• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • pyssel
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 14:02:49 följande:
    Fungerar likadant i samhället i sin helhet. Vill man motivera människor ska de vara med och utforma mål och strategi.

    Det är därför som feministerna inte får med män på tåget. För feministerna har ett tidigare satt mål och strategi som de sedan säger till männen att gå med i.

    Märks även i denna tråd. Feministerna säger till männen att hänga på och säger till dem hur arbetet ska utföras. Männen svarar att de finner strategin fördomsfull. Feministerna blir då sura på männen och arbetet rinner ut i sanden.
    Som jag sa, det är heller ingen simpel kick-off för fyra gubbar på en och samma IT-avdelning som någon chefstant vill få att ta kafferast samtidigt efteråt "för det kan va bra". På uppmaning av TS vill du diskutera "tåget" och som vanligt kommer du med ditt evinnerliga "med på tåget" och hur du ska lockas och trugas. Nåväl, du är inte tillräckligt intresserad av relationsvåldsfrågor och ingen trugar. De flesta feminister, eftersom du poängterar dessa, som arbetar med våld har väldigt, VÄLDIGT, lite intresse av att jaga män som inte slår och inte sanktionerar våld, för att "få dem att inte slå", vilket de alltså inte gör, eller om de är ointresserade av frågan ens få dem att hälla upp vårt kaffe. Stay away då för tusan om du väntar dig detta du visar i tråden. Trippa på tå för individuella manstolkningar av ord vet varenda utsatt kvinna vad det står för innanför fyra väggar.

    Tvärtom FINNS det redan, sedan länge, en bjuda-in-diskussion som även är i mäns favör då den föreslår en vidare mansroll, eller flera mansroller, med utrymme att tala om sådant som trycker en på riktigt så man inte behöver stoppa ner allt inombords tills det rinner över med våld mot en själv eller andra. Men där har du ditt rundabordssamtal du påstår inte finns och som män bidragit stort med innehållet till. Jobbar du med våld eller? För det gör jag. Tycker du har en ihållande fräck och utomordentligt gnällig ton och ett uttalat behov att styra debatten med en riktigt stickig offerkofta. Läskigt. 
  • pyssel
    Anonym (reagera) skrev 2022-08-04 15:13:32 följande:
    Precis som när det kommer till att våldtäkt inte handlar om sex utan om makten att kunna ta det man vill ha. 
    Det är en gammal tes som inte stämmer. Våldtäkter har olika drivkrafter, inte bara makten att ta, som sjuka sexuella böjelser, avsaknad av empati, kulturella företeelser med mera. 
  • Anonym (lmköjipo u)
    Anders 386 skrev 2022-08-04 14:32:49 följande:

    För mig känns det ganska svårt att göra något konkret om jag inte på något sätt konfronteras med det direkt. Men vad som behövs är att omgivningen har civilkurage att larma - och på något sätt måste myndigheterna ha makt att kunna gripa in mot en potentiell förövare innan skadan redan skett.

    Problemet är ju mycket större än bara misshandel - efter att ha läst många trådar på FL under många år har jag förstått att det är ganska ofta förekommande att män utnyttjar psykisk makt mot kvinnor. Män förnedrar och kontrollerar sin partner, där tror jag det finns ett superstort mörkertal. På något sätt har det kopplingar till hederskultur trots att vi inte riktigt vill se parallellerna.

    Det är en hederskultur som lever från förr. Det finns gamla svenska kvarlevor om mannens överlägsenhet och att det är han som ska styra familjen. Det är tex. avgörande för val av partner. Många män med låg utbildning ser inte en högutbildad kvinna som en potentiell partner. Men det har aldrig varit något problem för en högutbildad man att välja en lågutbildad kvinna.

    Det där är komplicerat eftersom det ofta är kvinnor som söker "dominanta" män. Dom snälla männen blir utan partner medan dom stöddiga männen får ligga. (Ta Persbrandt som ett exempel, hur många kvinnor skulle inte sära på benen för honom?) Listan kan göras lång på sviniga män som kan ligga runt hur mycket som helst.


    Du kan säga ifrån när andra män uttalar sig nedsättande om kvinnor. 


    Att trycka ner någon så som du beskriver är misshandel det med och är lika lite ok som fysisk misshandel är. 


    Ang Persbrandt, hell yeah he´s hot! Tänkte jag först när jag såg honom i Beck. Men när åren gick och jag läste mer om hans privatliv osv så är det nu: Nah! Inte så sexig alls faktiskt. 


    Med det inte sagt att jo många kvinnor väljer fel män, problemet är ju bara att de här männen mycket väl vet vad som får en kvinna på fall och så kommer de där misshandlingarna som små saker i början för att sen eskalera när det 'lilla' har blivit det normala. 

  • Anonym (Fortsätt)
    Snacka om att överträffa sig själv i BS:
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 15:10:23 följande:
    ...och det är något som ytterst få män engagerar sig i på politisk nivå. Dåvarande statsminister gav kvinnliga feminister visst inflytande över jämställdhetspolitiken för att de skulle vara tysta.

    Sedan har det tickat på men det är ett projekt av kvinnor för kvinnor. Jämställdhetsmyndigheten är Sveriges mest ojämställda myndighet på så vis att nästan inga män jobbar där.
    jamstalldhetsmyndigheten.se/om-jamstalldhetsmyndigheten/organisation/

    Här kan du läsa om alla män som jobbar vid "Sveriges mest ojämställda myndighet". Hur du kan få det till "nästan inga" blir helt obegripligt.
  • Anonym (mer självständiga kvinnor mindre våld)

    jag tror kvinnor generellt behöver bli mer  självständiga.
    ekonomiskt, känslomässigt, praktiskt, styrkemässigt med mera.

    alla kvinnor borde ha ett jobb och lära sig att ta hand om sig själva, då skulle de inte behöva män. det jag vill säga är att en kvinna som inte är beroende av en man är självständig/stark nog att kasta ut rövhålet.

  • Anonym (pappa)

    För att koppla tillbaka till ursprungsfrågan så kan man som man engagera sig i diverse organisationer som jobbar med frågan. Exempelvis MÄN. 


    Om du är förälder till pojkar se till att de får med sig bättre värderingar än föregående generationer har fått. Jag tänker så klart på att det inte är ok med våld mot någon men också att man kan prata om allt. Lär dem att hantera sina olika känslor och kommunicera dem verbalt. 

  • Anonym (Ini)
    pyssel skrev 2022-08-04 15:15:38 följande:
    .

    Tvärtom FINNS det redan, sedan länge, en bjuda-in-diskussion som även är i mäns favör då den föreslår en vidare mansroll, eller flera mansroller, med utrymme att tala om sådant som trycker en på riktigt så man inte behöver stoppa ner allt inombords tills det rinner över med våld mot en själv eller andra. Men där har du ditt rundabordssamtal du påstår inte finns och som män bidragit stort med innehållet till.  
    Det är bra att ni har den typen av diskussioner. Problemet som jag upplever med dessa diskussioner är att de män som närvarar där har föga med mannen ute i landet att göra. Det är i alla fall de intryck jag får när jag lyssnar på dessa män. Det är män som finner sig i feministernas verklighetsbeskrivning med männen som problemet.

    Män generellt har dock en positiv manssyn och ser inte mansnormer som ett problem över huvud taget. Om något har vi för lite traditionella mansnormer numera skulle jag hävda.

    Vissa normer som att att inte diskutera känslor kan jag hålla med om. Men viljan att aldrig ge upp, att aldrig skylla på andra, att inte komma med ursäkter, att inte stanna nere utan att alltid resa sig är något som vi behöver mer av.

    Och ju fler sådana män vi får fram, desto mer kommer också kvinnomisshandeln att minska.
  • Anonym (Mjölk)

    Läste Magdalena Graafs bok det ska bli mig ett sant nöje att döda dig, där hon berättar om när hon blev misshandlad av sin man, det finns många obehagliga saker att läsa, en av sakerna som jag reagerade på var att när hon var gravid så gick hon och hennes kille samt en kompis till honom och skulle köpa pizza (tror jag, många år sen jag läste) då blev hon misshandlad på öppen gata av sin kille och hans kompis reagerade inte.

     Det här är väl typexemplet på vad som är nästan minsta nivå, misshandla inte (förstås), men reagera om någon blir misshandlad! Det här gäller också på hur nå uttrycker sig och vad du skriver på nätet 

  • Anonym (lmköjipo u)
    Anonym (mer självständiga kvinnor mindre våld) skrev 2022-08-04 15:35:25 följande:

    jag tror kvinnor generellt behöver bli mer  självständiga.
    ekonomiskt, känslomässigt, praktiskt, styrkemässigt med mera.

    alla kvinnor borde ha ett jobb och lära sig att ta hand om sig själva, då skulle de inte behöva män. det jag vill säga är att en kvinna som inte är beroende av en man är självständig/stark nog att kasta ut rövhålet.


    Det är ju dit vi är på väg, varför tror du annars vi ha alla incels? Vilket också är en potentiell risk, vad hindrar att en eller annan galen incel ger sig ut och slår, våldtar och dödar en slumpmässigt utvald kvinna? 


    Men det är inte så att kvinnor alltid stannar hos en man för att de är beroende av dem ekonomiskt så att säga, en man börjar ju inte med att slå och misshandla någon psykiskt. Det går gradvis så att misshandeln neutraliseras. 


    Den kvinnan som vill lämna måste, som någon skrev ovan, få hjälp, en annan än den som finns idag. En vän till mig lämnade ett våldsamt förhållande och hamnade på en kvinnojour långt hemifrån. Hon kunde inte jobba pga detta och kunde därför inte betala sina räkningar vilket ledde till att hon hamnade i skuld och höll på att bli vräkt. Tack vare en pappa som kunde gå in och betala iaf hyran och en snäll värd så blev hon inte det. 


    Försörjningsstöd hade hon inte rätt till, hon hade ju jobb...


    En ung kvinna som fick sin arm bruten av sin sambo fick inte heller försörjningsstöd. Hon borde ha sparat pengar så att hon klarade av en tillfällig svacka menade socialtjänsten på. Att hon jobbat i endast fyra månader tog de ingen hänsyn till. (Hennes första jobb efter utbildningen) 


    All sån hjälp måste komma automatiskt, kontaktförbud mot mannen, hårdare straff om detta bryts, polisen måste kunna ingripa INNAN något har hänt om det finns hotbild. 


    Måste kvinnan fly så måste hon ha rätten att ta med sina barn utan att riskera att förlora vårdnaden. 


    Försörjningsstöd måste sättas in direkt utan diskussioner om kvinnan behöver det. 


    Sen kan jag också tänka mig ytterligare lagar. den som misshandlat bör inte få bosätta sig nära kvinnan, kanske inte ens i samma stad. (Med undantag om han har flyttat och kvinnan självmant flyttar dit, så ska han inte tvingas flytta pga det) 


    Om de har barn ihop ska inte kvinnan tvingas träffa honom vid ev umgänge, praxis bör vara att hämtning/lämning sker på annan plats, i sällskap av annan person, inte kvinnan som har blivit misshandlad. Och massor mer som jag inte kommer på nu. 


     

  • Anonym (Ini)
    Anonym (pappa) skrev 2022-08-04 15:36:59 följande:

    För att koppla tillbaka till ursprungsfrågan så kan man som man engagera sig i diverse organisationer som jobbar med frågan. Exempelvis MÄN.


    Tyvärr bra exempel på det jag talade om. Män som inte trivs bland vanliga män och därför instämmer i feministernas syn om män som problemet.

    Vill man få med män ska man ha med vanliga män.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?