• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Anonym (F)
    Anonym (Trollet) skrev 2022-03-27 09:44:29 följande:
    Åh vad roligt! Ett spännande steg framåt ???? 

    Förstår känslan, gå på det ni tycker är bäst ??
    Ja så roligt! Var så kul också att barnmorskan var så pepp under besöket :)

    Jag avvaktar nog än så länge och låter mina hormoner lugna ner sig så jag inte handlar i affekt hehe. Om jag fortsätter känna  att jag måste berätta det så kanske jag gör det om ett par månader. 
  • Anonym (F)
    Anonym (S.A) skrev 2022-03-27 12:05:31 följande:

    Jag håller på att bli knäpp här hemma snart.

    Jag har INGEN aning om hur min naturliga menscykel är då jag haft p-piller sedan jag var 15-16 år och innan dess hade jag inte speciellt regelbunden mens och brydde mig inte jättemycket om att ha stenkoll på den.

    Slutade med p-plåster i början av Feb för att få koll på mina cykler innan vi sätter igång bebisverkstaden i typ maj. Fick mens bara några dagar efter att vi tog av plåstret (som beräknat).
    Idag är jag på dag 47 i min cykel...

    Tog ett test för inbillade mig att jag kanske redan hunnit bli gravid, inbillade mig att jag kände grav-symptom också (yrsel, kissade oftare) trots att vi inte haft så mycket sex och inte kring beräknad ägglossning under denna cykel men det var negativt. Haft mensverk vid ett par tillfällen och trott att mensen var påväg (brukar max ha mensvärk i en halv dag innan mensen kommer) men nej. 
    Men idag känns det som att mensen verkligen är påväg. 

    Samtidigt som jag just nu bara längtar efter mensen så vi kan komma vidare till nästa cykel och komma närmare att börja försöka "på riktigt" så kan jag inte låta bli att bli lite besviken över att testet var negativt (trots att jag inte vill ha en -22 bebis) för jag längtar så mycket efter att bli gravid och få en bebis att det nästan gör lite ont i mig.

    Känns som att kan komma att bli svårare att bli gravid om cyklerna fortsätter vara såhär långa men det är kanske bara som jag inbillar mig.


    Förstår att det är jobbigt att inte ha koll på cykeln. Det kanske kan hjälpa att tempa för att se om det blir någon slags skillnad under månaden? Och det kan inte vara PCO/PCOS eller liknande eftersom din mens var oregelbunden innan? Men annars är det tyvärr bara att vänta, ovisshet är inte kul alltså! 
  • Anonym (S.A)
    Anonym (F) skrev 2022-03-27 14:17:25 följande:
    Förstår att det är jobbigt att inte ha koll på cykeln. Det kanske kan hjälpa att tempa för att se om det blir någon slags skillnad under månaden? Och det kan inte vara PCO/PCOS eller liknande eftersom din mens var oregelbunden innan? Men annars är det tyvärr bara att vänta, ovisshet är inte kul alltså! 
    Jag får väl vänta och se någon månad till tänker jag och försöka lista ut hur just jag fungerar innan jag går iväg och kollar upp det. Tempa får jag kanske börja med, vill inte heller tänka för mycket på det för det stressar mig lite.

    Hoppas på att det bara är denna gången den är såhär och att den blir lite stabilare sen.
  • 19977

    Lyckas inte citera inlägg nu igen men?


    #189 Anonym (S.A)
    Usch vad jobbigt för dig/er. Finns ju inte jättemycket att göra åt saken nu, men många som är experter inom fertilitet rekommenderar att man slutar med hormonstörande preventivmedel mycket tidigare än så innan man försöker bli gravid. Minst 1 år men helst 18 månader innan försök, har jag hört.
    Allas kroppar reagerar ju så olika på preventivmedel så klart, men för många tar det väldigt lång tid för kroppen att återhämta sig. Medan andra blir gravida 2 veckor efter uttag av spiral exempelvis. Orättvist det där.

    Hade jag varit du så skulle jag kika på Vulverine Koos webinar, hon har nämligen en online-kurs där hon pratar just om att komma tillbaka/återhämta sig efter avslut av hormonstörande preventivmedel, den är SÅ bra! Mycket bra info.

    Jag började inta mycket kosttillskott typ ett halvår innan jag tog ut min spiral, för att när man väl slutar med de tillsatta hormonerna kan man drabbas av vitaminbrister. direkt efter jag tog ut spiralen började jag även dricka lite olika örtteer som ska vara bra för att få hormonell balans. Jag dricker grönmyntate vilket ska sänka androgener/manliga hormoner (har jag för mig) vilket ska kunna vara förhöjt i kroppen efter intag av hormonstörande preventivmedel (åter igen, jag har för mig att det är så, kan inte svära på det). Dricker även te av maskrosrot samt hallonbladste. Dessa tre teer skulle du ju kunna testa att dricka för att stötta din menscykel att bli normal/regelbunden?
    Du skulle ju även kunna testa att inta munkpeppar mellan mens och förväntad ägglossning, jag brukar ta det enbart under mensen (har mens i 8-9 dagar typ). Samt sluta med koffein om du brukar dricka det. Det är bra att inta mycket D-vitamin för fertiliteten/menscykeln också. Det är bra att äta hälsosamma fetter och kött för en frisk menscykel också. Dessa knep kanske kan hjälpa dig att kicka igång kroppen?

    Om du har fortsatt långa cykler så kan det ju vara värt att skaffa en basaltermometer och börja tempa varje dag för att kunna tyda när du haft ägglossning. Och försöka hålla koll på fertilt sekret, googla fertilt sekret så vet du vad du ska leta efter.

    du kanske redan har koll på allt detta hehe men tänker att det kan va värt att nämna ifall du inte visste det. Följ vulverinekoos på Instagram också så får du massa bra tips!

  • 19977

    #190 Anonym (F)


    Haha förstår dig!!! Jo men om du känner att du vill berätta för din familj tidigt så ska du göra det tycker jag, det gör ju inget om sambons familj får veta först senare sålänge inte din familj skvallrar innan ni själva hinner berätta hehe.

    Oj men vad jobbigt att du känt så nu! Kan det vara post pill syndrome? Verkar vara relativt vanligt att man får massa skumma symptom när man går av hormonerna och kroppen ska ställa om sig.
    jag har förstått att man kan få dessa symptom även ett halvår efter man gått av sitt preventivmedel, snart var det ett halvårsen jag tog ut min spiral så jag hoppas inte dessa symptom dyker upp för mig nu heller!

    Nej det är egentligen bara under 3 dagar som vi inte kommer ses alls, men det är dagarna precis innan ägglossning vilket suger haha!!! Men ja vi får satsa på att skapa en flicka en sisådär 4-5 dagar innan ÄL då haha! ;)

  • Anonym (S.A)

    #194 - 19977

    Nu kunde visst inte jag heller citera längre...

    Oj, så pass långt innan? Jag visste att det var bra att sluta ett tag innan men vad jag fått till mig så skulle det ändå räcka med några månader. Oavsett hade jag inte "kunnat" sluta tidigare då min sambo inte känt sig redo förens nu och jag ville inte sluta innan han kände att han med var redo.
    Det är inte så att vi har bråttom så vi har sagt att det får ta den tid det tar men det är så frustrerande för mig som har varit bebissugen ganska länge nu.

    Tack för bra tips!!

  • 19977
    Anonym (S.A) skrev 2022-03-27 21:28:05 följande:

    #194 - 19977

    Nu kunde visst inte jag heller citera längre...

    Oj, så pass långt innan? Jag visste att det var bra att sluta ett tag innan men vad jag fått till mig så skulle det ändå räcka med några månader. Oavsett hade jag inte "kunnat" sluta tidigare då min sambo inte känt sig redo förens nu och jag ville inte sluta innan han kände att han med var redo.
    Det är inte så att vi har bråttom så vi har sagt att det får ta den tid det tar men det är så frustrerande för mig som har varit bebissugen ganska länge nu.

    Tack för bra tips!!


    Haha familjeliv alltså? nu funkade det plötsligt för mig att citera!

    Ja tydligen kan det i vissa fall vara upp till 18 månader. Jag själv tog ut spiralen i november och vi ska börja försöka med barn nu i april så jag har inte riktigt följt det rådet själv hehe.

    jaa hoppas din mens kickar igång snart!! Förstår frustrationen, är också sååå bebissugen!
  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-03-27 15:30:03 följande:

    #190 Anonym (F)


    Haha förstår dig!!! Jo men om du känner att du vill berätta för din familj tidigt så ska du göra det tycker jag, det gör ju inget om sambons familj får veta först senare sålänge inte din familj skvallrar innan ni själva hinner berätta hehe.

    Oj men vad jobbigt att du känt så nu! Kan det vara post pill syndrome? Verkar vara relativt vanligt att man får massa skumma symptom när man går av hormonerna och kroppen ska ställa om sig.
    jag har förstått att man kan få dessa symptom även ett halvår efter man gått av sitt preventivmedel, snart var det ett halvårsen jag tog ut min spiral så jag hoppas inte dessa symptom dyker upp för mig nu heller!

    Nej det är egentligen bara under 3 dagar som vi inte kommer ses alls, men det är dagarna precis innan ägglossning vilket suger haha!!! Men ja vi får satsa på att skapa en flicka en sisådär 4-5 dagar innan ÄL då haha! ;)


    Ja vi får se vad sambon säger men känns ju som att man har lite veto som gravid..

    Det låter verkligen som att det är det. Har varit med om liknande förut när jag slutade med preventivmedel för längesen pga att de inte funkade. Men har inte varit med om att mensen dröjt med att komma tillbaka och har iaf under de senaste 5 åren haft ägglossning så borde inte ta lång tid att återhämta mig. 

    Du lär nog vara safe om du inte känt något hittills :)

    Men dåså då finns det ändå en liten chans ;)

    Tänk, inte långt kvar alltså innan folk kanske plussar här i tråden. Har varit så intressant med just den här tråden att följa era tankar och planer innan allt satt igång och snart gäller det för många av oss :D
  • amandakollb

    Hejhej, jag följer er i tråden :) nu är det precis 6 veckor kvar tills vi har tänkt att börja med provera så troligtvis kommer mensen i slutet på maj och då kör vi igång med letrozol, längtar!!

    kul att vi är flera som ska köra igång snart :))) 

  • PepsiMax95

    Hej, hoppas det är okej att jag hoppar In här! min sambo och jag planerar att börja försöka till sommaren. Hade jag fått bestämma hade vi börjat i julas hehe.. men vi har myst oskyddat nu de senaste utan att ?försöka? och nu i helgen råkade vi pricka in ägglossning och jag HOPPAS så mycket på att det ska ta sig. Jag kände bara att jag behöver få vara delaktig i ett forum och ha andra att prata med.

    Jag tror vi lyckades mysa kring ägglossning förra månaden också men inte på samma sätt som nu.

    så jag håller alla mina tummar och tår både för mig och för er!

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023