ni andra? Orkar ni träna och vad i så fall? Känner mig sååå lat och dålig.


    Där har du dina efterlängtade symtom ;) jag var halvaktiv innan, sprang ett par dagar i veckan men sen slog illamåendet till och jag blev i princip sängliggandes. Jag tror de är viktigt att man tar den perioden till att just vila och ta de lugnt, inte pressa kroppen. Mitt illamående försvann efter 1.5 vecka och jag kom igång lite, nu har jag blivit illamående igen, hämtade precis ut legrigan comp som förhoppningsvis hjälper lite. Har också gått upp ett par kilo om inte mer, kom aldrig tillbaka efter semestern som satte sina spår med god mat och dryck i 4 veckor haha.

    Jag har lite högt blodtryck vilket gör mig lite ledsen, vet att de (i mitt fall iallafall) inte beror på övervikt eller något sånt men känner mig ändå lite "ohälsosam" om du förstår vad jag menar.

    Tycker du bara ska ta de lugnt och vila, kanske komma ut lite i den friska luften om du orkar :)
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-10-14 18:55:58 följande:

    Där har du dina efterlängtade symtom ;) jag var halvaktiv innan, sprang ett par dagar i veckan men sen slog illamåendet till och jag blev i princip sängliggandes. Jag tror de är viktigt att man tar den perioden till att just vila och ta de lugnt, inte pressa kroppen. Mitt illamående försvann efter 1.5 vecka och jag kom igång lite, nu har jag blivit illamående igen, hämtade precis ut legrigan comp som förhoppningsvis hjälper lite. Har också gått upp ett par kilo om inte mer, kom aldrig tillbaka efter semestern som satte sina spår med god mat och dryck i 4 veckor haha.

    Jag har lite högt blodtryck vilket gör mig lite ledsen, vet att de (i mitt fall iallafall) inte beror på övervikt eller något sånt men känner mig ändå lite "ohälsosam" om du förstår vad jag menar.

    Tycker du bara ska ta de lugnt och vila, kanske komma ut lite i den friska luften om du orkar :)


    Ja precis, de slog till under denna veckan ;) bara för jag var nojig innan! Haha.

    Jag tror också det är bra att vila när man mår så.. och även försöka komma ut lite på promenader :).

    Jag förstår hur du känner med ditt höga blodtryck! Hade du det innan också? Mina föräldrar har också högt blodtryck och jag har haft det från och till! Dock har det varit bra nu i flera år, men är rädd att det kommer höjas nu under graviditeten!

    Tack för svaret :) hoppas illamåendet är helt ok ändå och inte för jäkligt!
  • Nathaliextnf

    Tar bort mig från listan eftersom det konstaterades att jag fått MA idag. Lycka till och hoppas allt går bra för er andra <3

    BF-lista

    30/4 Um Hamza

    1/5 Tingeltangel

    2/5 RBC, 28 år, första barnet

    2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

    2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

    5/5 X, 27 år - Första barnet

    7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

    7/5 Äntligen, andra barnet

    7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

    7/5 Secretflower, 35 år, fjärde barnet

    7/5 Mela88, fjärde barnet

    8/5 Sararebecca

    8/5 FruA88

    9/5 Sofia0509

    11/5 Hanna 28 år, första barnet

    11/5 Kiwikiwi, första barnet

    12/5 D, första barnet

    14/5 Nojjig, tredje barnet

    15/5 SaaraK, 2a barnet

    15/5 LillGumsan 37år, andra barnet

    16/5 Ljusrosa 39år, fjärde barnet

    17/5 Rårakan 36 år, tredje barnet

    18/5 Bullen22 31 år, tredje barnet

    19/5 Lindamarie 34 år, andra barnet

    19/5 Meemelie 32 år, andra barnet

    20/5 Helni 31 år, tredje barnet

    21/5 Sandtrollet 37år, tredje barnet

    21/5 QueenS 31 år andra barnet

    22/5 Försökmednr2 30 år, andra barnet

    22/5 Hippiemamman 34 år, tredje barnet

    22/5 Sapa 32 år, första barnet

    23/5 Chilins 30 år, första barnet

    23/5 hejsan91hejsan, 30 år, första barnet

    26/5 Juli1990, 31 år, första barnet

    26/5 Almander, 24år, första barnet

    26/5 S.Isabelles, 31 år, första barnet

    28/5 ksrg8887, 33 år, andra barnet

    30/5 Längtar efter dig, 33 år, fjärde barnet.

  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-10-14 19:15:24 följande:

    Ja precis, de slog till under denna veckan ;) bara för jag var nojig innan! Haha.

    Jag tror också det är bra att vila när man mår så.. och även försöka komma ut lite på promenader :).

    Jag förstår hur du känner med ditt höga blodtryck! Hade du det innan också? Mina föräldrar har också högt blodtryck och jag har haft det från och till! Dock har det varit bra nu i flera år, men är rädd att det kommer höjas nu under graviditeten!

    Tack för svaret :) hoppas illamåendet är helt ok ändå och inte för jäkligt!


    Ja jag har det också i släkten, jag har alltid haft lite högt när jag tagit trycket hos läkaren och de har varit oklart om jag haft högre just då pga lite mer stressad hos läkaren. Fick för ett par år sen göra en kontroll med 24 timmars mätning där jag hade en mätare på mig hela dygnet och då hade jag inte för högt, men fick dock aldrig någon riktigt uppföljning på det.

    Barnmorskan sa idag att hon ska rådfråga läkare så kanske jag får träffa denne och se hur vi ska gå vidare, jag tror inte de är superhögt nu men de är väl bra att hålla koll :)
Svar på tråden BF maj 2022