• Anonym (4barnsmamma)

    Spara barnbidraget?

    Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

  • Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-31 10:08:52 följande:

    Kan tillägga att av de jag känner som tidigt köpte hus, så har alla fått enorma summor av sina föräldrar som de inte ens reflekterar över. Exempel: de har fått ett körkort belyser. De har fått hjälp att köpa en bil. De har inte behövt ta studielån utan har bott hemma och levt gratis. De har fått en soffa. De har fått en barnvagn. De har blivit bjudna på familjeresor när någon fyllt jämnt. De har fått rejäla pemgasummor när de själva fyllt år. 


    Allt detta är väl alldeles underbart. Men man ska inse att om man får knega ihop till precis allt själv, och tidigt får jobba för sin egen försörjning utan minsta stöd så är förutsättningarna annorlunda. Var glad över det du har fått men inse att du har FÅTT det. Du har inte förtjänat det. Du har haft täta föräldrar, inte ett särskilt driv. 


    Håller helt med. Vissa förstår inte vilken väldigt bra start de får i livet tack vare strävsamna föräldrar eller tidigare generationer. Ibland när sådana gnäller och gnäller ändå och inte är det minsta tacksamma utan bara glider runt och tror att det är så för alla. Man hoppas de någon gång får ett uppvaknande iaf. 
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-31 10:04:47 följande:

    Älskar att folk slänger ur sig att de VALDE att köpa istället för att hyra. Ni har inte sparat ihop till insatsen. Ni har fått en grundplåt av era föräldrar, arv eller liknande. För man sparar inte ihop till en insats bara så
    där. Jo möjligen om man bor hemma hos föräldrar i en evighet och därmed inte har några boendekostnader. Men alla har ju inte möjlighet till det, eller hur? 


    Du läser inte korrekt. Jag skrev att jag valde att ha dubbla jobb för att få ihop till kontantinsatsen. Jag bodde inte hemma i en evighet, jag köpte min första lägenhet när jag var 21 år. Fick däremot ge upp allt som alla andra hittade på mellan 18-21 år. Jag har en jäkla disciplin när jag väl bestämt mig för något. Jag hade lika gärna kunnat gå ut och festa och åka på alla roliga resor med kompisarna och satt mig i en hyresrätt men då hade jag inte förlåtit mig själv idag. 
  • Anonym (Fel)

    Helt galet att ni får nästan 6000 kr i månaden att fondspara gratis av staten ju.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mini) skrev 2022-07-31 10:14:17 följande:
    Håller helt med. Vissa förstår inte vilken väldigt bra start de får i livet tack vare strävsamna föräldrar eller tidigare generationer. Ibland när sådana gnäller och gnäller ändå och inte är det minsta tacksamma utan bara glider runt och tror att det är så för alla. Man hoppas de någon gång får ett uppvaknande iaf. 

    Tror jag läste om studier man gjort kring detta. Minns inte helt hur det gick till men man kunde iaf se att när vi människor får någon fördel (tror testdeltagarna fick spela monopol och starta med mer pengar än sina motspelare) så har vi en tendens att glömma fördelen och istället prata om vilka personliga egenskaper och val vi gör för att förklara framgång. Man glömmer helt enkelt bort att man hade en bättre start än övriga och övertygar sig själv om att man är mer värd framgången än de andra. 


    Tycker det är tydligt i sådana här trådar. Det är ju ett ärvt beteende också: de som haft möjlighet att skaffa sig en solid grund tidigt tack vare föräldrar, kan göra samma för sina barn som sedan i sin tur kan säga att de minsann har gjort kloka val. 


    Det är inte billigare med hyresrätt. Det är inte heller enklare att få en hyresrätt. Att folk ändå har hyresrätt är för att man inte fått hjälp med en rejäl insats från föräldrar eller arv. Det handlar liksom inte om att man tyckt det var soft med hyresrätt. :) 

    hur som helst: det är ganska skönt att sitta i hyresrätt nu när räntorna stiger. En husägande kompis frågade mig häromdagen hur mycket min hyra går upp nu när räntorna skenar. När jag svarade 0 kr blev hon nästan förnärmad. Som att ränta är något alla ska betala solidariskt, haha. Men jag har ju inga lån på min lägenhet. Jag hyr ju. 

  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Fel) skrev 2022-07-31 10:17:33 följande:

    Helt galet att ni får nästan 6000 kr i månaden att fondspara gratis av staten ju.


    Vi betalar stora mängder i skatt varje månad så att vi får pengar av staten vet jag inte om jag vill kalla det. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Oxå 4) skrev 2022-07-31 09:54:42 följande:

    Bostadsrätt tas upp ofta. De finns inte överallt. I södra Norrland kan man inte räkna med att göra bostadskarriär eftersom de inte finns i någon större utsträckning mer än i städerna. Som i sin tur inte är så många. I Jämtland finns det bara en stad. 
    De bostadsrätter som finns i mitt samhälle på 1500 pers är under 50 st och kostar allt mellan 20 och 200 000. Atr äga en br här är en förlustaffär på samma sätt som att äga en kåk du inte kan sälja. 
    Om jag skulle spara för att mitt barn ska köpa en br innebär det att jag uppmanar henne att flytta söderut 50 mil eller mer. 
    Min kåk på 210 kvadrat köpte vi för 275' år 1999. Så ser priserna ut här. Man vet att husköpet inte kommer vara en vinst framöver. Troligen blir det svårt att sälja. 


    Nu bor jag i Umeå, dvs norrland, vad du inte tänker på är om du ex köper ditt hus om du nu bor på landsbygden, är att husen är mycket billiga där, du kan köpa den kontant och har bara driftkostnader på ditt boende.

    Tar man min mamma hon bor i Kiruna, även där har bostadspriserna exploderat i ökning senaste åren, hon har inga lån, bara drift, det gör att hon har mycket mer kvar av sin pension än att hon valt o bo i hyresrätt.

    Att planera tidigt har då konsekvenser genom hela livet, det ökar även din pension om man ser på totala utgifter per månad.
    Man kan säga att man startade sitt pensionssparande redan via sitt första bostadsköp, tar man sedan världsläget som det är nu har man även en trygghet i att ha låga lån, man påverkas inte lika hårt av räntehöjningar som ev nu kommer framöver, ökar ränta kommer vi ha mycket mer kvar per månad än våra vänner har med liknande inkomster, då stoppar inte 10000 kr per månad, det kommer bli mer än så, vi bor billigare.
  • Anonym (Okej)

    Fast alla har faktiskt inte fått pengar genom arv osv. Jag kommer från en familj utan pengar som bodde i ett utsatt område. Visserligen bodde jag hemma när jag pluggade men jag jobbade också deltid (10h dagar 2-3 ggr i veckan + lov och helger) och sedan flyttade jag till London i 4 år där hyran vad ca 10 tkr och fick ut 18 tkr som bäst). Ändå lyckades jag köpa en bostadsrätt när jag flyttade till en storstad i Sverige, för jag såg till att spara och investera. 

    Trots att det går att göra som jag gjorde, utan ett arv osv så hade jag velat hjälpa mina barn på traven om jag kunde. Men jag hade inte berättat för dem om mitt sparande, utan lärt dem om ekonomi och investeringar (jag är självlärd) så att de får spara en del själva. Jag förstår därför inte varför jag borde få mindre barnbidrag bara för att jag har sparat mina egna pengar och kämpat för dem och min utbildning tidigare i livet. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-07-31 10:15:08 följande:
    Du läser inte korrekt. Jag skrev att jag valde att ha dubbla jobb för att få ihop till kontantinsatsen. Jag bodde inte hemma i en evighet, jag köpte min första lägenhet när jag var 21 år. Fick däremot ge upp allt som alla andra hittade på mellan 18-21 år. Jag har en jäkla disciplin när jag väl bestämt mig för något. Jag hade lika gärna kunnat gå ut och festa och åka på alla roliga resor med kompisarna och satt mig i en hyresrätt men då hade jag inte förlåtit mig själv idag. 

    Jag svarade inte just dig utan andra i tråden som pratade om sina val. 


    Men nu när du tar upp det: jag har hört  bekanta påpeka samma som du. Men jag tror du missuppfattar. Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Jag har försörjt mig själv sen dess. Jag har inte heller åkt på flashiga resor, festat massor eller konsumerat dyrt. För mina pengar gick ju såklart till hyra, el, mat, osv. Det är det här du kanske inte fattar: du kunde vid 21 köpa en lägenhet för att du inte behövde ha några kostnader under den tiden. Jag hade de kostnaderna, levde snålt och har levt i hyresrätt alltid eftersom jag inte haft möjlighet att spara ihop de hundratusentals kronor det faktiskt handlar om. Det beror inte på att jag festat upp tre års inkomster. 


    Och jag undrar några saker: 
    Sparade du till hela insatsen själv? Hur mycket handlade det om? 


    Vad hade du för inkomst mellan 18 och 21? 


    Betalade du något hemma? Hur mycket kunde du spara? 


    Gick dina föräldrar i borgen för dig vid första lägenhetsköpet? 


    Rätt viktiga frågor så svara gärna. 

  • Anonym (Fel)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-07-31 10:22:56 följande:
    Vi betalar stora mängder i skatt varje månad så att vi får pengar av staten vet jag inte om jag vill kalla det. 

    Jo, det får ni. 


    Ni betalar skatt som alla andra, men ni får också nästan 6000 prr månad av staten. Dvs ni både ger och får. Ni behöver heller inte bidraget ni får utan det läggs på hög. Pengar som kunde gått åt fattiga pensionärer. 

    Jag tycker det är ett gravt systemfel. Bidrag ska gå till de som behöver pengar. Man får inte bostadsbidrag utan att det prövas, det är vansinne att man ska få barnbidrag av slentrian.

  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-31 10:21:56 följande:

    Tror jag läste om studier man gjort kring detta. Minns inte helt hur det gick till men man kunde iaf se att när vi människor får någon fördel (tror testdeltagarna fick spela monopol och starta med mer pengar än sina motspelare) så har vi en tendens att glömma fördelen och istället prata om vilka personliga egenskaper och val vi gör för att förklara framgång. Man glömmer helt enkelt bort att man hade en bättre start än övriga och övertygar sig själv om att man är mer värd framgången än de andra. 


    Tycker det är tydligt i sådana här trådar. Det är ju ett ärvt beteende också: de som haft möjlighet att skaffa sig en solid grund tidigt tack vare föräldrar, kan göra samma för sina barn som sedan i sin tur kan säga att de minsann har gjort kloka val. 


    Det är inte billigare med hyresrätt. Det är inte heller enklare att få en hyresrätt. Att folk ändå har hyresrätt är för att man inte fått hjälp med en rejäl insats från föräldrar eller arv. Det handlar liksom inte om att man tyckt det var soft med hyresrätt. :) 

    hur som helst: det är ganska skönt att sitta i hyresrätt nu när räntorna stiger. En husägande kompis frågade mig häromdagen hur mycket min hyra går upp nu när räntorna skenar. När jag svarade 0 kr blev hon nästan förnärmad. Som att ränta är något alla ska betala solidariskt, haha. Men jag har ju inga lån på min lägenhet. Jag hyr ju. 


    Ja du kan ju läsa hur många studier du vill kring detta, du sitter fortfarande fast i din hyresrätt. Du betalar hyra till en fastighetsägare som får hela kakan, dvs värdeökningen av bostaden du betalar alla kostnader för. 


    Vi har bundit vår ränta lågt i 10 år så att räntorna stiger är inget som berör oss. Jag tänker alltid långsiktigt vad gäller ekonomin. 

Svar på tråden Spara barnbidraget?