• Anonym (TS)

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    En del av sonens svenska kompisar pratar ortensvenska och jag fattar inte varför. Sonen skulle aldrig göra det själv eftersom han ser det som förnedrande.

    Flera av sonens svenska vänner har blivit rånade av killar från orten och ändå vill de prata som rånarna. Det är ett helt obegripligt. Sonen har frågat vännerna om det och de har ingen vettig förklaring. Ingen av vännerna har själva vuxit upp i orten.

    Det är en sociolekt som är förknippad med kriminalitet och en subkultur där man ser ner på ?svennar?. Det är verkligen inte alla invandrarungdomar som pratar så utan en viss kategori. Sonen har flera vänner med invandrarbakgrund och de flesta pratar inte ortensvenska.

    Jag har uppfostrat sonen att vara stolt över den han är och sitt svenska/nordiska ursprung. Jag lärde honom tidigt om vår historia och traditioner. Det är helt naturligt och okontroversiellt att uppfostra sina barn så i våra grannländer och övriga Europa.

    Frågar man ortenkillarna själva skulle de säga att det är självklart att vara stolt över sitt ursprung. Det är ingen slump att det viftas med flaggor från föräldrarnas hemländer på studentflaken både i förorter och innerstaden. Jag förstår det just för att jag värdesätter mitt eget ursprung. Det finns inget motsatsförhållande i det. Har man föräldrar från två olika länder lär man sig om båda föräldrarnas ursprung.

    Jag blir ledsen av att se vissa svenska ungdomars identitetsförvirring för de är de enda som har lärt sig tänka så. Självklart är det upp till var och en hur man vill identifiera sig men man måste veta var man kommer ifrån och åtminstone inte skämmas över det. Att anamma en sociolekt och subkultur där det odlas ett rent hat mot svenskar verkar bara självdestruktivt.

    Svenskar tror ofta att vi är så moderna att vi inte har någon kultur men allt ifrån vårt språk och vårt sätt att resonera till våra traditioner är präglade av vår historia. Det går inte att förstå vår samtid om man inte känner till historien.

    Om du tänker att jag måste vara sverigedemokrat borde du stanna upp och fundera över varför du drar den slutsatsen för det är en del av problemet. Jag är inte sverigedemokrat utan en svensk som värdesätter mitt nordiska ursprung. Är det provocerande för dig så borde du vara konsekvent och bli lika provocerad av att till exempel irakier, somalier, bosnier, syrier, afghaner etc. viftar med flaggor och älskar sitt hemland.

    Hur ser du på svenska ungdomar som pratar ortensvenska? Om dina barn gör det, har du frågat varför?

  • Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
  • Anonym (TS)
    Anonym (Dametucosita) skrev 2022-01-07 13:21:59 följande:

    Spelar du dum eller. Sluta spela överklass. Majoriteten av som talar ortensvenska är invandrare. Du är rasist och klassfiende i ett. Wow fint att sonen kunde umgås med dem. Jag umgicks med en halvdansk en gång.


    Majoriteten som talar ortensvenska är invandrare men majoriteten av invandrarna talar inte ortensvenska. Du ser inget mönster där?

    Hur menar du att jag spelar överklass?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 13:53:19 följande:

    Det är inte ett dugg chockerande att prata ortensvenska. Det används ju både i SVT och SR och det finns föräldrar i medelåldern som använder ord därifrån. Det mest rebelliska en ungdom kan göra idag mot en föräldrageneration som beter sig som tonåringar själva är ju att bli konservativ eller sverigedemokrat.

    Jag skulle inte bli chockerad om sonen började prata ortensvenska utan ställa frågor om varför eftersom jag anser att det är en märklig företeelse.

    Jag pratar självklart med sonen om det här men jag vet inte om han skulle uppskatta att jag ringde runt till hans vänner och ställde frågor. Mitt inlägg riktade sig dessutom till föräldrar och hur de ser på fenomenet.


    Din reaktion tolkas nog som att du tycker det är chockerande. Och sånt gillar ungdomar. De pratar på ett sätt som inte vuxna gillar. Så har unga gjort i alla tider är min poäng. Söderslang, romska uttryck, finska uttryck? genom historien och över hela världen har det uppstått sociolekter som förknippas med lägre samhällsstatus och som anammas av unga människor. Det är inget som händer egentligen. Man pratar så när man är ung. Några av dessa ord inlemmas i språket och efter några år har alla glömt att det var ord som var upprörande. Och då hittar ungdomarna snabbt nya språkliga influenser.

    Du själv använder ord som sågs som uttryck från den kriminella världen, invandrare, lägre samhällsskikt, grovarbetare, fackföreningsanslutna eller annat folk som de övre skikten velat avgränsa sig från.

    Du verkar göra en väldigt stor grej av att ungdomarna pratar som några som rånat en annan. De flesta som pratar ortenspråk rånar ju inte någon annan. Och de uppfattar nog inte sin egen sociolekt som kriminell. Problemet ligger alltså i hur du själv reagerar.

    Får ju tillägga också: Att INTE vara sverigedemokrat är upprörande för många föräldrar. Givetvis. Väldigt många röstar ju på SD.
  • Anonym (TS)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-01-07 13:24:51 följande:

    Du besvarar i princip din egen fråga. Svenska arbetarungdomar pratar ibland ortensvenska även om de inte har växt upp i orten. Särskilt svenska arbetarungdomar med ortenkompisar eller problem. Antingen för att de identifierar sig mer med dessa än med andra svenskar, eller vill vara som dem. De har kanske redan en liknande livsstil (du nämner droger t ex). Medelklassungdomar däremot, skulle aldrig frivilligt prata så, oavsett ursprung. Sen förändras språket ständigt. En del barn och ungdomar slänger sig med ord eller uttryck som vuxna inte förstår, ungdomar har i viss mån alltid haft sitt eget språk och det finns olika sociolekter. Det märker vi ju även i vår lilla stad (inte så långt från Stockholm), som till 80-90 procent består av svensk medelklass. Här hör man sällan ortensvenska, men kanske andra uttryck. De flesta äldre barn och tonåringar, pratar dock som sina kompisar. I din sons kompisars fall verkar det bara delvis vara så, kanske för att han har en så blandad bekantskapskrets?


    Det finns definitivt svenska medelklassungdomar som pratar ortensvenska, i alla fall här i Stockholm. Det accepteras inte av ortenkillarna men det förekommer ändå.

    Jag reagerar inte på att ungdomar har egna uttryck för att revoltera eller känna gemenskap. Det är normalt men att svenska ungdomar använder uttryck från en sociolekt som talas av ungdomar som odlar ett hat mot dem är märkligt.

    BRÅ konstaterar som ovan nämnts i sin senaste rapport om förnedringsrån att ?jävla svenne? är ett återkommande uttryck i samband med rånen. I min bekantskapskrets har flera svenska ungdomar rånats av invandrargäng, en blev så allvarligt skadad att han kanske får lägga ner sina planer på en idrottskarriär.

    Varför vill man efterlikna personer som ogillar eller rent av hatar en? Det är svårt att förstå.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 14:21:43 följande:

    Det finns definitivt svenska medelklassungdomar som pratar ortensvenska, i alla fall här i Stockholm. Det accepteras inte av ortenkillarna men det förekommer ändå.

    Jag reagerar inte på att ungdomar har egna uttryck för att revoltera eller känna gemenskap. Det är normalt men att svenska ungdomar använder uttryck från en sociolekt som talas av ungdomar som odlar ett hat mot dem är märkligt.

    BRÅ konstaterar som ovan nämnts i sin senaste rapport om förnedringsrån att ?jävla svenne? är ett återkommande uttryck i samband med rånen. I min bekantskapskrets har flera svenska ungdomar rånats av invandrargäng, en blev så allvarligt skadad att han kanske får lägga ner sina planer på en idrottskarriär.

    Varför vill man efterlikna personer som ogillar eller rent av hatar en? Det är svårt att förstå.


    Men alla som pratar ortensvenska hatar ju inte svenskar. Jag tycker dina generaliseringar är rätt extrema.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-07 14:13:00 följande:
    Din reaktion tolkas nog som att du tycker det är chockerande. Och sånt gillar ungdomar. De pratar på ett sätt som inte vuxna gillar. Så har unga gjort i alla tider är min poäng. Söderslang, romska uttryck, finska uttryck genom historien och över hela världen har det uppstått sociolekter som förknippas med lägre samhällsstatus och som anammas av unga människor. Det är inget som händer egentligen. Man pratar så när man är ung. Några av dessa ord inlemmas i språket och efter några år har alla glömt att det var ord som var upprörande. Och då hittar ungdomarna snabbt nya språkliga influenser. Du själv använder ord som sågs som uttryck från den kriminella världen, invandrare, lägre samhällsskikt, grovarbetare, fackföreningsanslutna eller annat folk som de övre skikten velat avgränsa sig från. Du verkar göra en väldigt stor grej av att ungdomarna pratar som några som rånat en annan. De flesta som pratar ortenspråk rånar ju inte någon annan. Och de uppfattar nog inte sin egen sociolekt som kriminell. Problemet ligger alltså i hur du själv reagerar. Får ju tillägga också: Att INTE vara sverigedemokrat är upprörande för många föräldrar. Givetvis. Väldigt många röstar ju på SD.

    Tonåringar har alltid revolterat mot vuxenvärlden ja, även språkligt. Dock upplever jag inte att just ortensvenska har någon status alls bland medelklassungar. I alla fall inte utpräglad ortensvenska. Möjligen att man plockar upp enstaka ord och uttryck, precis som man gör från andra håll, inte minst från engelskan. Som du själv skriver, språket förändras ständigt. Efter en generation eller två, har de flesta glömt hur något som blivit en del av standardspråket, uppfattades från början. Men olika samhällsgrupper och subkulturer har också alltid pratat på (delvis) olika sätt. Så gissar jag att det förblir med ortensvenska, ungefär som söderslang eller bred göteborgska. Gällande hur ungdomar revolterar mot sina föräldrar politiskt, beror det nog på vad de har för föräldrar. Ungdomar med typiska Södermalms-föräldrar kanske blir konservativa eller SD, ungdomar med SD-föräldrar kanske blir hipsters eller woke.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-07 14:13:00 följande:

    Din reaktion tolkas nog som att du tycker det är chockerande. Och sånt gillar ungdomar. De pratar på ett sätt som inte vuxna gillar. Så har unga gjort i alla tider är min poäng. Söderslang, romska uttryck, finska uttryck? genom historien och över hela världen har det uppstått sociolekter som förknippas med lägre samhällsstatus och som anammas av unga människor. Det är inget som händer egentligen. Man pratar så när man är ung. Några av dessa ord inlemmas i språket och efter några år har alla glömt att det var ord som var upprörande. Och då hittar ungdomarna snabbt nya språkliga influenser.

    Du själv använder ord som sågs som uttryck från den kriminella världen, invandrare, lägre samhällsskikt, grovarbetare, fackföreningsanslutna eller annat folk som de övre skikten velat avgränsa sig från.

    Du verkar göra en väldigt stor grej av att ungdomarna pratar som några som rånat en annan. De flesta som pratar ortenspråk rånar ju inte någon annan. Och de uppfattar nog inte sin egen sociolekt som kriminell. Problemet ligger alltså i hur du själv reagerar.

    Får ju tillägga också: Att INTE vara sverigedemokrat är upprörande för många föräldrar. Givetvis. Väldigt många röstar ju på SD.


    Jag tycker inte att det är chockerande utan sorgligt. Min egen son talar ju inte så eftersom han inte är imponerad av ortenkillar eller gangsterrap så jag vet inte var intrycket av att jag är chockad kommer ifrån.

    När jag skrev en uppsats om sociolekter i förorterna intervjuade jag ungdomar som bodde i sådana områden och de ansåg definitivt att ortensvenska förknippas med kriminalitet. De visste precis vilka ungdomar som tillhörde kriminella gäng utifrån deras sätt att tala och klä sig. De skötsamma ungdomarna som också var invandrare kunde använda några uttryck på skoj men de pratade inte så själva.

    Förr skötte kriminella gäng sina uppgörelser internt. Den så kallade juggemaffian är ett exempel på det. Förutom det spektakulära Solvalla-mordet märkte vanligt folk inte av deras kriminalitet som vi gör idag då oskyldiga barn och vuxna skadas och dödas. Dagens kriminella har ett extremt våldskapital och det finns mängder av vapen i omlopp på ett sätt som vi aldrig har sett förr.

    Slang bland kriminella har alltid funnits just för att hålla den egna verksamheten hemlig och även om vanligt folk kan plocka upp olika uttryck så kan du inte separera slangen helt ifrån brotten som idag är grövre än någonsin.

    Man imiterar en sociolekt för att man av någon anledning imponeras av och romantiserar personerna som använder den. Det är det som är problemet, inte sociolekten i sig.
  • Anonym (Skolan)

    När jag jobbade på en gymnasieskola så la jag märke till att en del svenska killar bröt sin svenska. Det var killar som umgicks med invandrare. Inte för att jag brydde mig om det, det va bara att man märkte det.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-07 14:30:19 följande:

    Men alla som pratar ortensvenska hatar ju inte svenskar. Jag tycker dina generaliseringar är rätt extrema.


    Jag syftade på rånarna, inte alla som pratar ortensvenska.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 14:21:43 följande:
    Det finns definitivt svenska medelklassungdomar som pratar ortensvenska, i alla fall här i Stockholm. Det accepteras inte av ortenkillarna men det förekommer ändå. Jag reagerar inte på att ungdomar har egna uttryck för att revoltera eller känna gemenskap. Det är normalt men att svenska ungdomar använder uttryck från en sociolekt som talas av ungdomar som odlar ett hat mot dem är märkligt. BRÅ konstaterar som ovan nämnts i sin senaste rapport om förnedringsrån att jävla svenne är ett återkommande uttryck i samband med rånen. I min bekantskapskrets har flera svenska ungdomar rånats av invandrargäng, en blev så allvarligt skadad att han kanske får lägga ner sina planer på en idrottskarriär. Varför vill man efterlikna personer som ogillar eller rent av hatar en? Det är svårt att förstå.

    I vissa grupper odlas ett hat eller förakt mot majoritetssamhället ja, inte bara bland kriminella ungdomar. Utan även bland kriminella vuxna, hedersförtryckare och andra, som inte sällan ogillar hela den västerländska kulturen, trots att de lever här. Men som Stina påpekar, det gäller inte alla som pratar ortensvenska, och det verkar inte ha så mycket med ursprung i sig att göra. Mer om livsstil eller om man uppfattas som svenne eller inte. Välintegrerade invandrare kallas ibland också svennar eller wannabesvennar. Och en del arbetarungdomar med svenskt ursprung, identifierar sig mer med orten än med resten av Sverige, som jag skrev tidigare. Att vara svenne handlar mindre om utseende och mer om livsstil och hur du uppfattas. Ungefär som ortenspråk eller ortenbeteende inte handlar om ursprung i sig. Och de som tillhör, eller vill tillhöra denna kategori, vill inte vara svennar, oavsett om de är etniskt svenska eller ej. De fjärmar sig från övriga samhället, precis som övriga samhället - med blandat ursprung - fjärmar sig från dem. Detta kanske även gäller en del ungdomar ur medelklassen, eller så plockar de bara upp delar av språket och attityden. Enligt Brås rapport kring ungdomsrån är ungdomar med invandrarbakgrund överrepresenterade bland förövarna och ungdomar med svensk bakgrund överrepresenterade bland offren. Men även ungdomar med svensk bakgrund rånar, och även ungdomar med invandrarbakgrund blir rånade. Så hatet verkar inte bygga på etnicitet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hittepå) skrev 2022-01-07 13:17:55 följande:

    Ingen aning faktiskt. Ditt inlägg är intressant och du har koll på mycket så jag blev lite brydd bara över att du använder ett ord som inte finns. Ännu ska jag säga, tillslut åker det väl in som nyord i SAO om det används av nog många.


    Det intressanta är att alla i min omgivning förstår vad man menar med ortenkillar och det är _inte_ invandrarungdomar överlag, utan ungdomar som tillhör en subkultur där man romantiserar gangsterrap och kriminalitet.

    En bekant till mig konstaterade om sin sons skola ?Det finns inga ortenkillar, bara svenskar som spelar orten?. Hon är definitivt inte rasist eller sverigedemokrat (miljöpartist faktiskt). Däremot fanns det flera ungdomar med invandrarbakgrund i den skolan och det är förstås inget problem.
Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska