• Anonym (Vaccinerad)

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • EpicF
    kulturenskaleva skrev 2022-01-04 04:52:49 följande:

    Men nya varianter kan även vara ofarligare. Det finns en del som pekar på att Omrikon varianten inte påverkar andningen lika mycket. Det är ofta så man får slut på en pandemi, att viruset muterar till en ofarligare variant. Viruset muterar förresten fast man är vaccinerad.


    Fast samtidigt så är Omrikon mera smittsam och tydligen hjälper inte den normala isolationstiden som varit.
  • Anonym (A)
    Anonym (D) skrev 2022-01-04 10:10:55 följande:

    Jag svarade i tråden om varför jag inte tar vaccinet men inlägget blev borttaget för att det provocerade. Det är exakt anledning till varför jag inte tar vaccinet av principskäl. Jag vägrar stödja totalitära och auktoritära politiska ingrepp mot befolkningen, vilket också innefattar censur som jag precis blev utsatt för.

    Den ultimata ironin är hur ni vaxxer bekräftar min sanning.


    Det är inte censur när något som bryter mot forumets regler tas bort.

    Nu  har jag inte läst ditt ursprungsinlägg, men jag kan gissa mig till på ett ungefär vad som stod i det.
  • molly50
    klyban skrev 2022-01-03 21:45:05 följande:

    Jag blir rädd närt jag läser sånt här, och hade jag inte upplevt det själv både på internet och i verkligheten.
    Så hade jag haft svårt att tro någon struntar i fakta på detta viset och så många faktan också, alltså = samtliga.


     


    Din låter som du aldrig når fram, grannen är gammal och har svårt och förstå, men uppfattar henne som att det skulle gå övertyga henne rätt enkelt att vaccinera sig.
    Men antivaccersläktingar ligger på.

    Farsan är dock enkelt och de småfel de lurar in honom, för det är för sällan han kommer i kontakt med dessa.
    Jag tror det är någon bilreparatör, eller liknande som sprider den konspirationerna.
    Vart har alla dessa foliehattar varit innan.?
    Jag skyller faktiskt på internet här, och att de som inte har förmågan att se skillnad på verklighet och fiktion, de borde inte var på internet mer än titta på kattvideos.
    Men såklart, man träffa på en hel del konstigt folk innan mobilen också, lusigt nog har jag par av dessa som idag sitter extremt svåra psykiska åkommor och går inte komma nära längre.


    molly50 skrev 2022-01-03 21:24:43 följande:
    Ja,exakt! Min bekanta försökte dessutom påstå att viruset är ett biovapen.
    För det hade h*n ju fått veta av sina vänner på facebook,och länkade sedan till gruppen h*n gått med i.

    Biovapen, och frågar man om fakta för det nämnda, så kommer aldrig detta.
    Kan dom inte själva inse hur galet fel det blir.


    Det är faktiskt en dröm att kunna ha varit inne i hjärnan på en antivaccer och veta allt som rör sig där och om antivaccningen.
    Och om de verkligen tror på vad de säger, jag har extremt svårt att tro någon på riktigt inte fattar hur extremt galet fel ute de är i extremt mycket de säger.


     


    Ja,precis.

    Nej,det är svårt att nå fram till den här personen när h*n har fåt för sig något.
    Det mest sorgliga är att jag misstänker att personen har något slags funktionshinder och kanske är extra lätt att lura in i sådana här saker.
    Och h*n vänder hela tiden kappan efter vinden och ändrar sig så fort h*n får höra något nytt.
    Men att få personen att lyssna när det gäller det här verkar helt omöjligt.
    Därför gav jag helt enkelt upp.
  • molly50
    EpicF skrev 2022-01-03 22:41:13 följande:
    .
    klyban skrev 2022-01-03 22:02:28 följande:

    Läs innan till och sufflerad, jag misstänker nära släktingar.

    Men dessa riskgrupper kan, så?

    Som du förstår, jag vet redan att läkare vill att grannen ska ta vaccinen.

    Därför spelar det inegn roll vad du säger i detta fallet, inte det allra minsta.

    Om nu du inte ska försvara antivaccer propgandan som de matat grannen med?

    Men om det är så, så är vi tillbaka till att du är en antivaccer.....


    Jag känner inte din granne så vad hon har fått för propaganda vet jag inte jag.

    Det enda jag skrev är att om man är multisjuk, vilket du antydde att denne grannen är så kan man riskera att dö av vaccinet.

    Finns många i riskgrupperna som blivit avråda av läkare att ta vaccinet.

    Ja, för antivaccers brukar ju ta vaccinet... Jag är vaccinerad med tre doser. Hur många doser har du fått?
    Fast,å andra sidan,om läkaren hade haft anledning att tro att den här grannen skulle riskera att dö av vaccinet så skulle h*n väl inte rekommendera grannen att ta det.
  • Anonym (D)
    Anonym (A) skrev 2022-01-04 11:38:50 följande:

    Det är inte censur när något som bryter mot forumets regler tas bort.

    Nu  har jag inte läst ditt ursprungsinlägg, men jag kan gissa mig till på ett ungefär vad som stod i det.


    Så du vet inte men antar en massa saker? Ungefär på samma nivå som en fördomsfull människan som är rasist.

    Jag bröt inte not någon regel. Meddelandet jag fick bekräftade det.

    Men eftersom du är som du är så har du förutfattade meningar om andra (som du nyss bekräftade) så därför utgår du från saker när du inte har alla information på bordet.
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-04 10:02:18 följande:
    Jag vet inte vilket inlägg du vill ha svar. Är det svårt att förstå för dig?

    Har aldrig påstått att hur andra riskgrupper gör eller inte gör är relevant för dina föräldrars granne. Det var bara ett påpekande helt oberoende av dina föräldrars granne. Du vet, allt handlar inte om dina föräldrars granne.

    Detta är enkelt att förstå, du har inte ens susning vad du svarar berättar du.
    Tryck visa endast xxxx, du har själv skrivit att du vägrar svara.
    Kanske du inte litar på dig själv?


    Den grannen är sufflerad av antivaccers och inget du säger ädnrar detta, för läkaren ger vaccination idag om det vore så hon ville.


    Nä, detta är första gången någonsin jag ens nämner denna granne.
    Så du har rätt, allt handlar inte om denna granne, hur man nu ens inbilla sig nått sånt tokigt.


    EpicF skrev 2022-01-04 10:04:50 följande:
    Fast samtidigt så är Omrikon mera smittsam och tydligen hjälper inte den normala isolationstiden som varit.

    En teori där är att Omikron smittar lite annorlunda och mer tid smittsam före symtom visar sig.
    Och har man redan smittat, så kan dom isolera hur mycket dom vill, smittan sprider sig våldsamt ändå.
    Men sure, lite mindre blir det nog om det hade skett, men frågan om det ens värt tiden.


    molly50 skrev 2022-01-04 12:34:17 följande:
    Fast,å andra sidan,om läkaren hade haft anledning att tro att den här grannen skulle riskera att dö av vaccinet så skulle h*n väl inte rekommendera grannen att ta det.

    Det försökte jag säga också, att vaccinet var planerat ifrån läkaren var redan avgjort.


     


    Dax att träffa farsan igen och se om det är nån mer skit nån försökt lura i han, men väntar nog lite till efter denna våg.
    Nu har han dock aldrig varit nära att inte ta, men väl småkonstiga saker har han sagt.
    Men kanske det är pga ålder också, men lite för specifika för jag skulle tro det var så.


    molly50 skrev 2022-01-04 12:10:55 följande:
    Ja,precis.

    Nej,det är svårt att nå fram till den här personen när h*n har fåt för sig något.
    Det mest sorgliga är att jag misstänker att personen har något slags funktionshinder och kanske är extra lätt att lura in i sådana här saker.
    Och h*n vänder hela tiden kappan efter vinden och ändrar sig så fort h*n får höra något nytt.
    Men att få personen att lyssna när det gäller det här verkar helt omöjligt.
    Därför gav jag helt enkelt upp.

    Vad det låter jobbigt, låter som jag också hade gett upp.
    Saken är när folk påstår konstiga saker till mig, så väljer jag ta reda på fakta istället.
    Och visst har dom rätt ibland, och då har man lärt sig nått nytt, så bara positivt.
    Men de som vägrar delta i verkligheten, dom är svårt att lyssna på, och man hela tiden funderar "Är dom på riktigt verkligen." pga det är så galet tokigt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Tow2Mater skrev 2022-01-04 03:16:25 följande:
    Japp, du koper en dator, telefon, whatever - de tjänar pengar på dig. Precis som om du tar ett vaccin, de tjänar pengar på dig. Precis som det ska vara.
    Nej. Det är mina skattepengar som går till läkemedelsbolagen vare sig jag väljer att ta något vaccin eller inte. Det finns alltså inte någon valmöjlighet där. Jag kan inte ens själv välja vilket Covid-19 vaccin som skall användas. Hade det varit en vanlig konsumentprodukt hade jag haft ett val.

    Det är valfriheten och frågan om mina skattepengar som skall gå till vården verkligen går dit de gör mest nytta som är frågan. Nu börjar det komma nya läkemedel och vaccin mot Covid-19. Återstår då att se hur till exempel Novavax Covid-19 vaccin som bygger på en annan teknik och sägs kunna ge ett längre skydd blir mottaget.
  • molly50
    klyban skrev 2022-01-04 12:54:45 följande:

     


    molly50 skrev 2022-01-04 12:34:17 följande:
    Fast,å andra sidan,om läkaren hade haft anledning att tro att den här grannen skulle riskera att dö av vaccinet så skulle h*n väl inte rekommendera grannen att ta det.

    Det försökte jag säga också, att vaccinet var planerat ifrån läkaren var redan avgjort.


     


    Dax att träffa farsan igen och se om det är nån mer skit nån försökt lura i han, men väntar nog lite till efter denna våg.
    Nu har han dock aldrig varit nära att inte ta, men väl småkonstiga saker har han sagt.
    Men kanske det är pga ålder också, men lite för specifika för jag skulle tro det var så.


    Vad det låter jobbigt, låter som jag också hade gett upp.
    Saken är när folk påstår konstiga saker till mig, så väljer jag ta reda på fakta istället.
    Och visst har dom rätt ibland, och då har man lärt sig nått nytt, så bara positivt.
    Men de som vägrar delta i verkligheten, dom är svårt att lyssna på, och man hela tiden funderar "Är dom på riktigt verkligen." pga det är så galet tokigt.


    Ja,det kanske du gjorde. Såg inte det.

    En del är kanske lite mer lättlurade än andra också.
    Men det är då man ska komma med fakta.

    Ja,det är jobbigt. Och det gäller ju andra saker än just detta också.
    Så jag har gett upp.
    Jag blev bara arg till slut och då blir det lätt så fel.
  • nattuw
    Anonym (D) skrev 2022-01-04 10:10:55 följande:

    Jag svarade i tråden om varför jag inte tar vaccinet men inlägget blev borttaget för att det provocerade. Det är exakt anledning till varför jag inte tar vaccinet av principskäl. Jag vägrar stödja totalitära och auktoritära politiska ingrepp mot befolkningen, vilket också innefattar censur som jag precis blev utsatt för.

    Den ultimata ironin är hur ni vaxxer bekräftar min sanning.


    Avvikande uppfattningar i kontroversiella frågor ger alltid en asymmetri som är till nackdel för den som avviker i uppfattning.
  • nattuw
    nattuw skrev 2022-01-04 13:30:34 följande:
    Nu börjar det komma nya läkemedel och vaccin mot Covid-19. Återstår då att se hur till exempel Novavax Covid-19 vaccin som bygger på en annan teknik och sägs kunna ge ett längre skydd blir mottaget.
    Kan tilläggas att aktiekurserna för de bolag som ligger bakom dagens Covid-19 vaccin har vänt nedåt. Om det nu beror på ökad konkurrens, patentstrider eller vinsthemtagningar skall jag låta vara osagt. Men det är inte otroligt att marknaden ser ett slut på Klondyke stämningen.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?