• Anonym (Kassavana)

    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Har mer och mer märkt av detta. Kedjor och butiker har börjat anställa människor med problem och som har olika diagoser, en del klarar varken att vara trevliga och serviceminded eller att bemöta kunder på ett adekvat sätt.

    Eller kan det vara att sådana provanställs för att de ska få mer social kompetens?

  • Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?
  • Anonym (afafaf)

    Mycket mindre prao/praktik för ungdomarna idag, inte lika vanligt med sommarjobb.

  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (afafaf) skrev 2023-03-12 14:26:30 följande:

    Klart det är ett lamt försök att svartmåla.


    Jag tror i största mån att unga, osäkra personer som lämnas utan stöttning. De förväntas ska kunna allt och ges ingen tid. Stor skillnad mellan två affärer här. Alla klarar inte stressen i samband med inget stöd. Personalen ska ges möjlighet att växa i rollen.


     


    Jag har själv jobbat i butik. De som hade eller kunde få diagnoser var mest arbetssamma. De som inte brydde sig var den andra kategorin


    Nej, jag upprepar, det är inget försök att svartmåla, och jag är själv inte helt diagnosfri, ska tilläggas, för de som tror att jag saknar förståelse.

    Jag angav det som en teori bakom ett sämre bemötande, och har hört att folk börjat anställa människor med olika typer av problem, kanske som ett sätt att bana väg för dem in på arbetsmarknaden.

    Jag och flera med mig har iallafall märkt av att man sällan bemöts vänligt, utan snarare arrogant, än man gjorde för bara 10 år sedan.

  • Fröken Allvar

    Sociala medier har verkligen sabbat mycket. Istället för möten med den som kommer tror man sig ha "möten" med säljkonton på Instagram och Tiktok i en manick man alltid har med sig. Mycket sorgligt. Som ung jobbade jag med människor i alla åldrar vilket gav mig mycket. Hade jag varit ung nu hade jag kanske varit likadan och ägnat mig åt någon som sålde sitt låtsasliv till mig i manicken, vad vet jag? 

  • Anonym (Tess)

    När man börjar undra varför omgivningen blivit otrevlig bör man nog fråga sig hur man själv har förändrats. Tyvärr är det ju en del äldre som börjar bete sig otrevligt mot folk och inte fattar att det är därför andra är otrevliga tillbaka 

  • Fröken Allvar
    Anonym (Tess) skrev 2023-03-12 14:58:32 följande:

    När man börjar undra varför omgivningen blivit otrevlig bör man nog fråga sig hur man själv har förändrats. Tyvärr är det ju en del äldre som börjar bete sig otrevligt mot folk och inte fattar att det är därför andra är otrevliga tillbaka 


    Bra poäng. Så kan det vara, men mitt fall varierar det verkligen. En del är väldigt trevliga, men en del är även just otrevliga, så som jag beskrev ovan. Det beror ofta på typ av ställe, så på mer vanliga ställen och butiker är folk trevliga medan jag tror att sist jag gick in i nån posh butik var när jag fick min insikt om hur jag uppfattades har låtit bli därefter. Internethandel är bra. Då kan man ha kläder man gillar utan att bli förnedrad där man köper dem. De flesta restauranger och kafeer har trevlig personal. Påfallande ofta, apropå språkspåret, personal som inte föddes i Sverige men ger trevlig service på svenska. 
  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (Tess) skrev 2023-03-12 14:58:32 följande:

    När man börjar undra varför omgivningen blivit otrevlig bör man nog fråga sig hur man själv har förändrats. Tyvärr är det ju en del äldre som börjar bete sig otrevligt mot folk och inte fattar att det är därför andra är otrevliga tillbaka 


    Är för det mesta trevlig mot folk jag möter, om jag inte har en jävligt dålig dag. Men förstår vilken typ av personer du syftar på. Vissa kunder kan ju vara allt annat än vänliga.


  • Anonym ("diagnoskvinna")
    Anonym (Kassavana) skrev 2023-03-12 14:14:06 följande:
    Inget försök att svartmåla, men människor med vissa diagnoser kan ju ha svårt för det sociala, att titta kunden i ögonen och så, men jag lutar även åt det du säger, att det ofta är unga som inte ens vet vad social kompetens eller att vara serviceminded innebär.
    Vad social kompetens innebär har diskuterats, och det finns olika åsikter om det. Att titta i ögonen - ja, man bör nog inte titta nån helt annanstans, men bara man tittar någorlunda åt rätt håll, så lär det duga. Viktigare är egentligen att vara tillgänglig, t.ex. för att svara på frågor. Jag har sett allt ifrån personal som tittar i sina mobiler till ett par som kysstes bakom disken istället för att hjälpa kunderna. 
  • Anonym ("diagnoskvinna")
    Anonym (Nja) skrev 2023-03-12 13:32:42 följande:
    Jag tror inte det hänger på om man säger åt ungdomarna eller inte, de förväntas fatta hur man beter sig på en arbetsplats men många gör det inte, men iaf enligt min erfarenhet så är ungdomar generellt trevliga medan det är 25+ som är surast. Vad ska man skylla på då?
    Jag tycker fortfarande att man kanske bör ge dem ganska konkreta anvisningar. Jobbade själv i en amerikansk hamburgarkedja som ungdom. Där drillades man på hur exakt man skulle göra. Inga oklarheten där. Dock var det inget för folk som är nervösa - nån chef stod nämligen ofta och kontrollerade om alla gjorde som de hade sagt. 
  • Anonym (Hunden)

    Jag har inte märkt något sånt. 


    Min fransk/svenska kompis tycker alltid att det är härligt att komma till Sverige för att butiksbiträdena är så himla trevliga!

  • Anonym (B)

    Jag är kluven i detta. Jag själv uppskattar när folk är trevliga och iallafall kan slänga ur sig ett hej, kan störa mig när folk brister i det när de är på sina arbeten men samtidigt tänker jag att dessa människor går till jobbet varenda dag och spenderar mer tid där än hemma förmodligen.. inte kan jag väl kräva att de alltid ska se glada och trevliga ut och alltid vara sociala. Kan inte heller vara hälsosamt att alltid ta på sig ett leende bara för att se professionell ut på jobbet, man är liksom ingen robot.. Så försöker jag tänka när folk inte är sociala på jobbet :)

Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?