• Anonym (Dum)

    Räcker 30K?

    För möbler och husgeråd osv på IKEA el dyl för en 3a/2 vuxna + baby? Eller behövs mer? Jag har ingen koll, vi har hyrt fullt utrustat tom nu. 

    Second hand är inte aktuellt av flera orsaker. 

  • Svar på tråden Räcker 30K?
  • LFF
    Anonym (Dum) skrev 2022-05-09 14:38:40 följande:
    Räcker 30K?

    För möbler och husgeråd osv på IKEA el dyl för en 3a/2 vuxna + baby? Eller behövs mer? Jag har ingen koll, vi har hyrt fullt utrustat tom nu. 

    Second hand är inte aktuellt av flera orsaker. 


    Vad är det ni behöver köpa? Ett helt nytt hushåll med sängar, soffor, husgeråd etc eller bara lite strösaker?

    Gå in på IKEAs hemsida och klicka i det ni vill ha så ser du ju vad du landar på. Och sen lägger du på en del till för oförutsedda saker som du hittar på plats.

    Vi gick loss på IKEA 2010 med att köpa ny säng (inklusive madrasser och kuddar), nytt matbord med stolar, några Billy-bokhyllor och sen lite strösaker. Då gick det kalaset på 25 000.
  • Anonym (Fia)

    Det beror helt på om det handlar om det som minimalt behövs för att klara sig och de billigaste alternativen eller om man tänker sig allt möjligt över det. (handlar det om att få bidrag för det från ex socialförvaltningen så handlar det om det minsta och billigast möjliga - ser ju ibland en del trådar här på FL med unga tjejer som ska få barn som tror de ska få så de kan köpa nya dyra vagnar och alla möjliga "quality of life" utrustning).

    Som nämnt ovan - gå in på ikeas hemsida. 

    Soffa finns t ex från 1300kr till 20000kr. (den jag köpte själv förra året kostar ungefär 6000kr). Det varierar också väldigt mycket hur mycket möbler man väljer att ha. Jag har 4 bokhyllor på en person, någon som inte har så mycket böcker eller ont om pengar så kan det räcka med 1 osv. En matta kan kosta allt från en hundring till flera tusen

    För det mest nödvändiga och billigaste alternativen räcker det säkerligen till. 

  • Anonym (Knappt)

    Har ni verkligen _inget_ i dagsläget, dvs inte minsta kastrull eller tallrik, så lär det bli knappt. Men har ni inte mer att röra er med så får ni skriva en lista och sen prioritera hårt vad ni verkligen behöver till att börja med. Både en vettig säng och en ny soffa lär bli svårt tex.

  • Fjäril kär

    Om ni är realistiska och tänker smart så absolut kan ni handla ganska mycket för dom pengarna. Tänk budget och fokusera på att täcka det mest nödvändiga först så kan ni eventuellt plocka med nåt extra utöver det. 

  • Anonym (Lunchlåda)

    Utgå ifrån det ni redan äger och har och skriv en lista på det så ser ni ganska snart hur pengarna kan anpassas till det ni måste köpa

    Jag tror inte ni ska räkna med att kunna unna er att byta ut gamla möbler utan det känns som att summan är anpassad utifrån dom saker som redan finns. 

    Bara en spjälsäng,  kudde/täcke, enkelt hopfällbart skötbord och några ombyten av lakan går loss på minst 2000 kronor, kanske mer än så. 

  • sextiotalist
    Anonym (Dum) skrev 2022-05-09 14:38:40 följande:
    Räcker 30K?

    För möbler och husgeråd osv på IKEA el dyl för en 3a/2 vuxna + baby? Eller behövs mer? Jag har ingen koll, vi har hyrt fullt utrustat tom nu. 

    Second hand är inte aktuellt av flera orsaker. 


    Kolla hemsidan, ni kan säkert fixa det, men då får ni välja det billigaste, för att sedan, när ekonomin tillåter, uppgradera er
  • sextiotalist

    Hjälpte sonen plocka ihop det nödvändigaste, då hade han köpt en fåtölj och säng begagnat.
    Hans köksutrustning hade försvunnit i en tidigare flytt, så där hade han nästan ingenting. Däremot lakan, kuddar och täcken.
    Tror kalaset gick på 5000 när vi lämnade kassan. Så det går, men då var det bara det så han kunde börja bo anständigt.

  • Lönnsirap

    Det är inte alls omöjligt att på 30 000 göra en bostad bebolig. Dock bygger det ju på att verkligen välja väldigt billig utrustning och inte har behov av massa prylar och förvaring. 

    Jag tror precis som fjäril kär att ni kan köpa rätt mycket för pengarna, men jag håller också med "knappt", att det blir att prioritera hårt. 

    Det finns liksom inte pengar till att välja fritt det som ni gillar. Å andra sidan så är det väldigt bra att faktiskt inse att möbler och utrustning till hemmet inte behöver vara det absolut dyraste. Mycket av Ikeas ganska billiga grejer är jättebra. Jag personligen hade tänkt på att också köpa saker på andra ställen. 

  • sextiotalist
    Lönnsirap skrev 2022-05-09 15:36:12 följande:

    Det är inte alls omöjligt att på 30 000 göra en bostad bebolig. Dock bygger det ju på att verkligen välja väldigt billig utrustning och inte har behov av massa prylar och förvaring. 

    Jag tror precis som fjäril kär att ni kan köpa rätt mycket för pengarna, men jag håller också med "knappt", att det blir att prioritera hårt. 

    Det finns liksom inte pengar till att välja fritt det som ni gillar. Å andra sidan så är det väldigt bra att faktiskt inse att möbler och utrustning till hemmet inte behöver vara det absolut dyraste. Mycket av Ikeas ganska billiga grejer är jättebra. Jag personligen hade tänkt på att också köpa saker på andra ställen. 


    Ett tips för att få förvaring på ett billigt sätt är att använda kallax som underlag till bäddmadrassen.
  • Anonym (W)

    Tipsar om att kolla deras avdelning med nedsatta priser på utgående, återköp eller bara små skador som är enkla att ställa mot en vägg. Kan göras ordentliga fynd.

Svar på tråden Räcker 30K?