• Anonym (dangerouskiss)

    Vem ska skämmas mest? Den som är gift?

    www.allas.se/relationer/affar-med-chefen-gjorde-mig-gravid/7240811

    Några kommentarer på facebook:

    Hon ska skämmas! Göra så mot en medsyster! Vi kvinnor måste va rädda om varandra inte bara göra som vi känner för. lite impulskontroll om jag får be!

      
    varför är de hon som ska skämmas när de är han som är gift??

  • Svar på tråden Vem ska skämmas mest? Den som är gift?
  • Anonym (Ehm)

    Hur i hela världen kan man få det till kvinnans fel, i en situation där kvinnan inte har en egen relation med den otrognes partner. Det är den gifta som är otrogen, bryter sina löften och sitt ansvar, inte den som den gifta ligger med. Inga löften har gjorts av den. Det är ju den gifta som väljer att riskera den vardagen som är uppbyggt.

    Såklart ska alla ta ansvar för sitt agerande, men hur är det någon skam i att göra något när man själv faktiskt inte bryter något löfte eller ansvar? 

    Alla får göra sina egna val. 

  • Anonym (man)
    Anonym (Ehm) skrev 2021-09-14 15:45:00 följande:

    Hur i hela världen kan man få det till kvinnans fel, i en situation där kvinnan inte har en egen relation med den otrognes partner. Det är den gifta som är otrogen, bryter sina löften och sitt ansvar, inte den som den gifta ligger med. Inga löften har gjorts av den. Det är ju den gifta som väljer att riskera den vardagen som är uppbyggt.

    Såklart ska alla ta ansvar för sitt agerande, men hur är det någon skam i att göra något när man själv faktiskt inte bryter något löfte eller ansvar? 

    Alla får göra sina egna val. 


    Enkelt... om din kompis får för sig att spöa upp dig och jag hakar på.
    Kommer du bry dig om jag känner dig eller inte? Eller kommer du tycka att jag är ett asshole som öht deltar i att spöa upp någon för nöjes skull?

    Jag skulle vilja vända på frågan, hur i hela världen lyckas du få en person som DELTAR i att såra och förnedra en annan människa fullt medveten om vilka konsekvenser det kommer få för personen OCH deras barn att framstå som oskyldig enbart för att hon inte känner personen hon DELTAR i att fucka upp livet för?

    Tycker du på fullt allvar att det är helt ok att göra precis vad som helst mot en annan människa enbart för att du inte känner personen?
  • LadyJane

    Det är han som är gift, han som är otrogen. Ska någon skämmas är det han. Inte hon.

    Hon är inte gift och inte otrogen så hon har inget att skämmas över.


    Anonym (dangerouskiss) skrev 2021-09-13 12:13:56 följande:
    Hon ska skämmas! Göra så mot en medsyster! Vi kvinnor måste va rädda om varandra inte bara göra som vi känner för. lite impulskontroll om jag får be!
    Det här är en sån idiotisk kommentar. Är det några som trycker ner kvinnor så är det andra kvinnor.  Vi har ingen skyldighet att ställa upp på varandra beroende på vilken sorts genitalier vi har.  Det är skämskudde på sådana kommentarer.

    Skriver jag att gubben stuckit och att jag behöver socialbidrag för att ungarna och jag inte har råd med mat så öser man hat över mitt parasiterande. MEN det viktigaste budskapet är alltid att jag får stå för mina val, att jag valt fel gubbe. Jag får skulle mig själv.
    Jag måste alltså ta konsekvenserna av mina val och mitt  agerande.

    Det är samma här: det är mannen som är otrogen och där skulden och ansvaret hör hemma. Ingen annanstans.
  • Anonym (man)
    LadyJane skrev 2021-09-14 16:10:07 följande:

    Det är han som är gift, han som är otrogen. Ska någon skämmas är det han. Inte hon.

    Hon är inte gift och inte otrogen så hon har inget att skämmas över.


    Det här är en sån idiotisk kommentar. Är det några som trycker ner kvinnor så är det andra kvinnor.  Vi har ingen skyldighet att ställa upp på varandra beroende på vilken sorts genitalier vi har.  Det är skämskudde på sådana kommentarer.

    Skriver jag att gubben stuckit och att jag behöver socialbidrag för att ungarna och jag inte har råd med mat så öser man hat över mitt parasiterande. MEN det viktigaste budskapet är alltid att jag får stå för mina val, att jag valt fel gubbe. Jag får skulle mig själv.
    Jag måste alltså ta konsekvenserna av mina val och mitt  agerande.

    Det är samma här: det är mannen som är otrogen och där skulden och ansvaret hör hemma. Ingen annanstans.
    Även om hon inte har en relation till frun så deltar hon ju vad mannen gör mot henne. För det är väl trotts allt med henne han genomför otroheten med? Men du menar alltså att hon inte har något ansvar för vad hon medvetet deltar i att göra mot andra?

    Det är snarare du som gör detta till en könsfråga och tar egoistiskt och hänsynslöst beteende i försvar enbart för att det råkar vara en kvinna. Vi andra utgår ifrån handlingen och skiter i kön. 

    Det är heller ingen som sagt att kvinnan skulle ha något ansvar för mannens otrohet. Det som sägs är att hon har ett ansvar för sitt DELTAGANDE.
  • LadyJane
    Anonym (man) skrev 2021-09-14 16:24:17 följande:
    Även om hon inte har en relation till frun så deltar hon ju vad mannen gör mot henne. För det är väl trotts allt med henne han genomför otroheten med? Men du menar alltså att hon inte har något ansvar för vad hon medvetet deltar i att göra mot andra?

    Det är snarare du som gör detta till en könsfråga och tar egoistiskt och hänsynslöst beteende i försvar enbart för att det råkar vara en kvinna. Vi andra utgår ifrån handlingen och skiter i kön. 

    Det är heller ingen som sagt att kvinnan skulle ha något ansvar för mannens otrohet. Det som sägs är att hon har ett ansvar för sitt DELTAGANDE.
    Hon har ingen relation till frun och är inte delaktig i mannens agerande gentemot sin frun. Lägg ansvaret där det hör hemma. Det är hans beslut, hans relationer, hans agerande, hans ansvar.

  • Anonym (C)
    Anonym (Ehm) skrev 2021-09-14 15:45:00 följande:

    Hur i hela världen kan man få det till kvinnans fel, i en situation där kvinnan inte har en egen relation med den otrognes partner. Det är den gifta som är otrogen, bryter sina löften och sitt ansvar, inte den som den gifta ligger med. Inga löften har gjorts av den. Det är ju den gifta som väljer att riskera den vardagen som är uppbyggt.

    Såklart ska alla ta ansvar för sitt agerande, men hur är det någon skam i att göra något när man själv faktiskt inte bryter något löfte eller ansvar? 

    Alla får göra sina egna val. 


    Eftersom hon bidrar till otroheten har hon ett visst ansvar, även om den som är otrogen har störst skuld eftersom han bryter mot löftet till sin fru.
  • LadyJane
    Anonym (man) skrev 2021-09-14 16:24:17 följande:
    Även om hon inte har en relation till frun så deltar hon ju vad mannen gör mot henne. För det är väl trotts allt med henne han genomför otroheten med? Men du menar alltså att hon inte har något ansvar för vad hon medvetet deltar i att göra mot andra?

    Det är snarare du som gör detta till en könsfråga och tar egoistiskt och hänsynslöst beteende i försvar enbart för att det råkar vara en kvinna. Vi andra utgår ifrån handlingen och skiter i kön. 

    Det är heller ingen som sagt att kvinnan skulle ha något ansvar för mannens otrohet. Det som sägs är att hon har ett ansvar för sitt DELTAGANDE.
    Läs och fundera kring det jag skrev om genus för du fick inte sammanhanget eller slutsatsen rätt.

    Eftersom hon inte är gift med frun eller mannnen kan hon heller inte DELTAGA i någon otrohet.

    Anser du att mannen inte är kapabel att fatta sina beslut själv och ta ansvar för dem ska du jobba på att få honom omyndigförklarad.
  • Anonym (man)
    LadyJane skrev 2021-09-14 16:25:55 följande:
    Hon har ingen relation till frun och är inte delaktig i mannens agerande gentemot sin frun. Lägg ansvaret där det hör hemma. Det är hans beslut, hans relationer, hans agerande, hans ansvar.
    Är det någon som påstått att hon är otrogen?
    Eller är det henens DELTAGANDE i HANS otrohet som kritiseras?

    Förstår du öht skillnaden mellan att göra en sak och att DELTA i att göra en sak?
    Om A hjälper B att göra en sak, har A deltagit i det B gör ?
    Om jag hjälper dig att gräva ett hål, har jag DELTAGIT i att gräva ett hål?
  • Anonym (FYI)
    LadyJane skrev 2021-09-14 16:28:00 följande:
    Läs och fundera kring det jag skrev om genus för du fick inte sammanhanget eller slutsatsen rätt.

    Eftersom hon inte är gift med frun eller mannnen kan hon heller inte DELTAGA i någon otrohet.

    Anser du att mannen inte är kapabel att fatta sina beslut själv och ta ansvar för dem ska du jobba på att få honom omyndigförklarad.
    Om inte hon/han funnits och särat på benen eller stuckit in den hade inte otroheten kunnat ske och därmed deltagande.
  • Anonym (man)
    LadyJane skrev 2021-09-14 16:28:00 följande:
    Läs och fundera kring det jag skrev om genus för du fick inte sammanhanget eller slutsatsen rätt.

    Eftersom hon inte är gift med frun eller mannnen kan hon heller inte DELTAGA i någon otrohet.

    Anser du att mannen inte är kapabel att fatta sina beslut själv och ta ansvar för dem ska du jobba på att få honom omyndigförklarad.
    Det finns inget att läsa om genus, för vad personerna har för kön är totalt irrelevant och därmed meningslöst att öht dra upp.

    Hmmm fåse nu, om sexet är det som är själva otroheten och det är henne han har sex med dvs han deltar i själva handlingen som utgör otroheten så menar du ändå att hon inte deltagit?  Hur får du ihop det där?

    Hon deltar i handlingen som ÄR otroheten men har ändå inte deltagit enligt dig?

    Jag anser att mannen absolut är ansvarig för sina handlingar för det var hans eget beslut att vara otrogen men har inget ansvar för hennes val att delta i hans otrohet, det beslutet tog hon själv och därför ansvarar hon för det själv. Det är alltså både och inte antingen eller.

    När två personer hjälps åt att göra något mot en tredje så är det ALLTID ett delat ansvar får båda såg till att det blev så. Så fungerar det i ALLA sammanhang och otrohet är absolut inget undantag.
Svar på tråden Vem ska skämmas mest? Den som är gift?