• Anonym (dangerouskiss)

    Vem ska skämmas mest? Den som är gift?

    www.allas.se/relationer/affar-med-chefen-gjorde-mig-gravid/7240811

    Några kommentarer på facebook:

    Hon ska skämmas! Göra så mot en medsyster! Vi kvinnor måste va rädda om varandra inte bara göra som vi känner för. lite impulskontroll om jag får be!

      
    varför är de hon som ska skämmas när de är han som är gift??

  • Svar på tråden Vem ska skämmas mest? Den som är gift?
  • Tukt
    Anonym (man) skrev 2021-09-13 17:25:05 följande:
    Japp, men en orsak är inte nödvändigtvis en giltig ursäkt för en handling.

    Något rör väl sig i skallen på alla när de gör något, ingen gör väl saker bara kompulsivt utan att tänka. Så att påpeka att man hade en anledning säger egentligen inte ett dugg. Det enda relevanta är om anledningen är en giltig ursäkt för det man gjorde.

    Om jag snor din plånbok så är det ju fel oavsett om jag gjorde det för att jag höll på att hungra ihjäl eller för att jag helt enkelt tyckte det var lättare än att jobba för pengarna eller hur?
    Det är klart handlingar kan vara fel, vare sig det är otrohet eller stulna plånböcker.
    Men ska man döma människor och deras handlingar är det i min värld rätt svårt inte sätta det i ett sammanhang utan enbart skära ut tårtbitar.
  • Anonym (Den som är gift?)

    Tycker generellt den som är gift. Men när min ex bedrog mig med min bästa vän så var jag nog lika besviken på henne som honom...Kanske mer tom? Men rent generellt den som vänstrar inte den som denne vänstrar med.

  • Anonym (Fru)

    HAN ska skämmas. Hon är ju singel och har inga förpliktelser någonstans. Hade min man varit otrogen hade 100 procent av skulden varit hans, han skulle haft vett nog att tacka nej när det det erbjöds ligga.

  • Anonym (man)
    Tukt skrev 2021-09-13 17:48:44 följande:
    Det är klart handlingar kan vara fel, vare sig det är otrohet eller stulna plånböcker.
    Men ska man döma människor och deras handlingar är det i min värld rätt svårt inte sätta det i ett sammanhang utan enbart skära ut tårtbitar.
    Absolut, med det har ju mer med vilken förståelse man har för hur personen agerande än om det är rätt eller fel. Jag kan tex ha betydligt mer förståelse för personen som snodde plånboken för att hen höll på svälta ihjäl än den som bara gjorde det av lathet, men jag hade satt dit båda två i vilket fall som helst för det rätta hade varit att fråga mig om pengar och inte bara ta dem.

    Och vad gäller otrohet så kan jag faktiskt inte se någon som helst giltigt anledning att såra och förnedra sin partner för att få vad man än söker. Många skyller på "problem i förhållandet", men grejen är att andra har gått igenom exakt samma saker UTAN att vara otrogna, så bevisligen går det ju att hantera problemen på ett värdigt sätt om man vill.  Dessutom är det ju långt ifrån alla som är otrogna pga problem, faktum är att en enkät som VM gjorde bland sina kunder visade att de allra flesta var otrogna för nöjes skull, för ombyte och spänning. Problem i förhållandet kom på tredje plats. Men när otrohet diskuteras så drar man alltid upp eventuella problem i relationen som nån slags självklarhet.

    Andra skyller på att det är svårt att skilja sig Men är det verkligen ok att bete sig illa mot andra för att alternativet var svårare?
  • Nutid
    Anonym (dangerouskiss) skrev 2021-09-13 12:13:56 följande:

    www.allas.se/relationer/affar-med-chefen-gjorde-mig-gravid/7240811

    Några kommentarer på facebook:

    Hon ska skämmas! Göra så mot en medsyster! Vi kvinnor måste va rädda om varandra inte bara göra som vi känner för. lite impulskontroll om jag får be!

      varför är de hon som ska skämmas när de är han som är gift??


    Hur kan det ens vara en fråga?

    Hon gör troligen ett fel det att blanda ihop jobb och privatliv men det är dock väldigt vanligt att folk blir ihop via jobbet på något sätt.

    Han gör minst tre fel

    1. Samma som hon

    2. Som chef kan man se det som att hon är i beroendeställning.

    3. Han är otrogen mot sin fru och ljuger troligen för henne
  • Anonym (man)
    Nutid skrev 2021-09-13 18:17:16 följande:
    Hur kan det ens vara en fråga?

    Hon gör troligen ett fel det att blanda ihop jobb och privatliv men det är dock väldigt vanligt att folk blir ihop via jobbet på något sätt.

    Han gör minst tre fel

    1. Samma som hon

    2. Som chef kan man se det som att hon är i beroendeställning.

    3. Han är otrogen mot sin fru och ljuger troligen för henne
    Hon gör minst 3 fel

    1) Samma som han

    2) Oavsett om hon är chef eller inte borde hon fatta att hans fru kommer bli såra och förnedrad över att henns man knullar en kollega och deras barn kommer bli ledsna över att föräldrana kommer skiljas för att pappa knullade en kollega

    3) Hon väljer medvetet att delta i det fullt medveten om vilja konsekvenser det kommer få för andra
  • Anonym (C)

    Båda ska skämmas, men han är snäppet värre eftersom han bedrar sin fru.

  • Anonym (S)
    AnnaSthlm skrev 2021-09-13 16:24:37 följande:

    Vad är bra med att de ska skämmas? Vad vill du ska hända då?


    Skam är en fungerande funktion för att folk ska bete sig etiskt försvarbart.

    Folk som inte skäms för sitt dåliga beteende är problem för sin omgivning.
  • Anonym (A)
    Anonym (Fru) skrev 2021-09-13 17:58:14 följande:
    HAN ska skämmas. Hon är ju singel och har inga förpliktelser någonstans. Hade min man varit otrogen hade 100 procent av skulden varit hans, han skulle haft vett nog att tacka nej när det det erbjöds ligga.
    Just så
  • Anonym (S)
    Anonym (Fru) skrev 2021-09-13 17:58:14 följande:

    HAN ska skämmas. Hon är ju singel och har inga förpliktelser någonstans. Hade min man varit otrogen hade 100 procent av skulden varit hans, han skulle haft vett nog att tacka nej när det det erbjöds ligga.


    Hade du sagt samma sak om han var otrogen med din syster eller din bästa väninna?


Svar på tråden Vem ska skämmas mest? Den som är gift?