• Caitline35

    Vab som ger missnöje hos kollegor

    Jag är ensamstående. Arbetar i ett kvinnodominerat yrke. Jag har några barn och det blir en del vab, särskilt under pandemin. De andra i mitt arbetslag har inga småbarn längre. Kollegorna är utarbetade, stressade och bittra. Så fort jag ska vaba känner jag av ett missnöje. Jag känner mig som en kollega man inte vill ha eftersom jag är ensam med vab plus att jag själv blir sjuk ibland av bacillerna. Inför en nyanställning sa en kollega "Vi behöver ha en äldre med erfarenhet och utan småbarn." Jag kände mig träffad direkt. Jag mår dåligt över detta. Får dåligt samvete så fort jag vabar eller är sjuk. Jag får aldrig ett krya på dig till varken mig eller barnen när jag meddelar i vår messengergrupp om vab eller sjukdom. Endast från en ny ung kollega. Inte de andra. Varför ska vi kvinnor behandla varandra såhär? Hur kan vi vara så kalla? Vi borde stötta varandra istället. De har också haft småbarn men det tycks vara glömt.

    Är det fler som känner igen sig?

  • Svar på tråden Vab som ger missnöje hos kollegor
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2021-10-10 17:29:57 följande:
    Aha, jag har inte sett nåt i tråden som tydde på det nämligen. Sen har jag ju inte läst alla andras kommentarer i hela tråden förstås.
    Imte? TS säger ju "Jag har sparat dagar just för att de ska få ha sina lov. Jag har ingen pappa som kan ta barnen vissa veckor". Hon säger ju också att barnen inte kan vara själva, och att hon inte har någon enda som kan hjälpa henne. Så med sommarlov, jullov, sportlov, höstlov, påsklov - och kanske nåt lov jag missat, blir det bra  många fler perioder än tre. Inte konstigt det knorras bland hennes kollegor.
  • Anonym (barnfri)
    Anonym (E) skrev 2021-10-10 17:19:49 följande:
    Det här blir ju bara sjukare och sjukare. Det finns inget som tyder på att de visste att han skulle dö när de skaffade barn. Det finns inget som tyder på att hon utnyttjar nån slags änkestatus för sympati. Det finns inget som tyder på att hon missköter jobbet. Det finns inget som tyder på att hon pressar på för att få sin vilja fram. Allt det är sjuka fantasier från din sida och inget annat. På dig låter det nästan som att hon skaffade barn enbart för att kunna utnyttja sina föräldradagar!
    För femtielfte gången så är mina slutsatser om barnskaffandet logiska utifrån det hon skrivit. Om kollegorna är missnöjda med hennes attityd så tyder det också på att hon missköter jobbet.
  • Anonym (E)
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 17:43:11 följande:
    För femtielfte gången så är mina slutsatser om barnskaffandet logiska utifrån det hon skrivit. Om kollegorna är missnöjda med hennes attityd så tyder det också på att hon missköter jobbet.
    Vad baserar du det på isf? Det enda hon sagt är att hon har ett ganska litet barn och att mannen är död. Det kollegorna är missnöjda över är att hon vab:ar, inte att hon missköter sitt jobb eller hennes attityd.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2021-10-10 17:35:59 följande:
    Imte? TS säger ju "Jag har sparat dagar just för att de ska få ha sina lov. Jag har ingen pappa som kan ta barnen vissa veckor". Hon säger ju också att barnen inte kan vara själva, och att hon inte har någon enda som kan hjälpa henne. Så med sommarlov, jullov, sportlov, höstlov, påsklov - och kanske nåt lov jag missat, blir det bra  många fler perioder än tre. Inte konstigt det knorras bland hennes kollegor.
    Det betyder inte att hon tar ut ledigt varje lov. Men fråga ts får du väl svar på just den biten. Det finns iaf inga fler lov än de du har räknat upp redan.
  • Anonym (E)
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 17:43:11 följande:
    För femtielfte gången så är mina slutsatser om barnskaffandet logiska utifrån det hon skrivit. Om kollegorna är missnöjda med hennes attityd så tyder det också på att hon missköter jobbet.
    Låt mig förresten citera något du nyss skrev och så kan väl du förklara hur du kommit fram till den "logiska" slutsatsen:
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 17:11:55 följande:
    Det är hon som inte har någon skam i kroppen som medvetet skaffade en unge med en svårt sjuk och sedan utnyttjar sin status som änka för att få sympati för att hon missköter jobbet. Ärligt talat så drabbas de flesta någon gång av sorgliga händelser men inte fan är det något skäl att man alltid ska kunna få sin vilja fram på andras bekostnad.
    Alltså:
    1) Att hon medvetet skaffat barn med en svårt sjuk
    2) Att hon utnyttjar sin "status" som änka
    3) Att hon gör det för att få sympati
    4) Att hon missköter sitt jobb

    Berätta gärna varifrån du får den logiken.
  • Anonym (Elsie)
    Anonym (E) skrev 2021-10-10 18:02:34 följande:

    Låt mig förresten citera något du nyss skrev och så kan väl du förklara hur du kommit fram till den "logiska" slutsatsen:Alltså:

    1) Att hon medvetet skaffat barn med en svårt sjuk

    2) Att hon utnyttjar sin "status" som änka

    3) Att hon gör det för att få sympati

    4) Att hon missköter sitt jobb

    Berätta gärna varifrån du får den logiken.


    Ja, det är verkligen bland de vidrigaste tolkningar jag har läst. Skanas all förmåga till empati?

    Men jag väntar också på grunden till dessa påstpenden; måhända ett inlägg som har har gått oss andra förbi.
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 17:29:54 följande:

    Du inser fortfarande inte att de slutsatser jag dragit är fullständigt logiska utifrån den information ts gett. Att avfärda dem på det sätt du gör är som att inte tro på att ett plus ett är två. Det kanske är dags att gå om grundskolan?


    Jag besvarar inte falska påståenden och löjliga angrepp bara för att du tror på en egen teori.

    Det visar bara vilken nivå du är på och att du endast är ute för att provocera.
  • Anonym (Juni)

    Har jobbat inom ett lågstatus-kvinnodominerande yrke med en hop bittra kvinnor som passerat småbarnsåren. Jag hade inga småbarn då men hade en kollega som precis som ts vabbade mycket. Oj vad det pratades skit om denna kollega. Både bakom ryggen och med elaka små gliringar riktat till henne.

    Jag försökte stå upp för kollegan. Det resulterade att jag sågs som en svikare av dom bittra. Bad chefen ett par gånger ta upp på APT problematiken kring hur vi behandlade dom som vabbade eller var sjukskrivna. Chefen gjorde några tafatta försök men det ledde till ingenting.

    Jobbar i dag inom annat yrke. Med hög lön och status. Hade nog inte gjort det om jag inte träffat på dom här människorna på mitt första jobb, Har i efterhand förstått att det är mer regel än undantag att det ser ut så i lågstatus-dominerande kvinnoyrken.

    Mitt råd ts är, så fort barnen är lite större utbilda dej och fly från det skrået. Tills dess, säg ifrån så mycket du orkar och bit ihop och stå ut.

  • Anonym (E)
    Anonym (barnfri) skrev 2021-10-10 20:31:43 följande:
    Anonym (E) skrev 2021-10-10 18:02:34 följande:
    Låt mig förresten citera något du nyss skrev och så kan väl du förklara hur du kommit fram till den "logiska" slutsatsen:Alltså:
    1) Att hon medvetet skaffat barn med en svårt sjuk
    2) Att hon utnyttjar sin "status" som änka
    3) Att hon gör det för att få sympati
    4) Att hon missköter sitt jobb

    Berätta gärna varifrån du får den logiken.


    Om ni inte kan läsa innantill kan jag tyvärr inte hjälpa er. Men det förvånar mig inte eftersom typiska FL-morsor som är besatta av sina ungar och tycker att barn ska gå före allt och utgår från att alla älskar barn och vill ha barn brukar vara såna som förlorat förståndet så fort de klämt ut ungen. Det är på grund av såna människor som jag oftast undviker att umgås med föräldrar.
    Det finns inget att läsa innantill eftersom det kommer från dina sjuka fantasier. Och ännu fler i det här inlägget. Du antar att de som skriver i tråden är kvinnor, att vi har barn, att vi tycker att barn ska gå före allt, att alla älskar barn, att de helt tappat förståndet för att de fått barn.

    Dagens tävling: Hur många fördomar får man in i ett inlägg?
    Grattis barnfri, du vann!

    Eller ja, vann är kanske ett starkt ord i sammanhanget....
  • Anonym (Ge och ta)

    Självklart måste man vabba när ens barn blir sjuka. Jag och min sambo försöker dela så gott det går, men är man ensamstående har man inte det valet. Vad ska man som ensamstående göra, man kan ju inte bara lämna barnen åt sitt öde?

    Vad gäller föräldraledighet förstår jag att folk blir irriterade om de aldrig kan få ledigt när de vill för att en kollega (eller fler) alltid tar föräldraledigt just då. Jag har inte gjort så själv.

    Sen det här med att de som inte har barn, eller har äldre barn, alltid får ställa upp och jobba över eller ta senare pass, det är absolut inte rättvist. De har också ett liv utanför jobbet som de vill hinna, och orka, med. Om man har barn och bor med den andra föräldern, kan man ju ställa upp för sina kollegor utan barn så de också får sluta tidigt. Ge och ta. Det borde inte vara svårt.

  • Anonym (Perspektiv)
    Anonym (Ge och ta) skrev 2021-10-10 21:06:09 följande:

    Självklart måste man vabba när ens barn blir sjuka. Jag och min sambo försöker dela så gott det går, men är man ensamstående har man inte det valet. Vad ska man som ensamstående göra, man kan ju inte bara lämna barnen åt sitt öde?

    Vad gäller föräldraledighet förstår jag att folk blir irriterade om de aldrig kan få ledigt när de vill för att en kollega (eller fler) alltid tar föräldraledigt just då. Jag har inte gjort så själv.

    Sen det här med att de som inte har barn, eller har äldre barn, alltid får ställa upp och jobba över eller ta senare pass, det är absolut inte rättvist. De har också ett liv utanför jobbet som de vill hinna, och orka, med. Om man har barn och bor med den andra föräldern, kan man ju ställa upp för sina kollegor utan barn så de också får sluta tidigt. Ge och ta. Det borde inte vara svårt.


    Ja, det sista du skriver här. Så sant. Men jag har sett motsatsen så många gånger. Att alla som är kvar sent är de barnlösa. De som knyter ihop säcken efter möten är de barnlösa. De som stannar och fixar klart saker är de barnlösa. De som jobbar stora delarna av sommaren och finns där, är de barnlösa. Och det sliter ju såklart. Tror det skulle behövas en diskussion kring det på flera arbetsplatser för att inte folk ska gå och muttra i det tysta istället.
  • Anonym (Ge och ta)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-10-10 22:39:25 följande:
    Ja, det sista du skriver här. Så sant. Men jag har sett motsatsen så många gånger. Att alla som är kvar sent är de barnlösa. De som knyter ihop säcken efter möten är de barnlösa. De som stannar och fixar klart saker är de barnlösa. De som jobbar stora delarna av sommaren och finns där, är de barnlösa. Och det sliter ju såklart. Tror det skulle behövas en diskussion kring det på flera arbetsplatser för att inte folk ska gå och muttra i det tysta istället.
    Jag tror absolut att det ser ut så på många arbetsplatser. Och jag tycker inte det är sjyst. Jag kan visserligen förstå att man vill hem och träffa sina barn och partner, men man måste samtidigt förstå att de som inte har barn (eller har äldre barn) också vill hem och träffa partner, vänner och familj, eller bara göra vadsomhelst som inte är jobb. Chefer borde bli bättre på att ta tag i detta och se till att det blir mer jämnt fördelat. Dessutom, om alla anställda är småbarnsföräldrar, hur gör man då? Då måste det ju fördelas, varför inte annars?

    Just semesterbiten tror jag är svårt att komma åt dock, eftersom föräldrar kan ta ut föräldraledighet och det ofta är svårt för arbetsgivaren att neka till detta. Det är ju toppen för småbarnsföräldrar, men inte rättvist mot deras kollegor som oftast inte får de semesterveckor de vill ha.

    Jag känner bara att jag, även om jag inte hade barn, inte skulle vilja jobba sent hela tiden, eller jobba alla storhelger, eller aldrig få semester de veckor jag vill ha. Jag jobbar inom ett yrke där man förväntas jobba kvällar, helger, storhelger. Jag visste om detta innan jag skaffade barn, så nu kan jag ju inte komma och gnälla i efterhand och lägga allt på mina barnlösa kollegor. 
  • Anonym (Elsie)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-10-10 22:39:25 följande:

    Ja, det sista du skriver här. Så sant. Men jag har sett motsatsen så många gånger. Att alla som är kvar sent är de barnlösa. De som knyter ihop säcken efter möten är de barnlösa. De som stannar och fixar klart saker är de barnlösa. De som jobbar stora delarna av sommaren och finns där, är de barnlösa. Och det sliter ju såklart. Tror det skulle behövas en diskussion kring det på flera arbetsplatser för att inte folk ska gå och muttra i det tysta istället.


    Jag känner inte alls igen det från vår arbetsplats. Från möten kan enstaka föräldrar gå i förtid, flertalet gör det aldrig. Mindre populära uppgifter så som föreläsningar på kvällstid delas upp efter turordning.

    Det är inte ultimat för mig att åka kommunalt till grannstaden för att föreläsa efter jobbtid men det är det ju inte för mina äldre kollegor heller. Nu är inte någon av oss ensamstående men vi hade säkert kunnat göra undantag i sådana fall. I alla fall om det är en person som inte har tillgång till barnvakt.
  • Anonym (Perspektiv)
    Anonym (Elsie) skrev 2021-10-11 07:45:45 följande:

    Jag känner inte alls igen det från vår arbetsplats. Från möten kan enstaka föräldrar gå i förtid, flertalet gör det aldrig. Mindre populära uppgifter så som föreläsningar på kvällstid delas upp efter turordning.

    Det är inte ultimat för mig att åka kommunalt till grannstaden för att föreläsa efter jobbtid men det är det ju inte för mina äldre kollegor heller. Nu är inte någon av oss ensamstående men vi hade säkert kunnat göra undantag i sådana fall. I alla fall om det är en person som inte har tillgång till barnvakt.


    Vilken skillnad. Jag har verkligen ofta reflekterat över faktumet att det enda som är gemensamt för de som jobbar sent (även om de kommer tidigt) är att de saknar barn.

    För mig har det också känts jobbigt hur folk uttrycker sig på jobb. När man själv tagit 3,5 v sommarsemester och varit tillbaka före de som haft långledigt med semester och föräldraledigt - så svider det lite extra med kommentarer som hur kort deras semester var, hur fort sommaren gick etc. När man själv haft hälften av ledigheten. Sånt kan man ju alltid tänka på om man är den som tar ut många veckor i rad, det kostar rätt lite att tänka på vad man säger men det kan betyda en del.
  • Elin P

    Just nu är det ju helt hopplöst när man har småbarn eftersom det blir VAB var och varannan vecka då barnet inte får ha minsta snörvel i näsan. Jag tycker du ska vara ärlig mot dina kollegor och säg det att du faktiskt inte rår för att det är så stränga regler kring det och att du aldrig skulle vilja vara hemma så mycket om du inte behövde. Och att du önskar få stöttning istället för kritik.

  • Anonym (..E..)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-10-11 08:22:43 följande:

    Vilken skillnad. Jag har verkligen ofta reflekterat över faktumet att det enda som är gemensamt för de som jobbar sent (även om de kommer tidigt) är att de saknar barn.

    För mig har det också känts jobbigt hur folk uttrycker sig på jobb. När man själv tagit 3,5 v sommarsemester och varit tillbaka före de som haft långledigt med semester och föräldraledigt - så svider det lite extra med kommentarer som hur kort deras semester var, hur fort sommaren gick etc. När man själv haft hälften av ledigheten. Sånt kan man ju alltid tänka på om man är den som tar ut många veckor i rad, det kostar rätt lite att tänka på vad man säger men det kan betyda en del.


    Det värsta är dock när småbarnsföräldrarna beklagar sig över hur jobbigt det är ha långsemester tillsammans med småbarn, "det är faktiskt ingen semester utan mest en massa bestyr" när man själv endast fått två veckor sommarssemester jämför med deras 9 veckor (föräldraledighet + semester).
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (..E..) skrev 2021-10-11 17:20:54 följande:
    Det värsta är dock när småbarnsföräldrarna beklagar sig över hur jobbigt det är ha långsemester tillsammans med småbarn, "det är faktiskt ingen semester utan mest en massa bestyr" när man själv endast fått två veckor sommarssemester jämför med deras 9 veckor (föräldraledighet + semester).
    Du har lagstadgad rätt till fyra veckors sammanhållen semester under juni - augusti.
    Det kan inte ag neka om det inte är något undantag skrivet.
  • Anonym (Ph)

    Tycker många som klagar över att andra klagar över att de vabbar mycket är just de som inte förstår att det även på en arbetsplats är ett givande och tagande. Har man vabbat en massa kan man kanske inte kräva att också vara fl alla lov, jul och sommar. Ställ upp för dina kollegor så ställer de upp för dig. Barnen kanske får vara på dagis och fritids på lov ibland så du kan ge andra chans till semester osv. Jag har jobbat med såna som TS och det tär verkligen på tålamodet. Jag har själv småbarn så jo jag förstår problemet. Men jag kan bara inte med att lämna mina kollegor i sticket och hävda mina rättigheter att ta ut ledighet i alla lägen. Tror inte alls det bara det handlar om kollegornas attityd här. Utan lika mycket om TS.

Svar på tråden Vab som ger missnöje hos kollegor