• Anonym (TS)

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    En del av sonens svenska kompisar pratar ortensvenska och jag fattar inte varför. Sonen skulle aldrig göra det själv eftersom han ser det som förnedrande.

    Flera av sonens svenska vänner har blivit rånade av killar från orten och ändå vill de prata som rånarna. Det är ett helt obegripligt. Sonen har frågat vännerna om det och de har ingen vettig förklaring. Ingen av vännerna har själva vuxit upp i orten.

    Det är en sociolekt som är förknippad med kriminalitet och en subkultur där man ser ner på ?svennar?. Det är verkligen inte alla invandrarungdomar som pratar så utan en viss kategori. Sonen har flera vänner med invandrarbakgrund och de flesta pratar inte ortensvenska.

    Jag har uppfostrat sonen att vara stolt över den han är och sitt svenska/nordiska ursprung. Jag lärde honom tidigt om vår historia och traditioner. Det är helt naturligt och okontroversiellt att uppfostra sina barn så i våra grannländer och övriga Europa.

    Frågar man ortenkillarna själva skulle de säga att det är självklart att vara stolt över sitt ursprung. Det är ingen slump att det viftas med flaggor från föräldrarnas hemländer på studentflaken både i förorter och innerstaden. Jag förstår det just för att jag värdesätter mitt eget ursprung. Det finns inget motsatsförhållande i det. Har man föräldrar från två olika länder lär man sig om båda föräldrarnas ursprung.

    Jag blir ledsen av att se vissa svenska ungdomars identitetsförvirring för de är de enda som har lärt sig tänka så. Självklart är det upp till var och en hur man vill identifiera sig men man måste veta var man kommer ifrån och åtminstone inte skämmas över det. Att anamma en sociolekt och subkultur där det odlas ett rent hat mot svenskar verkar bara självdestruktivt.

    Svenskar tror ofta att vi är så moderna att vi inte har någon kultur men allt ifrån vårt språk och vårt sätt att resonera till våra traditioner är präglade av vår historia. Det går inte att förstå vår samtid om man inte känner till historien.

    Om du tänker att jag måste vara sverigedemokrat borde du stanna upp och fundera över varför du drar den slutsatsen för det är en del av problemet. Jag är inte sverigedemokrat utan en svensk som värdesätter mitt nordiska ursprung. Är det provocerande för dig så borde du vara konsekvent och bli lika provocerad av att till exempel irakier, somalier, bosnier, syrier, afghaner etc. viftar med flaggor och älskar sitt hemland.

    Hur ser du på svenska ungdomar som pratar ortensvenska? Om dina barn gör det, har du frågat varför?

  • Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
  • Anonym (Stolt svensk)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 15:58:01 följande:
    Ok, då har jag några frågor till dig:

    1. Hur definierar du skillnaden mellan ett språk och en sociolekt?

    2. Exakt vilka språk har jag kopplat till kriminalitet? Exempel tack!

    3. Är det ok att värdesätta till exempel sitt kurdiska arv och varför får man i så fall inte värdesätta det nordiska?

    4. Varför är det ok för någon som upprörs över teorier om renrasighet att hävda att svenskar har svårt att tänka kritiskt och självständigt på grund av inavel?
    Det är klart att man kan värdesätta sitt nordiska arv! Jag är stolt över att jag är svensk sedan iallafall så långt som ner till 1600-talet. (Släktforskare i familjen.)

    Du vet väl att man får klanka ner på Sverige och svenskar men inte andra länder, och så främst MENA-länder, och deras folk.
  • Anonym (TS)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-01-07 16:00:41 följande:

    Du missförstår mig. JAG tycker att det är sorgligt och jag tar avstånd från all sorts rasism, även den som riktar sig mot majoritetsbefolkningen, dvs svenskar, dvs mig själv och min familj. Jag försökte bara beskriva ett fenomen och att uttryck som svenne motsvarar uttryck som blatte t ex, men jag använder inget av dem och tycker inget av det ska användas nedsättande. Jag lär mina egna barn att respektera andra, men också sig själva samt inte ta skit. Både jag och många andra föräldrar är oroliga för framtiden och alla skjutningar och ungdomsrån och annat, även om det inte sker just här. Men tonåringar vill knappast hänga i vår lilla stad hela tiden. Även föräldrar med invandrarbakgrund är oroliga. Även deras barn blir rånade, kallade hora eller svennar eller annat. Och som sagt, även svenska ungdomar rånar eller beter sig illa på andra sätt. Där vi bor, eller i min bekantskapskrets, finns dock ingen glorifiering av ortensvenska eller gangsterrap vad jag vet. Jag har helt enkelt inte mött det fenomenet utom i vissa kretsar. Men skulle mina barn visa sådana tendenser när de blir äldre, skulle jag prata med dem, utan att vara dömande.


    Ok, då är jag med och instämmer i allt du skriver.

    Det är inte bara svenska ungdomar som rånas heller och det handlar ju om att rånarna ser direkt om offren är orten eller ej. Jag har en släkting med arabiskt ursprung som jag är lika orolig för när han är ute sent på kvällarna för man ser att han är en snäll och lite naiv kille som vuxit upp i ett privilegierat område. Han pratar inte heller ortensvenska. Det skulle bara vara märkligt.

    Just den här synen på att det är töntigt och omanligt att bli en del av majoritetssamhället är vanlig i kriminella subkulturer. I det här fallet förstärks det ibland av rent hat mot allt som är svenskt.

    Fast man kan bli en del av majoritetssamhället och ändå behålla sitt ursprung, vilket många invandrare också gör. Det är därför jag anser att SDs assimileringspolitik är så paradoxal. Om man värdesätter sitt eget ursprung förstår man också varför andra vill behålla sitt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stolt svensk) skrev 2022-01-07 16:10:16 följande:

    Det är klart att man kan värdesätta sitt nordiska arv! Jag är stolt över att jag är svensk sedan iallafall så långt som ner till 1600-talet. (Släktforskare i familjen.)

    Du vet väl att man får klanka ner på Sverige och svenskar men inte andra länder, och så främst MENA-länder, och deras folk.


    Absolut och jag har alltid gjort det oavsett vad andra anser om den saken. Det händer ingenting när jag säger sådant utan det är mest på nätet som vissa kallar en brunskjorta och rasist enbart av den anledningen.

    Några som aldrig har haft problem med att jag säger det är ironiskt nog invandrare som ofta är intresserade av att lära sig mer om svensk kultur.

    De invandrare jag umgås med kan diskutera problem i sin egen kultur också. De behöver inte svenskar som skyddar dem från kritik.
  • Anonym (Hittepå)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 16:03:36 följande:

    Jag använder aldrig ordet orten i den här bemärkelsen förutom när jag skriver om subkulturen och sociolekten. Du får infoga citattecken i din fantasi om det känns bättre.

    Var det verkligen poängen med dina inlägg som du verkar så nöjd med? Ok tack då vet jag.


    Ja jag är nöjd. Du lär ju vara nöjd med dina.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 16:22:08 följande:
    Ok, då är jag med och instämmer i allt du skriver. Det är inte bara svenska ungdomar som rånas heller och det handlar ju om att rånarna ser direkt om offren är orten eller ej. Jag har en släkting med arabiskt ursprung som jag är lika orolig för när han är ute sent på kvällarna för man ser att han är en snäll och lite naiv kille som vuxit upp i ett privilegierat område. Han pratar inte heller ortensvenska. Det skulle bara vara märkligt. Just den här synen på att det är töntigt och omanligt att bli en del av majoritetssamhället är vanlig i kriminella subkulturer. I det här fallet förstärks det ibland av rent hat mot allt som är svenskt. Fast man kan bli en del av majoritetssamhället och ändå behålla sitt ursprung, vilket många invandrare också gör. Det är därför jag anser att SDs assimileringspolitik är så paradoxal. Om man värdesätter sitt eget ursprung förstår man också varför andra vill behålla sitt.

    Javisst, det finns ingen motsättning i att tillhöra flera kulturer, så länge man inte skadar andra samt anpassar sig till det samhälle man lever i. Många invandrare är stolta över sitt ursprung men känner sig även svenska, om än i varierande grad. Men särskilt i mötet med hemlandet eller mindre integrerade landsmän. Sen hatar inte de flesta i orten svenskar, inte ens alla kriminella hatar svenskar. Ortens problem är snarare patriarkala värderingar, b la ett utbrett och destruktivt machoideal, som krockar med majoritetssamhällets värderingar. Det är inte bara i Sverige detta problem finns. Lägg till socioekonomiska faktorer som trångboddhet, arbetslöshet, dåligt fungerande skolor osv, och vi får en krutdurk i dessa områden. Mest skadar de dock sig själva och varandra, även om det inte förringar vare sig rån, sexbrott eller annat som riktas mot utomstående.
  • LadyJane
    Anonym (Stolt svensk) skrev 2022-01-07 16:10:16 följande:
    Det är klart att man kan värdesätta sitt nordiska arv! Jag är stolt över att jag är svensk sedan iallafall så långt som ner till 1600-talet. (Släktforskare i familjen.)

    Du vet väl att man får klanka ner på Sverige och svenskar men inte andra länder, och så främst MENA-länder, och deras folk.
    Tja. i så fall bör du ha sett att inaveln är rätt stor i Sverige eller du kanske bara "samlar namn" istället för att släktforska på bredden. Anförlusterna är oftast ganska omfattande.
  • Anonym (Tragiskt)

    Det är väldigt tragiskt och jag tror att vi kan skylla en hel del på SR och SVT. Dessa medier låter väldigt sällan de vettiga och normala invandrarna komma till tals. Det är alltid de hetsiga, gapiga, kriminella dårarna som drar rasistkortet lika ofta som de blinkar som får ta plats. Det måste vara otroligt frustrerande som normal invandrare med denna snedrepresentation och glorifiering. 

    Jag skulle i alla fall bli riktigt less om jag invandrade till ett nytt land och man bara lät korkade fläktrökande huvtröjor utan utbildning och förmåga att försörja sig själva ständigt få allt utrymme i media. 

  • Anonym (TS)
    LadyJane skrev 2022-01-07 19:46:17 följande:

    Tja. i så fall bör du ha sett att inaveln är rätt stor i Sverige eller du kanske bara "samlar namn" istället för att släktforska på bredden. Anförlusterna är oftast ganska omfattande.


    Jag noterar att du inte besvarade någon av mina frågor. Om du fortsätter hävda att Sverige utmärker sig när det gäller inavel kan det leda till en internationell jämförelse och det tror jag inte att du vill.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2022-01-07 20:28:05 följande:

    Det är väldigt tragiskt och jag tror att vi kan skylla en hel del på SR och SVT. Dessa medier låter väldigt sällan de vettiga och normala invandrarna komma till tals. Det är alltid de hetsiga, gapiga, kriminella dårarna som drar rasistkortet lika ofta som de blinkar som får ta plats. Det måste vara otroligt frustrerande som normal invandrare med denna snedrepresentation och glorifiering. 

    Jag skulle i alla fall bli riktigt less om jag invandrade till ett nytt land och man bara lät korkade fläktrökande huvtröjor utan utbildning och förmåga att försörja sig själva ständigt få allt utrymme i media. 


    Instämmer helt, man normaliserar en grupp som egentligen är extrem.
  • Anonym (Carla)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 14:02:23 följande:

    Majoriteten som talar ortensvenska är invandrare men majoriteten av invandrarna talar inte ortensvenska. Du ser inget mönster där?

    Hur menar du att jag spelar överklass?


    Ja och det är ortensvenska du förfasas över. Det är som om du hatar alla människor från Kina men inte från Vietnam. Är du inte rasist ändå isf? Att du använder vissa ord för att vinna sociala poäng och signalera högre klass och i din text förfasas och tar avstånd från sådant som för dig signalerar lägre klass och annat negativt. Skärp dig.
Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska