• Anonym (TS)

    Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?

    Jag vill inte inskränka någons yttrandefrihet? Men har inte den personen någon form av moralisk skyldighet att ändå fundera över vad som är lämpligt?

    Om någon tar sin frihet till att yttra sig genom att bränna koranen och göra människor upprörda och som följd riskera att Sverige återigen utsätts för terrorbrott. Hur kan man försvara något sånt för sig själv? 

  • Svar på tråden Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?
  • Anonym (yttrandefri)
    Anonym (Jz) skrev 2023-01-25 23:37:47 följande:

    Man ska inte låta sig styras av våldsamma grupper. Däremot ska man reflektera över innebörden av yttrandefrihet utifrån egna värderingar.

    Det är en sak att bränna koran som privat person. För att man behöver sätta igång eld i kaminen eller för att man känner för det av någon konstig anledning. Men det är en annan sak att demonstrera. Att demonstrera betyder att försöka sprida ett budskap, ofta under polisskydd. Och det är väl känd att man får inte säga och göra precis vad som helst när man demonstrerar under manteln av yttrandefrihet. Att bränna Erdogan docka och uppmuntra till mord av alla Turkar är antagligen inte tillåtet. Så var går gränsen? Jo, jag skulle säga att koranbränning är våld och hat riktad mot en grupp av människor, eller kan i alla fall lätt tolkas så. Observera att det är inte samma sak att läsa ur koranen och kritisera innehålet, just att bränna är i mina ögon våld. Man kan vara starkt kritisk på många olika sätt, utan att uppmuntra till våld och/eller bränna saker som allmänt känt uppfattas heliga.

    Så jag tycker inte att själva handlingen av att bränna koran är och ska vara olaglig, men däremot är att demonstrera på det sättet ingenting som statens institutioner borde stå bakom. Nej, han borde inte ha fått tillstånd för sin "demonstration".


    Det ÄR olagligt att uppmuntra till våld. Om det har skett är det rimligt att anmäla och få det utrett av rättsväsendet. Jag utgår ifrån att dessa handlingar har blivit anmälda.


    Problemet är att det inte objektivt (i lagens mening) bedöms som hot eller uppmaning till brott. Då hade det blivit en rättssak.


    Att någon upplever det som ett påhopp och uppmaning till våld räcker inte. Lagen bygger inte på subjektiva upplevelser utan vad som objektivt går att leda i bevis.


    Ang. vem/vilka som begår handlingen (privat hemma på gården eller offentligt på ett torg) är ointressant för lagen. Det relevanta är om det går att bevisa att det är en uppmaning till våldshandlingar.


    Att bränna koranen är inte mer än att bränna en bok för att man tycker illa om religionen. I många länder är det förbjudet men hos oss är det lagligt sedan 50 år eller så.


    Det är faktiskt bara att tugga i sig

  • Dr Nail
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 13:40:42 följande:
    Vad vill du ha i stället för Säpo? Gru?
    Gudrun Schyman med en läderpiska, faktiskt.
  • Flash Gordon
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 12:41:41 följande:
    Hur skulle det gå till? Finns ingen som kan tvinga Turkiet till något. 
    Kallas diplomati
    Blå och gul
  • Anonym (Cliff)
    Flash Gordon skrev 2023-01-26 13:49:31 följande:
    Kallas diplomati
    Möjligt att diplomati kan ha viss påverkan. Sanktioner tror jag inte fungerar. Diplomatin måste dock komma från Sveriges håll.
  • Anonym (Cliff)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 14:18:41 följande:
    Möjligt att diplomati kan ha viss påverkan. Sanktioner tror jag inte fungerar. Diplomatin måste dock komma från Sveriges håll.
    Kan bli ganska svårt eftersom den sittande regeringen (sd) har kopplingar till koranbränningen.
  • Flash Gordon
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 14:18:41 följande:
    Möjligt att diplomati kan ha viss påverkan. Sanktioner tror jag inte fungerar. Diplomatin måste dock komma från Sveriges håll.
    Den kommer att komma från Övriga Natoländer. Redan nu säger Nato och Stoltenberg att det är hög tid att Turkiet godkänner Sverige.

    Den pressen på Turkiet kommer inte att minska.
    Blå och gul
  • Anonym (Cliff)
    Flash Gordon skrev 2023-01-26 14:24:44 följande:
    Den kommer att komma från Övriga Natoländer. Redan nu säger Nato och Stoltenberg att det är hög tid att Turkiet godkänner Sverige.

    Den pressen på Turkiet kommer inte att minska.
    Man lever väl på hoppet. Men hur skulle såna påtryckningar kunna se ut? Tjat? Kan inte föreställa mig något som reellt skulle kunna ha en genomslagskraft.
  • Pope Joan II

    Jag tycker att många fler, så många som möjligt, ska bränna koranen. Det är på tok för få som gör det.

  • Anonym (Cliff)
    Pope Joan II skrev 2023-01-26 14:50:32 följande:

    Jag tycker att många fler, så många som möjligt, ska bränna koranen. Det är på tok för få som gör det.


    Tycker å andra sidan att det var fegt av Åkesson att inte bränna koranen utanför Turkiets ambassad själv. Låta hantlangare utföra sabotaget.


    Eller varför inte stå upp för att sd inte vill gå med i Nato och föra en diskussion inom sin egen sittande regering?

  • JanusPanus
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 13:01:11 följande:

    Januspanus, det är oroväckande att du skriver att Sverige ska förhindra amerikanska trupper. Har du läst det någonstans? Låter som rysk propaganda. Länka gärna. Sverige kanske har ett värre säkerhetsläge än jag trott.

    appropå Frick, antar att Säpo har honom under bevakning nu.


    Jo alla åsikter som du inte håller med om är rysk propaganda LOL

    Ryssland kommer inte attackera Sverige inom en snar framtid . Ryssland har problem med Ukraina att starta ett krig mot oss kommer innebära att man även startar krig mot Finland och England . England skulle krossa Putin 

    Att stänga ner våra farleder för Nato trafik skulle innebära enorma problem för deras mäktigare medlemmar

    Saab borde också införa förhandlingar med Grekland om att sälja deras nya super vapen RBS15 Gungnir 

    Skulle Saab sälja ifrån sig den till Turkiets största rivaler skulle de bli ett jävla liv. Kanske skänka några till Kurdiska milisen när man ändå håller på 

    Sätt hårt mot hårt och börja jävlas med Turkiet på riktigt  
Svar på tråden Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?