100% skattefinansierad kollektivtrafik
Hej, vad tror ni om att ta bort avgifterna i kollektivtrafiken, för att minska bilismen och hjälpa våra pensionärer och ungdomar?
www.facebook.com/groups/717978488636818/
Hej, vad tror ni om att ta bort avgifterna i kollektivtrafiken, för att minska bilismen och hjälpa våra pensionärer och ungdomar?
www.facebook.com/groups/717978488636818/
Där jag bor tycker jag att det är väldigt dyrt att åka mellan orterna i regionen stadstrafiken är däremot rimligt prissatt). Det är billigare/ungefär samma pris att resa 30 mil bort med SJ som till grannorten inom regionen med regionaltrafiken , och det tycker jag ärfel . Jag tycker att man skulle uppmuntra mer resor inom länet. För den som pendlar tycker jag priserna är hyffsat ok men inte enstaka resor. Så vet inte om gratis nödvändigtvis men billigare. Tror att det skulle vara bra för den regionala utvevklingen.
Jag har jobbat med opinionsbildning för avgiftsfri kollektivtrafi kollektivtrafik i drygt två år. Vi har på Facebook lyckats skapa en grupp med ca 31.000 medlemmar som är för avgiftsfri kollektivtrafik. Gå gärna med i gruppen om du har FB-konto. Varje medlem är superviktig, själv tycker jag att 100% skattefinansierad kollektivtrafik är en vinst för hela samhället. Följ länken nedan om du också är för! ????????
www.facebook.com/groups/717978488636818/
Det låter bra, men jag tror inte på det. Dels för att många som väljer bil framför kollektivt, speciellt i de större städerna, gör det av två orsaker. Det är bekvämt, man slipper trängas med folk, men även att kollektivtrafiken kan ta betydligt längre tid. Nu åkte jag kollektivt så mycket jag kunde, men för mig så tog det halva tiden att ta bilen mot att åka kollektivt.
Däremot kan man absolut se över priserna. För, vad jag förstått, så är det i vissa regioner så dyrt att det inte ens är ett alternativ.
Som jag bor nu, så tar jag kollektivt under den mörka tiden (för att jag är trött på att cykla i regn, motvind etc) men hade det varit gratis, så undrar jag inte om bekvämligheten hade tagit över och jag skippat cykeln året runt, inte bra.
Det låter bra, men jag tror inte på det. Dels för att många som väljer bil framför kollektivt, speciellt i de större städerna, gör det av två orsaker. Det är bekvämt, man slipper trängas med folk, men även att kollektivtrafiken kan ta betydligt längre tid. Nu åkte jag kollektivt så mycket jag kunde, men för mig så tog det halva tiden att ta bilen mot att åka kollektivt.
Däremot kan man absolut se över priserna. För, vad jag förstått, så är det i vissa regioner så dyrt att det inte ens är ett alternativ.
Som jag bor nu, så tar jag kollektivt under den mörka tiden (för att jag är trött på att cykla i regn, motvind etc) men hade det varit gratis, så undrar jag inte om bekvämligheten hade tagit över och jag skippat cykeln året runt, inte bra.
Jag tycker att kollektivtrafiken absolut ska vara prisvärd, men att det absolut finns en poäng med att vissa resor kostar.
På vissa platser är det betydligt bättre att gå, eller cykla än att alla ska på de kollektiva buss/båt/tunnelbana/spårvagn. En liten avgift är inte konstigt och skapar i min värld t.o.m. värde i och med att det faktiskt visar att även dessa resor har en kostnad.
Däremot tycker jag att kollektiv-trafiken absolut inte behöver bära alla sina kostnader. På vissa ställen kostar det mer, men det behövs ändå att det går prisvärda transporter.
Om kollektivtrafik är gratis är det så att det faktiskt konkurrerar även med cykeln. Och personligen ser jag ingen vits med att det är 100% gratis.
Helt skattefinansierad vet jag inte, men kanske en sänkning så att de är i linje med konsumentprisindex eller löneindex.
Jag vet inte hur det är i andra län och deras lokaltrafikspriser, andra kanske har koll på det. Men här i Stockholm infördes SLs månadskort 1971 och kostade 50 kronor. Det kallades faktiskt till och med för 50-kortet. OM priset skulle följt konsumentprisindex så skulle kortet idag kosta ca 390 kr, dvs mindre än hälften av vad det faktiskt gör.
För att förklara det med löneindex: Då behövde man i genomsnitt jobba ca 3,5 timme för att ha råd med ett 50-kort. Idag behöver man jobba ca 5 timmar och 16 minuter för att ha råd med ett månadskort. Om priset hade legat i linje med ´71 så hade det kostat 630 kr. (obs, uträknat utan att ta hänsyn till skatt, så det är räknat på bruttolönstid)
Hej, vad tror ni om att ta bort avgifterna i kollektivtrafiken, för att minska bilismen och hjälpa våra pensionärer och ungdomar?
www.facebook.com/groups/717978488636818/
Tja, allt ska ju betalas på något sätt. Det är en påse pengar. Om någon ska ha mer så måste någon annan få mindre. Ta det från sjukvården?