• Fagerlund

    Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?

    Om alla invandrare lämnade Sverige, skulle det vara en vinst eller förlust för samhället? 

    Jag tänker på skatteintäkter i relation till bidrag och andra kostnader för kriminalitet med mera. 

  • Svar på tråden Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?
  • Flash Gordon
    BuoBä skrev 2022-09-30 10:37:45 följande:
    Ok, om vi ska vara på det viset är varje invånare en brakförlust, svensk som invandrad. Men jag är en mycket mindre förlust än någon som är född i landet och har fått hela sin skolgång finansierad där. "Human capital flight" är en grej.
    Vilket inte påverkar frågan om vinst eller förlust om en invandrare lämnar landet.
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-30 10:46:37 följande:
    Jag har svårt att se att jag skulle kosta mer än någon annan svensk person bara för att jag har rötter på annat håll. 

    Samma matematik gäller förstås även för svenskar. Få, om någon betalar sina egna kostnader. Han Leif Östling lär väl var ett undantag. Han betalade ju några miljoner i skatt per år.
    Blå och gul
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-09-30 08:55:36 följande:
    Tja, rent krasst ekonomistiskt så är all invandring en förlustaffär på individnivå. Varje individ kostar mer än han/hon drar in till staten. Så landet skulle gå plus på om alla invandrare lämnade. Teoretiskt.
    Menar du att detta gäller alla människor, inklusive svenskar. Eller bara invandrare?

    Jag vill tro att en invandrad färdigutbildad kärnfysiker kostar samhället betydligt mindre än en infödd svensk kärnfysiker. Just för att svensken kostat en massa pengar under sin uppväxt och utbildning. En kostnad som inte finns för den invandrade kärnfysikern.
  • BuoBä
    Flash Gordon skrev 2022-09-30 10:49:55 följande:
    Vilket inte påverkar frågan om vinst eller förlust om en invandrare lämnar landet.
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-30 10:46:37 följande:
    Jag har svårt att se att jag skulle kosta mer än någon annan svensk person bara för att jag har rötter på annat håll. 

    Samma matematik gäller förstås även för svenskar. Få, om någon betalar sina egna kostnader. Han Leif Östling lär väl var ett undantag. Han betalade ju några miljoner i skatt per år.
    Har du räknat med det värde invånarna bidrar med genom att jobba och bidra till att generera vinster åt företag? 
  • jeanette02
    gnoiser skrev 2022-09-30 09:53:14 följande:
    Jag glömmer de inte utan jag låter bara bli att nämna de då de är som du själv säger "som folk är mest". Det gör varken till eller från om de är i landet eller inte.

    Utan jag väljer att fokusera på de som media tar upp, som råkar vara invandrare och negativa för Sverige som land. Det innebär inte att jag är emot människorna som personer, utan endast att jag anser att Sverige som land skulle klara sig bättre utan dessa människor som med dina ord "kaosar".

    Jag har heller aldrig sagt att svenska barn aldrig "kaosar", men det jag säger är att det kan (eller definitivt är) lättare för en svensk att säga åt ett svenskt barn som missköter sig utan risk för åtal eller hot om livet från föräldrar eller "kusiner". 

    Det går ju inte att sticka under stol med att Sverige har ett enormt problem med invandringen, att försöka påstå någonting annat är ju idioti. Att försöka släta över problemen med att säga "jamen, nu ser du ju bara de som kommer hit och skapar problem, du måste ju se de som sköter sig". Nej, det måste jag inte. Kan vi ändra hela samhället efter vad MP vill, ett 4% parti trots att 96% inte håller med MP eller andra exempel som jag inte kommer på just nu, då kan vi utvisa alla invandrare på grund av att en del av dem missköter sig. Sverige har sysslat med kollektiv bestraffning i evigheter så jag ser inte varför det inte ska gälla invandrare. Eller ska de vara ett undantag?
    Då är jag med. Det finns vissa grupper ju som bara sprittrar samhället och gör så vi går bakåt. Migrationspolitiken har varit katastrof senaste årtionden och inga krav (för utomeuropeiska främst) nej det är inte klokt någonstans. 
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-09-30 10:50:11 följande:
    Menar du att detta gäller alla människor, inklusive svenskar. Eller bara invandrare?

    Jag vill tro att en invandrad färdigutbildad kärnfysiker kostar samhället betydligt mindre än en infödd svensk kärnfysiker. Just för att svensken kostat en massa pengar under sin uppväxt och utbildning. En kostnad som inte finns för den invandrade kärnfysikern.
    Kärnfysiken betalar mer i skatt än somalierns om inte talar svenska men hinner ändå inte betala av alla sina "kostnader" i samhället
    BuoBä skrev 2022-09-30 10:59:07 följande:
    Har du räknat med det värde invånarna bidrar med genom att jobba och bidra till att generera vinster åt företag? 
    Hur räknar du ut vem som genererar vilken del av vinsten? Det finns naturligtvis någon invandrare som uppfinner något som ger miljardintäkter - individer finns alltid men nu var argumentet att "jag betalar mycket skatt så jag är en vinst." Vilket inte riktigt stämmer.

    Ger det ett ekonomiskt mervärde i samhället att vi kan käka indiskt på lunchen, lagat av pakistanier? Ungdomarna köper gangsterrap på streamingtjnäster för att lyssna på - normalt sett är det invandrare som gör den "musiken" - finns det ett värde i det?

    Hur mäter du sådant i sådana fall? Eller hade en svensk kunnat göra det där jobbet på Volvos fabrik som genererar vinsten?

    Det finns mycket att räkna på om man vill men (nästan) ingen betalar skatt så det täcker ens egna kostnader i samhället.
    Blå och gul
  • Mrs Moneybags
    jeanette02 skrev 2022-09-30 11:11:10 följande:
    Då är jag med. Det finns vissa grupper ju som bara sprittrar samhället och gör så vi går bakåt. Migrationspolitiken har varit katastrof senaste årtionden och inga krav (för utomeuropeiska främst) nej det är inte klokt någonstans. 
    Hur menar du att kraven mellan européer och icke européer har skilt sig åt? 
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-09-30 11:12:08 följande:
    Kärnfysiken betalar mer i skatt än somalierns om inte talar svenska men hinner ändå inte betala av alla sina "kostnader" i samhället
    BuoBä skrev 2022-09-30 10:59:07 följande:
    Har du räknat med det värde invånarna bidrar med genom att jobba och bidra till att generera vinster åt företag? 
    Fast det jag opponerade mig mot var att du skrev att alla invandrare innebar en ekonomisk förlust på individnivå, vilket jag påstår inte stämmer. Att en invandrad analfabet som aldrig kommer ut i arbetslivet innebär en kostnad för samhället är jag helt med på, men alla invandrare är inte evigt arbetslösa analfabeter. Vissa invandrare är en ekonomisk vinst för det svenska samhället. Problemet är att göra skillnad på folk och folk - när vi börjar säga att den personen är ok, den personen är det inte. Då är vi på väg utför, menar jag.
  • cosinus
    Flash Gordon skrev 2022-09-30 10:34:39 följande:
    Ja, det stämmer. En människa betalar aldrig av sin andel av ett lands kostnader.
    Hur har man räknat där? Vem betalar då? 

    För annars borde det innebära att ett lands statsskuld alltid konsekvent borde öka över tid. Snabbare dessutom om befolkningen ökar. 

    Eller skiljer man på något sätt på människor och företag och tror att företagen klarar sig utan människor?
  • BuoBä
    Flash Gordon skrev 2022-09-30 11:12:08 följande:
    Kärnfysiken betalar mer i skatt än somalierns om inte talar svenska men hinner ändå inte betala av alla sina "kostnader" i samhället
    BuoBä skrev 2022-09-30 10:59:07 följande:
    Har du räknat med det värde invånarna bidrar med genom att jobba och bidra till att generera vinster åt företag? 
    Hur räknar du ut vem som genererar vilken del av vinsten? Det finns naturligtvis någon invandrare som uppfinner något som ger miljardintäkter - individer finns alltid men nu var argumentet att "jag betalar mycket skatt så jag är en vinst." Vilket inte riktigt stämmer.

    Ger det ett ekonomiskt mervärde i samhället att vi kan käka indiskt på lunchen, lagat av pakistanier? Ungdomarna köper gangsterrap på streamingtjnäster för att lyssna på - normalt sett är det invandrare som gör den "musiken" - finns det ett värde i det?

    Hur mäter du sådant i sådana fall? Eller hade en svensk kunnat göra det där jobbet på Volvos fabrik som genererar vinsten?

    Det finns mycket att räkna på om man vill men (nästan) ingen betalar skatt så det täcker ens egna kostnader i samhället.
    Eftersom staten får in pengar att finansiera vård, skola och infrastruktur utan att statsskulden går i taket, så genereras det pengar någonstans. Jag misstänker att invånarna på något vis bidrar, och inte bara genom direkt skatt... Hur ska Volvo göra vinst om de inte har folk nog att utveckla bilar? De kommer flytta verksamheten till någonstans där de kan rekrytera, och så försvinner de inkomsterna från statskassan. Om massa restauranger och andra verksamheter försvinner, så försvinner också moms, vinstskatt, arbetsgivaravgifter mm. 

    Visst ger färre invånare mindre utgifter, men man ser tex i glesbygd att det inte går att dra ner hur mycket som helst, utan det måste finnas ett visst utbud för de få människorna som bor där. Särskilt vad gäller vård och omsorg. Det blir ofta mycket dyrare per person än om du har ett större befolkningsunderlag. 

    Du nämnde Norge. De har den här sommaren haft ett gigantiskt problem med bemanning inom turistnäringen. Utländsk arbetskraft som försvann under pandemin har inte kommit tillbaka, och det finns inte nog norrmän för att göra jobben. Det har inneburit uteblivna inkomster från potentiella turister som de helt enkelt inte kunde ta emot. Det slår mot enskilda företag, men minskar även statens intäkter. 

    Så oavsett om man räknar exakt på det eller inte så är det knappast en bra idé att plötsligt bli av med 20+% av befolkningen. 
  • GGN

    Jag tror förlust om vi tänker långsiktigt. Svenskfödda skaffar allt färre barn och på vissa orter är det svårt att hitta arbetskraft. 

Svar på tråden Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?