• Jonisa

    Under IVF-behandling - vill ni följas åt?

    Hej på er, jag är inte så erfaren på det här forumet men är för närvarande mitt uppe i mitt första behandlingsförsök någonsin med IVF. Jag är idag på sprutdag nr 6 och har genomfört mitt första ultraljud som såg helt ok ut. Jag mår relativt bra, känner av lite diffust illamående på morgonen samt någon gång ibland svag svag huvudvärk.

    Finns det någon som är i samma eller närliggande fas som vill följas åt? Vore roligt om det fanns en/ett par vettiga och rimliga personer som man kunde prata och diskutera tankar och funderingar med och följas åt under resan

  • Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?
  • Ma1986
    Elinelisabet skrev 2022-01-21 16:12:30 följande:

    Förstår verkligen att du blir orolig över blödningarna, men tänk ändå att du haft flera innan som inte visat sig vara nåt konstigt. Mot den bakgrunden är ju sannolikheten att denna är i sin ordning större än att den inte är det. Men fattar såklart att du oroar ändå. För mig har det inte kommit nåt alls, men orolig som jag är tänker jag ibland att det beror på att det liksom ligger därinne och gottar sig i väntan på att bara forsa ut. Så dumt! 


    Skönt att du inte blev så dålig av covid. Tröttheten är nog en kombo som du skriver.

    Men gud var skönt att hon sa så. Bra läkare! Förstår att det lugnade er massor. Pratade med en kompis igår som inte riktigt fattar varför jag oroar mig så mkt och inte riktigt kan glädjas åt att jag ju faktiskt är gravid vad det verkar. Men jag tror att det är så här det är för den som kämpat länge för en graviditet och varit igenom IVF med allt vad det innebär. Det är svårt att verkligen tro på att det kommer att gå hela vägen när man haft så mycket motgång. Hoppas att ett fint UL nästa vecka lugnar mig något iaf :) 


    Så är det säkert, tänkte höra på nästa UL om det kan se om jag har tunna/känsliga slemhinnor eller så. Vore ju fint med (ytterligare) än förklaring. Mer än att det är normalt

    Visst är det mycket oro och tankar kring varför turen plötsligt kommit och om turen är för att stanna. Man känner sig stukad efter ha kämpat för barn länge och kanske tappat lite självförtroendet i att man faktiskt kan bli välsignad med ett barn. Men vi har en del bekant som har ett och två barn med IVF så får bara tänka på dem! 
  • Elinelisabet
    Ma1986 skrev 2022-01-22 17:19:16 följande:
    Så är det säkert, tänkte höra på nästa UL om det kan se om jag har tunna/känsliga slemhinnor eller så. Vore ju fint med (ytterligare) än förklaring. Mer än att det är normalt

    Visst är det mycket oro och tankar kring varför turen plötsligt kommit och om turen är för att stanna. Man känner sig stukad efter ha kämpat för barn länge och kanske tappat lite självförtroendet i att man faktiskt kan bli välsignad med ett barn. Men vi har en del bekant som har ett och två barn med IVF så får bara tänka på dem! 

    Ja det är alltid skönt att få bekräftelser från nån som vet. Kan lugna en hel del. 

    Ja, det är ju så det känns. Helt naturligt. Den som lätt blivit gravid på egen hand har nog lite svårt att sätta sig in i vad man brottas med. Gött att ni har bekanta som är bevis på att IVF funkar. Det måste kännas lovande. 

  • Izza8511

    Hej tjejer!
    Hitta tråden precis.
    5.e gången jag får tillbaka ett embryo men det vill dig inte.
    Ruvar på dag 9 nu och bli knäpp snart. 
    Känns som hoppet är ute denna gången också 

  • Elinelisabet
    Izza8511 skrev 2022-01-23 12:24:48 följande:

    Hej tjejer!
    Hitta tråden precis.
    5.e gången jag får tillbaka ett embryo men det vill dig inte.
    Ruvar på dag 9 nu och bli knäpp snart. 
    Känns som hoppet är ute denna gången också 


    Hej! Så tråkigt att du haft så mycket motgång. Förstår att det är skitjobbigt. Mar blir ju knäpp av alla turer, all förhoppning och alla besvikelser. Men ge inte upp hoppet än, du ruvar ju faktiskt fortfarande. Det kanske är denna gången det fäster :) Håller tummarna för dig!
  • Elinelisabet

    Ma1986: Hur går det förresten med din träning? Du skrev ju att du blir så andfådd, men hur tränar du nu? Kör du på som vanligt? Samma övningar och vikter? Jag har inte varit på gymmet på flera veckor, mest för att jag varit orolig för att få covid (vilket jag sjukt nog inte fick nu trots att min man var positiv), men också av rädsla för att träna fel. Har tränat lite hemma, men det blir inte samma sak. Saknar maskinerna och tänker att jag kör igång igen nu om nån vecka.

    Överlag är jag nojig över att göra fel. Käkar i princip bara eko nu, duschar med skonsamma produkter och smörjer in mig med kokosolja etc. Peelade mig förut med nån parfymerad produkt och ångrade mig direkt. Alltså, det kan så lätt gå till överdrift detta och bli allt för neurotiskt, alla råd man matas med överallt. Hmm, hur ska man göra? Vågar man måla naglarna etc? Hur känner du inför allt detta? Gör du vad du kan för att minimera gifter osv? Håller koll så du får i dig tillräckligt med t ex kalcium osv? Eller är du lite mer chill än mig, haha? 

  • Jonisa
    Elinelisabet och Ma1986:
    SÅ roligt att höra att det gått så fint med bra UL mm. Det skall ju vara riktigt bra att höra hjärtljud vid v8 så verkar ju kanon! 

    Stor kram till er! 
  • Elinelisabet
    Jonisa skrev 2022-01-27 07:10:17 följande:
    Elinelisabet och Ma1986:
    SÅ roligt att höra att det gått så fint med bra UL mm. Det skall ju vara riktigt bra att höra hjärtljud vid v8 så verkar ju kanon! 

    Stor kram till er! 
    Tack snälla du. Jag gjorde faktiskt första ultraljudet idag, blev framflyttat. Och den lille lever :) Helt otroligt. Har varit så galet nervös. 23 mm var den och jag såg hur den rörde armarna. Känner mig så glad.
    Stor kram till dig också! 
  • Frida123123
    Elinelisabet skrev 2022-01-27 15:17:41 följande:
    Tack snälla du. Jag gjorde faktiskt första ultraljudet idag, blev framflyttat. Och den lille lever :) Helt otroligt. Har varit så galet nervös. 23 mm var den och jag såg hur den rörde armarna. Känner mig så glad.
    Stor kram till dig också! 
    Grattis grattis, så kul att höra. Vilken vecka + dag är du idag? vilken lycka!!! 
  • Elinelisabet
    Frida123123 skrev 2022-01-27 18:25:23 följande:
    Grattis grattis, så kul att höra. Vilken vecka + dag är du idag? vilken lycka!!! 
    Tack :) Helt otroligt! En sån lycka! Är 8+6 idag :)
  • Ma1986

    Åh men världens största grattis elinelisabeth! Underbart! Känner du dig lugnare nu när du sett det lilla livet? 


    Jag tränar på som innan, men med lite lägre vikt och färre set. Min PT kommer justera programmet nu också för mer fokus på rygg/core etc. Framförallt andfådd när jag kör ben men det är bara att ta lite längre pauser. Jag tror få gå till gymmet när de känner sig krassliga så klarade du dig från din man kan du nog vara lugn där :)

    Jag är inte alls så försiktig, vilket jag kanske borde vara? min vän som också är gravid tänker mycket som du gör. Jag har fortsatt med hudvård/nagellack etc som vanligt tänker att de typer av gifter tyvärr inte försvinner på några månader ur kroppen. Dvs det jag redan har ligger nog kvar. Följer alla matråd och handlar eko av det som finns eko. Var på inskrivning på MVC och fick bara rekommendation om att ta extra järn så jag litar på det. Men man ska ju naturligtvis göra det som känns bäst och det man mår bäst av. Jag tror det finns så mycket gifter i vår närmiljö, att det jag gissar du läst på Naturskyddsförening handlar om att det KAN ha påverkan och jag tycker personligen att deras råd för mig innehåller mycket knapphändig information och onyanserat  Ungefär som cancerlarmet om chips. Men det är jag det. 


    Kommer du göra KUB/NIP? 

Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?